Forfatter Emne: Slut med Løgnepressen  (Læst 319 gange)

Offline Lunavecchia (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    10.2%
  • Country: dk
  • Køn: Kvinde
    • Vis profil
Slut med Løgnepressen
« Dato: Maj 18, 2018, 12:54:09 am »
Nu skal Løgnepressen straffes med betydelige bøder, hvis de lyver - i al fald hvis de lyver på forsiden af avisen, siger Henrik Sass Larsen i sin nye bog "Exodus"

Artiklen læst her, men det kræver abonnement https://politiken.dk/kultur/medier/art6521605/Dele-af-pressen-lyver-og-bedrager-de-skal-straffes-med-betydelige-b%C3%B8der

Der er dog flittigt refereret i andre medier, der kan læses kvit og frit https://nordjyske.dk/nyheder/sass-larsen-medier-der-lyver-skal-straffes-med-boeder/3dc7186d-f764-48f4-b60e-1a6ba1afcf42

Så er spørgsmålet naturligvis: Hvad er Løgn og hvad er Latin?

Der var for eksempel en drabssag i Herning, hvor Ekstra Bladet hængte en mand ud som drabsmand på forsiden af sprøjten https://www.dr.dk/nyheder/indland/uskyldig-haengt-ud-som-morder-vendte-hjem-til-gennemrodet-lejlighed -og her kan man sikkert hurtigt blive enige om, at det må ikke ske.

På den anden side, hvad er fejlagtige historier - eller fake news, som spredes som pest af visse grupperinger?

De skal vel også have en bøde, der kan mærkes på pengepungen.
Jeg husker da endnu en helt uskyldig mand, der blev interviewet som vidne på en østrigsk TV-kanal, som visse segmenter i det politiske spektrum udnævnte som terrorist - også i dette forum.

Har vi i øvrigt nogensinde set et dementi?
I'm a Troll

Offline Anklageren

• Hyper medlem
  • Activity:
    79.8%
  • Country: gl
  • Køn: Mand
    • Vis profil
Sv: Slut med Løgnepressen
« Svar #1 Dato: Maj 18, 2018, 01:16:38 am »
De skal vel også have en bøde, der kan mærkes på pengepungen.
Jeg husker da endnu en helt uskyldig mand, der blev interviewet som vidne på en østrigsk TV-kanal, som visse segmenter i det politiske spektrum udnævnte som terrorist - også i dette forum.

Har vi i øvrigt nogensinde set et dementi?

Det har vi bestemt ikke. Der blev stille som i graven

Det var altid noget, for de førte sig ellers frem  :yes:

Jeg prøvede at komme med et hint ved at skrive til Forn Siðr, da han efterlyste en definition på racisme: "Det kan være en, som vil skjule, at en tysker bruger sin bil som rambuk imod en menneskemængde - og så bruger han en tilfældig udlænding som syndebuk i stedet for gerningsmanden."

- så svarede han bare: "Det lyder som noget en racist godt kunne finde på, men som definition er det noget snævert."  :tatice_03:

Frihed lad være vort Løsen i Nord
Frihed for Loke saavelsom for Thor

Offline Buff Dude

• Nyt medlem
  • *
  • Activity:
    4.4%
  • Country: 00
    • Vis profil
« Svar #2 Dato: Maj 18, 2018, 11:37:12 am »
Der er vidst et forslag oppe med at man kun fremover kan få mediestøtte hvis man er tilmeldt Pressenævnet der kan behandle klager, i stedet for at man skal igennem en hel retssag.

Det hjælper selvfølgelig kun med de stats-støttede Danske medier. Men det er da et skridt i den rigtige retning.

På den anden side, hvad er fejlagtige historier - eller fake news, som spredes som pest af visse grupperinger?
Bed ikke om lettere byrder. En sand Dude bliver stærkere så byrden kan løftes 5x5.

Offline Lunavecchia (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    10.2%
    • Vis profil
« Svar #3 Dato: Maj 18, 2018, 01:07:41 pm »
Der er vidst et forslag oppe med at man kun fremover kan få mediestøtte hvis man er tilmeldt Pressenævnet der kan behandle klager, i stedet for at man skal igennem en hel retssag.

Det hjælper selvfølgelig kun med de stats-støttede Danske medier. Men det er da et skridt i den rigtige retning.

