Forfatter Emne: Guf for vinkelmålerne!?  (Læst 358 gange)

Offline Convex Earth (OP)

• Senior medlem
  • Activity:
    19.2%
  • Country: 00
    • Vis profil
Guf for vinkelmålerne!?
« Dato: September 13, 2018, 10:26:37 am »
Guf for vinkelmålerne!?

https://www.youtube.com/watch?v=lVgx0Eio2Mg&t=375s

"How Far is the Sun?"

Hvor langt er Solen væk?

NASA’s astronomical figures always sound perfectly precise, but heliocentrists have historically been notorious for regularly and drastically changing them to suit their various models.

For instance, in his time Nicolas Copernicus calculated the Sun’s distance from Earth to be 3,391,200 miles.

The next century Johannes Kepler decided it was actually 12,376,800 miles away.

Issac Newton once said, “It matters not whether we reckon it 28 or 54 million miles distant for either would do just as well!”

How scientific!? Benjamin Martin calculated between 81 and 82 million miles, Thomas Dilworth claimed 93,726,900 miles, John Hind stated positively 95,298,260 miles, Benjamin Gould said more than 96 million miles, and Christian Mayer thought it was more than 104 million!

Nowadays they have settled around 93 million for the time-being. - Jack Burton"

RJ folket tror på en kæmpe stor Sol som er meget langt væk, og FJ folket tror på en langt mindre sol, og som er langt tættere på Jorden!

I gennem hele historien, er man (videnskaben), kommet frem til forskellige afstande fra Jorden til Solen og Månen!

Den seneste videnskabelige teori går på 149.600.000 km til en kæmpe stor Sol!

Men hvad nu hvis man har taget fejl, at Solen i virkeligheden er meget mindre  og tættere på?

Så kan den være cirkulerende sammen med Månen over en flad jord på én skive?

Din mening?
Jorden er konveks og flad

Online GuBBi

• Administrator
  • Hyper medlem
  • Activity:
    15.4%
  • Country: dk
    • Vis profil
Sv: Guf for vinkelmålerne!?
« Svar #1 Dato: September 13, 2018, 11:04:24 am »
Uden at have undersøgt det nærmere så vil jeg tror at en del af uoverensstemmelserne er fordi man har brugt forskellige "miles" i forskellige lande.

Dog er det væsentligt sværere at udregne afstanden til solen end det er at udregne afstanden til månen og jorden størrelse (og form). Afstanden til månen er nem. To personer med en god afstand mellem dem (et par tusinde kilometer i hvert fald) måler hvor på himlen månen står, og med lidt trekantsberegning jeg ikke gider gå i dybden med kan man udregne den afstand. Solen er desværre for langt væk til samme behandling. Derfor tog det længere tid at få den afstand på plads.

Det er dog langt fra umuligt. Det kræver bare at man først udregner afstanden til et andet himmelegeme, såsom mars. Der er en lang forklaring her men det er altså ikke så ligetil som afstanden til månen:
http://www.eso.org/public/outreach/eduoff/aol/market/collaboration/solpar/

Citér
Issac Newton once said, “It matters not whether we reckon it 28 or 54 million miles distant for either would do just as well!”
Det du skriver her er en vigtig pointe. Newtons model stod og faldt ikke med afstanden til solen. Så mens man på Newtons tid ikke havde et godt estimat for afstanden til solen var det ikke nødvendigt for at hans model kunne producere akkurate forudsigelser.

Citér

Det er ikke en videnskabelig teori det er en konsensus af målinger. En videnskabelig teori er en model der forklarer fænomener. F.eks. kunne du kalde den heliocentriske model en videnskabelig teori. Det hører også med til definitionen "videnskabelig teori" at den producerer verificerbare observationer, hvilket den heliocentriske model jo gør, modsat den geocentriske.

Men nu vi er ved vinkler. Hvad sker der med vinklen til et objekt over jorden (horizonten) efterhånden som det kommer længere væk? Og hvad sker der med størrelsen på objektet?
Det du bør svare (fordi det er korrekt) er at vinklen mellem horizonten og objektet langsomt går mod 0 (uden nogensinde at ramme) efterhånden som objektet kommer længere væk, ligesom at størrelsen på objektet går mod nul efterhånden som objektet kommer længere væk.

