Forfatter Emne: Smider penge i havet  (Læst 960 gange)

Offline Anklageren (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    75.6%
  • Country: gl
  • Køn: Mand
    • Vis profil
Sv: Smider penge i havet
« Svar #15 Dato: Februar 12, 2018, 10:16:17 pm »

Du kan fundere lidt over hvorfor husene ikke skvatter i Vesterhavet ved Hvide sande, en Venstre kommune.

Min familie var nogen af de første som byggede sommerhus ved Årgab, så jeg undrer mig meget over det, du skriver her.

Der var vi sidste år i et af husene bag klitten, er nogle af dem røget i vandet?

Hvis du har været på ferie i et af husene der, så ved du vel, at på den anden side af havet ligger Ringkøbing fjord.

Hvis havet bryder igennem, så er der meget store landbrugsarealer, som ikke længere kan dyrkes. Ikke mindst i Skjern Å dalen, men der er andre lavtliggende områder.  Mange huse kan blive oversvømmede inklusive Ringkøbing by (som den største bebyggelse ned til fjorden). Det er noget andet end et par sommerhuse, som styrter i havet.

Derfor har Kystdirektoratet - og ikke kommunen - gjort meget for at sikre området.

Jeg kunne gøre det meget længere, men har valgt at fokusere på dette.

Ja, det ved jeg godt.

Så virker det selvmodsigende, at du skriver "Du kan fundere lidt over hvorfor husene ikke skvatter i Vesterhavet ved Hvide sande, en Venstre kommune".

Frihed lad være vort Løsen i Nord
Frihed for Loke saavelsom for Thor

Offline Massey

• Senior medlem
  • Activity:
    1.2%
  • Country: 00
    • Vis profil
« Svar #16 Dato: Februar 13, 2018, 08:57:54 am »

Du kan fundere lidt over hvorfor husene ikke skvatter i Vesterhavet ved Hvide sande, en Venstre kommune.

Min familie var nogen af de første som byggede sommerhus ved Årgab, så jeg undrer mig meget over det, du skriver her.

Der var vi sidste år i et af husene bag klitten, er nogle af dem røget i vandet?

Hvis du har været på ferie i et af husene der, så ved du vel, at på den anden side af havet ligger Ringkøbing fjord.

Hvis havet bryder igennem, så er der meget store landbrugsarealer, som ikke længere kan dyrkes. Ikke mindst i Skjern Å dalen, men der er andre lavtliggende områder.  Mange huse kan blive oversvømmede inklusive Ringkøbing by (som den største bebyggelse ned til fjorden). Det er noget andet end et par sommerhuse, som styrter i havet.

Derfor har Kystdirektoratet - og ikke kommunen - gjort meget for at sikre området.

Jeg kunne gøre det meget længere, men har valgt at fokusere på dette.

Ja, det ved jeg godt.

Så virker det selvmodsigende, at du skriver "Du kan fundere lidt over hvorfor husene ikke skvatter i Vesterhavet ved Hvide sande, en Venstre kommune".

Nu skrev jeg det ikke til dig, men til Carlo.
Scoll tilbage, så kan det måske være du opdager hvorfor.

Du sidder og skriver om der gives penge til kystsikring til huser der har ligget der længe, mens du blander den nye kystbebyggelse ind, men du er selvfølgelig mærkelig nok til at finde på det.

Når man argumenter med at bruge pensionister i dit forsvar for der spildes milliarder på ulandshjælp,og at have dem rendende her til evig forsørgelse, så bliver det ikke meget værre.

Offline Anklageren (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    75.6%
    • Vis profil
« Svar #17 Dato: Februar 13, 2018, 10:58:24 am »

Du sidder og skriver om der gives penge til kystsikring til huser der har ligget der længe, mens du blander den nye kystbebyggelse ind, men du er selvfølgelig mærkelig nok til at finde på det.

- eller også er jeg klog nok til at lære af erfaringer.

Jeg gik faktisk helt tilbage til Den Store Manddrukning den 16. januar 1362 for at vise, at der ikke er noget nyt i det.

Offline Massey

• Senior medlem
  • Activity:
    1.2%
    • Vis profil
« Svar #18 Dato: Februar 13, 2018, 01:05:42 pm »

- eller også er jeg klog nok til at lære af erfaringer.

Jeg gik faktisk helt tilbage til Den Store Manddrukning den 16. januar 1362 for at vise, at der ikke er noget nyt i det.

