Forfatter Emne: Det er blevet moderne, at være vegetar / veganer  (Læst 885 gange)

Offline lyjse (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    3.4%
    • Vis profil
Sv: Måske
« Svar #15 Dato: Marts 13, 2018, 04:27:21 pm »
De fandt ikke en lavere risiko for tidlig død blandt vegetarer i forhold til de kødspisende forsøgsdeltagere.

https://videnskab.dk/krop-sundhed/vegetarer-lever-laengere-men-ikke-fordi-de-fravaelger-koed

Jeg så det på tysk TV og har ikke noget link. Men vegetarer ryger og drikker nok mindre. Den faktor havde den tyske undersøgelse sorteret fra.

Men vegetarer har mindre tilbøjelighed til at blive overvægtige. At det giver mindre sygdom og længere liv, er indlysende.

Hvis de skal leve længe, skal de sørge for, at få "tilsætningsstoffer" til deres kost - i form af vitaminer og mineraler.

http://healthandscience.eu/index.php?option=com_content&view=article&id=534:advarsel-mange-vegetarer-og-veganere-mangler-livsvigtige-naeringsstoffer&catid=20&Itemid=269&lang=da

Advarsel:
Mange vegetarer og veganere mangler livsvigtige næringsstoffer!

https://videnskab.dk/krop-sundhed/veganere-mangler-vitaminer-og-mineraler

Offline Anklageren

• Hyper medlem
  • Activity:
    73.4%
  • Country: gl
  • Køn: Mand
    • Vis profil
Ikke kun vitaminer og mineraler
« Svar #16 Dato: Marts 13, 2018, 06:48:59 pm »
Hvis de skal leve længe, skal de sørge for, at få "tilsætningsstoffer" til deres kost - i form af vitaminer og mineraler.

http://healthandscience.eu/index.php?option=com_content&view=article&id=534:advarsel-mange-vegetarer-og-veganere-mangler-livsvigtige-naeringsstoffer&catid=20&Itemid=269&lang=da

Advarsel:
Mange vegetarer og veganere mangler livsvigtige næringsstoffer!

https://videnskab.dk/krop-sundhed/veganere-mangler-vitaminer-og-mineraler

Vegetarer har en betydelig risiko for at komme til at lide af proteinmangel.

Jeg prøver at forklare det på jævnt dansk, for jeg er jo biologilærer uddannet og har undervist i den slags (men der er nogen fremmedord)

Der er protein i vegetariske næringsstoffer som soyabønner, men protein er ikke bare protein.

Der er et andet navn for byggestene i protein: Aminosyrer.

Der er 20 standartaminosyrer hvoraf 8 aminosyrer er essentielle. De to af dem er dog kun essentielle i nogen tilfælde.

At de er essentielle betyder, at kroppen ikke selv kan danne dem ud fra andre aminosyrer, som kroppen ellers kan med de andre standartaminosyrer.

"ÆGTE" vegetarer spiser heller ikke æg og fisk, og kommer meget let til at mange de essentielle aminosyrer, for æg er det eneste produkt, der indeholder alle 8 essentielle aminosyrer.

Det er ikke nok, at man får de essentielle aminosyrer i kosten på et eller andet tidspunkt - for de skal være "hjemme" samtidig - ellers kan kroppen ikke danne proteinet i nye celler.

Det er en meget alvorlig sag at mangle dem, for musklerne og proteinet i vigtige organer svinder ind hos vegetarer, der ikke får dem i kosten (de kan ikke kan danne nye celler i kroppen).

Det kan man dø af - og proteinmangel er almindeligt hos fanatiske vegetarer, der ikke jævnligt spiser æg.

Der er altså også noget meget sundt ved kød! og nu har jeg forsøgt at forklare, hvad det er.

Det er desuden også rigtigt, hvad Lyjse skriver.

