Forfatter Emne: Jordan Peterson er en falsk profet  (Læst 6298 gange)

Offline GuBBi

• Administrator
  • Hyper medlem
  • Activity:
    15.2%
  • Country: dk
    • Vis profil
Sv: Jordan Peterson er en falsk profet
« Svar #30 Dato: Marts 05, 2018, 04:22:34 pm »
@GuBBi Er der så heller ikke intet i liberalismen, som forhindrer deportationer af ikke-vestlige?

Jo. På basis af deres gruppemedlemskab alene kan du ikke deportere folk. For deres gruppe-medlemsskab er ikke væsentligt. Deres handlinger som individder er væsentligt. Under liberalisme bliver du ikke dømt udfra hvad du er men hvad du gør. Det virker kun ret og rimeligt, for under dit kollektivistiske livssyn bliver individder dømt for tilstande de ikke har haft nogen kontrol over.

Offline Anklageren

• Hyper medlem
  • Activity:
    94.4%
  • Country: gl
  • Køn: Mand
    • Vis profil
Hvis vi tænker selv
« Svar #31 Dato: Marts 05, 2018, 08:50:57 pm »
Phil har skrevet noget i retning af, at arbejdskraften på Filippinerne ikke er ret stabil, og at det ikke er sikkert, at de arbejder ret hurtigt.

Hvis jeg forsøger at få det til at hænge sammen med, at de skulle være meget mere kollektivistiske end danskerne, som ellers møder stabilt på deres arbejdsplads - det kan jeg jo slet ikke!

Jeg tror heller ikke, at andre kan få det til at passe ind i en kollektivistisk tilgang til livet, hvis det er almindeligt udbredt, at de hellere vil fange krabber - end at møde på arbejde som aftalt - eller hvad det nu kan være.

Noget lignende i Afrika, hvor arbejdskraften heller ikke har ry for at være stabil.

Hvad gør man så, når man ikke kan få det til at passe ind i den flotte grafik, som vi har set.

1. Glemmer det?

2. Overvejer definitionen?
Frihed lad være vort Løsen i Nord
Frihed for Loke saavelsom for Thor

Offline dna

• Hyper medlem
  • Activity:
    3.2%
    • Vis profil
« Svar #32 Dato: Marts 06, 2018, 09:33:33 am »

Det billede ser jeg mest af alt som en reklame for individualisme. Der er et generelt billede af at det er i de individualistiske lande at der er mest sikkert, mest velstand, bedst velfærd osv.
Jeg ved godt det ikke ligefrem er formålet, men du er godt på vej til at overbevise mig om at individualisme er vejen frem.

Offline Anklageren

• Hyper medlem
  • Activity:
    94.4%
    • Vis profil
Kan det være et udtryk for manglende selverkendelse?
« Svar #33 Dato: Marts 06, 2018, 11:54:19 am »
Det billede ser jeg mest af alt som en reklame for individualisme. Der er et generelt billede af at det er i de individualistiske lande at der er mest sikkert, mest velstand, bedst velfærd osv.
Jeg ved godt det ikke ligefrem er formålet, men du er godt på vej til at overbevise mig om at individualisme er vejen frem.

Den får du lige en like for, for jeg synes også, at kortet er en reklame for individualismen.

- men holder den flotte grafik på kortet vand?

Kan det tænkes, at PU og Gubbi selv tror, at de vælger - mens de i virkeligheden ikke har nogen valgmuligheder, fordi de er normstyrede?

Jeg har nævnt det med arbejdet, og vil bruge det som eksempel igen.

Hvis man kommer fra et land, hvor det ikke er sikkert, at man møder på arbejdet efter middags pausen, så er det nærmest et udtryk for en individualistisk adfærd. Det er i hvert fald ikke en kollektivistisk adfærd.

I et land som Danmark, så møder man på arbejdet igen, hvis man holder en pause - og det kan godt være, at man tror, det er noget, man vælger. I virkeligheden kan man ikke vælge at blive væk fra arbejdet efter pausen, fordi man får dårlig samvittighed (hvis man ikke kommer, som man har lovet). Pointen er ikke, at det er hensigtsmæssigt at man holder det man lover. Pointen er - at det synes alle i verden ikke - og de kan også godt være intelligente.

Det må være en kollektivistisk adfærd at være punktlig, selvom det ikke er noget, man vælger bevidst.

Et andet eksempel

Danmark er et af de lande, der er mindst korrupte, og det kan jo hænge sammen på en lignende måde. Mange kan ikke vælge at være korrupte, mere fordi de vil få dårlig samvittighed - end fordi de frygter straffen.