Observér derefter at solen har samme størrelse ved solopgang og solnedgang som den har midt på dagen. Den er altså ikke længere væk. Observer også at vinklen mellem horizonten og solen ved solnedgang ikke langsommere og langsommere går mod nul, men at solens "hastighed" på himlen er konstant i løbet af dagen, og at solen bevæger sig mod horizonten med en konstant hastighed, og at vi derfor kan konstatere at solen går UNDER horizonten.

Nu er jeg relativt sikker på at du er en troll, men jeg kan godt lide videnskab og matematik, så jeg tror du bliver træt af dit spam før jeg gør.

Offline Convex Earth (OP)

• Senior medlem
  • Activity:
    19.2%
    • Vis profil
« Svar #2 Dato: September 15, 2018, 11:07:16 am »
Uden at have undersøgt det nærmere så vil jeg tror at en del af uoverensstemmelserne er fordi man har brugt forskellige "miles" i forskellige lande.

Dog er det væsentligt sværere at udregne afstanden til solen end det er at udregne afstanden til månen og jorden størrelse (og form). Afstanden til månen er nem. To personer med en god afstand mellem dem (et par tusinde kilometer i hvert fald) måler hvor på himlen månen står, og med lidt trekantsberegning jeg ikke gider gå i dybden med kan man udregne den afstand. Solen er desværre for langt væk til samme behandling. Derfor tog det længere tid at få den afstand på plads.

Det er dog langt fra umuligt. Det kræver bare at man først udregner afstanden til et andet himmelegeme, såsom mars. Der er en lang forklaring her men det er altså ikke så ligetil som afstanden til månen:
http://www.eso.org/public/outreach/eduoff/aol/market/collaboration/solpar/

Citér
Det du skriver her er en vigtig pointe. Newtons model stod og faldt ikke med afstanden til solen. Så mens man på Newtons tid ikke havde et godt estimat for afstanden til solen var det ikke nødvendigt for at hans model kunne producere akkurate forudsigelser.

Citér

Det er ikke en videnskabelig teori det er en konsensus af målinger. En videnskabelig teori er en model der forklarer fænomener. F.eks. kunne du kalde den heliocentriske model en videnskabelig teori. Det hører også med til definitionen "videnskabelig teori" at den producerer verificerbare observationer, hvilket den heliocentriske model jo gør, modsat den geocentriske.

Men nu vi er ved vinkler. Hvad sker der med vinklen til et objekt over jorden (horizonten) efterhånden som det kommer længere væk? Og hvad sker der med størrelsen på objektet?
Det du bør svare (fordi det er korrekt) er at vinklen mellem horizonten og objektet langsomt går mod 0 (uden nogensinde at ramme) efterhånden som objektet kommer længere væk, ligesom at størrelsen på objektet går mod nul efterhånden som objektet kommer længere væk.

Observér derefter at solen har samme størrelse ved solopgang og solnedgang som den har midt på dagen. Den er altså ikke længere væk. Observer også at vinklen mellem horizonten og solen ved solnedgang ikke langsommere og langsommere går mod nul, men at solens "hastighed" på himlen er konstant i løbet af dagen, og at solen bevæger sig mod horizonten med en konstant hastighed, og at vi derfor kan konstatere at solen går UNDER horizonten.

Nu er jeg relativt sikker på at du er en troll, men jeg kan godt lide videnskab og matematik, så jeg tror du bliver træt af dit spam før jeg gør.

Nej det er dig der en troll, når ikke du vil forstå hvad FJ folk mener!

"Men nu vi er ved vinkler. Hvad sker der med vinklen til et objekt over jorden (horizonten) efterhånden som det kommer længere væk? Og hvad sker der med størrelsen på objektet?

Observér derefter at solen har samme størrelse ved solopgang og solnedgang som den har midt på dagen. Den er altså ikke længere væk. Observer også at vinklen mellem horizonten og solen ved solnedgang ikke langsommere og langsommere går mod nul, men at solens "hastighed" på himlen er konstant i løbet af dagen, og at solen bevæger sig mod horizonten med en konstant hastighed, og at vi derfor kan konstatere at solen går UNDER horizonten."

