Forfatter Emne: Jordan Peterson er en falsk profet  (Læst 4057 gange)

Offline Anklageren

• Hyper medlem
  • Activity:
    74.6%
  • Country: gl
  • Køn: Mand
    • Vis profil
Sv: Jordan Peterson er en falsk profet
« Svar #45 Dato: Marts 07, 2018, 02:20:21 am »
Der findes utallige overlevelsesstrategier for de forskellige organismer. Et af parametrene er forholdet mellem altruisme(kollektivisme) og egoisme(individualisme). Det optimale forhold er så at sige balancen. Du er sat i verden for at sprede dine gener, og her må du gør op med dig selv om din strategi skal være samarbejde eller egoistisme(driller GuBBi) individualisme. I de fleste tilfælde er det en kombination, og afhængigt af situationen.

Det er sikkert rigtigt, at havskildpadder finder tilbage den den samme strand, hvor de blev klækket - men der er langt fra at grave et hul på stranden til æggene - og til at danskerne er styret af deres samvittighed, som får dem til at at sætte vækkeuret til at ringe klokken 7.30, køre børnene i børnehave, gå på kontoret klokken ni, hente børnene igen klokken 16 og være hjemme klokken 16.17, lave mad, spise, vaske op - sætte vækkeuret til at ringe klokken 7.30, køre børnene i børnehave, gå på kontoret klokken ni, hente børnene igen klokken 16 og være hjemme klokken 16.17, lave mad, spise, vaske op - sætte vækkeuret til at ringe klokken 7.30, køre børnene i børnehave, gå på kontoret klokken ni, hente børnene igen klokken 16 og være hjemme klokken 16.17, lave mad, spise, vaske op - sætte vækkeuret til at ringe klokken 7.30, køre børnene i børnehave, gå på kontoret klokken ni, hente børnene igen klokken 16 og være hjemme klokken 16.17, lave mad, spise, vaske op - sætte vækkeuret til at ringe klokken 7.30, køre børnene i børnehave, gå på kontoret klokken ni, hente børnene igen klokken 16 og være hjemme klokken 16.17, lave mad, spise, vaske op - sætte vækkeuret til at ringe klokken 7.30, køre børnene i børnehave, gå på kontoret klokken ni, hente børnene igen klokken 16 og være hjemme klokken 16.17, lave mad, spise, vaske op - sætte vækkeuret til at ringe klokken 7.30, køre børnene i børnehave, gå på kontoret klokken ni, hente børnene igen klokken 16 og være hjemme klokken 16.17, lave mad, spise, vaske op... i fyrre år.

.. nogen tror selvfølgelig, at danskerne selv vælger - men det gør de ikke. Det er skæbnen  :big_grin:

Frihed lad være vort Løsen i Nord
Frihed for Loke saavelsom for Thor

Offline dna

• Senior medlem
  • Activity:
    3.6%
    • Vis profil
Sv: Kan det være et udtryk for manglende selverkendelse?
« Svar #46 Dato: Marts 07, 2018, 06:12:26 am »
Det billede ser jeg mest af alt som en reklame for individualisme. Der er et generelt billede af at det er i de individualistiske lande at der er mest sikkert, mest velstand, bedst velfærd osv.
Jeg ved godt det ikke ligefrem er formålet, men du er godt på vej til at overbevise mig om at individualisme er vejen frem.

Den får du lige en like for, for jeg synes også, at kortet er en reklame for individualismen.

- men holder den flotte grafik på kortet vand?

Kan det tænkes, at PU og Gubbi selv tror, at de vælger - mens de i virkeligheden ikke har nogen valgmuligheder, fordi de er normstyrede?

Jeg har nævnt det med arbejdet, og vil bruge det som eksempel igen.

Hvis man kommer fra et land, hvor det ikke er sikkert, at man møder på arbejdet efter middags pausen, så er det nærmest et udtryk for en individualistisk adfærd. Det er i hvert fald ikke en kollektivistisk adfærd.

I et land som Danmark, så møder man på arbejdet igen, hvis man holder en pause - og det kan godt være, at man tror, det er noget, man vælger. I virkeligheden kan man ikke vælge at blive væk fra arbejdet efter pausen, fordi man får dårlig samvittighed (hvis man ikke kommer, som man har lovet). Pointen er ikke, at det er hensigtsmæssigt at man holder det man lover. Pointen er - at det synes alle i verden ikke - og de kan også godt være intelligente.

