Forfatter Emne: Nordkorea. en naturlig forklaring.  (Læst 5998 gange)

Offline Carlo (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    66.8%
  • Country: 00
  • Køn: Mand
  • Dialektisk materialist.
    • Vis profil
Sv: Nordkorea. en naturlig forklaring.
« Svar #30 Dato: November 06, 2018, 08:32:53 pm »
Et billede fra Nordkoreas Hovedstad Pyongyang.

Og så et billede af den mest kapitalistiske by i det meget frie og liberale USA, hvor det bare kører derudaf.

Kan Anti-rød, Licensnægteren eller Gubbi så forklare mig noget mere om det her og denne forskel, for jeg forstår det ikke. Jeg vil vide hvorfor kapitalisme er så fantastisk?

anti-rød: "Det er muligt at udvinde energien fra Co2."

Offline homofaber

• Hyper medlem
  • Activity:
    40.2%
    • Vis profil
« Svar #31 Dato: November 06, 2018, 08:46:21 pm »
Det er en sjov by at være i og køre rundt i. Alt virker så stort. Der findes ikke ret mange byer i verden, der ligner Pyongyang.

Offline El_Nino

• Hyper medlem
  • Activity:
    2.4%
  • Country: dk
  • Vejen skal altid være snorlige og fremad
    • Vis profil
« Svar #32 Dato: November 07, 2018, 08:54:51 am »
Så se på landet uden for Pyongyang - Denne by er blot face.
Tænk altid én gang til over det, før du gør det!

Offline homofaber

• Hyper medlem
  • Activity:
    40.2%
    • Vis profil
« Svar #33 Dato: November 07, 2018, 03:26:50 pm »
Jeg tror godt, at Carlo kan se, at det ikke er en helt fair sammenligning og at den var lidt ironisk. For naturligvis halter Nordkorea bagefter på mange punkter.

Offline Torsten Bonfils

• Hyper medlem
  • Activity:
    9%
  • Country: aq
    • Vis profil
« Svar #34 Dato: November 07, 2018, 03:35:22 pm »
Det billede ser photoshoppet ud. Hvorfor er der ikke noget trafik på gaderne?
  :Laie_cyclist:

Anklageren

• Gæst
« Svar #35 Dato: November 07, 2018, 03:36:19 pm »
Carlo laver en parodi på anti-rød i oplægget

Offline homofaber

• Hyper medlem
  • Activity:
    40.2%
    • Vis profil
« Svar #36 Dato: November 07, 2018, 03:37:53 pm »

Det er nu ikke photoshop.

https://www.youtube.com/watch?v=3AS2nm4hhYY

Offline Carlo (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    66.8%
    • Vis profil
« Svar #37 Dato: November 07, 2018, 06:57:46 pm »
Jeg tror godt, at Carlo kan se, at det ikke er en helt fair sammenligning og at den var lidt ironisk. For naturligvis halter Nordkorea bagefter på mange punkter.

Nej, ikke spor ironisk og bestemt heller ikke kun rettet mod Anti-rød. Alle liberalister. Var f eks ikke Gubbi meget aktiv overfor, med sit liberale drømmeland?

Offline Carlo (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    66.8%
    • Vis profil
« Svar #38 Dato: November 07, 2018, 06:58:28 pm »
Carlo laver en parodi på anti-rød i oplægget

Nej, det er ikke en parodi.

Offline Carlo (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    66.8%
    • Vis profil
« Svar #39 Dato: November 08, 2018, 01:18:15 am »

Det vil jeg lige gå lidt dybere i.

Ingen biler? Det kunne jo f eks være at det er fordi de har god kollektiv trafik. Og at de i stedet for biler og veje, satser på et godt sundhedssystem. Uddannelsessytem. Gode boliger til alle. Gode transportmuligheder for alle. Und-so-weiter med fælles goder.

Det er logisk at det er godt at køre i bil. Det giver frihed og så kan man komme nogen steder. Den samlede effekt af det, er dog som et middelsvært atombombardement - og at man ikke kan komme nogen steder.

Eksempler:

- Californien har verden bedst udbyggede motorvejsnet. Og verdens værste trafikpropper. Man kan ikke komme nogen steder.

- jeg så det i Brasilien i forbindelse med fodbold-VM. Det danske landshold havde store kvaler med at komme til deres kampe og deres bus måtte have VIP-eskorte for at bane vejen for dem. De kunne ikke komme nogen steder p gr a biler.

