Forfatter Emne: Skal landbruget have hjælp i tørken?  (Læst 2180 gange)

Offline Anklageren (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    100%
  • Country: gl
  • Køn: Mand
    • Vis profil
Skal landbruget have hjælp i tørken?
« Dato: Juli 21, 2018, 11:52:15 am »
Landbruget er en belastning

For halvandet år siden skete der et paradigmeskift, som bestod i 30 forskellige initiativer, der har som mål at forbedre fødevareerhvervenes konkurrenceevne.

Aftalen har som konsekvens, at randzonerne afskaffes, ligesom landmændene får tilladelse til at gødske mere end den tidligere lovgivning tillod.

Den politiske proces var baseret på falske fakta - så lad da bare landbruget klare sig selv

Det havde været nogen andet, hvis der havde været tale om et ansvarligt erhverv, som ikke bevidst ødelægger vores drikkevand og forurener vores fælles vandressourcer.

Frihed lad være vort Løsen i Nord
Frihed for Loke saavelsom for Thor

Offline Anklageren (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    100%
    • Vis profil
Begrundelser
« Svar #1 Dato: Juli 21, 2018, 12:33:32 pm »
Først vil jeg sige, at der er tale om et ægte dilemma

Hvis danske landmænd bliver udsat for strammere miljøkrav end landbruget i udlandet, som de konkurrerer med, så har de urimelige vilkår.

På den anden side er rent drikkevand i hanerne et meget stort gode for hele befolkningen, og vi er også afhængige af et rent vandmiljø i øvrigt.

Det vil sige, at hvis vi vælger at gå foran, så er det rimeligt at kompensere landbruget på en eller anden måde.

Nu er der bare det, at landbruget systematisk har forsøgt at føre os bag lyset

I 2016 blev første del af en landbrugsrapport udgivet af Institut for Produktion og Erhvervsøkonomi. Det viste sig, at den var baseret på falske "fakta".

Først løj Landsforeningen for Bæredygtigt Landbrug om, at de ikke havde noget med den falske rapport at gøre, men det blev afsløret som en løgn.

Skal befolkningen finde sig i at blive ført bag lyset i forbindelse med vedtagelsen af landbrugspakken - Nej vel!

Det strækker sig længere tilbage

Man fik mistanke om urent trav fordi Tyskland og Sverige – på de samme målestationer, som Danmark bruger – konstaterede 20 procent mere forurening med kvælstof og fosfor - end de danske målinger ellers viste.

Det bunder i, at man skiftede målemetoder, da analyseopgaven blev privatiseret, så man systematisk har fejlvurderet det danske vandmiljø. "Man" kunne heller ikke forstå, at de "forbedrede tal" ikke kunne ses i naturen.

I 2016 blev analyseopgaven vundet af firmaet ALS, der også har brugt den misvisende målemetode.

Derfor må vi kræve en bedre moral, hvis vi skal betale - og skiftet i landbrugets moral må komme først (så vi kan stole på hinanden).

Offline Petra

• Fuld medlem
  • Activity:
    8.4%
  • Country: 00
  • Køn: Kvinde
    • Vis profil
Sv: Skal landbruget have hjælp i tørken?
« Svar #2 Dato: Juli 21, 2018, 12:57:52 pm »
Anklageren har meget
travlt.
Da ingen gad svare på
idioti, så må man jo lave
et nyt indlæg?
11:52:15 am intet svar.
12:33:32 pm får han svar,
næppe det ønskelige?
Stik du din moral op,
hvor solen aldrig kommer.

Offline Anklageren (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    100%
    • Vis profil
Kan jeg mærke stanken fra din grotte her?
« Svar #3 Dato: Juli 21, 2018, 01:00:55 pm »
Anklageren har meget
travlt.
Da ingen gad svare på
idioti, så må man jo lave
et nyt indlæg?
11:52:15 am intet svar.
12:33:32 pm får han svar,
næppe det ønskelige?
Stik du din moral op,
hvor solen aldrig kommer.

Blanding af gammel fisk og kloak

Puh, hvor du stinker  :bad:

På ganske kort tid fik oplægget to like, så jeg er i virkeligheden godt tilfreds med responsen  :yes:

« Senest Redigeret: Juli 21, 2018, 01:06:03 pm af Anklageren »

Online Licensnægteren

• Hyper medlem
  • Activity:
    59%
  • Foragter NWOeliten, løgnemedierne og multikulturen
    • Vis profil
« Svar #4 Dato: Juli 21, 2018, 01:03:51 pm »
Jeg ved ikke hvad jeg skal sige til indlægget men jeg kan ikke se noget jeg ikke er enig i.
Afmeld DDRlicensen her https://www.dr.dk/om-dr/licens/selvbetjening/afmeld-medielicens-0 du bliver 2600 kroner rigere hvert år og du slipper for at betale til løgnepropagandaen (Husk nem-id)

Offline Anklageren (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    100%
    • Vis profil
Vi er måske enige om mange ting
« Svar #5 Dato: Juli 21, 2018, 01:08:07 pm »
Jeg ved ikke hvad jeg skal sige til indlægget men jeg kan ikke se noget jeg ikke er enig i.