Det må være en kollektivistisk adfærd at være punktlig, selvom det ikke er noget, man vælger bevidst.

Et andet eksempel

Danmark er et af de lande, der er mindst korrupte, og det kan jo hænge sammen på en lignende måde. Mange kan ikke vælge at være korrupte, mere fordi de vil få dårlig samvittighed - end fordi de frygter straffen.

Det lyder, som om dårlig samvittighed/frygten for straf, er det samme - men det behøver det ikke at være. Hvis man får dårlig samvittighed af at være korrupt, så er det ikke noget, man selv vælger - men man vælger selv, at man ikke vil være korrupt, hvis man rent logisk bedømmer risikoen for at blive opdaget.

Man behøver ikke at være bevidst om, at man selv er normstyret - på den anden side kan man godt være bevidst om det. Man synes måske bare, at mennesker uden en samvittighed er ubehagelige - uden at være bevidst om, at de kan have normer, der er forskellige fra ens egne (som også kan være gode nok på deres måde).

Nogen kan bedømme rent logisk, om deres egne normer er hensigtsmæssige - noget som de ikke behøver at være (måske fordi samfundet har forandret sig). Andre kan ikke - fordi de altid bare ved, hvad der er rigtigt, og hvad der er forkert.

Til dem, der forstår det, vil jeg sige - et samfunds normer må have stor betydning for, om man er kollektivistisk indstillet eller individualist.

Normerne er forskellige - alt efter farven på kortet - og det kan være det - man ser.

- og hvis man er normstyret, så kan man ikke være individualist, fordi man ikke selv vælger, men er styret af sin samvittighed. Det føles som noget naturligt at adlyde sin samvittighed, men det er det ikke. Det er noget man har lært, da man var et lille barn.

Danskerne har i hvert fald anderledes normer end mange indvandrere fra forskellige lande.

Om man dukker op på arbejde eller ej efter en pause ser jeg ikke rigtig som et udtryk for kollektivistisk eller individuel opførsel. Jeg ser det mere som noget, der bunder i kulturen. I Danmark er vi meget punktlige. I sydamerikanske lande og afrikanske lande eksempelvis er der en mere afslappet holdning omkring punktlighed. Både punktlighed og det modsatte kan tolkes både som kollektivisme og individualisme så jeg er ikke rigtig i stand til at kategorisere det.

Offline homofaber

• Hyper medlem
  • Activity:
    1.8%
  • Country: 00
    • Vis profil
Sv: Kan det være et udtryk for manglende selverkendelse?
« Svar #47 Dato: Marts 07, 2018, 11:06:05 am »
Det billede ser jeg mest af alt som en reklame for individualisme. Der er et generelt billede af at det er i de individualistiske lande at der er mest sikkert, mest velstand, bedst velfærd osv.
Jeg ved godt det ikke ligefrem er formålet, men du er godt på vej til at overbevise mig om at individualisme er vejen frem.

Den får du lige en like for, for jeg synes også, at kortet er en reklame for individualismen.

- men holder den flotte grafik på kortet vand?

Kan det tænkes, at PU og Gubbi selv tror, at de vælger - mens de i virkeligheden ikke har nogen valgmuligheder, fordi de er normstyrede?

Jeg har nævnt det med arbejdet, og vil bruge det som eksempel igen.

Hvis man kommer fra et land, hvor det ikke er sikkert, at man møder på arbejdet efter middags pausen, så er det nærmest et udtryk for en individualistisk adfærd. Det er i hvert fald ikke en kollektivistisk adfærd.

I et land som Danmark, så møder man på arbejdet igen, hvis man holder en pause - og det kan godt være, at man tror, det er noget, man vælger. I virkeligheden kan man ikke vælge at blive væk fra arbejdet efter pausen, fordi man får dårlig samvittighed (hvis man ikke kommer, som man har lovet). Pointen er ikke, at det er hensigtsmæssigt at man holder det man lover. Pointen er - at det synes alle i verden ikke - og de kan også godt være intelligente.

