Forfatter Emne: Licensmoms retur  (Læst 195 gange)

Offline Landboen (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    2.8%
  • Country: dk
    • Vis profil
Licensmoms retur
« Dato: Juli 19, 2018, 12:51:04 pm »
https://kraevlicensmomstilbage.dk/

"Foreningen Kræv Licensmoms Tilbage fører historiens største gruppesøgsmål overfor Skatteministeriet for at få moms af licens tilbage.

Sagen omfatter alle opkrævninger af moms på licensbetalinger i perioden fra oktober 2007 og til dags dato.
Foreningen har fri proces til sagen, og det er gratis at tilmelde sig til gruppesøgsmålet.

Tilmeldingsfristen til gruppesøgsmålet udløber
mandag d. 1. oktober 2018, kl. 23.59.59"
Mennesker kræver ytringsfrihed som kompensation for tankefrihed, hvilken de sjældent bruger.

Søren Kierkegaard - 5. maj 1813 – 11. november 1855

Offline Carlo

• Hyper medlem
  • Activity:
    29.2%
  • Country: 00
  • Køn: Mand
  • Forkyndende og missionerende ateist og kommunist
    • Vis profil
Sv: Licensmoms retur
« Svar #1 Dato: Juli 19, 2018, 01:40:56 pm »
Det ligner Anti-røds kystsikring. Når nogen betaler mindre, må andre betale mere. Ingen kvaler. Naboen betaler.
Licensnægteren: "Charlottesville er ingen ting i forhold til hvad der kommer i Sverige fra NMR fremover."

Offline Carlo

• Hyper medlem
  • Activity:
    29.2%
    • Vis profil
« Svar #2 Dato: Juli 19, 2018, 01:54:35 pm »

Der er ingen navne bag siden. Men nederst på siden er der noget om et advokatfirma i Trump-land.

Der er også en Facebook-gruppe. Ligeledes fuldstændigt anonym.

Det stinker langt væk!
Licensnægteren: "Charlottesville er ingen ting i forhold til hvad der kommer i Sverige fra NMR fremover."

Offline Landboen (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    2.8%
    • Vis profil
« Svar #3 Dato: Juli 19, 2018, 02:30:01 pm »

Der er ingen navne bag siden. Men nederst på siden er der noget om et advokatfirma i Trump-land.

Der er også en Facebook-gruppe. Ligeledes fuldstændigt anonym.

Det stinker langt væk!

Det kan du jo mene Carlo.
Jeg vil da gerne have mine mere end 4000 Kr. retur.

Det ligner Anti-røds kystsikring. Når nogen betaler mindre, må andre betale mere. Ingen kvaler. Naboen betaler.

Det er penge, som er opkrævet ulovligt, og som derfor bare skal retur.

Mennesker kræver ytringsfrihed som kompensation for tankefrihed, hvilken de sjældent bruger.

Offline Torsten Bonfils

• Hyper medlem
  • Activity:
    10.2%
  • Country: aq
    • Vis profil
« Svar #4 Dato: Juli 19, 2018, 03:12:16 pm »

Sagen omfatter alle opkrævninger af moms på licensbetalinger i perioden fra oktober 2007 og til dags dato.

Så er det en skam at jeg ikke har betalt licens i den periode.  :ahappy:

Offline Tørresnoren

• Hyper medlem
  • Activity:
    1.6%
    • Vis profil
« Svar #5 Dato: Juli 19, 2018, 04:12:38 pm »

Foreningen har fri proces til sagen, og det er gratis at tilmelde sig til gruppesøgsmålet.

Selvfølgelig skal vi licensbetalere have de momspenge retur - hvis der evt. gives medhold i en retssag..  :yes:

- jeg ser dog ingen grund til uro over ikke at have tilmeldt sig - jeg mener, hvis søgsmålet vindes, så får ALLE vel disse uretmæssige indbetalinger refunderet..?  :smile1:
'Uanset hvor mørkt livet til tider kan se ud, så husk at der altid er lys i køleskabet'....

