Forfatter Emne: Kære bysamfund, forbyd opvaskemaskiner  (Læst 3893 gange)

Anklageren

• Gæst
GYLLEGATE: Kvælstof-forurening langt værre end hidtil antaget
« Svar #15 Dato: August 01, 2018, 11:40:57 am »
Vi
skal
beskytte
følsomme
sandjorde mod
Sprøjtemidler
Vi vil have drikkevand uden
sprøjtemidler, og vi vil ikke drikke
sprøjtemidler, selvom de kaldes sikre

Byerne har for længst bygget rensningsanlæg
og det har været dyrt, så nu er det på tide, at
landmændene får pungen op af lommen for
i dag er landbruget den store synder, som
udleder kvælstof og fosfor
til vandmiljøet

Størstedelen af udledningen af kvælstof i Danmark stammer fra landbrugets brug af gylle og gødning, og kvælstofudledningen steg i 2015 til godt 61.600 tons. Det betyder, at den er steget med godt 6000 tons siden 2012."

Byboerne er til grin, for de har investeret milliarder i rensning af spildevand - og landbruget kører på frihjul.

« Senest Redigeret: August 01, 2018, 11:43:41 am af Anklageren »

Online Carlo

• Hyper medlem
  • Activity:
    41.2%
  • Country: 00
  • Køn: Mand
  • Dialektisk materialist.
    • Vis profil
Sv: Kære bysamfund, forbyd opvaskemaskiner
« Svar #16 Dato: August 01, 2018, 12:24:19 pm »
Fuldstændigt rigtigt. Men skulle der gøres noget ved det, ville det koste og det ville igen slå igennem som højere priser på bøndernes produkter. Det vil medføre mere import fra det udland som er endnu mere miljøsvinsk end os. Og vi har ikke noget DDR-hegn vi kan lukke op og ned efter behag.

Så skakmat!
DerRudi: "så overlader de det fornødne til mig og en lille kreds af håndfaste yngre venner. (Så skal vi sateme' !....)"

Anklageren

• Gæst
« Svar #17 Dato: August 01, 2018, 12:55:50 pm »
Fuldstændigt rigtigt. Men skulle der gøres noget ved det, ville det koste og det ville igen slå igennem som højere priser på bøndernes produkter. Det vil medføre mere import fra det udland som er endnu mere miljøsvinsk end os. Og vi har ikke noget DDR-hegn vi kan lukke op og ned efter behag.

Så skakmat!

Jeg ser det som en tom undskyldning for at forurene videre

I virkeligheden ville landbruget komme i krise, og når den er overstået ville prisen på jord komme ned i et naturligt leje, som ikke bliver holdt kunstigt oppe.

På New Zealand har man for længe siden liberaliseret landbruget, så de klarer sig selv. Der blev også malet fanden på væggen, men i dag vil bønderne på New Zealand ikke tilbage til det gamle system.

https://ifro.ku.dk/english/staff/?pure=en%2Fpublications%2Fliberalisering-af-new-zealands-landbrug(372a4300-e23a-11dd-b5fc-000ea68e967b).html

lyjse

• Gæst
« Svar #18 Dato: August 01, 2018, 01:59:08 pm »
Hr .Anklager du "kryber udenom" - og det er tydeligt, at du ikke har meget forstand på landbrug !

Gylle = gødning

http://okologi.dk/landbrug/projekter/planteavl/planteproduktion-uden-brug-af-konventionel-goedning/fosfor

Husdyrgødning er den mest effektive P gødning i det økologiske jordbrug, selvom kun en mindre del af det tilførte er umiddelbart tilgængelig for planterne og derfor indbygges i jorden. Grøngødning bidrager kun i begrænset omfang med plantetilgængeligt P. I særlige tilfælde kan der gives tilladelse/dispensation til anvendelse af alternative P kilder såsom f.eks. blødt råfosfat, thomasfosfat og benmel etc.

