Forfatter Emne: Te eller Øl? Lidt om udenrigshandel.  (Læst 646 gange)

Offline Lunavecchia (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    2.2%
  • Country: dk
  • Køn: Kvinde
    • Vis profil
Te eller Øl? Lidt om udenrigshandel.
« Dato: Marts 29, 2018, 11:44:16 pm »
Følgende uddrag er citeret fra Rinds Herreds Krønike, forfattet i 1700-tallet af Christen Sørensen Testrup, Herredsfoged i Rinds og Gislum Herreder.

Denne handel på Ostindien og Kina synes en del at være meget god for Danmark i henseende at man selv kan have varer fra første hånd, som man ellers kulle købe fra Holland, England etc., og derforuden menes, at vi kan sælge til udenlands folk for en del penge, som kan føres ind i landet igen. Men når man ret overvejer, hvad denne handel medfører, skal det gode ingenlunde med det onde ingenlunde balancere, Thi:

2. Forvolder denne handel, at ved det, at her føres disse tørre teblade i en sådan mængde her i landet, bliver det til en vane hos de store. En mode hos de ringe, og til sidst en natur for dem alle, at drikke te hver time om dagen, hvorved bortsættes en del på ny, både i te og sukker, hvilket, om vi i den sted blev ved vor gode gamle forfædres manerer, og drak øl, kunne det ikke koste nær så mange penge.

3. Følger deraf, at bryggeriet og de, som sig dermed skulle ernære, går ganske under, da folk i steden for øl drikker te.

4. Hvoraf igen følger, at landsens byg og korn, som til bryggerne skulle sælges, kan ikke til nogen pris afhændes.

6. Fører disse skibe også hjem en del porcelæn, silketøj, cartuner etc., men dette er ting vi lige såvel kunne undvære, som Kina kan undvære vores sorte gryder og vort grå vadmel.

7. Kan hver fornuftig noksom forudse, at det i tiden bliver en overflødighed, og misbrug med tedrikken, ligesom forhen med tobak drikken, så det synes ligesom en straf, at de skal udtømme landet for penge. Jeg ved vel, at Salomons skibe, der farer på Ophir, bragte en del aber, påfuhle og andet unyttigt tøj i Israels land hjem med sig. Men de bragte og fornemmelig en mægtig stor del guld udi landet, hvilket her fejler og kommer intet af.

I'm a Troll

Anklageren

• Gæst
Man kan tilføje
« Svar #1 Dato: Marts 30, 2018, 12:08:22 am »
Den øl man drak, var overgæret øl, som ofte har en lav alkoholprocent.

Briterne drikker stadig ale, som er en overgæret øl med en lav alkoholprocent, som er uklar.

Det kan dog godt lade sig gøre at brygge overgæret øl med en høj alkoholprocent, selvom det ikke er det almindelige.

Nu brygger jeg ikke mere, fordi jeg ikke drikker, men jeg har brygget meget engang.

Øvelse gør mester

Til at begynde med noget sprøjt  :smile1:   - men til sidst blev det altid godt.

Offline Lunavecchia (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    2.2%
  • Country: dk
  • Køn: Kvinde
    • Vis profil
Sv: Man kan tilføje
« Svar #2 Dato: Marts 30, 2018, 12:49:43 am »
Den øl man drak, var overgæret øl, som ofte har en lav alkoholprocent.
Netop, og grunden til at man i høj grad drak øl - med en ganske lav procent - var at vandet var udrikkeligt, hvis ikke det ligefrem var sundhedsfarligt; i al fald i København, men formentlig også købstæderne.
I'm a Troll