Det er bestemt et skridt i den rigtige retning.
Den Korte Avis er et eksempel på et medie, der fik mediestøtte uden at være tilmeldt pressenævnet.
De får i øvrigt ikke mediestøtte længere, fordi de ikke opfylder kravet om at have mindst tre fuldtidsansatte.
I'm a Troll

Offline GuBBi

• Administrator
  • Hyper medlem
  • Activity:
    10.4%
    • Vis profil
« Svar #4 Dato: Maj 18, 2018, 01:42:21 pm »
Hmm... Både og med dette forslag. Man skal i hvert fald være EKSTREMT påpasselig med hvordan formuleringen skal lyde, for ellers kan det alt for nemt misbruges til at forfølge politiske modstandere.  At hænge en uskyldig mand ud for en forfærdelig forbrydelse er en ting som vi nok alle sammen kan være enige om er forkert, men det er bare fåtallet af sager der er så sort-hvide.

Tag Ekstrabladets nylige historie om at Lars "statsminister for enhver pris" løkke skulle havde været bisidder til sin kones faglige møde. Løkke anklagede EB for løgn og latin fordi de hævdede at hans kone i den forbindelse var blevet fyret (Måske er hun i virkeligheden blevet opsagt, eller ikke fået forlænget kontrakt eller noget i den dur).Nu var humlen i den sag at det var problematisk at statsministeren var bisidder til en faglig samtale, men hvis der var en "fake-news" lov på plads, kunne historien måske være blevet stoppet over teknikaliteten om hvorvidt konen var blevet fyret/opsagt/whatever. Det kan også gøre aviser bange for at skrive om folk med gode forbindelser og advokater fordi det ville blive lettere at sagsøge dem for hvad de skrev. Med andre ord ville magthaverne have det meget lettere end idag.

Tl;dr: Jeg synes vi skal være ekstremt forsigtige med hvilke begrænsninger vi putter på vores presse, og vi skal have for øje at uanset hvilken lov vi sætter op vil nogen forsøge at udnytte den.

Offline Lunavecchia (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    10.2%
    • Vis profil
« Svar #5 Dato: Maj 18, 2018, 02:20:32 pm »
Hmm... Både og med dette forslag. Man skal i hvert fald være EKSTREMT påpasselig med hvordan formuleringen skal lyde, for ellers kan det alt for nemt misbruges til at forfølge politiske modstandere.
........... 
Tl;dr: Jeg synes vi skal være ekstremt forsigtige med hvilke begrænsninger vi putter på vores presse, og vi skal have for øje at uanset hvilken lov vi sætter op vil nogen forsøge at udnytte den.
Helt enig. Jeg vil være meget betænkelig, hvis sådan et forslag blev en del af lovgivningen. Det kunne nemt ende i det rene flueknepperi over mindre unøjagtigheder, som der ofte er i artikler.

Derudover er der i forvejen en paragraf i Straffeloven, som dækker injurier og æreskrænkelser.

I'm a Troll

Offline Anklageren

• Hyper medlem
  • Activity:
    79.8%
    • Vis profil
Censur eller forbrugerbeskyttelse?
« Svar #6 Dato: Maj 18, 2018, 02:38:07 pm »
Jeg kan både forstå Lunavecchias og Gybbis synspunkter.

I grundloven står der, at enhver er berettiget til på tryk, i skrift og tale at offentliggøre sine tanker, dog under ansvar for domstolene.

Her er der jo tale om en lov, som kan begrænse ytringsfriheden.

Der står dog også i grundloven, at censur og andre forebyggende forholdsregler kan ingensinde på ny indføres. Jeg går ud fra, at højesteret vil forhindre, at sådan en lov kan udvikle sig til "egentlig" censur.

Her står vi i et dilemma, for hvad er censur?

Jeg har lagt mærke til, at nogen råber højt om, at Facebook udøver censur. Det synes jeg ikke er rigtigt - men det synes de jo.

Grænser for ytringsfriheden

Der er allerede grænser for ytringsfriheden. Hvis en mand skriger til naboen ind over hækken: "Dit lede svin, du knepper dine egne børn" - og naboen skriger tilbage: "Hvis du ikke holder kæft, så får du så mange tæsk, at du højst kan sidde og hikke i en rullestol".

Her vi de fleste nok synes, at der bør være grænser for ytringsfriheden - men hvor skal den grænse gå?

Skal det være forbudt med vilje at producere falske nyheder, som folk gerne vil høre?

Det er jo blevet nemt i dag - og nogen bruger bevidst falske nyheder til at påvirke den demokratiske proces - og anvender store databaser til formålet, som er målrettet vælgere, der kan påvirkes. Lande bruger det til at undergrave styret i andre lande osv.

Offline GuBBi

• Administrator
  • Hyper medlem
  • Activity:
    10.4%
    • Vis profil
« Svar #7 Dato: Maj 18, 2018, 03:48:52 pm »
@Anklageren:

Du har helt ret i at der skal være enkelte begrænsninger af ytringsfriheden, og jeg synes også at lovgivning om f.eks. injurier og trusler er god og nødvendig. Jeg synes bare det formuleringen af den lovgivning skal være ret specific, og man skal virkelig grundigt overveje enhver lov der kunne begrænse ytringsfriheden. F.eks. synes jeg diverse lovgivninger om "hate speech" i det store udland er en glidebane uden videre, fordi det er komplet subjektivt hvad der kan klassificeres som had.

Jeg er derfor heller ikke som sådan imod en lov der bedre kan beskytte folk mod at blive løget om i pressen. Jeg vil bare gerne have at man virkelig bryder hovedet med at formulere den på en måde så den ikke kan misbruges. Jeg vil faktisk hellere risikere et offentligt justitsmord i pressen i ny og næ, end at pressen ikke længere tør gå efter sager der måske er på kanten men vigtige for samfundet at få belyst. Det lyder måske kynisk, men jeg tror vi er tvunget til at vælge mellem de to onder i en eller anden grad.

Citér
Skal det være forbudt med vilje at producere falske nyheder, som folk gerne vil høre?

Den her lov ville jeg f.eks. være imod, fordi det så er et implicit faktum at "sandheden" bliver defineret i enten en retssag eller af en statslig instans. Enhver der kan dominere sådan en instans kan så straffe folk der ikke følger deres udlægning af sandheden. Sådan en lov vil være alt for åben for misbrug.
« Senest Redigeret: Maj 18, 2018, 03:50:31 pm af GuBBi »

Offline Anklageren

• Hyper medlem
  • Activity:
    79.8%
    • Vis profil
Det er et kæmpestort probelm
« Svar #8 Dato: Maj 18, 2018, 05:19:31 pm »

Den her lov ville jeg f.eks. være imod, fordi det så er et implicit faktum at "sandheden" bliver defineret i enten en retssag eller af en statslig instans. Enhver der kan dominere sådan en instans kan så straffe folk der ikke følger deres udlægning af sandheden. Sådan en lov vil være alt for åben for misbrug.

For mange år siden, da jeg lige havde fået bil, kørte jeg sammen med nogen kammerater hele vejen op gennem Norge til det aller nordligste. Det var før de blev vant til turister, og vi undrede os over, at vi blev mødt med kulde. Så blev vi interviewet i lokalradioen og det vendte totalt. Det viste sig, at de fleste troede, at vi var tyskere, og da de opdagede, at vi var danske - var vi ellers populære. De er lidt specielle  :smile1:

Hvis jeg husker rigtigt, så fulgte jeg den norske EF afstemning, og man var allerede begyndt at fejre EF medlemskabt, da resultaterne fra de nordligste fylker kom. Deroppe stemte langt de fleste NEJ.

Det var første gang jeg rigtig blev klar over, at et lille mindretal kan vippe en afstemning, hvis de ellers er enige.

Det fører frem til det, jeg egentlig vil sige.

Vil det så sige, at du er indstillet på, at demokratiet bliver styret af samvittighedsløse mennesker som da Steve Bannon og Robert Mercer sandsynligvis misbrugte selskabet Cambridge Analytica til at afgøre det amerikanske præsidentvalg?

Nu var deres database over amerikanere, som de målrettede propagandaen imod - ulovligt indsamlet - men sæt nu nogen næste gang på en eller anden måde får fat i lovligt indsamlede data.

Det strider lodret imod min opfattelse af demokrati, fordi det er en slags svindel.
« Senest Redigeret: Maj 18, 2018, 08:46:54 pm af Anklageren »

Offline Lorenz

• Fuld medlem
  • Activity:
    13.6%
    • Vis profil
« Svar #9 Dato: Maj 19, 2018, 07:40:06 am »

sikkerhedskopieret

Offline Licensnægteren

• Hyper medlem
  • Activity:
    32.8%
  • Foragter NWOeliten, løgnemedierne og multikulturen
    • Vis profil
Obongo gjorde det samme
« Svar #10 Dato: Maj 19, 2018, 08:14:24 am »

For mange år siden, da jeg lige havde fået bil, kørte jeg sammen med nogen kammerater hele vejen op gennem Norge til det aller nordligste. Det var før de blev vant til turister, og vi undrede os over, at vi blev mødt med kulde. Så blev vi interviewet i lokalradioen og det vendte totalt. Det viste sig, at de fleste troede, at vi var tyskere, og da de opdagede, at vi var danske - var vi ellers populære. De er lidt specielle  :smile1:

Hvis jeg husker rigtigt, så fulgte jeg den norske EF afstemning, og man var allerede begyndt at fejre EF medlemskabt, da resultaterne fra de nordligste fylker kom. Deroppe stemte langt de fleste NEJ.

Det var første gang jeg rigtig blev klar over, at et lille mindretal kan vippe en afstemning, hvis de ellers er enige.

Det fører frem til det, jeg egentlig vil sige.

Vil det så sige, at du er indstillet på, at demokratiet bliver styret af samvittighedsløse mennesker som da Steve Bannon og Robert Mercer sandsynligvis misbrugte selskabet Cambridge Analytica til at afgøre det amerikanske præsidentvalg?

Nu var deres database over amerikanere, som de målrettede propagandaen imod - ulovligt indsamlet - men sæt nu nogen næste gang på en eller anden måde får fat i lovligt indsamlede data.

Det strider lodret imod min opfattelse af demokrati, fordi det er en slags svindel.
Men da var brovtebanden helt tavs

Afsløring: Trump-kampagnen brugte Facebook til at ramme sin målgruppe, ligesom Obama i 2012
Jeg har ikke fulgt sagen tæt, for selvom MSM tærsker langhalm på Cambridge Analytica-historie, så er der umiddelbart ingen grund til at tage noget for gode vare sålænge det vedrører Trump. DR Nyheder har bragt mere end ti artikler om sagen, og vægtningen afslører ganske fint, at den drivende kraft ikke er afsløringens karakter.

Barack Obama blev skamrost for sin præsidentkampagne i 2012, blandt andet fordi han brugte Facebook-algoritmer til at ramme potentielle vælgere. Trump brugte marginalt Cambridge Analytica, der anvendte Facebook til det samme, og så er det pludselig en kæmpehistorie. DR Nyheder omgår Obama-detaljen ved at fokusere på Cambridge Analytica, ikke Facebook-‘datamining’ som fænomen, og sådan kan journalister vinkle sig ud af ubekvemme sandheder.

“‘They were on our side’: Obama campaign director reveals Facebook allowed them to mine American users’ profiles in 2012 because they were supportive of the Democrats” (Daily Mail, 20. marts 2011)
http://www.dailymail.co.uk/news/article-5520303/Obama-campaign-director-reveals-Facebook-ALLOWED-data.html#ixzz5ASuWaS82

“Washington Post bemærker, at tusindvis af andre udviklere også har høstet data om Facebook-brugere i tidens løb. Herunder i form af apps som FarmVille og Tinder. Derudover er der de politiske konsulenter fra Obama-kampagnen i 2012, som ifølge Washington Post også gjorde brug af brugerdata fra Facebook til at få indsigt i brugernes relationer og præferencer.” (Version2, 20. marts 2018)
https://www.version2.dk/comment/373866
Afmeld DDRlicensen her https://www.dr.dk/om-dr/licens/selvbetjening/afmeld-medielicens-0 du bliver 2600 kroner rigere hvert år og du slipper for at betale til løgnepropagandaen (Husk nem-id)

Offline Anklageren

• Hyper medlem
  • Activity:
    79.8%
    • Vis profil
Det er altså løgn
« Svar #11 Dato: Maj 19, 2018, 09:23:58 am »

Barack Obama blev skamrost for sin præsidentkampagne i 2012, blandt andet fordi han brugte Facebook-algoritmer til at ramme potentielle vælgere. Trump brugte marginalt Cambridge Analytica, der anvendte Facebook til det samme, og så er det pludselig en kæmpehistorie. DR Nyheder omgår Obama-detaljen ved at fokusere på Cambridge Analytica, ikke Facebook-‘datamining’ som fænomen, og sådan kan journalister vinkle sig ud af ubekvemme sandheder.

Trump har så vidt jeg ved slet ikke brugt Cambridge Analytica.

Desuden har ingen kritiseret nogen for at bruge Facebook-algoritmer til at ramme potentielle vælgere.