Citat slut

Da du ikke kommenterer - den forurening, jeg har beskrevet, ser det ud som om, det rager dig en papand, at vores jord og havet, går til i affald fra hvem...

Meget snart kan vi stå med udfordringen, at der er mere plastik end fisk i havet

https://plasticchange.dk/vores-dokumentation/plastik-i-havet-et-alvorligt-problem/

Havpattedyr, fugle og fisk risikerer at dø, når de bliver viklet ind i gamle fiskenet, reb og plastikposer eller sluger plastikstykker, som kapsler og andre mindre dele. Blandt flere havfuglearter er det mere end 90 procent, der har plastik i maven. Hver fjerde danske sild har plastik i maven og selv i øl, vin og honning finder mikroplastik vej.

Plastik nedbrydes til mikroplastik, der defineres som plastik, der er mindre end 5mm stort.

I dag er der mikroplastik i mange muslinger og det kan skade deres evne til at reproducere sig. Den miljømæssige udfordring ved plastikaffald i havet er meget tydelig. FN anbefaler at vi nu handler ud fra et forsigtighedsprincip.

Forskerne ved stadig meget lidt om, hvorvidt mikroplastik kan medføre, at skadelige stoffer ophobes i fødekæden, og dermed om det kan udgøre en trussel for mennesker og økosystemerne. Det er derfor et område, der skal forskes langt mere i. Plastic Change har fokus på at skaffe data til denne dokumentation bl.a. igennem projektet Plastfrit Hav.

Citat slut

Vi får ikke et plastfrit hav, så længe mennesker opfører sig som SVIN !

Anklageren

• Gæst
Uvidenhed er ingen dyd
« Svar #19 Dato: August 01, 2018, 02:26:36 pm »
Gødning, hvad enten det er gylle eller kunstgødning, hører hjemme - hvor afgrøderne optager det som næring.

Landbrugets gødning hører derimod ikke hjemme i vandmiljøet (fordi det smadrer økosystemerne).

• Dels fordi gødningen får nogen plantearter til at formere sig meget - mens andre plantearter, som er naturlige i det danske vandmiljø, dør.
  • Dels fordi gødningen betyder, at der kommer algeopblomstringer, som medfører iltsvind ved bunden, når algerne dør og synker til bunds - "mudder" dækker bunden, hvor der før var sten og grus.

Du lyver med andre ord, når du påstår, at jeg har noget imod gødning til landbrugets afgrøder - når jeg har noget imod, at en del af gødningen ender i vandmiljøet, hvor det ikke hører hjemme.

Jeg var ganske godt tilfreds med, at der var smalle zoner ned til vandløb og søer, hvor man ikke måtte gøde (ligesom der i gamle dage var våde enge).

Hr .Anklager du "kryber udenom" - og det er tydeligt, at du ikke har meget forstand på landbrug !

Gylle = gødning

http://okologi.dk/landbrug/projekter/planteavl/planteproduktion-uden-brug-af-konventionel-goedning/fosfor

Husdyrgødning er den mest effektive P gødning i det økologiske jordbrug, selvom kun en mindre del af det tilførte er umiddelbart tilgængelig for planterne og derfor indbygges i jorden. Grøngødning bidrager kun i begrænset omfang med plantetilgængeligt P. I særlige tilfælde kan der gives tilladelse/dispensation til anvendelse af alternative P kilder såsom f.eks. blødt råfosfat, thomasfosfat og benmel etc.

Citat slut

Da du ikke kommenterer - den forurening, jeg har beskrevet, ser det ud som om, det rager dig en papand, at vores jord og havet, går til i affald fra hvem...

Meget snart kan vi stå med udfordringen, at der er mere plastik end fisk i havet

https://plasticchange.dk/vores-dokumentation/plastik-i-havet-et-alvorligt-problem/

Havpattedyr, fugle og fisk risikerer at dø, når de bliver viklet ind i gamle fiskenet, reb og plastikposer eller sluger plastikstykker, som kapsler og andre mindre dele. Blandt flere havfuglearter er det mere end 90 procent, der har plastik i maven. Hver fjerde danske sild har plastik i maven og selv i øl, vin og honning finder mikroplastik vej.