Det er også sjovest at debattere det, man ikke er enige om  :yes:

Online Licensnægteren

• Hyper medlem
  • Activity:
    59%
  • Foragter NWOeliten, løgnemedierne og multikulturen
    • Vis profil
« Svar #6 Dato: Juli 21, 2018, 01:42:35 pm »
Vi er også enig om at jorden er rund. På debatten er der kun en fladjordstosse. Selvom jeg er skeptisk overfor global opvarming så vil jeg godt indrømme at jeg er stor modstander af at ødelægge drikkevandet og vores fælles vandressourcer. Jeg kan ikke se hvorfor jeg skal forsvare Venstre for sådanne ting bare fordi at Enhedslisten/Alt/SF også er modstander af Venstres Landbrugspolitik.
Afmeld DDRlicensen her https://www.dr.dk/om-dr/licens/selvbetjening/afmeld-medielicens-0 du bliver 2600 kroner rigere hvert år og du slipper for at betale til løgnepropagandaen (Husk nem-id)

Offline Carlo

• Hyper medlem
  • Activity:
    25.8%
  • Forkyndende og missionerende ateist og kommunist
    • Vis profil
Sv: Begrundelser
« Svar #7 Dato: Juli 21, 2018, 03:44:08 pm »
Først vil jeg sige, at der er tale om et ægte dilemma

Hvis danske landmænd bliver udsat for strammere miljøkrav end landbruget i udlandet, som de konkurrerer med, så har de urimelige vilkår.

Tjae, i udlandet får bønderne også statsstøtte i hoved og bag.

Citér
Derfor må vi kræve en bedre moral, hvis vi skal betale - og skiftet i landbrugets moral må komme først (så vi kan stole på hinanden).[/b]

Bønderne er altid dem der kæfter højest op om lavere skatter. Men er de første til at rage til sig af offentlige midler. Sikke en moral.

Nej, bryd kun fortids møre mur. Lad falde hvad ej kan stå.
Licensnægteren: "Charlottesville er ingen ting i forhold til hvad der kommer i Sverige fra NMR fremover."

Offline Carlo

• Hyper medlem
  • Activity:
    25.8%
  • Forkyndende og missionerende ateist og kommunist
    • Vis profil
« Svar #8 Dato: Juli 22, 2018, 11:49:25 am »
Tørkehjælp kunne være betinget af at der reduceres på den animalske overproduktion.

Uha, ikke til at tænke til ende. 10 000 bønder der skal have bistandshjælp og flytte ind til byerne. Det bliver værre end muhamedanerne.

Og stigende forbrugerpriser. Fair nok - synes jeg. Det ville være rimeligt at varernes pris afspejler produktionsomkostningerne. Men de lave fødevarepriser sikrer politisk stabilitet. Det gælder ikke bare i DK, men over hele verden.
Licensnægteren: "Charlottesville er ingen ting i forhold til hvad der kommer i Sverige fra NMR fremover."

Offline Anklageren (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    100%
    • Vis profil
Landbrugets største problem er de høje priser på jord
« Svar #9 Dato: Juli 22, 2018, 12:21:33 pm »
Tørkehjælp kunne være betinget af at der reduceres på den animalske overproduktion.

Uha, ikke til at tænke til ende. 10 000 bønder der skal have bistandshjælp og flytte ind til byerne. Det bliver værre end muhamedanerne.

Og stigende forbrugerpriser. Fair nok - synes jeg. Det ville være rimeligt at varernes pris afspejler produktionsomkostningerne. Men de lave fødevarepriser sikrer politisk stabilitet. Det gælder ikke bare i DK, men over hele verden.

Under jordprisernes himmelflugt levede bønderne som grever og baroner, men da boblen brast pressede virkeligheden sig på

Jordpriserne må ned, hvor de hører hjemme, og det kommer til at gøre ondt en overgang - men når det er tilendebragt, vil erhvervet blive rentabel igen.

Landbrug er et liberalt erhverv, så det er ikke holdbart, at erhvervet skal have bistandshjælp i det uendelige.