« Senest Redigeret: Marts 14, 2018, 01:38:00 am af Anklageren »
Frihed lad være vort Løsen i Nord
Frihed for Loke saavelsom for Thor

Offline Carlo

• Hyper medlem
  • Activity:
    18.8%
  • Country: 00
  • Forkyndende og missionerende ateist og kommunist
    • Vis profil
Sv: Ikke kun vitaminer og mineraler
« Svar #17 Dato: Marts 14, 2018, 03:44:16 am »
Jeg prøver at forklare det på jævnt dansk, for jeg er jo biologilærer uddannet og har undervist i den slags (men der er nogen fremmedord)

Der er protein i vegetariske næringsstoffer som soyabønner, men protein er ikke bare protein.

Det vidste jeg godt. Og, nej. Jeg er ikke vegetar.

Men for at holde den slanke linje, spiser jeg på den lokale veganske restaurant et par gange om ugen. Og vil generelt gerne være tilbageholdende med kød. For sundhedens skyld.
Licensnægteren: "Charlottesville er ingen ting i forhold til hvad der kommer i Sverige fra NMR fremover."

Offline Anklageren

• Hyper medlem
  • Activity:
    73.4%
    • Vis profil
« Svar #18 Dato: Marts 14, 2018, 03:49:29 pm »

Men for at holde den slanke linje, spiser jeg på den lokale veganske restaurant et par gange om ugen. Og vil generelt gerne være tilbageholdende med kød. For sundhedens skyld.

Det kan jeg ikke bedømme - men det er klart, at fedme på grund af, at man spiser alt for fedtholdig kød/fars er et problem i dag.

Offline Olga_K

• Nyt medlem
  • *
  • Activity:
    0.4%
  • Country: dk
  • Køn: Kvinde
    • Vis profil
« Svar #19 Dato: Marts 19, 2018, 10:16:03 pm »

Det kan jeg ikke bedømme - men det er klart, at fedme på grund af, at man spiser alt for fedtholdig kød/fars er et problem i dag.

Jeg tror, at pasta er en værre synder end fedtholdigt fars. Plus selvfølgelig, at mange spiser for meget slik og fastfood. Og ikke fastfood som i "jeg skræller en gulerod"

Offline lyjse (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    3.4%
    • Vis profil
Sv: Det er blevet moderne, at være vegetar / veganer
« Svar #20 Dato: Marts 22, 2018, 11:27:06 am »
Carlo

Citér
Og vil generelt gerne være tilbageholdende med kød. For sundhedens skyld.

Hm...

http://nyheder.tv2.dk/samfund/2018-03-18-kritik-af-veganske-koedprodukter-ikke-saa-naturligt-som-du-tror?cid=tv2.dk:Kritik%20af%20veganske%20%27k%C3%B8dprodukter%27%20-%20ikke%20s%C3%A5%20naturligt%20som%20du%20tror:article

Kritik af veganske 'kødprodukter' - ikke så naturligt som du tror

Men mange af de plantebaserede og veganske alternativer er fremstillet af råvarer fra udlandet og fyldt med tilsætningsstoffer, soja og palmeolie, der kan være skadelige for klima og miljø. Det skriver Politiken.

-------

Nogle propper isolat i og fortykningsmidlet methylcellulose (E461) samt Maltodextrin, som almindeligvis fremstilles af majsstivelse. Så indgår der rehydreret sojaprotein, fermenteret dekstrose og tapiocastivelse, med mere.

:bad:

Offline Anklageren

• Hyper medlem
  • Activity:
    73.4%
    • Vis profil
Ja - jeg synes det er helt rigtigt Lyjse
« Svar #21 Dato: Marts 22, 2018, 12:22:14 pm »

Kritik af veganske 'kødprodukter' - ikke så naturligt som du tror[/b][/size]

Men mange af de plantebaserede og veganske alternativer er fremstillet af råvarer fra udlandet og fyldt med tilsætningsstoffer, soja og palmeolie, der kan være skadelige for klima og miljø. Det skriver Politiken.