Plastik nedbrydes til mikroplastik, der defineres som plastik, der er mindre end 5mm stort.

I dag er der mikroplastik i mange muslinger og det kan skade deres evne til at reproducere sig. Den miljømæssige udfordring ved plastikaffald i havet er meget tydelig. FN anbefaler at vi nu handler ud fra et forsigtighedsprincip.

Forskerne ved stadig meget lidt om, hvorvidt mikroplastik kan medføre, at skadelige stoffer ophobes i fødekæden, og dermed om det kan udgøre en trussel for mennesker og økosystemerne. Det er derfor et område, der skal forskes langt mere i. Plastic Change har fokus på at skaffe data til denne dokumentation bl.a. igennem projektet Plastfrit Hav.

Citat slut

Vi får ikke et plastfrit hav, så længe mennesker opfører sig som SVIN !

lyjse

• Gæst
« Svar #20 Dato: August 01, 2018, 03:29:07 pm »
Hr.Anklager jeg ved godt, du sidder deroppe på Grønland, men alligevel... har du hørt om randzoner ?

Du vil derimod ikke forholde dig til, det problem vi har I DAG - dit problem er løst, for flere år siden.

Billedet taler for sig selv - havene er fyldt med plastik. Og det er ikke kun skidt for de dyr, der bor der.

Ser man overordnet på affaldet i havet, så er plastik en klar topscorer, da plast udgør op mod 90 procent af det samlede affald, der i dag findes i havene. Og langt størstedelen stammer fra land.

Hvert år skyller der over 1.000 tons plastikaffald i land på den jyske vestkyst. Det værste syn bliver strandgæsterne dog skånet for, da plastikaffaldet når at blive samlet op af kommunerne, inden badesæsonen går i gang. Eksempelvis fandt man på Skagen Nordstrand 1.000 plastikvatpinde på en strækning på få hundrede meter.
“De er skyllet ud i toiletter forskellige steder i Europa og er via overfladevand fra kloaker ført ud i havet. Og så har en havstrøm samlet dem og ført dem mod nord, inden de er endt på stranden ved Skagen,” lød forklaringen i maj fra Steen Heftholm til DR Nordjylland ifølge nordjyske.dk.

https://groenforskel.dk/plastik-i-havet/

https://www.bt.dk/udland/carolines-ubehagelige-billeder-bliver-delt-igen-og-igen-det-fik-en-taare-frem-i

Anklageren

• Gæst
Folketinget har den 21. januar 2016 besluttet at ophæve randzoneloven, så landmænd fra den 29. januar 2016 ikke længere var forpligtet til at have ni meter dyrkningsfri zoner omkring vandløb og søer.

Det er noget af det som gør mig utilfreds med landbruget, for i gamle dage var der våde enge ned til vandløb og søer, som ikke blev gødet, og som naturligt optog kvælstof og fosfor.

Jeg synes da, at plastic i havet er et meget stort problem - men jeg kan ikke forstå, hvis landbruget skal have lov til at forurene vandmiljøet - fordi plastic også er et problem.

- eller for den sags skyld forurening med opvaskemaskiner- som du selv har nævnt i overskriften - men som landmænd endda også selv har. Ofte endda uden at landmændene er tilsluttet et rensningsanlæg, som byboerne altid er.

Alt for mange ejendomme i det åbne land leder deres urensede spildevand direkte ud i naturen, og det er også et problem, som bliver større af, at landmændene bliver nødt til at vaske deres sprøjter med rester af pesticider.

