Forfatter Emne: Coriolis effekt?  (Læst 408 gange)

Offline Convex Earth (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    8.8%
  • Country: 00
    • Vis profil
Coriolis effekt?
« Dato: September 11, 2018, 05:08:42 pm »
Militæret korrigerer ikke for Coriolis effekt!

https://www.youtube.com/watch?v=dt_XJp77-mk

Hvis jorden roterede, ville militæret ved skydning af kugler og langtrækkende missiler, være nød til at korrigere for en Coriolis effekt!

Ligesom videoen viser med bolde, ville kugler eller missiler ramme ved siden af målet, hvis ikke man korrigerede for denne bevægelses effekt af en roterende kuglejord!

Videoen viser, at ved med vilje at sigte ved siden af målet, vil det ramme målet, hvis man er dygtig nok til at beregne Coriolis effekten!

Militærfolk oplyser, at de ikke med vilje sigter ved siden af målet for at ramme det, og derfor roterer jorden ikke!

Det samme kan siges med flyvninger over jorden, hvor piloter indrømmer at der ikke tages hensyn til nogen Coriolis effekt fra punkt A til punkt B!

Også derfor er jorden stationær og flad på én skive!

Fup eller fakta?
Jorden er konveks og flad

Offline Torsten Bonfils

• Hyper medlem
  • Activity:
    11.2%
  • Country: aq
  • Køn: Mand
    • Vis profil
Sv: Coriolis effekt?
« Svar #1 Dato: September 11, 2018, 05:44:08 pm »
Missiler og flyvemaskiner justerer løbende kursen. Corioliskraften på en geværkugle er så lille sammenlignet med fx vindpåvirkningen at det ville være unødigt besværligt at tage højde for den.

Offline puffin

• Jr. medlem
  • **
  • Activity:
    0%
    • Vis profil
« Svar #2 Dato: September 11, 2018, 09:38:01 pm »

Også derfor er jorden stationær og flad på én skive!

Fup eller fakta?

Fup   :big_grin:
Mvh
puffin

Offline GuBBi

• Administrator
  • Hyper medlem
  • Activity:
    15.2%
  • Country: dk
    • Vis profil
« Svar #3 Dato: September 12, 2018, 09:57:06 am »
Burde ikke være så svært for dig at beregne størrelse af corioliseffekten på et geværskud. Når det kommer til missiler, hvor mange missiler har du så bygget? Og for fly gælder at kursen konstant bliver vedligeholdt (Et fly bliver styret), så corioliseffekten bliver udvisket.

• Hyper medlem
  • Activity:
    8.8%
    • Vis profil
« Svar #4 Dato: September 12, 2018, 04:13:39 pm »
Burde ikke være så svært for dig at beregne størrelse af corioliseffekten på et geværskud. Når det kommer til missiler, hvor mange missiler har du så bygget? Og for fly gælder at kursen konstant bliver vedligeholdt (Et fly bliver styret), så corioliseffekten bliver udvisket.

https://www.youtube.com/watch?v=7v5mpKGnA3o

Nej - der flyves fra landmærke til landmærke på en flad jord!

Der bliver ikke beregnet nogen corioliseffekt!

Hvis du affyrer et missil fra a til b over en lang strækning, vil du aldrig ramme målet b, hvis jorden roterer!

Når missilet er i luften bliver det fri af en evt. rotation, og derfor kan du ikke ramme b!

Men da jorden er stationær, bliver der så heller ikke taget hensyn til en rotation, som er ikke eksisterende! :smile1:

Offline Tørresnoren

• Hyper medlem
  • Activity:
    6.4%
    • Vis profil
« Svar #5 Dato: September 12, 2018, 04:55:07 pm »

Når missilet er i luften bliver det fri af en evt. rotation, og derfor kan du ikke ramme b!

Nåårh, så er det altså DERFOR man nogle gange har svært at ramme det man sigter efter..?

Fup eller fakta..?  :big_grin:

'Uanset hvor mørkt livet til tider kan se ud, så husk at der altid er lys i køleskabet'....

Offline genuine Troll

• Hyper medlem
  • Activity:
    7.6%
  • Køn: Kvinde
  • Trolle-rit, trolle-rut-
    • Vis profil
« Svar #6 Dato: September 12, 2018, 04:57:29 pm »
Bagefter kan han bruges til cykelstativ,  :girl_haha:
Fake profil, :girl_blum2:

Offline Tørresnoren

• Hyper medlem
  • Activity:
    6.4%
    • Vis profil
« Svar #7 Dato: September 12, 2018, 05:12:43 pm »

Det ved jeg nu ikke rigtigt.. - det var faktisk sådan stakkels Holger mistede sin cykel...  :blum:

'Uanset hvor mørkt livet til tider kan se ud, så husk at der altid er lys i køleskabet'....

Offline Me

• Hyper medlem
  • Activity:
    2.4%
    • Vis profil
« Svar #8 Dato: September 13, 2018, 12:18:22 am »

Det ved jeg nu ikke rigtigt.. - det var faktisk sådan stakkels Holger mistede sin cykel...  :blum:

Ja, cyklen finder han aldrig der inde igen.  :smile1:
Altid glad for at hjælpe. :smile:

Offline GuBBi

• Administrator
  • Hyper medlem
  • Activity:
    15.2%
    • Vis profil
« Svar #9 Dato: September 13, 2018, 10:16:58 am »

Hvis du affyrer et missil fra a til b over en lang strækning, vil du aldrig ramme målet b, hvis jorden roterer!

Men da jorden er stationær, bliver der så heller ikke taget hensyn til en rotation, som er ikke eksisterende! :smile1:

Stop mig hvis jeg tager fejl, men jeg tror ikke du nogensinde har designet et styresystem til et ballistisk missil. Og med mindre du har direkte adgang til koden i sådan et styresystem, hvordan kan du så sige noget som helst om hvordan kursen bliver justeret undervejs, og hvilke effekter der kan tages højde for?

Jo, corioliseffekten vil have betydning for f.eks. interkontinentale missiler, men at tage højde for den lille effekt er det mindste af de tekniske udfordringer når man laver sådan et missil.

• Hyper medlem
  • Activity:
    8.8%
    • Vis profil
« Svar #10 Dato: September 13, 2018, 10:52:07 am »

Stop mig hvis jeg tager fejl, men jeg tror ikke du nogensinde har designet et styresystem til et ballistisk missil. Og med mindre du har direkte adgang til koden i sådan et styresystem, hvordan kan du så sige noget som helst om hvordan kursen bliver justeret undervejs, og hvilke effekter der kan tages højde for?

Jo, corioliseffekten vil have betydning for f.eks. interkontinentale missiler, men at tage højde for den lille effekt er det mindste af de tekniske udfordringer når man laver sådan et missil.

Ja, jeg må nok med det samme hellere indrømme, at jeg ikke har lavet et styresystem til missiler! :smile1:

Jeg har kun tidligere læst udtalelse fra militærfolk og piloter, at der hverken bliver taget hensyn til en evt. corioliseffekt eller krumning af jorden - hverken ved missilafskydninger, eller ved flyvninger over jorden!

Hvis du f.eks. flyver i 11 km højde over jorden fra a til b fra starttidspunktet, så vil du havne ude i rummet, hvis jorden krummer om sig selv!

Men piloter korrigerer ikke næsen nedad mod jorden i krumningen for at holde de 11 km højde!

De flyver ganske enkelt i denne højde fra a til b over en flad jord-he-he! :yes: