Forfatter Emne: Hvad skal du have til aftensmad?  (Læst 124182 gange)

Offline homofaber

• Hyper medlem
  • Activity:
    39%
  • Country: 00
    • Vis profil
Sv: Hvad skal du have til aftensmad?
« Svar #615 Dato: Oktober 17, 2018, 09:30:12 am »
Surkål og sauerkraut er de samme.
Det er meget almindigt i USA og Canada i et toast form med navnet Rueben        c sandwitch.
Dog har jeg her i Guetemala ikke kunne finde det i  butikker,, men jeg fik det serveret.
No big deal, men jeg vil gerne smage det igen.
Og imens jeg er på jagt leder jeg også efter min favorite kryderi, Estragon/taragon

Man kan også lave det selv. Hvidkålet skal snittes og saltes så væden trænger ud og så skal det i et lufttæt glas i saltet vand og stå i et par uger.
I Korea har de for resten kimchi, som er det koreanske svar på tysk sauerkraut. Der er bare flere forskellige grøntsager i og fermenteringstiden er kortere og så bruger de kinakål i stedet for hvidkål.

Offline Anklageren

• Hyper medlem
  • Activity:
    100%
  • Country: 00
    • Vis profil
I dag har jeg lavet ørred-salat
« Svar #616 Dato: Oktober 13, 2019, 03:04:17 am »
Jeg har brugt havgående ishavs-røddinger, som jeg selv har fanget, men man kunne lige så godt bruge danske havørreder.

Jeg har lidt problemer med at skaffe salaten, da den er dyr (og i dag var af ret dårlig kvalitet i butikken) - men så brugte jeg det, jeg kunne få.

Jeg havde først ørreden i ovnen, da den bliver mere smagfuld end ved at blive kogt.

Så lavede jeg en dressing af creme fraiche rørt med lidt tomatpasta og en anelse salt.

Jeg hakkede en rød peberfrugt, en avokado og frosne søde majskerner, som jeg rørte i dressingen sammen med "smuldret" ishavsrøding uden ben.

Det lignede denne - som godt nok er fra en anden opskrift, som jeg fandt på nettet (for at få inspiration).

Jeg ved ikke, hvor dansk det er, men det smager godt - mamaq  :smile1:

- og hurtig at lave.