- og Bangkok, hvor jeg har været. Fy for fanden. Alle har biler for at komme nogen steder. Men p gr a biler er det meget langsomt at køre et lille stykke. De vakse ville foreslå at man kunne gå for at komme nogen steder, men det kan man dårligt nok. For fortovene er ofte proppet med parkerede biler og der kører motorcykler på fortovene. Man kan ikke krydse gaderne og der er ingen sikre fodgængerovergange. Ikke engang fodgængere kan komme nogen steder - p gr a biler. Hvorfor udbygger de så ikke vejene, ville de vakse nok spørge? De bygger veje og broer på livet løs i Bangkok. Manilla i Filippinerne er det på samme måde har jeg set i fjernsynet.

Nordkorea er et diktatur og behøver ikke at rende i privatbilismens fælde.

DOjo

• Gæst
« Svar #40 Dato: November 08, 2018, 02:49:29 am »

Passer fint ind med de billeder og beskrivelser man sa fint kan laese i f.eks. the Guardian.

Offline homofaber

• Hyper medlem
  • Activity:
    40.2%
    • Vis profil
« Svar #41 Dato: November 08, 2018, 11:22:08 am »

Det vil jeg lige gå lidt dybere i.

Ingen biler? Det kunne jo f eks være at det er fordi de har god kollektiv trafik. Og at de i stedet for biler og veje, satser på et godt sundhedssystem. Uddannelsessytem. Gode boliger til alle. Gode transportmuligheder for alle. Und-so-weiter med fælles goder.

Det er logisk at det er godt at køre i bil. Det giver frihed og så kan man komme nogen steder. Den samlede effekt af det, er dog som et middelsvært atombombardement - og at man ikke kan komme nogen steder.

Eksempler:

- Californien har verden bedst udbyggede motorvejsnet. Og verdens værste trafikpropper. Man kan ikke komme nogen steder.

- jeg så det i Brasilien i forbindelse med fodbold-VM. Det danske landshold havde store kvaler med at komme til deres kampe og deres bus måtte have VIP-eskorte for at bane vejen for dem. De kunne ikke komme nogen steder p gr a biler.

- og Bangkok, hvor jeg har været. Fy for fanden. Alle har biler for at komme nogen steder. Men p gr a biler er det meget langsomt at køre et lille stykke. De vakse ville foreslå at man kunne gå for at komme nogen steder, men det kan man dårligt nok. For fortovene er ofte proppet med parkerede biler og der kører motorcykler på fortovene. Man kan ikke krydse gaderne og der er ingen sikre fodgængerovergange. Ikke engang fodgængere kan komme nogen steder - p gr a biler. Hvorfor udbygger de så ikke vejene, ville de vakse nok spørge? De bygger veje og broer på livet løs i Bangkok. Manilla i Filippinerne er det på samme måde har jeg set i fjernsynet.

Nordkorea er et diktatur og behøver ikke at rende i privatbilismens fælde.

Der er ingen grund til at tro, at Nordkorea bevidst har valgt ikke at satse på privatbilismen. Med en så helt ekstrem modernisering af Pyongyang, der er sket de sidste par år, følger trafikken også med. Der er blevet etableret flere lyskryds, rundkørsler og omveje for at modgå trafikale ophobninger. Specielt meget af byggeriet kræver jo vejnet til transport.
Privatbilisme ser man ikke så ofte, fordi det er noget bøvl og dyrt. I modsætning til mange andre ikke-udviklet lande er det faktisk et krav, at der skal være delvis eller fuld forsikring og køretøj skal også testes hvert halvandet år. Så er det nemmere at lease biler via virksomheder. Man ser flere gamle skrammelkasser i Moskva end i Pyongyang.
Bare vent - så snart sanktionerne mod Nordkorea bliver ophævet skal der nok komme gang. Også i bilismen.

Online Forsvareren

• Hyper medlem
  • Activity:
    83%
    • Vis profil
« Svar #42 Dato: November 20, 2018, 02:06:49 pm »
Lige en korrektion her! For jeg så for ikke så længe siden på ZDF en reportage fra Nordkorea, hvor 8 unge fra Europa (blandt andet en fra Norge) besøgte Nordkorea og faktisk frit kunne rejse rundt i landet kun ledsaget af hver en ung 20-årig skønhed. De fik tydeligvis lov til dette, fordi deres besøg diskret blev optaget til en propagandaudsendelse på nordkoreansk tv, hvis budskabet helt sikkert har været, at de var enormt imponerede af forholdene i Nordkorea.