Når jordpriserne er kommet ned, må landmændene lære at udvise rettidig omhu, så de er polstret til tørkeperioder - og så de kan klare sig selv.

Naturen er dynamisk, så der er ikke to år, som er ens - og det kan ikke komme bag på nogen.

« Senest Redigeret: Juli 22, 2018, 12:40:25 pm af Anklageren »

Offline lyjse

• Hyper medlem
  • Activity:
    6%
    • Vis profil
« Svar #10 Dato: Juli 22, 2018, 10:20:24 pm »
Nå, det ser ud til, at I bare sidder og klapper hinanden på ryggen, der er jo ingen debat  :big_grin:

Landmænd har altid været, et udskældt folk, jeg har været gift med en landmand, og været medhjælpende hustru i ca. 20 år.
Det var nu ikke nogen guldgrube.. slid og slæb, med børnene i roemarken, en i barnevogn, og en der fik væltet barnevogen ( 2 år gammel )  fordi den lille græd - et tæppe ved siden af barnevognen, med ldt legetøj -  midt i den store roemark, hvor mor og far, gik langt nede i rækkerne... eller når der skulle køres halm / hø hjem, og den lille en måned gammel pige, blev lagt på en halmballe, mens vi læssede vognen.

Med hensyn til forurening.. villaejerne sprøjter også for ukrudt - og hvem er det, der sviner på gader og stræder, i skov og ved strand ? Ikke landmændene !

Vi er ved at drukne i affald, der ligger plastik og øldåser alle vegne - havene er ved at drukne i plastik, jeg så en video, hvor en maskine sejlede og samlede i bunkevis af plastik og andet lort op.

Det går ud over dyrene - og det gør tørken også - I tænker kun på penge,  men hvad med de stakkels dyr, hvis ikke landmændene f.eks. må slå græsset, på brakmarkerne ... hvad betyder det, om det bliver slået, for en gangs skyld, det blev det jo, i gamle dage, inden alle de regler...

Der blev høstet hø wrap - det skulle være foder til vinter, nu må de tage det i brug...hvad så til vinter... halm og hø, bliver en mangelvare - halmvarmeværkerne, vil sætte prisen op - det går ud over forbrugerne...

Og vejret kan ingen forudse, f.eks. har vi ikke haft en tørke, som i sommer - siden 1874

http://vejr.tv2.dk/2018-07-20-danmark-paa-vej-mod-vaerste-toerke-i-over-100-aar

Og så kan de fleste jo ikke undvære, landmandens produkter... kød og mælk...  tænk lige på de stakkels dyr, hvis ikke de får noget at leve af, fordi der intet foder er, hvis ikke landmændene får hjælp.

Offline Anklageren (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    100%
    • Vis profil
Da du var ung, hakkede I roer Lyjse, men i dag er landbrugsmaskinerne som hakker roer selvkørende.

Det er altid hyggeligt at høre om livet i gamle dage - men dette er en moderne debat om landbrugets problemer i 2018.

- og det er altså ikke problemet i dag, at landboerne får ondt i ryggen af at hakke roer  :smile1:

På Lolland/Falser er hektarprisen på landbrugsjord fastsat til 225.000, hvilket er en opjustering på 50.000 kr. I Østjylland er hektarprisen hævet fra 145.000 kr. til 160.000 kr.

Det vil sige, at alene jorden på en gennemsnitsbedrift med 180 hektar planteavl koster 29 millioner kroner i Østjylland.

Problemet er, at jorden ikke er så meget værd, og derfor skal landbruget have tilskud, så de får penge til at betale banken og kreditforeningen.

Man tror det er løgn. Der bliver givet tilskud til unge nyetablerede landbrugere, fordi jorden koster for meget  :big_grin:

Derudover bliver der givet tilskud til: kvælstof- og fosforvådområder - forundersøgelses- og gennemførselsprojekter, økologisk arealtilskud - 5-årige tilsagn, skoleordningen for frugt, grønt og mælk (mælk) 2017/2018, fastholdelse af vådområder, naturlige vandstandsforhold og lavbundsområder, 2015-16 (tilsagnstype 74, 75, 76, 77 og 78) - 20-årigt tilsagn, grønt udviklings- og demonstrationsprogram (gudp), salgsfremstød i eu og uden for eu, lavbundsprojekter, projekttilskud til bevaringsarbejdet med husdyr- og plantegenetiske ressourcer, dyrevelfærdspuljen 2018, miljøteknologi 2018 - æg og fjerkræ, gartnerier og planteavl, tilskud til bevaring af husdyrracer, modernisering af kvægstalde 2018, minivådområder, skoleordningen for frugt, grønt og mælk (mælk) 2018/2019, rydning og forberedelse til afgræsning i natura 2000-områder, miljøvenlige jordbrugsforanstaltninger (mvj) - 20-årige tilsagn, oplagring af smør, pleje af græs- og naturarealer (tilsagnstype 66 og 67) - 5-årige tilsagn, skolefrugt- og grøntordningen 2016/2017, ø-støtte, slagtepræmie for kvier, tyre og stude, opretholdelse af ændret afvanding (tilsagnstype 54) 5-årigt tilsagn, ændret afvanding 2015 (tilsagnstype 64) - 5-årigt tilsagn, ø-støtte (landdistriktsprogrammet 2007-2013), økologisk produktudvikling og innovation, grundbetaling og grøn støtte, privat oplagring af svinekød, fastholdelse og pleje af vådområder - tilsagnstype 50 (20-årig) og 51 (5-årig), skoleordningen for frugt, grønt og mælk (frugt og grønt) 2018/2019, fastholdelse af vådområder og naturlige vandstandsforhold (tilsagnstype 55) - 20-årigt tilsagn, dyrevelfærdspuljen 2017, målrettede efterafgrøder, mælkereduktion - 2016, modernisering af slagtesvinestalde - 2016, økologisk investeringsstøtte 2015, omlægningstilskud til økologisk jordbrug (om - tilsagnstype 35) (5-årige tilsagn), 280 mio. kr. puljen, miljøteknologi 2015 - modernisering kvæg, erhvervsudvikling 2015, skoleordningen for frugt, grønt og mælk (frugt og grønt) 2017/2018, miljøteknologi 2014, braklagte randzoner (tilsagnstype 41) 5-årige tilsagn, ekstensivt landbrug 1-årig, pleje af græs- og naturarealer 2007-2014 (tilsagnstype 56 og 57) - 5-årige tilsagn, biogas, forundersøgelser af vandløbsrestaurering, etablering af naturlige vandstandsforhold i natura 2000, miljøbetinget tilskud - 5-årige tilsagn, erhvervsudvikling 2016, frugt og grønt, fosforvådområdeprojekter søgt i 2014 eller før - gennemførelse, miljøteknologi 2016 - kvæg, svin og gartnerier, fosforvådområdeprojekter søgt i 2014 eller før - forundersøgelser, statslige vådområder, økologisk investeringsstøtte 2016, rydning og forberedelse til afgræsning i natura 2000 (2015), modernisering kvægstalde - 2016, private vådområder, gennemførelse af vandløbsrestaurering, forundersøgelser af naturlige vandstandsforhold i natura 2000, dyrevelfærdspuljen 2016, natur- og miljøprojekter, miljøteknologi 2016 - gylleforsuring, kvælstofvådområdeprojekter søgt i 2014 og før - gennemførelse, biavl, vandløbsrestaurering søgt i 2014 eller før - forundersøgelse, økologisk investeringsstøtte 2014, friluftsfaciliteter, enkeltbetaling, beplantning 2016, erhvervsudvikling 2014, kvælstofvådområdeprojekter søgt i 2014 og før - forundersøgelse, innovationsloven, vandløbsrestaurering søgt i 2014 eller før - gennemførelse, nationale forskningsprogrammer, vådområder før 2010 - vmp iii, produktion af flerårige energiafgrøder 1-årigt, græsningsprojekter på bedrifter med randzoner, farestalde 2015, særlige levesteder for bilag iv arter, miljøteknologi 2015 - randzoner, beplantning, miljøteknologi 2015 - gartnere og fjerkræ, farestalde 2014, handyrordningen, skolemælk, tilskud til bevaring af brun bi fra læsø.

http://lbst.dk/tilskudsguide/

Nå, det ser ud til, at I bare sidder og klapper hinanden på ryggen, der er jo ingen debat  :big_grin:

Landmænd har altid været, et udskældt folk, jeg har været gift med en landmand, og været medhjælpende hustru i ca. 20 år.
Det var nu ikke nogen guldgrube.. slid og slæb, med børnene i roemarken, en i barnevogn, og en der fik væltet barnevogen ( 2 år gammel )  fordi den lille græd - et tæppe ved siden af barnevognen, med ldt legetøj -  midt i den store roemark, hvor mor og far, gik langt nede i rækkerne... eller når der skulle køres halm / hø hjem, og den lille en måned gammel pige, blev lagt på en halmballe, mens vi læssede vognen.

Med hensyn til forurening.. villaejerne sprøjter også for ukrudt - og hvem er det, der sviner på gader og stræder, i skov og ved strand ? Ikke landmændene !