Offline Tørresnoren

• Hyper medlem
  • Activity:
    1.6%
    • Vis profil
« Svar #6 Dato: Juli 19, 2018, 04:24:48 pm »

Så er det en skam at jeg ikke har betalt licens i den periode.  :ahappy:

Egentlig burde man fremover bare indsende en kopi af de sidste 8-10 års licensindbetalinger, evt. vedlagt 135 Kroner i kontanter... :big_grin:

- jeg mener, vi HAR jo allerede betalt indtil flere gange for ca. 85% af det der bliver sendt igen... (og igen)  :yes:
'Uanset hvor mørkt livet til tider kan se ud, så husk at der altid er lys i køleskabet'....

Offline Anklageren

• Hyper medlem
  • Activity:
    76.6%
  • Country: gl
    • Vis profil
Gyngerne og karrusellerne
« Svar #7 Dato: Juli 19, 2018, 05:33:50 pm »

Selvfølgelig skal vi licensbetalere have de momspenge retur - hvis der evt. gives medhold i en retssag..  :yes:

Ja da - alle skal have momsen tilbage - og så kan staten forhøje en afgift for at kradse pengene ind igen, så der ikke bliver et hul i kassen. Det bliver selvfølgelig lidt dyrere for borgerne med udgifter til retssager.  :big_grin: :big_grin: :big_grin:

Alle er ikke klar over, at det er staten, som står for licensen - ikke DR.

Det var ganske vist engang DR, men medielicensen er det staten, som står for i dag - og licenspengene uddeles så igen af staten - og de uddeles ikke kun til DR.

Frihed lad være vort Løsen i Nord
Frihed for Loke saavelsom for Thor

Offline Landboen (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    2.8%
    • Vis profil
Sv: Gyngerne og karrusellerne
« Svar #8 Dato: Juli 19, 2018, 05:56:48 pm »

Ja da - alle skal have momsen tilbage - og så kan staten forhøje en afgift for at kradse pengene ind igen, så der ikke bliver et hul i kassen. Det bliver selvfølgelig lidt dyrere for borgerne med udgifter til retssager.  :big_grin: :big_grin: :big_grin:

Alle er ikke klar over, at det er staten, som står for licensen - ikke DR.

Det var ganske vist engang DR, men medielicensen er det staten, som står for i dag - og licenspengene uddeles så igen af staten - og de uddeles ikke kun til DR.

Det er DR der står for inddrivelsen af licensen.
Og jeg mener da også af alle, uanset tilmelding eller ej, burde have de momspenge retur.

Du vil vel heller ikke betale 500,00 kr. for en liter mælk bare fordi en eller anden padde  laver en fejl?

Offline Tørresnoren

• Hyper medlem
  • Activity:
    1.6%
    • Vis profil
« Svar #9 Dato: Juli 19, 2018, 06:27:28 pm »

Det er DR der står for inddrivelsen af licensen.

Sådan læser jeg det i hvert fald: 'Medielicensen opkræves af DR'...  :yes:

https://kum.dk/kulturpolitik/medier/mere-om-medier/licens/

- først i 2022 regner man med at licensen, som vi kender den idag, forsvinder:

https://finans.dk/politik/ECE10421755/licensen-forsvinder-slut-med-sortseere-nu-skal-alle-betale-over-skatten/?ctxref=ext

:smile1:

Offline Anklageren

• Hyper medlem
  • Activity:
    76.6%
    • Vis profil
« Svar #10 Dato: Juli 19, 2018, 08:34:52 pm »

Sådan læser jeg det i hvert fald: 'Medielicensen opkræves af DR'...  :yes:

Det er der mange, der gør.

Førhen i tiden var licensen også DR's penge, så da man lavede loven om medielicens til afløsning, så havde DR jo allerede et administrativt system, og så ville det være hul i hovedet at opbygge et nyt.

Hvis du læser i Wikipedia, så står der: "Medielicens betegner en betalingspligtig licens (afgift) til at se fjernsyn. Licensopkrævningen administreres af det offentlige, og findes som sådan i mange lande, men må ikke forveksles med private abonnements-ordninger, såsom Viasat o.l.

Licensen bruges til at finansiere offentlige tv- og radiokanaler o.l., og kaldes i formelt sprog en public service forpligtelse. I forhold til konkurrerende kanaler er det en særstilling, der muligvis er historisk forårsaget, idet fjernsyn oprindelig blev tilgængelig gennem statslige initiativer."

Citat slut.