« Senest Redigeret: August 01, 2018, 04:35:45 pm af Anklageren »

Anklageren

• Gæst
Kære samfund, vi fungerer bedst i et rent miljø
« Svar #22 Dato: August 01, 2018, 04:50:30 pm »
Det her er faktisk ikke retfærdigt over for Lyjse, fordi jeg har biologi som linjefag på seminariet, og biologi er mit "bedste" fag. Da jeg har fisket, siden jeg var 5 år gammel, er specielt vandforurening noget af det, jeg ved mest om.

Jeg sejler også meget på havet i min båd, og er selvfølgelig imod, at havet bruges som losseplads.

Jeg forstår bare slet ikke - at det kan bruges som undskyldning for at forurene andre steder

Det er vist ud fra devisen, at angreb er det bedste forsvar.

Det er en falsk problemstilling at stille det op, som at enten forurener landbruget - eller også flyder havet med affald.

Havet flyder med affald - og landbruget forurener også.

« Senest Redigeret: August 01, 2018, 04:52:30 pm af Anklageren »

lyjse

• Gæst
« Svar #23 Dato: August 01, 2018, 10:26:18 pm »
Anklager

Havde Ida Auken også biologi som linjefag på seminariet .... ?

Wikipedia

Ida Auken miljøminister i Helle Thorning-Schmidts regering fra 3. oktober 2011 til 3. februar 2014, hvor SF trådte ud af regeringen.

Hun var ellers oppe på tæerne, og blandede sig i kommunernes spilevandsplaner - men da naboen forurenede vores sø, ved at lukke alt spildevand, både fra 2 familiers toilet og køkkenvask, direkte i et dræn, der førte til vores sø, da deres anlæg var frosset, på grund af, de ikke havde fyldt jord på, før frosten, var hun ikke til meget hjælp, "det kunne hun ikke blande sig i"  - vi havde en biolog ude fra kommunen, søen var død, der lå døde frøer og krebs, han gik med et net, der var intet liv !

Han sagde, at søen skulle tømmes for vand, men så blev han taget fra sagen, og min "mand" måtte selv betale alt, mange tusinde kroner.

Jeg skrev til Ida Auken, men nej, det kunne hun ikke, gøre noget ved  :connie_22: :connie_nutzo: :bad:

Anklageren

• Gæst
Ida Auken er teolog, så hun har mere forstand på Jesus
« Svar #24 Dato: August 01, 2018, 10:36:28 pm »
Anklager

Havde Ida Auken også biologi som linjefag på seminariet .... ?

Wikipedia

Ida Auken miljøminister i Helle Thorning-Schmidts regering fra 3. oktober 2011 til 3. februar 2014, hvor SF trådte ud af regeringen.

Hun var ellers oppe på tæerne, og blandede sig i kommunernes spilevandsplaner - men da naboen forurenede vores sø, ved at lukke alt spildevand, både fra 2 familiers toilet og køkkenvask, direkte i et dræn, der førte til vores sø, da deres anlæg var frosset, på grund af, de ikke havde fyldt jord på, før frosten, var hun ikke til meget hjælp, "det kunne hun ikke blande sig i"  - vi havde en biolog ude fra kommunen, søen var død, der lå døde frøer og krebs, han gik med et net, der var intet liv !

Han sagde, at søen skulle tømmes for vand, men så blev han taget fra sagen, og min "mand" måtte selv betale alt, mange tusinde kroner.

Jeg skrev til Ida Auken, men nej, det kunne hun ikke, gøre noget ved  :connie_22: :connie_nutzo: :bad:

Det er helt vildt at kræve, at en minister skulle tilsidesætte sit job som lovgiver, og blive sagsbehandler i din kommune.

Det er i øvrigt en grim sag, og selvfølgelig skal forureneren da betale. Din mand skulle have anlagt en erstatningssag i retten.

Online Carlo

• Hyper medlem
  • Activity:
    41.2%
    • Vis profil
« Svar #25 Dato: August 02, 2018, 04:05:54 am »
Jeg ser det som en tom undskyldning for at forurene videre

Hvor læser du at jeg undskylder noget? Jeg gør bare opmærksom på hvorfor det er som det er.

