Forfatter Emne: Deepfakes - Du kan ikke længere tro på videoer og billeder  (Læst 310 gange)

Offline PU (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    12.6%
  • Country: 00
  • Køn: Mand
  • Politisk Ukorrekt
    • Vis profil
    • Dagens Blæser
Deepfakes - Du kan ikke længere tro på videoer og billeder
« Dato: Juni 15, 2018, 03:45:26 pm »
https://www.weekendavisen.dk/2018-24/samfund

AI gør det nu langt lettere at billede- og videomanipulere. Om snart få år så kan selv dit teenagebarn snyde dig med alverdens videoer, for det bliver legende nemt at redigere den slags, hvis man har en tilstrækkelig stærk pc.

Begrebet hedder Deepfakes, i kommer nok til at høre langt mere om det.

Glæd jer venner vi går spændende tider i møde.
Iøvrigt mener jeg, at vi skal hjemsende de fremmede.

Online GuBBi

• Administrator
  • Hyper medlem
  • Activity:
    14%
  • Country: dk
    • Vis profil
Sv: Deepfakes - Du kan ikke længere tro på videoer og billeder
« Svar #1 Dato: Juni 15, 2018, 06:28:46 pm »
altså, teknologien bag det er fascinerende, men det er naturligvis en udfordring der skal takles i fremtiden, hvordan man ser forskel på originale og deepfake videoer. Idag er en videooptagelse stadig god nok til at blive brugt i en retssag, men i fremtiden vil det ikke være nok. Videoen vil i fremtiden også skulle være sikret med et digitalt certifikat eller kunne verificeret på en eller anden måde.

Offline PU (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    12.6%
  • Politisk Ukorrekt
    • Vis profil
    • Dagens Blæser
« Svar #2 Dato: Juni 15, 2018, 06:33:54 pm »
altså, teknologien bag det er fascinerende, men det er naturligvis en udfordring der skal takles i fremtiden, hvordan man ser forskel på originale og deepfake videoer. Idag er en videooptagelse stadig god nok til at blive brugt i en retssag, men i fremtiden vil det ikke være nok. Videoen vil i fremtiden også skulle være sikret med et digitalt certifikat eller kunne verificeret på en eller anden måde.

I artiklen stod der at det kan tænkes at der kan udvikles værktøjer til at undersøge om en video er fake eller ej, men at disse er nogle skidt bagefter i udviklingen.

Online GuBBi

• Administrator
  • Hyper medlem
  • Activity:
    14%
  • Country: dk
    • Vis profil
« Svar #3 Dato: Juni 15, 2018, 06:46:26 pm »

I artiklen stod der at det kan tænkes at der kan udvikles værktøjer til at undersøge om en video er fake eller ej, men at disse er nogle skidt bagefter i udviklingen.

Og det er helt sikkert sandt med den nuværende teknologi, men deepfakes vil utvivlsomt udvikle sig til det stadie hvor der ingen forskel er at se på et deepfake og en rigtig video. Jeg er nu ikke i tvivl om at der nok skal komme noget teknologi til hjælp. Det kunne være at samtlige overvågnings-kameraer får et certifikat udstedt med en checksum, og at man ikke kan redigere i videoen uden at det ødelægger den checksum. Lignende teknologi findes allerede mht. filkomprimering og kryptering. Men en hjemmeoptaget video vil nok i fremtiden være en ret svagt bevis i en retssal.

Offline Anklageren

• Hyper medlem
  • Activity:
    80.4%
  • Country: gl
    • Vis profil
« Svar #4 Dato: Juni 15, 2018, 07:44:55 pm »
Jeg har faktisk en universitetsuddannelse i IT, og har mange års erfaring med lidt af hvert inden for informationsteknologi - også videoredigering. Jeg har mest brugt Adobes og Macromedias programmer, og det er vel ikke toppen, men de ligger noget over almindelig standart for hjemmeredigering af videoer.

Jeg tror ikke på, at det i fremtiden kan lade sig gøre for almindelige mennesker at redigere i en video - uden at det kræver en masse erfaring - men selvfølgelig udvikles mulighederne.

Frihed lad være vort Løsen i Nord
Frihed for Loke saavelsom for Thor

Offline PU (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    12.6%
  • Politisk Ukorrekt
    • Vis profil
    • Dagens Blæser
« Svar #5 Dato: Juni 15, 2018, 07:48:14 pm »
Jeg har faktisk en universitetsuddannelse i IT, og har mange års erfaring med lidt af hvert inden for informationsteknologi - også videoredigering. Jeg har mest brugt Adobes og Macromedias programmer, og det er vel ikke toppen, men de ligger noget over almindelig standart for hjemmeredigering af videoer.

Jeg tror ikke på, at det i fremtiden kan lade sig gøre for almindelige mennesker at redigere i en video - uden at det kræver en masse erfaring - men selvfølgelig udvikles mulighederne.

Det er her AI kommer ind i spillet, mennesket skal kun fortalle AI, de vigtigste ting, derfra bliver videoen lavet. Måske er der endnu en del år til at det virkeligt rykker.

Offline Anklageren

• Hyper medlem
  • Activity:
    80.4%
  • Country: gl
    • Vis profil
« Svar #6 Dato: Juni 15, 2018, 08:03:45 pm »

Det er her AI kommer ind i spillet, mennesket skal kun fortalle AI, de vigtigste ting, derfra bliver videoen lavet. Måske er der endnu en del år til at det virkeligt rykker.

Det forstår jeg godt, men jeg tvivler på, at det bliver så let, som du tror.

Mulighederne bliver næsten altid fremstillet rosenrøde i den verden.

Frihed lad være vort Løsen i Nord
Frihed for Loke saavelsom for Thor