Nej Solen går ikke under horisonten, den går bare væk fra det område du står på, og dukker op på en flad jord et andet sted på jorden!

Der er en simpel forklaring på at Solen har samme størrelse fra øst til vest.

Det er nemlig ikke ligegyldigt om et objekt kommer over dit hoved og går ud mod horisonten, og så kommer fra siden af øst-vest!

Det er det samme når du ser f.eks et skib sejle horisontalt ude ved horisonten - så bliver det ikke mindre, men er lige stort hele vejen.

Men kommer skibet fra dig af og sejler ud mod den sete horisontlinje, så bliver skibet mindre og mindre, fordi vores øjne er skabt på denne måde - det man kalder perspektivøjne!

Også derfor bliver RJ folket også hele tiden snydt at deres egne øjne, fordi de tror på det de kan se med deres manuelle øjne uden hjælpemidler!

I den virkelige verden bliver jernbaneskinner og alt muligt andet jo ikke smallere og mindre jo længere det kommer ud mod horisonten - alt har samme størrelse hele vejen ud til den sete horisont - men sådan ser vores øjne det jo ikke!

Alle skabninger på jorden er født med dette perspektivsyn - selv myrer og fluer!

En myrer kan f.eks. kun se 3 cm frem på et fladt plan - den kan ikke se en anden myrer som er 4 cm fra den på det flade plan - de 3 cm er dens horisontlinje!

Det samme med f.eks. en flue som sidder på et vindue og vil ud! - den kan ikke se friheden ved det åbne vindue 10 cm fra den.

Mennesket kan se nogle km ud til vores horisontlinje så er det slut - selv på et helt fladt plan - Vi kan med vores perspektivøjne ikke se skibet på den anden af horisontlinjen med manuelle øjne, men vi kan med kamera zoom trække skibet ind på det helt flade plan igen så vi kan se det alligevel!

Det var altså ikke sejlet under en krumning ved horisonten, for så kunne kameraet heller ikke se det mere - sådan er det bare!

Jorden er konveks og flad

Offline genuine Troll

• Hyper medlem
  • Activity:
    9.6%
  • Køn: Kvinde
  • Trolle-rit, trolle-rut-
    • Vis profil
« Svar #3 Dato: September 15, 2018, 11:33:55 am »
Og der er intet der kan overbevise dig om det modsatte?

Jeg så forresten vejrudsigten på telly - der viste de sørme en direkte live video fra en vejrsattelit den viste orkanen Florence ved den Amerikanske vestkyst, Der så man hele USA i perspektiv,

Gæt hvad man også så i yderkanten af billedet::> jordens krumning

Pudsigt, ikk,  :girl_smile:
Fake profil, :girl_blum2:

Online GuBBi

• Administrator
  • Hyper medlem
  • Activity:
    15.4%
    • Vis profil
« Svar #4 Dato: September 15, 2018, 01:24:05 pm »
Hvis mennesket kun kunne se nogle kilometer væk, så har du et forklaringsproblem når det kommer til at forklare hvordan vi kan se solen og månen. Ligesom du skal forklare den mekanisme der gør at lys ophøre med at eksisterer for visse organismer efter en vis afstand, men ikke for andre.

Desuden kan jeg konstatere at du stadig ikke ved hvad perspektiv er, ligesom det billede du har uploadet på ingen måder er ne optisk illusion. Nej, perspektiv er IKKE noget vores øjne skaber. Det er noget vores øjne observere, og det kan forudsiges med total præcision af matematik.

Citér
Det er det samme når du ser f.eks et skib sejle horisontalt ude ved horisonten - så bliver det ikke mindre, men er lige stort hele vejen.

