Forfatter Emne: Organdonor vågner op  (Læst 1873 gange)

Campanule

• Gæst
Organdonor vågner op
« Dato: August 28, 2012, 04:54:23 pm »
Jeg har valgt at være donor, men jeg bliver da lidt nervøs, når jeg læser det her. Flere gange er folk blevet erklæret døde uden at være det. Det har jeg læst 3-4 gange i løbet af det sidste år, men det var godt nok i udlandet

Citér
En DR-dokumentar om organdonation er blevet stoppet af Aarhus Universitetshospital.

19-årige Carinas forældre havde givet tilladelse til at deres datters organer måtte bruges til organdonation. Tilladelsen blev givet efter datteren havde været involveret i en fatal trafikulykke i 2011. Men pludselig vågner Carina op. Lægerne på Aarhus Universitetshospital havde taget fejl. Det skriver eb.dk.

19-årige Carina vågner heldigvis, inden lægerne går i gang med at fjerne hendes organer.

Det hele sker, mens Danmarks Radio er på hospitalet for at lave en dokumentar om organdonation. Den dokumentar er nu stoppet af Aarhus Universitetshospital, skriver eb.dk.

- Fjernsyn taler til maven og følelserne, ligesom organdonation og hjernedød er noget, vi forstår med følelser. For at få flere organdonorer har vi i rigtig mange år arbejdet med at skabe tillid til hjernedød-diagnosen. Det arbejde kunne smuldre, hvis man viste en historie, der fejlagtigt gav indtrykket, at man kunne vågne op fra hjernedød, siger pressechef på Aarhus Universitetshospital, Lars Elgård, til journalisten.dk ifølge eb.dk.

Ifølge Lars Elgård er problemet netop, at 19-årige Carina aldrig bliver undersøgt for, om hun er hjernedød.

Direktør i DR, Inger Bach, siger til Journalisten, at de dokumentarudsendelserne ikke er blevet vist til planlagt tid, fordi DR ikke er blevet færdige med at redigere dem.

Kilde: http://www.bt.dk/danmark/organdonor-vaagnede-pludselig-op

Offline Landboen

• Hyper medlem
  • Activity:
    0.8%
  • Country: bs
    • Vis profil
Sv: Organdonor vågner op
« Svar #1 Dato: September 03, 2012, 01:15:51 pm »
Der er IKKE så meget at være nervøs for. Den omtalte patient var jo netop ikke erklæret for hjernedød endnu.
Man havde skønnet at "muligheden" var der og spurgt forældrene.
Mennesker kræver ytringsfrihed som kompensation for tankefrihed, hvilken de sjældent bruger.

Søren Kierkegaard - 5. maj 1813 – 11. november 1855

Campanule

• Gæst
« Svar #2 Dato: September 03, 2012, 03:45:50 pm »
Jamen hvis det var, som det skulle være, så kan jeg ikke forstå, de stopper udsendelsen

Offline carmen

• Fuld medlem
  • Activity:
    0%
  • Køn: Kvinde
    • Vis profil
    • Klub-SUK
« Svar #3 Dato: September 03, 2012, 07:44:27 pm »
Må indrømme at jeg har fravalgt at være donor. Det handler nok for mig, mere om en indre føelse af at jeg ikke ved hvor sjælen sidder henne, hvis man altså har en sjæl. Jeg er ikke specielt troende eller kristen eller noget. Føler bare at der índimellem er mere mellem himmel og jord end man kan forklare. Jeg bryder mig heller ikke om tanken at få en andens hjerte eller andet organ, netop fordi jeg føler at krop og sind og alt der er i vores krop, hænger sammen.
Nogen vil sikkert sige det er noget pjat, og for langt ude, men det er sådan jeg føler. Og ja, bryder mig heller ikke om tanken om, at være erklæret død, og så teoretisk kunne vågne op, fordi lægerne havde taget fejl.

Kærlig hilsen
Carmen
De smukkeste ting i verden kan ikke ses eller røres.  De skal føles i dit hjerte

Offline MacAlli

• Jr. medlem
  • **
  • Activity:
    0%
  • Køn: Kvinde
    • Vis profil
« Svar #4 Dato: September 03, 2012, 09:19:38 pm »
Jamen hvis det var, som det skulle være, så kan jeg ikke forstå, de stopper udsendelsen

Fordi som der står:
Citér
Det arbejde kunne smuldre, hvis man viste en historie, der fejlagtigt gav indtrykket, at man kunne vågne op fra hjernedød

Hvis folk, der ser udsendelsen, feljagtigt tror, hun var hjernedød, og så vågner op, så er der nok mange, der ikke tør være organdonor alligevel.

Campanule

• Gæst
« Svar #5 Dato: September 04, 2012, 08:27:17 am »
Hm! Det kan jeg godt se, nu du siger det MacAlli

Campanule

• Gæst
« Svar #6 Dato: September 04, 2012, 08:27:58 am »
Må indrømme at jeg har fravalgt at være donor. Det handler nok for mig, mere om en indre føelse af at jeg ikke ved hvor sjælen sidder henne, hvis man altså har en sjæl. Jeg er ikke specielt troende eller kristen eller noget. Føler bare at der índimellem er mere mellem himmel og jord end man kan forklare. Jeg bryder mig heller ikke om tanken at få en andens hjerte eller andet organ, netop fordi jeg føler at krop og sind og alt der er i vores krop, hænger sammen.
Nogen vil sikkert sige det er noget pjat, og for langt ude, men det er sådan jeg føler. Og ja, bryder mig heller ikke om tanken om, at være erklæret død, og så teoretisk kunne vågne op, fordi lægerne havde taget fejl.

Kærlig hilsen
Carmen

Jeg er heller ikke sikker på jeg vil have et andet menneskes organ inden i mig. Nok hellere en eller anden form for maskine. Jeg håber aldrig, jeg skal tage beslutningen