Du begår den fejl at forsøge at forudse et eventuelt fald af Nordkorea ved at se på tidligere diktaturstaters fald som DDR eller Rumænien. Men hvorfor skulle befolkningen gøre oprør med Kim? Det er fordi, du ikke bryder dig om ham og ser ham som en grim fyr som så mange andre gør her i Vesten. Og så tror du automatisk også, at Nordkoreanerne har det på samme måde. Som jeg skrev længere oppe, er der en tendens til, at vi her i Vesten forsimpler styret i Nordkorea og reducerer det til en ond leder, men sådan er det jo ikke. Og det ved befolkningen godt.
Der er jo rent faktisk sket fremskridt for befolkningen, endda ret mærkbart. Landet kan producere mad nok. Befolkningen og jorddyrkere kan sælge varer og beholde fortjenesten. Det her kan man jo ikke rulle tilbage, og de gange, hvor det er forsøgt fra regeringen, har det ført til protester. På det punkt var hans far og bedstefar langt mere konservativ.
Et eventuelt oprør vil mere komme fra et af de statslige organer. Enten selve arbejderpartiet, forsvarskommisionen, kabinettet eller hæren. Men det vil jo ikke nødvendigvis være et oprør mod Kim.
Men jeg er ikke sikker på, jeg helt køber den med, at en genforening kun er mulig, hvis Nordkorea opløses. Der er jo ikke noget, der forhindrer de to lande i at fungere føderalt eller som en union. Det skulle da lige være USA, der er imod. Det vil jo være den bedste sikkerhed, Nordkorea kan få.