Forfatter Emne: Nogen el-bil tosser her?  (Læst 4880 gange)

Online Carlo (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    26.2%
  • Country: 00
  • Køn: Mand
  • Dialektisk materialist og ateist.
    • Vis profil
Sv: Nogen el-bil tosser her?
« Svar #60 Dato: Februar 22, 2019, 02:33:48 pm »
Kunne iøvrigt godt tænke mig at se udregningen bag den plakat.

Hæhæ, jeg saksede den fra en FB-ven der tilknyttet Pinsekirken. Og Pinsekirken er hårdnakkede 'climate-deniers'.
Vi kan godt selv læse nyheder!

Online Carlo (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    26.2%
  • Country: 00
  • Køn: Mand
  • Dialektisk materialist og ateist.
    • Vis profil
Sv: Nogen el-bil tosser her?
« Svar #61 Dato: Februar 22, 2019, 02:45:56 pm »
En normal lader bliver opgjort til et sted mellem 10kW og 40kW. Så kan man selv regne det ud. Dog vil nettoeffekten jo ikke kun komme fra en reaktor, da der typisk er flere reaktorer i et kraftværk. Et sted mellem 2 og 5 passer nok meget godt.

Problemet er, at man også kan lave samme regnestykke med ovnen hjemme i stuen og vaskemaskinen. En juleaften med and, sovs, kartofler, opvaskemaskine osv. kræver nok også et eller to krafværker. Det er også derfor, man jo skal se på energiforbruget pr kvartal eller år og ikke, hvad der er af spidsbelastninger.

Men vi kan jo også lave samme regnestykke for benzinbiler. Hvis 2,5 mio biler skal tankes op, skal man bruge 8300 tankbiler til at transportere benzinen hen til standeren. Der skal bruges strøm til pumpen osv. og sådan kan man jo fortsætte.

Omvendt har forbrændingsmotoren et mindre energitab. En elbil kører altså kortere på "literen". Det er aldrig godt for pengepung eller miljø. Men er de fleste elbiler i dag ikke snart hybridbiler?

Enig i det hele. Dog forstår jeg ikke vitsen med hybridbiler. Ifølge min logik vil det gøre bilen tungere når den skal slæbe rundt på to drivværker, og kræve mere energi ved accelleration.

HT havde en overgang et forsøg med nogle hybridbusser der kørte noget af vejen med strøm fra luftledninger noget af vejen og videre med dieselmotor. Den var så tung at den maste sig helt ned til kineserne og den var langsom. Det var linie 184 i 90'erne. Den blev opgivet fordi det var ren Storm P.
Vi kan godt selv læse nyheder!