Det må være en kollektivistisk adfærd at være punktlig, selvom det ikke er noget, man vælger bevidst.

Et andet eksempel

Danmark er et af de lande, der er mindst korrupte, og det kan jo hænge sammen på en lignende måde. Mange kan ikke vælge at være korrupte, mere fordi de vil få dårlig samvittighed - end fordi de frygter straffen.

Det lyder, som om dårlig samvittighed/frygten for straf, er det samme - men det behøver det ikke at være. Hvis man får dårlig samvittighed af at være korrupt, så er det ikke noget, man selv vælger - men man vælger selv, at man ikke vil være korrupt, hvis man rent logisk bedømmer risikoen for at blive opdaget.

Man behøver ikke at være bevidst om, at man selv er normstyret - på den anden side kan man godt være bevidst om det. Man synes måske bare, at mennesker uden en samvittighed er ubehagelige - uden at være bevidst om, at de kan have normer, der er forskellige fra ens egne (som også kan være gode nok på deres måde).

Nogen kan bedømme rent logisk, om deres egne normer er hensigtsmæssige - noget som de ikke behøver at være (måske fordi samfundet har forandret sig). Andre kan ikke - fordi de altid bare ved, hvad der er rigtigt, og hvad der er forkert.

Til dem, der forstår det, vil jeg sige - et samfunds normer må have stor betydning for, om man er kollektivistisk indstillet eller individualist.

Normerne er forskellige - alt efter farven på kortet - og det kan være det - man ser.

- og hvis man er normstyret, så kan man ikke være individualist, fordi man ikke selv vælger, men er styret af sin samvittighed. Det føles som noget naturligt at adlyde sin samvittighed, men det er det ikke. Det er noget man har lært, da man var et lille barn.

Danskerne har i hvert fald anderledes normer end mange indvandrere fra forskellige lande.

Om man dukker op på arbejde eller ej efter en pause ser jeg ikke rigtig som et udtryk for kollektivistisk eller individuel opførsel. Jeg ser det mere som noget, der bunder i kulturen. I Danmark er vi meget punktlige. I sydamerikanske lande og afrikanske lande eksempelvis er der en mere afslappet holdning omkring punktlighed. Både punktlighed og det modsatte kan tolkes både som kollektivisme og individualisme så jeg er ikke rigtig i stand til at kategorisere det.

Punktlighed er et individualistisk træk. Individualisme eller kollektivisme ligger også til kulturen og sociale normer og der er derfor ikke noget, der er mere rigtig eller forkert. Sådan er der med Edward T. Halls opdeling.
Det handler også om kommunikation. Kommunikation i meget individualistiske kulturer er ret præcise og konkrete, hvor det modsatte er tilfælde i mere kollektivistiske samfund. Hvis man aftaler at mødes med en fra en meget kollektivistisk kultur klokken 14 og han/hun kommer klokken 15, er det fordi vedkommende ikke opfatter klokken 14 som et konkret tidspunkt, men at de bare skal mødes på et tidspunkt.
Det er heller ikke uden grund, at PU er glad for kollektivistiske samfund, for de har også et meget stærkt bånd til traditioner og historie og identiteten ligger meget i det. Det kan man se på mange indfødte befolkninger i New Zealand, Australien, USA og sikkert også på Grønland, Island osv. Det, som PU forsøger at konstruere, er falsk, fordi vi ikke har nogen fælles identitet i Europa, ligesom de heller ikke har det i Amerika eller Afrika og Asien. Det er noget, han konstruerer, fordi han tror, vi er i værdimæssig krig med fremmede kulturer, og han derfor taler for en fælles mental fæstning med voldgrave - og derfor ønsker han et kollektivistisk samfund.
Vi skal endelig huske den gode debat.

Offline Carlo

• Hyper medlem
  • Activity:
    19.6%
  • Forkyndende og missionerende ateist og kommunist
    • Vis profil
« Svar #48 Dato: Marts 07, 2018, 11:29:39 am »
Hmmmmmmm..... Thailand er ekstremt induvidialistisk og bestemt ikke frit. Jeg bor i en husrække med ni huse.