Citér
I virkeligheden ville landbruget komme i krise, og når den er overstået ville prisen på jord komme ned i et naturligt leje, som ikke bliver holdt kunstigt oppe.

Jada, fin ide. Men så skal vi bare være klar over at det vil indebære at forbrugeren kommer til at betale en pris for varerne, der vil afspejle produktionsomkostningerne. Og så skulle du bare høre min svigerinde........

New Zealand er meget utypisk, fordi det ligger pokkers langt fra konkurerende markeder. Det gør DK ikke. Og vore konkurenters landbrug er meget subsidieret.
DerRudi: "så overlader de det fornødne til mig og en lille kreds af håndfaste yngre venner. (Så skal vi sateme' !....)"

Online Carlo

• Hyper medlem
  • Activity:
    41.2%
    • Vis profil
« Svar #26 Dato: August 02, 2018, 04:10:17 am »

En minister kan ikke rende rundt og blande sig i enkeltsager. I dette tilfælde kan kommunen heller ikke, da det er et anliggende mellem private lodsejere. Er der foregået noget ulovligt, er det politiet der står for det.

Anklageren

• Gæst
Det regulerede marked
« Svar #27 Dato: August 02, 2018, 10:41:54 am »

Hvor læser du at jeg undskylder noget? Jeg gør bare opmærksom på hvorfor det er som det er.

Det er en undskyldning, fordi det er falsk

Jeg ser det heller ikke, som om det er dig, som kommer med argumentet - du er bare bydreng - for det er et argument, som landbruget har brugt mange gange - og argumentet har mest været brugt om den generelle landbrugsstøtte.

Fri konkurrence på et frit marked giver lavere priser - mens tilskud virker som en sovepude

Markedskræfterne virker bedst til at regulere markedet, og derfor tabte Sovjetunionen kampen.

lyjse

• Gæst
« Svar #28 Dato: August 05, 2018, 07:33:40 am »

En minister kan ikke rende rundt og blande sig i enkeltsager. I dette tilfælde kan kommunen heller ikke, da det er et anliggende mellem private lodsejere. Er der foregået noget ulovligt, er det politiet der står for det.

Carlo og Anklager

http://mfvm.dk/natur/

Natur, dyr og planter
Strand, hede, skov, enge og moser er alt sammen en del af Danmarks natur. Miljø- og Fødevareministeriet har det overordnede ansvar for at beskytte naturen og dens specielle landskaber og kulturværdier, fx fortidsminder.
Vand
Natur og mennesker er afhængige af vand, som ikke er forurenet. Miljø- og Fødevareministeriet overvåger vandmiljøet i Danmark og sørger for de lovmæssige rammer, der sikrer, at vi har drikkevand i hanerne, at vi har rent badevand, og at vores åer og søer trives.

Citat slut

http://nmkn.dk/klage/hvordan-behandler-naevnet-din-klagesag/

Vi klagede over kommunens afgørelse, da de tog biologen fra sagen, og lod et par venner af forureneren, overtage, hvorefter der ikke blev gjort mere.

Ida Auken blandede sig da ellers i kommunernes afgørelser, vi havde et tilfælde i samme komune, hvor de havde givet tilladelse til at, landmanden måtte bygge en lade, og det gjorde han så - men den blev revet ned - fordi Ida Auken forlangte det, den lå et forkert sted  :dash2:

Anklageren

• Gæst
« Svar #29 Dato: August 05, 2018, 10:52:43 am »
Ida Auken blandede sig da ellers i kommunernes afgørelser, vi havde et tilfælde i samme komune, hvor de havde givet tilladelse til at, landmanden måtte bygge en lade, og det gjorde han så - men den blev revet ned - fordi Ida Auken forlangte det, den lå et forkert sted  :dash2:

Nu bliver jeg lidt forvirret.

Havde I klaget til Miljø- og Fødevareklagenævnet eller til Ida Auken?