Det er simpelthen forkert, og det kan demonstreres med et matematisk eksempel:

Du står på kysten og observere et skib sejle forbi dig. Lad os sige at afstanden til skibet når det er tættest på dig er 1 km, og skibet er 100 m langt. Nu vælger du at måle vinklen skibet fylder i dit perspektiv efter hver gang det har sejlet en km. For nemheds skyld medregner jeg ikke skibets bredde i nedenstående:

Lad os udregne vinklen når skibet er tættest på dig, ved T1:
Dit perspektiv til skibet er en ligebenet trekant med en højde på 1 km. Hvis du halvere trekanten har du så en ret trekant hvor siden mellem og skibet er 1 km, halvdelen af skibet er 50 m, og afstanden mellem enden af skibet finder vi ved hjælp af Pythagoras:

Afstand til enden af skib = kvadratrod(1000^2 +50^2) = 1001,2

Nu bruger vi sinusrelationen til at finde halvdelen af skibets vinkel (har forkortet nedenstående udtryk).

sin(halvvinkel) = 50/1001,2 = 0,0499
Halvvinkel = 2,86 grader
Hele vinklen er naturligvis det dobbelte, og dvs. at når skibet er tættest på dig fylder det 5,72 grader i dit synsfelt.

Nu lader vi skibet sejle en km, og regner igen vinklen. Jeg springer lidt over for at gøre det kort, men vil gerne vise mellemregner hvis I vil have dem. Vi får at afstanden til bagenden af skibet er 1379 m og t afstanden til forenden af skibet er 1450 m. Vi ved at skibet fortsat er 100 m langt, så nu kan vi bruge cosinusrelationen til at finde vinklen:

Cos(VinkelT2) = (1379^2+1450^2-100^2)/(2*1379*1450) = 0,99875
cos-1(0,99875) = 2,87 grader

Aha! Så skibet har bevæget sig væk fra dig i afstand, og er blevet mindre i dit synsfelt! For god orden skyld kan vi også tage eksemplet i T3, hvor skibet har sejlet endnu en km:

Afstanden til bagenden af skibet er nu 2191 m væk og fronten er 2281 m væk. Igen kommer cosinusrelationen os til hjælp:

Cos(VinkelT3) = (2191^2+2281^2-100^2)/(2*2191*2281) = 0,9997991
cos-1(0,9997991) = 1,15 grader

Jeg opfordrer dig endelig til at teste hvad jeg har udregnet her i virkeligheden. Mål vinklen på et skib der sejler forbi dig, efterhånden som det sejler forbi dig. Når det er tættest på er det størst. Det garanterer jeg.

Og det bringer mig igen til hovedpointen: Perspektiv er IKKE noget magisk dine øjne skaber! Det er hvad dine øjne ser. For jo længere noget er væk, jo mindre bliver vinklen det udgør i ens synsfelt jf. ovenstående eksempel. På intet tidspunkt kan en vinkel dog helt forsvinde! Dvs. at hvis solen bare gik længere væk ville den aldrig forsvinde helt og ville altid, som minimum, kunne indfanges med et teleskop. Når solen har samme størrelse på himlen i løbet af dagen er det fordi din afstand til solen forbliver den samme.

Ironisk nok demonstrerer det billede du har uploadet min pointe. En person længere væk udgør en mindre vinkel i ens synsfelt er er dermed "mindre". Præcis ligesom det ville være tilfældet med solen og månen.

Jeg vil desuden gerne have dig til at følge op på din hypotese om at hvert dyr har sin egen horisont og kun kan se lys fra en bestemt radius. Hvor lang er den radius for mennesker? Og hvor langt er solen væk ved solnedgang i din fladjordsmodel. Regn gerne på det og vend tilbage. Jeg tror du vil finde at menneskers "horisont" skulle være MEGET længere end vi kan se ud til på selv den klareste dag.

« Senest Redigeret: September 15, 2018, 02:26:53 pm af GuBBi »

Offline Anklageren

• Hyper medlem
  • Activity:
    98.8%
  • Country: gl
  • Køn: Mand
    • Vis profil
Jeg tror vi må sænke ambitionsniveauet lidt
« Svar #5 Dato: September 15, 2018, 01:42:29 pm »
Jeg vil først se om Convex Earth kan klare grundlæggende matematiske problemer, før jeg tror på et intelligent svar på det der.