Det lyder, som om dårlig samvittighed/frygten for straf, er det samme - men det behøver det ikke at være. Hvis man får dårlig samvittighed af at være korrupt, så er det ikke noget, man selv vælger - men man vælger selv, at man ikke vil være korrupt, hvis man rent logisk bedømmer risikoen for at blive opdaget.

Man behøver ikke at være bevidst om, at man selv er normstyret - på den anden side kan man godt være bevidst om det. Man synes måske bare, at mennesker uden en samvittighed er ubehagelige - uden at være bevidst om, at de kan have normer, der er forskellige fra ens egne (som også kan være gode nok på deres måde).

Nogen kan bedømme rent logisk, om deres egne normer er hensigtsmæssige - noget som de ikke behøver at være (måske fordi samfundet har forandret sig). Andre kan ikke - fordi de altid bare ved, hvad der er rigtigt, og hvad der er forkert.

Til dem, der forstår det, vil jeg sige - et samfunds normer må have stor betydning for, om man er kollektivistisk indstillet eller individualist.

Normerne er forskellige - alt efter farven på kortet - og det kan være det - man ser.

- og hvis man er normstyret, så kan man ikke være individualist, fordi man ikke selv vælger, men er styret af sin samvittighed. Det føles som noget naturligt at adlyde sin samvittighed, men det er det ikke. Det er noget man har lært, da man var et lille barn.

Danskerne har i hvert fald anderledes normer end mange indvandrere fra forskellige lande.

« Senest Redigeret: Marts 06, 2018, 01:41:35 pm af Anklageren »

Offline PU (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    8.4%
  • Country: 00
  • Politisk Ukorrekt
    • Vis profil
    • Dagens Blæser
« Svar #34 Dato: Marts 06, 2018, 02:28:17 pm »
Naturen har en balance mellem individualisme og altruisme/kollektivisme. Mennesket skal også tage hensyn til naturens love. Det er min pointe, jeg ønsker ikke et samfund, som tror det er hævet over naturens love. Det er derfor vi ser at de individualistiske samfund, som dyrker denne friheds-ide som en religion, har svært ved at afvise fremmede kollektivistiske indtrængere.

« Senest Redigeret: Marts 06, 2018, 02:31:08 pm af PU »
Iøvrigt mener jeg, at vi skal hjemsende de fremmede.

Offline GuBBi

• Administrator
  • Hyper medlem
  • Activity:
    15.2%
    • Vis profil
« Svar #35 Dato: Marts 06, 2018, 03:49:08 pm »
Naturen har en balance mellem individualisme og altruisme/kollektivisme. Mennesket skal også tage hensyn til naturens love. Det er min pointe, jeg ønsker ikke et samfund, som tror det er hævet over naturens love. Det er derfor vi ser at de individualistiske samfund, som dyrker denne friheds-ide som en religion, har svært ved at afvise fremmede kollektivistiske indtrængere.

Hvis du føler dig mere hjemme som en sild der bare konformt følger flokken, så bor du nok i det forkerte land... Igen vil jeg nævne at et land som Nordkorea er en ren utopi ifølge din logik.

Jeg må indrømme at jeg finder det absurd når du snakker om at ville beskytte vores samfund mod de fremmede, når det du foreslår er mindst ligeså undergravende for vores samfund som den mest rabiate islamisme. Det du foreslår er forkert af præcis samme grund som islamisme er forkert: Det erstatter dine frie valg og ytringer med tvang og kæft-trit-og-retning. Du frasiger dig fra starten enhver moralsk overlegenhed overfor islamismen. Eller kommunismen, eller feminismen for den sags skyld. Det er det totalitære i disse ideologier der er problemet. De forskellige ismer vi snakker om her er bare variationer over det samme totalitære identitets-koncept.

Og en anden ting: Nyder du ikke godt af den frihed du har? Er du ikke glad for at du må skrive hvad du vil her, og at det ikke er bestemt fra politisk hånd at du f.eks. ikke må være højreorienteret? Er du ikke glad for at du selv kan vælge hvem du vil have sex med, gifte dig med, og få børn med, og hvor mange børn det skal være? Er du ikke glad for selv at vælge dit arbejde, og arbejdsplads? Er du ikke glad for at du ikke kan blive tilfældigt anholdt, og straffet uden at komme for en dommer? Er du ikke glad for at du ikke kan blive holdt ansvarlig for andet end dine egne handlinger?

Offline PU (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    8.4%
  • Politisk Ukorrekt
    • Vis profil
    • Dagens Blæser
« Svar #36 Dato: Marts 06, 2018, 04:21:16 pm »
Naturen har en balance mellem individualisme og altruisme/kollektivisme. Mennesket skal også tage hensyn til naturens love.