Et problem her er at trykket på vandet fra vandværket ikke er højt nok til at fungere med en elektrisk vandvarmer.  Så beboerne anskaffer sig, hver især en trykvandspumpe og -beholder.

Det rationelle og økonomiske her, havde selvfølgelig været at beboerne i fællesskab havde anskaffet sig trykudstyret til at placere nede på hjørnet. Men overalt foretrækkes der individuelle løsninger.

Dybt irrationelt, da man kunne belægge hver thai med bladguld, for det der kunne spares på at handle kollektivt.
Licensnægteren: "Charlottesville er ingen ting i forhold til hvad der kommer i Sverige fra NMR fremover."

Offline PU (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    45.8%
  • Politisk Ukorrekt
    • Vis profil
    • Dagens Blæser
« Svar #49 Dato: Marts 07, 2018, 12:05:07 pm »
@Homofaber du er tit på vildspor. Naturligvis er der en europæisk identitet, men da du er antihvid, så benægter du naturligvis dette. Du vil naturligvis et folkemord på os, så det er spild af tid og diskutere med dig.
Iøvrigt mener jeg, at vi skal hjemsende de fremmede.

Offline Anklageren

• Hyper medlem
  • Activity:
    74.6%
    • Vis profil
Arbejde - og ikke punktlighed - er centrum for mine betragtninger
« Svar #50 Dato: Marts 07, 2018, 12:22:25 pm »
Hvis man ikke dukker op efter frokostpausen - så er det centrale, om man arbejder - eller ikke arbejder.

Det der adskiller Danmark fra de lande, jeg har omtalt er, at danskerne er mere arbejdsomme - og at det er normstyret.

« Senest Redigeret: Marts 07, 2018, 01:41:43 pm af Anklageren »

Offline Phil

• Hyper medlem
  • Activity:
    0%
  • Country: ph
    • Vis profil
Sv: Arbejde - og ikke punktlighed - er centrum for mine betragtninger
« Svar #51 Dato: Marts 07, 2018, 12:56:34 pm »
Hvis man ikke dukker op efter frokostpausen - så er det centrale, om man arbejde eller ikke arbejder.

Det der adskiller Danmark fra de lande, jeg har omtalt er, at danskerne er mere arbejdsomme - og at det er normstyret.

For mig at se ligger det mere i det skel der er mellem privatliv og arbejdsliv.

I den vestlige kultur er disse to skarpt adskilt og uden megen forbindelse med hinanden, - arbejde er een ting, og privatliv noget helt andet.

I 3. verdens lande flyder de to meget mere sammen og forsøg på at adskille det efter vestlig standard får man kun stress og dårlige nerver af, - glem det.

Hvis sekretæren syntes det er vigtigere at gå i kirke end være på kontoret, - jamen så går hun da i kirke et par timer, - hun kommer jo igen når det er forbi, - og hun lægger ikke skjul på at det er dig der er noget galt med hvis du ikke kan forstå det.

Er der ikke lige nogen barnepige bliver de enten hjemme til hun kommer, - eller tager som den naturligste ting i verden børnene med på arbejde.

Eller hende der dukkede op ved middagstid, kun for at hente penge til medicin til hendes mor som var blevet syg og som hun havde måttet tage sig af først, - hun fik selvfølgelig penge til medicin og dukkede da også op som normalt næste dag.

Det mest irriterende er næsten at de aldrig ringer eller giver besked først.

Som arbejdsgiver på Philippinerne er man ikke kun "arbejdsgiver", - man bliver dybt involveret i den enkeltes privatliv og problemer også, og er nødt til at tage det på sig, - netop fordi arbejdsliv/privatliv ikke er adskilt på samme usunde måde som i vesten men er et sammenhængende liv.

Som mennesker virker de til gengæld ikke nær så personlighedsspaltede som i vesten, - så det er måske en af de priser folk i vesten må betale for deres skarpe skel mellem arbejde/privatliv. At de bliver to halve og forskellige mennesker, i stedet for eet helt.

Ser frem til at jordens befolkning reduceres til ca. 1% af det nuværende antal, i håb om at planeten så har en chance for at overleve.