F.eks.:

Frihed lad være vort Løsen i Nord
Frihed for Loke saavelsom for Thor

Offline Licensnægteren

• Hyper medlem
  • Activity:
    56.4%
  • Foragter NWOeliten, løgnemedierne og multikulturen
    • Vis profil
Sv: Jeg tror vi må sænke ambitionsniveauet lidt
« Svar #6 Dato: September 15, 2018, 01:46:48 pm »
Jeg vil først se om Convex Earth kan klare grundlæggende matematiske problemer, før jeg tror på et intelligent svar på det der.

F.eks.:

En side der forklarer det meget godt https://mindyourdecisions.com/blog/2016/08/31/what-is-6%C3%B7212-the-correct-answer-explained/

Afmeld DDRlicensen her https://www.dr.dk/om-dr/licens/selvbetjening/afmeld-medielicens-0 du bliver 2600 kroner rigere hvert år og du slipper for at betale til løgnepropagandaen (Husk nem-id)

Offline Anklageren

• Hyper medlem
  • Activity:
    98.8%
    • Vis profil
Kan du også Goggle den her - eller kan du de grundlæggende regneregler?
« Svar #7 Dato: September 15, 2018, 02:14:40 pm »

Offline Licensnægteren

• Hyper medlem
  • Activity:
    56.4%
    • Vis profil
Jeg er ikke helt dum. Jeg kan stadigvæk huske dette
« Svar #8 Dato: September 15, 2018, 02:42:20 pm »
Hvad er den prik til venstre for 5 tallet? Jeg antyder det er et gangesymbol. -2 og -3 (man regner altid parenteserne ud først i et regnestykke) giver -5 (to minustal lagt sammen giver stadigvæk minus) og ganger man det med 5 så får man -25. Minus gange plus giver nemlig minus. Jeg brugte ikke engang Google til det, så jeg kan sige at jeg er klogere end Convex Earth nu  :hyper: :hyper:
« Senest Redigeret: September 15, 2018, 02:46:00 pm af Licensnægteren »
Afmeld DDRlicensen her https://www.dr.dk/om-dr/licens/selvbetjening/afmeld-medielicens-0 du bliver 2600 kroner rigere hvert år og du slipper for at betale til løgnepropagandaen (Husk nem-id)

Offline Anklageren

• Hyper medlem
  • Activity:
    98.8%
    • Vis profil
Ingen træer vokser ind i himlen
« Svar #9 Dato: September 15, 2018, 04:45:10 pm »
Hvad er den prik til venstre for 5 tallet? Jeg antyder det er et gangesymbol. -2 og -3 (man regner altid parenteserne ud først i et regnestykke) giver -5 (to minustal lagt sammen giver stadigvæk minus) og ganger man det med 5 så får man -25. Minus gange plus giver nemlig minus. Jeg brugte ikke engang Google til det, så jeg kan sige at jeg er klogere end Convex Earth nu  :hyper: :hyper:

(−2) ∙ 5 ∙ (−3) = −10 ∙ (−3) = 30

Offline Licensnægteren

• Hyper medlem
  • Activity:
    56.4%
    • Vis profil
Den måtte jo komme
« Svar #10 Dato: September 15, 2018, 04:55:25 pm »

Hvor mange muslimer i Danmark tror du kan de grundlæggende regneregler og dermed kan regne det regnestykke ud du kom med?  :hyper: :hyper: :hyper: :hyper:

Offline Lunavecchia

• Hyper medlem
  • Activity:
    6.6%
  • Køn: Kvinde
    • Vis profil
Sv: Ingen træer vokser ind i himlen
« Svar #11 Dato: September 15, 2018, 04:56:31 pm »

Det var også det resultat, jeg nåede frem til. Officielt bruger man vel et x til at markere gangetegn, selv om jeg erindrer, at vi i de små klasser i skolen brugte en prik for i de større klasser at gå over til x.
I'm a Troll

Offline Licensnægteren

• Hyper medlem
  • Activity:
    56.4%
    • Vis profil
« Svar #12 Dato: September 15, 2018, 05:09:18 pm »
Det var omvendt her. I starten brugte jeg x men senere blev det til en * som i 5*5.