De var meget overraskede over, at de både måtte bevæge sig frit omkring og også tage billeder og optage videoer nøjagtigt, som de ville. Det eneste, som de ikke måtte, var at begynde at diskutere med lokalbefolkningen og fortælle dem ting fra resten af verden. Så det afholdt de sig klogeligt fra. For ellers havde den unge skønhed jo nok bare lige trykket på en knap på sit apparat i lommen, hvorefter politiet lynhurtigt var dukket op fra et skjulested i nærheden. Hun viste dog også, at hun med et vink med lillefingeren kunne kalde nogle unge over til en bordtenniskamp mod en af gæsterne, da de besøgte en ungdomsklub, og de smilede alle sådan, som de helt sikkert havde fået ordre til.

Men Nordkoreas tilbageståenhed kunne især ses af, at der overhovedet ikke fandtes noget offentligt transportsystem, selvom besøget fandt sted i begyndelsen af 2018. I stedet rejste alle (og selv børn helt ned til 8 år) udelukkende ved at bruge tommeltotten for at komme op at køre med en af de meget få nordkoreanere, der havde bil. Disse nordkoreanere var dog meget villige til at stoppe fir at tage blaffere op. Men glem alt om offentlig transport i Nordkorea! For det eksisterer bare ikke!

Offline homofaber

• Hyper medlem
  • Activity:
    40.2%
    • Vis profil
« Svar #43 Dato: November 20, 2018, 02:18:48 pm »
Lige en korrektion her! For jeg så for ikke så længe siden på ZDF en reportage fra Nordkorea, hvor 8 unge fra Europa (blandt andet en fra Norge) besøgte Nordkorea og faktisk frit kunne rejse rundt i landet kun ledsaget af hver en ung 20-årig skønhed. De fik tydeligvis lov til dette, fordi deres besøg diskret blev optaget til en propagandaudsendelse på nordkoreansk tv, hvis budskabet helt sikkert har været, at de var enormt imponerede af forholdene i Nordkorea.

De var meget overraskede over, at de både måtte bevæge sig frit omkring og også tage billeder og optage videoer nøjagtigt, som de ville. Det eneste, som de ikke måtte, var at begynde at diskutere med lokalbefolkningen og fortælle dem ting fra resten af verden. Så det afholdt de sig klogeligt fra. For ellers havde den unge skønhed jo nok bare lige trykket på en knap på sit apparat i lommen, hvorefter politiet lynhurtigt var dukket op fra et skjulested i nærheden. Hun viste dog også, at hun med et vink med lillefingeren kunne kalde nogle unge over til en bordtenniskamp mod en af gæsterne, da de besøgte en ungdomsklub, og de smilede alle sådan, som de helt sikkert havde fået ordre til.

Men Nordkoreas tilbageståenhed kunne især ses af, at der overhovedet ikke fandtes noget offentligt transportsystem, selvom besøget fandt sted i begyndelsen af 2018. I stedet rejste alle (og selv børn helt ned til 8 år) udelukkende ved at bruge tommeltotten for at komme op at køre med en af de meget få nordkoreanere, der havde bil. Disse nordkoreanere var dog meget villige til at stoppe fir at tage blaffere op. Men glem alt om offentlig transport i Nordkorea! For det eksisterer bare ikke!

Der er offentlig transport i de store byer og så er der togforbindelser mellem industriområderne og turistområderne. Der er ikke rigtig behov for andet, fordi Nordkoreanere bor hvor de arbejder eller meget tæt på.

Offline GuBBi

• Administrator
  • Hyper medlem
  • Activity:
    0%
  • Country: dk
    • Vis profil
« Svar #44 Dato: November 20, 2018, 02:25:59 pm »
Et billede fra Nordkoreas Hovedstad Pyongyang.

Og så et billede af den mest kapitalistiske by i det meget frie og liberale USA, hvor det bare kører derudaf.

Kan Anti-rød, Licensnægteren eller Gubbi så forklare mig noget mere om det her og denne forskel, for jeg forstår det ikke. Jeg vil vide hvorfor kapitalisme er så fantastisk?

Jeg nægter at tro på at du ikke selv forstår hvorfor din argumentation her halter. Mener du disse billeder er repræsentative for levestandarden i de respektive lande?

I tilfælde af at du ikke kan se problemet, så er der her et billede fra Rusland:

og her er et fra Vedbæk:

Levestandarden i et hvilket som helst liberalt demokrati er højere end i Nordkorea. Ikke mindst fordi du har retten til at forlade et hvilket som helst liberalt demokrati, mens kun døden befrier en nord-koreaner fra tyranniet. Du har virkelig en op-ad-bakke kamp hvis du vil forsøge at lave ligemageri mellem Nordkorea og vesten.