-------

Nogle propper isolat i og fortykningsmidlet methylcellulose (E461) samt Maltodextrin, som almindeligvis fremstilles af majsstivelse. Så indgår der rehydreret sojaprotein, fermenteret dekstrose og tapiocastivelse, med mere.

Man skulle tro, at det var en joke, at veganere spiser kunstigt kød, som består af pulvere og tilsætningsstoffer  :big_grin:

Industrien ser en mulighed der, som de har drømt om i mange år - nemlig at producere kunstigt føde til mennesker, ligesom man gør i husdyrproduktionen.

Offline lyjse (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    3.4%
    • Vis profil
Sv: Ja - jeg synes det er helt rigtigt Lyjse
« Svar #22 Dato: Marts 22, 2018, 03:40:28 pm »

Kritik af veganske 'kødprodukter' - ikke så naturligt som du tror[/b][/size]

-------

Man skulle tro, at det var en joke, at veganere spiser kunstigt kød, som består af pulvere og tilsætningsstoffer  :big_grin:

Industrien ser en mulighed der, som de har drømt om i mange år - nemlig at producere kunstigt føde til mennesker, ligesom man gør i husdyrproduktionen.

Ja, det ville være sundere, hvis de blev sendt på græs, sammen med køerne  :big_grin:

Offline Carlo

• Hyper medlem
  • Activity:
    18.8%
    • Vis profil
« Svar #23 Dato: Marts 23, 2018, 01:18:46 am »
Både metylcellulose, maltodextrin, rehydreret soyaprotein, fermenteret dextrose og topiacastivelse putter de i.

Det var dog noget værre noget. Må vi se et billede af dig Lyjse, så vi kan se om du ikke trængte til noget mindre animalsk fedt og noget mere low-carbon diætpulver?
« Senest Redigeret: Marts 23, 2018, 01:31:50 am af Carlo »
Licensnægteren: "Charlottesville er ingen ting i forhold til hvad der kommer i Sverige fra NMR fremover."

Offline Anklageren

• Hyper medlem
  • Activity:
    73.4%
    • Vis profil
Man kan sagtens lave gode vegetarretter
« Svar #24 Dato: Marts 23, 2018, 02:03:20 am »
Både metylcellulose, maltodextrin, rehydreret soyaprotein, fermenteret dextrose og topiacastivelse putter de i.

Det var dog noget værre noget. Må vi se et billede af dig Lyjse, så vi kan se om du ikke trængte til noget mindre animalsk fedt og noget mere low-carbon diætpulver?

Der er bare mange vegetarer, der forfalder til at efterligne retter, som de har været vant til at spise, før de blev vegetarer.

Selv spiser jeg mere og mere fisk - måske tre gange om ugen. Jeg vil nok kun skyde et enkelt rensdyr til mig selv i år (og måske nogen til at tørre og sælge).

Offline Carlo

• Hyper medlem
  • Activity:
    18.8%
    • Vis profil
Sv: Ja - jeg synes det er helt rigtigt Lyjse
« Svar #25 Dato: Marts 23, 2018, 02:57:47 am »
Ja, det ville være sundere, hvis de blev sendt på græs, sammen med køerne  :big_grin:

Offline Carlo

• Hyper medlem
  • Activity:
    18.8%
    • Vis profil
« Svar #26 Dato: Marts 27, 2018, 05:06:53 am »
Det er blevet moderne, at være vegetar / veganer..

Italiensk politi har fået skovlen under en sekt af vegetarer. Ja, det kan man også danne sekter omkring. Isoleret dem fra omgivelserne som sekter plejer.

http://www.newsweek.com/what-mapi-psycho-sect-enslaved-members-following-strict-macrobiotic-diet-845982

De havde f eks så bizare regler om at man f eks ikke må klippe negle på tirsdage og torsdage.