Offline homofaber

• Hyper medlem
  • Activity:
    1.8%
    • Vis profil
« Svar #52 Dato: Marts 07, 2018, 01:01:10 pm »
@Homofaber du er tit på vildspor. Naturligvis er der en europæisk identitet, men da du er antihvid, så benægter du naturligvis dette. Du vil naturligvis et folkemord på os, så det er spild af tid og diskutere med dig.

Men den identitet er ikke en fælles identitet, vel. En familie på Mors har ikke nogen speciel fælles identitet med en familie i Barcelona, andet at de bor i samme verdensdel, men den ene spiser brun sov og kartofler og den anden spiser tapas (for at tegne det lidt op). Vi har vidt forskellige traditioner og normer. Hvorfor har vi også haft så mange krige og konflikter i Europa, hvis vi skulle være bundet ene og alene op på en fælles europæisk identitet. Nu er prins Henrik jo lige død, og han er et meget godt eksempel på, hvor stor forskel der kan være mellem europæere. Du tror, vi har et fælles, kollektiv usynligt bånd, men historien viser noget andet. Det er faktisk det samme, når muslimer henviser til en fælles identitet under kalifatet, men sandheden er, at der har været de samme konflikter internt.
Men kan du så ikke prøve at forklare, hvad den identitet består af - du vil jo gerne have, at den er der, og det nytter bare ikke at sige, at vi er fra Europa. Dine vilde anklager om, at jeg går ind for folkemord på hvide, ser jeg lidt bort fra, da det jo er noget pjat.

Offline Anklageren

• Hyper medlem
  • Activity:
    74.6%
    • Vis profil
Sv: Arbejde - og ikke punktlighed - er centrum for mine betragtninger
« Svar #53 Dato: Marts 07, 2018, 01:27:57 pm »

For mig at se ligger det mere i det skel der er mellem privatliv og arbejdsliv.

I den vestlige kultur er disse to skarpt adskilt og uden megen forbindelse med hinanden, - arbejde er een ting, og privatliv noget helt andet.

I 3. verdens lande flyder de to meget mere sammen og forsøg på at adskille det efter vestlig standard får man kun stress og dårlige nerver af, - glem det.

Hvis sekretæren syntes det er vigtigere at gå i kirke end være på kontoret, - jamen så går hun da i kirke et par timer, - hun kommer jo igen når det er forbi, - og hun lægger ikke skjul på at det er dig der er noget galt med hvis du ikke kan forstå det.

Er der ikke lige nogen barnepige bliver de enten hjemme til hun kommer, - eller tager som den naturligste ting i verden børnene med på arbejde.

Eller hende der dukkede op ved middagstid, kun for at hente penge til medicin til hendes mor som var blevet syg og som hun havde måttet tage sig af først, - hun fik selvfølgelig penge til medicin og dukkede da også op som normalt næste dag.

Det mest irriterende er næsten at de aldrig ringer eller giver besked først.

Som arbejdsgiver på Philippinerne er man ikke kun "arbejdsgiver", - man bliver dybt involveret i den enkeltes privatliv og problemer også, og er nødt til at tage det på sig, - netop fordi arbejdsliv/privatliv ikke er adskilt på samme usunde måde som i vesten men er et sammenhængende liv.

Som mennesker virker de til gengæld ikke nær så personlighedsspaltede som i vesten, - så det er måske en af de priser folk i vesten må betale for deres skarpe skel mellem arbejde/privatliv. At de bliver to halve og forskellige mennesker, i stedet for eet helt.

Jeg kan meget godt lide den holdning, du har til arbejde/livskvalitet.

Når jeg skriver om, at nordeuropæere er mere produktive - og at det er normstyret - så er det ikke et udtryk for mine personlige holdninger til livet.

Offline PU (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    45.8%
  • Politisk Ukorrekt
    • Vis profil
    • Dagens Blæser
« Svar #54 Dato: Marts 07, 2018, 04:46:13 pm »
På nogle af de nye moderne arbejdspladser her i Vesten har arbejdsgiveren f.eks sat boksesæk og bordfodboldspil op på kontoret, så medarbejderne kan frigøre sig fra arbejdet en stund, hvilket måske endda kan øge den kreative produktivitet. Så det kan da være at det breder sig over til de mere typiske arbejdspladser.
Men det er måske lidt for flygtigt i mine øjne at det er en del kollektivisme-individualisme debatten.