Offline PU (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    8.4%
  • Politisk Ukorrekt
    • Vis profil
    • Dagens Blæser
« Svar #37 Dato: Marts 06, 2018, 04:27:56 pm »
kollektivisme-landkortet viser tydeligt at der kan være en korrelation mellem europæere og det og elske frihed (Individualisme). Og det mener jeg ikke er noget negativt, tvært imod. 
« Senest Redigeret: Marts 06, 2018, 04:33:07 pm af PU »

Offline GuBBi

• Administrator
  • Hyper medlem
  • Activity:
    15.2%
    • Vis profil
« Svar #38 Dato: Marts 06, 2018, 04:40:37 pm »
kollektivisme-landkortet viser tydeligt at der kan være en korrelation mellem europæere og det og elske frihed (Individualisme). Og det mener jeg ikke er noget negativt, tvært imod.

Perfekt. Velkommen til liberalismen. Her bliver alle bedømt individuelt, og kan mere eller mindre sige og gøre hvad de vil, med mindre det berøver andre samme frihed. Også selvom de har mørk hud.

Offline PU (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    8.4%
  • Politisk Ukorrekt
    • Vis profil
    • Dagens Blæser
« Svar #39 Dato: Marts 06, 2018, 05:01:58 pm »
@GuBBi. Frihed-ismen har en udløbsdato. Kina(kollektivisterne) kommer. Så når en lav-IQ-mulat skal forsvare liberalismen, overfor en overlegen fjende, så siger jeg held og lykke. Så nyd det så længe det varer.

Offline Anklageren

• Hyper medlem
  • Activity:
    94.4%
    • Vis profil
« Svar #40 Dato: Marts 06, 2018, 07:51:16 pm »
Naturen har en balance mellem individualisme og altruisme/kollektivisme.

Det er svært at se, hvordan fiskestimen beskriver en balance i naturen imellem individualisme og altruisme/kollektivisme - når f.eks. en havskildpadde tilbringer det meste af livet på en ensom vandring rundt i oceanerne.

Det virker ikke videre gennemtænkt, at der skulle være sådan en balance i naturen imellem individualisme og kollektivisme.

Offline PU (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    8.4%
  • Politisk Ukorrekt
    • Vis profil
    • Dagens Blæser
« Svar #41 Dato: Marts 06, 2018, 07:57:55 pm »
Hvorfor lægger havskildpadderne så alle deres æg på stort set samme strande?

Offline Anklageren

• Hyper medlem
  • Activity:
    94.4%
    • Vis profil
« Svar #42 Dato: Marts 06, 2018, 08:08:09 pm »
Hvorfor lægger havskildpadderne så alle deres æg på stort set samme strande?

Det er mest ordet "balance", jeg ikke forstår i den forbindelse.

Offline PU (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    8.4%
  • Politisk Ukorrekt
    • Vis profil
    • Dagens Blæser
« Svar #43 Dato: Marts 06, 2018, 08:25:29 pm »
Der findes utallige overlevelsesstrategier for de forskellige organismer. Et af parametrene er forholdet mellem altruisme(kollektivisme) og egoisme(individualisme). Det optimale forhold er så at sige balancen. Du er sat i verden for at sprede dine gener, og her må du gør op med dig selv om din strategi skal være samarbejde eller egoistisme(driller GuBBi) individualisme. I de fleste tilfælde er det en kombination, og afhængigt af situationen.

Offline homofaber

• Hyper medlem
  • Activity:
    29.8%
    • Vis profil
« Svar #44 Dato: Marts 06, 2018, 11:07:24 pm »
Der findes utallige overlevelsesstrategier for de forskellige organismer. Et af parametrene er forholdet mellem altruisme(kollektivisme) og egoisme(individualisme). Det optimale forhold er så at sige balancen. Du er sat i verden for at sprede dine gener, og her må du gør op med dig selv om din strategi skal være samarbejde eller egoistisme(driller GuBBi) individualisme. I de fleste tilfælde er det en kombination, og afhængigt af situationen.

Dyr kan danne sociale grupper, hvis det kan sikre dem føde eller beskyttelse, men de vælger ikke selv - det er medfødt, og derfor kan du ikke bare overføre mekanismer fra dyreverden til mennesker. Det ville være dumt at påstå, at vi alle skal rende rundt og se ud som hinanden, spise det samme mad, se de samme film for at sprede gener. At se mennesker som forskellige racer, der er i kamp med hinanden er bare dumt og uvidenskabligt.
Vi skal endelig huske den gode debat.