Offline Anklageren

• Hyper medlem
  • Activity:
    98.8%
    • Vis profil
Det er en kompliceret verden vi lever i Licensnægteren
« Svar #13 Dato: September 15, 2018, 05:51:04 pm »
I computerens barndom var der problemer med hukommelsen, og på et tidspunkt gik man over til 8-bits tegnsætning (8 bits danner en byte), og det giver mulighed for 256 forskellige måder at danne en byte på.

De 256 muligheder var nok til at skrive bogstaver, tal og tegn på engelsk.

Problemet er, at man aldrig gik over til at bruge f.eks. 32-bits tegnsætning, så der blev plads til alle tegn - på alle sprog - selvom hukommelsen på computerne hurtigt voksede, så de var i stand til det. Så skulle man jo til at ændre alle programmerne. (Apple bruger dog 16-bits tegnsætning).

Derfor er æ, ø og å f.eks ikke "ægte" tegn på den samme måde som a, b og c er - og der er også problemer med andre tegn, som derfor kan være forskellige i forskellige fonte.

Derfor brugte jeg ·, fordi det tegn som jeg gerne ville bruge, ikke findes i fonten Verdana.

Nu er der problemer med placeringen af · og med linjeafstanden, fordi jeg bruger forskellige størrelser, så man kan se, at prikken ikke er rund.

(Jeg brugte Photoshop).

Offline Reptil Formskifter

• Senior medlem
  • Activity:
    29.6%
    • Vis profil
« Svar #14 Dato: September 15, 2018, 09:17:49 pm »
Jeg vil gerne indrømme, at jeg fatter NADA af formlerne, der er postet i denne tråd.

Fordi jeg var egentlig glad for matematik til og med 5-6 klasse. Men så skiftede jeg skole og fra og med 7. klasse havde jeg en totalt håbløs lærer i matematik, som fratog mig enhver lyst til at lære faget. Så mine matematiske evner forblev på 6. klassesniveau, da jeg aldrig følte inspiration til at følge med i timerne fra 7. og fremad.

Det var desværre i en tid, hvor lærer ALDRIG blev fyret. Men var garanteret livstidsstilling, uanset hvor håbløse de var. Derfor var der dengang, da jeg gik i skole, mange fuldstændigt håbløse lærere. I dag sorteres de fleste af den slags heldigvis fra.

Derudover synes jeg, at det er til at få migræne over de formler dér. Alle de paranteser og mærkelige tegn. Det ligner kinesisk.

Men jeg kan nu det matematik, jeg behøver. Jeg kan tælle til både 11, 33 og alle de andre okkulte tal, jeg behøver for at udforske det okkulte. Mere behøver jeg skam da ej. Jeg er også god til almindelig hovedregning og jeg sad engang ved kassen i en butik og der havde jeg aldrig problemer med at give folk de rigtige antal kroner tilbage. UDEN brug af lommeregner. Ja, for når jeg handler, ser jeg undertiden ekspedienter, der skal bruge lommeregner. Det har jeg aldrig haft behov for.

Til gengæld var jeg glad for sproglige fag i skolen, så jeg taler flere udenlandske sprog ganske udmærket. Men nej, avanceret matematik er ikke min hjemmebane. Så GuBBi kan poste alle de formler han vil for at overbevise mig om, at jorden er rund. Det preller helt af på mig, for de formler svarer for mig til, at han havde skrevet noget på kinesisk. Totalt volapyk, der ikke giver mening for mig. :big_grin:

Men nu er det jo heller ikke MIG, der siger, at jorden er flad. Det, jeg siger, er at man ikke bør forkaste teorien, før man har set 100% bevis for at jorden er rund. Og det bevis har jeg aldrig set. Det betyder ikke,at JEG tror, at jorden er flad. Men det betyder, at jeg synes, man bør være åben for teorien, for 100% forkaste den kan jeg ikke. Har aldrig set ubenægtelige argumenter for, at jorden med stensikkerhed er rund. Og skal I overbevise mig 100%, kan I godt droppe alle de volapyk-formler. Det er går lige forbi mig. Jeg gider slet ikke læse det, for jeg får migræne af det. :hyper:
« Senest Redigeret: September 15, 2018, 09:25:34 pm af Reptil Formskifter »