Vi er ved at drukne i affald, der ligger plastik og øldåser alle vegne - havene er ved at drukne i plastik, jeg så en video, hvor en maskine sejlede og samlede i bunkevis af plastik og andet lort op.

Det går ud over dyrene - og det gør tørken også - I tænker kun på penge,  men hvad med de stakkels dyr, hvis ikke landmændene f.eks. må slå græsset, på brakmarkerne ... hvad betyder det, om det bliver slået, for en gangs skyld, det blev det jo, i gamle dage, inden alle de regler...

Der blev høstet hø wrap - det skulle være foder til vinter, nu må de tage det i brug...hvad så til vinter... halm og hø, bliver en mangelvare - halmvarmeværkerne, vil sætte prisen op - det går ud over forbrugerne...

Og vejret kan ingen forudse, f.eks. har vi ikke haft en tørke, som i sommer - siden 1874

Og så kan de fleste jo ikke undvære, landmandens produkter... kød og mælk...  tænk lige på de stakkels dyr, hvis ikke de får noget at leve af, fordi der intet foder er, hvis ikke landmændene får hjælp.
« Senest Redigeret: Juli 23, 2018, 12:54:31 am af Anklageren »

Offline Lunavecchia

• Hyper medlem
  • Activity:
    7%
  • Country: dk
  • Køn: Kvinde
    • Vis profil
« Svar #12 Dato: Juli 23, 2018, 12:21:15 am »

Nu skal jeg ikke gøre mig klog på landbrug, selv om jeg kom på gårde i min barndom.

men jeg læste en artikel om en landmand, som netop ikke har slået græsset i år, og det får hans køer glæde af lige her og nu.
https://www.dr.dk/nyheder/regionale/midtvest/trick-i-toerken-arnes-koeer-vader-i-groent-graes-til-knaeene
I'm a Troll

Offline lyjse

• Hyper medlem
  • Activity:
    6%
    • Vis profil
« Svar #13 Dato: Juli 23, 2018, 07:47:31 am »
Anklageren

Citér
Under jordprisernes himmelflugt levede bønderne som grever og baroner, men da boblen brast pressede virkeligheden sig på

Jordpriserne må ned, hvor de hører hjemme, og det kommer til at gøre ondt en overgang - men når det er tilendebragt, vil erhvervet blive rentabel igen.

Øh... hvornår var det ? ( Nu gider jeg ikke læse, den lange smøre, du har lagt ud ) men jeg kender ingen landmænd, der hverken lever, eller har levet, som grever og baroner !

Jordpriserne... ja, det er ikke let, at blive landmand - tænk at skulle ud, og købe en gård i dag, med de priser og så er det jo bankerne, der ejer jorden, ikke landmanden, han dyrker den.

Lunavecchia, jeg ved ikke, hvad den landmands køer får, at leve af, mens hans græs bliver til stive pinde... som der ikke er nogen næring i.. har du set, når køerne bliver lukket ud på det dejlige grønne græs, i foråret, om ikke andet - så på TV ? De hopper og danser af glæde.
Normalt har en landmand så mange græsarealer, at noget bliver slået til hø / wrap, som skal bruges til foder om vinteren.

Så er der brakmarkerne

http://lbst.dk/nyheder-og-presse/nyheder/nyhed/nyhed/hvad-maa-du-paa-dine-brakmarker/

Hvad må du på dine brakmarker?

Se her hvilke krav og regler, som du skal huske på dine brakmarker.

På grund af produktionsforbuddet, skal det afslåede plantemateriale blive liggende på arealet. Derfor må du heller ikke bruge dine brakmarker til afgræsning.

Det er så det, landmændene måske får lov til, i år.

Men her i sommervarmen, bliver der spist mange is - hvad ville I gøre, hvis ikke landmændene leverede fløden ?
Hvad ville I lægge på grillen... gulerødder  :big_grin: dem levere landmanden også, i år ligner vores gulerødder nogle tørre duske - det samme med rødbederne - det er et sørgeligt syn  :blush:  dem der skal leve af det, må vande, det koster penge, stiger priserne så... det ved jeg ikke, men tørken rammer alle, i den sidste ende !

« Senest Redigeret: Juli 23, 2018, 07:49:35 am af lyjse »

Offline El_Nino

• Hyper medlem
  • Activity:
    8%
  • Country: dk
  • Vejen skal altid være snorlige og fremad
    • Vis profil
« Svar #14 Dato: Juli 23, 2018, 11:36:16 am »
Ja, det kan gå hen og blive "smal hans" i kongeriget mht. landbrugsprodukter; resten af EU lider jo også. Prisstigninger kan sikkert imødeses... :nea: :mosking:
Tænk altid én gang til over det, før du gør det!