Det er altså det offentlige licenspenge, og ikke DR's licens.

TV 2's regionale tv-stationer og flere andre får også del i medielicensen, så det er meget tydeligt, at det ikke er DR's penge, der opkræves.

DR får dog mest.

Offline Anklageren

• Hyper medlem
  • Activity:
    76.6%
    • Vis profil
Det ikke noget specielt dansk - Medielicens i Tyskland
« Svar #11 Dato: Juli 19, 2018, 10:13:25 pm »
Citat: "Medielicens i Tyskland
De tyske licensmedier ARD, ZDF og Deutschlandradio tilbyder services i høj kvalitet, som informerer, uddanner og underholder. Finansiering via licensen sikrer således, at alle har fri adgang til information og gør det muligt at rapportere uafhængigt af økonomiske og politiske interesser.

Hvor meget skal man betale?
Licensen er 17,50 € * per måned og udbetales kun én gang pr. bopæl

Hvem skal betale medielicens?
En simpel regel har været gældende for alle borgere siden 2013: en bolig - ét gebyr."

Tyskerne betaler altså 130,44 kroner om måneden i hver husstand, og det er 1565 kroner om året.

https://www.pendlerinfo.org/pendlerinfo/dk/diverse/Diverse_D/Medielicens_D.php

Offline Tørresnoren

• Hyper medlem
  • Activity:
    1.6%
    • Vis profil
« Svar #12 Dato: Juli 19, 2018, 10:25:22 pm »

Det er altså det offentlige licenspenge, og ikke DR's licens.

TV 2's regionale tv-stationer og flere andre får også del i medielicensen, så det er meget tydeligt, at det ikke er DR's penge, der opkræves.

DR får dog mest.

- øøwkay, meget har jeg nu heller ikke sat mig ind i det.. - jeg ved bare at Fruen smider nogle penge afsted til skidtet en gang om året..  :big_grin:

Men, jeg synes dog stadig at det er skammeligt så mange genudsendelser der bliver kylet i hovedet på seerne - det har ALDRIG været værre end nu - og det er over hele linien - ikke kun DR..! :bad:

- jeg er fandme glad for at JEG ikke er hensat til at skulle bruge tv-udsendelser som eneste adspredelse - SKAL jeg endelig tilbringe tid foran skærmen, så foregår det som regel med streaming af noget lidt mere seværdigt..

Men faktisk vil jeg langt hellere bruge en hjemmeaften på at gå i hi med en bog - eller gå ovre på mit værksted - høre musik, feks. Van Morrison, Fleetwood Mac eller The Eagles for fuld spade - ryge pibe, skrue på motorcykler eller andet hyggeligt nusseri.. :blum:

Van Morrison, 'Vanlose Stairway':   https://www.youtube.com/watch?v=SdVf4E4ztgI
« Senest Redigeret: Juli 19, 2018, 10:27:22 pm af Tørresnoren »

Offline Carlo

• Hyper medlem
  • Activity:
    29.2%
    • Vis profil
« Svar #13 Dato: Juli 20, 2018, 05:39:10 am »
Det kan du jo mene Carlo.
Jeg vil da gerne have mine mere end 4000 Kr. retur.

Ja, kræve, kræve, kræve kan de - liberalisterne. Underligt dobbeltmoralsk, da liberalister jo gerne vil have lavere skatter.

Citér
Det er penge, som er opkrævet ulovligt, og som derfor bare skal retur.

Du ved endnu ikke om de er opkrævet ulovligt.

Det eneste jeg ved, er at en masse danske skattekroner er på vej over i et amerikansk advokatfirma.

Jeg undres og irriteres nogle gange over DSBs såkaldte "rejsegaranti". Hvor man får billetten refunderet hvis toget er et eller andet forsinket. Fair nok. Vi skal bare ikke glemme at de midler skal komme et sted fra. Typisk gennem billetprisen.

For busser i Hovedstadsområdet, så vanker der bøder for kvalitetsbrist i driften. Typisk for forsinkelser. Fint nok. De kan bare køre til tiden kan de. Men det betyder at busselskaberne simpelthen indregner bøderne i prisen ved tilbudsgivningen. Og så er vi lissom lige vidt. Fordyrelsen kan kun hentes gennem billetindtægterne.