Mon du er klog nok til, at svar på hvorfor det er i orden den nordligste del er kystsikret for mange år siden, mens man intet har gjort i den del hen mod Mårup kirke?

Som i øvrigt lå 2 km inde i landet da den blev bygget, og nu er væk.
Det gik da lige forbi, jeg giver dig ret i det er åndsvagt at lade folk bygge lige på kysten, med de klimaforandringer.

Offline Anklageren (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    75.6%
    • Vis profil
« Svar #19 Dato: Februar 13, 2018, 01:52:56 pm »

Mon du er klog nok til, at svar på hvorfor det er i orden den nordligste del er kystsikret for mange år siden, mens man intet har gjort i den del hen mod Mårup kirke?

Man har i dag mange års erfaringer med kystsikring med forskellige metoder.

Alle erfaringer viser, at man bare flytter problemet et andet sted hen på kysten, hvor sommerhusene så vil styrte ned i stedet for - eller hvad problemet nu kan være.

Offline Anklageren (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    75.6%
    • Vis profil
Beskrivelse af problemet
« Svar #20 Dato: Februar 13, 2018, 04:32:10 pm »
Høfder
Ifølge Ingeniøren reducerer det fangede sand tilbagerykningen af kysten på en strækning opstrøms for konstruktionen. Det sker dog på bekostning af den nedstrøms strækning, som så vil mangle det fangede sand. En høfde flytter således erosionen nedstrøms, og medfører læsideerosion,' lyder det i analysen.

Så kan man forestille sig, at man bygger høfder langs hele den udsatte kystlinje - men er det realistisk?

Ifølge Wikipedia findes der ca. 100 høfder langs den jyske vestkyst bygget af granit og beton.

Det er jo ikke mange langs hele Vestkysten, men de er dyre. Grundejere har desuden bygget 12.410 små høfder i hele landet.

Høfderne repræsenterer i dag en værdi på over 50 milliarder kr.

Det er derfor ikke realistisk at sikre kysterne med høfder eller lignende, som er det eneste som grundejerne vil acceptere. Det er vildt dyrt, hvis man skulle sikre alle kyster på den måde.

Jeg tror ikke, at staten har penge nok - om man så skippede alle andre udgifter og brugte hele statens provenue på at bygge høfder.

Offline Massey

• Senior medlem
  • Activity:
    1.2%
    • Vis profil
Sv: Beskrivelse af problemet
« Svar #21 Dato: Februar 13, 2018, 04:37:28 pm »
Høfder
Ifølge Ingeniøren reducerer det fangede sand tilbagerykningen af kysten på en strækning opstrøms for konstruktionen. Det sker dog på bekostning af den nedstrøms strækning, som så vil mangle det fangede sand. En høfde flytter således erosionen nedstrøms, og medfører læsideerosion,' lyder det i analysen.

Så kan man forestille sig, at man bygger høfder langs hele den udsatte kystlinje - men er det realistisk?

Ifølge Wikipedia findes der ca. 100 høfder langs den jyske vestkyst bygget af granit og beton.

Det er jo ikke mange langs hele Vestkysten, men de er dyre. Grundejere har desuden bygget 12.410 små høfder i hele landet.

Høfderne repræsenterer i dag en værdi på over 50 milliarder kr.

Det er derfor ikke realistisk at sikre kysterne med høfder eller lignende, som er det eneste som grundejerne vil acceptere. Det er vildt dyrt, hvis man skulle sikre alle kyster på den måde.

Jeg tror ikke, at staten har penge nok - om man så skippede alle andre udgifter og brugte hele statens provenue på at bygge høfder.

Jeg sidder og undre mig over man har lavet det der ved Ferring sø, hvor der ikke rigtig ligge så meget havet kan tage.
« Senest Redigeret: Februar 13, 2018, 04:48:45 pm af Massey »

Offline Carlo

• Hyper medlem
  • Activity:
    19.4%
  • Forkyndende og missionerende ateist og kommunist
    • Vis profil
« Svar #22 Dato: Marts 17, 2018, 09:42:22 am »
Esben Lunde Larsen vil have undergravet naturfredningen, ved at tage kystbeskyttelsessager fra Kystdirektoratet og lægge dem ud til kommunerne.

http://www.dn.dk/nyheder/foreslaet-aendring-af-kyst-lov-er-en-trussel-mod-retssikkerheden/
Licensnægteren: "Charlottesville er ingen ting i forhold til hvad der kommer i Sverige fra NMR fremover."