Offline GuBBi

• Administrator
  • Hyper medlem
  • Activity:
    10.4%
  • Country: dk
    • Vis profil
« Svar #55 Dato: Marts 07, 2018, 05:22:39 pm »
Der findes utallige overlevelsesstrategier for de forskellige organismer. Et af parametrene er forholdet mellem altruisme(kollektivisme) og egoisme(individualisme). 

Hovhov! Altruisme er ikke kollektivisme. en individualist kan sagtens agere altruistisk.
Kollektivisme har definerede grupper man "bør" (er tvunget til) at opføre sig altruistisk indenfor. En individualist bestemmer selv om han/hun ønsker at være altruistisk og hvor den skal rettes hen.

Samarbejde er heller ikke kollektivistisk. Kollektivisme er ikke at give dig et valg mht. hvem du skal samarbejde med.

Offline Anklageren

• Hyper medlem
  • Activity:
    74.6%
    • Vis profil
Normstyring passer ikke ind i de fine teorier
« Svar #56 Dato: Marts 07, 2018, 05:44:31 pm »
Ikke desto mindre, er der ikke noget andet, der styrer et samfund så meget som normer (og de er kulturbestemte). Det er i øvrigt ikke Habermas, jeg er inde på.

Det er karakteristisk for normer, at de internationaliseres i 4-6 års-alderen, og følger personen livet ud. Derfor tager det generationer at ændre normmassen, fordi normer "nedarves" gennem en slags social arv, som man i mindre grad kan styre.

Det skyldes især, at man ikke behøver at være bevidst om sine normer.

Dette er svært at forstå, fordi de fleste ikke selv mener, at de er normstyrede - det er højst "de andre".

Det er i øvrigt utroligt, så lidt litteratur der findes om normalitet, selvom normer styrer os alle.

Det er næsten kun i forbindelse med afvigende adfærd (sygdomme i sindet), at nogen beskæftiger sig med normalitet.

Offline PU (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    45.8%
  • Politisk Ukorrekt
    • Vis profil
    • Dagens Blæser
« Svar #57 Dato: Marts 07, 2018, 06:23:06 pm »
Hvorfor søger krage samme mage? Hvide vil helst være sammen med hvide, og det har ikke noget med racisme at gøre. Hvis ikke liberalismen holder op med at være farveblind, så er den dømt på historiens mødding. Hvert land sit folk er løsningen.

Pacific Standard - 'WHITE FLIGHT' REMAINS A REALITY
New research finds many white suburbanites are motivated to move when their neighborhood becomes more ethnically diverse.

https://psmag.com/social-justice/white-flight-remains-a-reality

Offline homofaber

• Hyper medlem
  • Activity:
    1.8%
    • Vis profil
« Svar #58 Dato: Marts 07, 2018, 06:41:32 pm »
Hvorfor søger krage samme mage? Hvide vil helst være sammen med hvide, og det har ikke noget med racisme at gøre.
Det er ikke, fordi folk er hvide, det er fordi folk spejler sig i andre med samme kulturelle baggrund. Folk deler ikke mere samme kultur jo mere de har samme hudfarve. En araber har ikke ret meget kulturelt til fælles med en iraner osv.

Hvis ikke liberalismen holder op med at være farveblind, så er den dømt på historiens mødding. Hvert land sit folk er løsningen.

Pacific Standard - 'WHITE FLIGHT' REMAINS A REALITY
New research finds many white suburbanites are motivated to move when their neighborhood becomes more ethnically diverse.

https://psmag.com/social-justice/white-flight-remains-a-reality

Artiklen modsiger din tese på flere punkter, synes jeg. Den nævner det heller ikke, som noget positivt eller begrundelsen. Jeg tvivler også på, man kan tage amerikanske forhold og overføre dem til en generel menneskelig egenskab. Der kan være flere årsager til, at det forholder sig sådan. Det retfærdiggør ikke racisme.

Offline PU (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    45.8%
  • Politisk Ukorrekt
    • Vis profil
    • Dagens Blæser
« Svar #59 Dato: Marts 07, 2018, 06:46:22 pm »
Modsiger min tese? Hvilken tese? Men hvor gør den det?