Forfatter Emne: Jordan Peterson er en falsk profet  (Læst 6434 gange)

Offline PU (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    9.4%
  • Country: 00
  • Køn: Mand
  • Politisk Ukorrekt
    • Vis profil
    • Dagens Blæser
Jordan Peterson er en falsk profet
« Dato: Marts 04, 2018, 06:15:54 pm »
Identitet er det vigtigste. Og naturligvis din identitet den europæiske kristne kultur og dets genpulje.
Jeg håber virkelig at de skarpe af jer giver videoen en chance, det er virkelig et godt forsvar for nationalismen.

Jordans Petersons dyrkelse af individualisme bliver her affejet på smukkeste vis.
https://youtu.be/_3MvOSyE0ow
Iøvrigt mener jeg, at vi skal hjemsende de fremmede.

Offline Anklageren

• Hyper medlem
  • Activity:
    100%
  • Country: gl
    • Vis profil
Du får ikke mig til at hade frihed
« Svar #1 Dato: Marts 04, 2018, 06:47:23 pm »
Individualisme=udstrakt personlig frihed
Frihed lad være vort Løsen i Nord
Frihed for Loke saavelsom for Thor

Offline dna

• Hyper medlem
  • Activity:
    6.4%
    • Vis profil
Sv: Jordan Peterson er en falsk profet
« Svar #2 Dato: Marts 04, 2018, 07:29:43 pm »
Nu ved jeg ikke rigtig hvem Jordan Peterson er (eller Cathy Newman som interviewer ham for den sags skyld), men jeg så dette interview med ham for et par uger siden. Det er fantastisk god underholdning, hvor det lykkedes Peterson at holde hovedet koldt på trods af en ret uintelligent interviewer som forsøger attil lægge ham alle mulige holdninger som han på intet tidspunkt har ytret.
Langt hen ad vejen fremlægger han egentlig bare facts og danner ret logiske konklusioner ud fra dette og hun forsøger uden held at fælde ham for alt muligt pladder. Jeg tænker at der er nogen som bare ikke kan tåle at høre sandheden.

https://www.youtube.com/results?search_query=jordan+peterson+cathy+newman

Offline homofaber

• Hyper medlem
  • Activity:
    45%
    • Vis profil
« Svar #3 Dato: Marts 04, 2018, 07:42:36 pm »
Identitet er det vigtigste. Og naturligvis din identitet den europæiske kristne kultur og dets genpulje.
Jeg håber virkelig at de skarpe af jer giver videoen en chance, det er virkelig et godt forsvar for nationalismen.

Jordans Petersons dyrkelse af individualisme bliver her affejet på smukkeste vis.

Identitet er mange ting, men jeg tror, det er de færreste, der identificerer sig i forhold til deres genpulje. Ligesom jeg heller ikke identificerer mig med folk, der har samme blodtype som mig - og jeg kender ikke engang min egen blodtype.
Der er andre ting for mig, der har at gøre med min identitet, og hverken religion, afstamning eller nationalitet er en af dem.
Vi skal endelig huske den gode debat.

Online GuBBi

• Administrator
  • Hyper medlem
  • Activity:
    17.6%
  • Country: dk
    • Vis profil
« Svar #4 Dato: Marts 04, 2018, 11:41:23 pm »

Naturligvis er identitet IKKE det vigtigste.

Historien har vist at mennesker har det bedst når der bliver værnet om deres individuelle rettigheder, ligesom historien har vist at mennesker har det værst når gruppen har retten til at trumle individdet over.

Alle folkemord i historien er begået pga. kollektivisme. Det kan jeg sige så kategorisk fordi uden en form for kollektivisme kan det ikke retfærdiggøres, men hvis man har kollektivisme på hjernen giver det fin mening.

Alle terrorregimer har det til fælles at der ikke blev værnet om INDIVIDDETS rettigheder.

Endnu et argument (Af rigtig rigtig mange), er at kollektivismen gruppedefinitioner altid vil være arbitrære. For kommunister er det klasser der er relevant, for nationalister er det nationalitet, for racister er det race, for feminister er det køn, for islamister er det religion. Listen er nærmest uendelig. Men det sjove er at der er INTET de her mennesker kan bruge mellem hinanden som argument for at netop de har den korrekte gruppe definition. Så PU, du har sat dig selv i en situation hvor du intet moralsk argument har overfor kommunismen.
Og det er også sandt at der indenfor hver gruppe er under-inddelinger der bare venter på at bryde ud i lys luge hvis kampen med andre grupper bliver afsluttet.

Individualismen er det endelige resultat af al jeres gruppe-fnidder. Det er indsigten at den mindste minoritet er individdet, og at det er værd at bevare.

Men ironien når nærmest kogepunktet når du påstår at kollektivismen skulle hjælpe med at bevare europæisk kultur. Moderne Europæisk kultur er udsprunget af en liberal tradition der har været dominerende i Europa i 170 år. Det er tænkere som John Locke der ligger til grund for moderne Europæisk tradition. Europæisk kultur kan, per definition, ikke reddes af kollektivisme, for kollektivisme er alt hvad europæisk kultur ikke er. Jeg tror du ville føle dig mere hjemme i Rusland eller Kina (Eller Nordkorea).

Offline dna

• Hyper medlem
  • Activity:
    6.4%
    • Vis profil
« Svar #5 Dato: Marts 05, 2018, 04:52:44 am »

Nu har jeg set 3-4 forskellige videoer med ham på youtube. Ikke din men mere neutrale videoer fra studieinterviews, han taler med demonstranter o.lign. Han virker da godt nok som et klart og fornuftigt menneske, hvilket er i stærk kontrast til hans modstandere, der virker ret stupide (ikke et ord jeg er meget for at bruge, men det er noget nær det mest positive jeg kan finde til at beskrive dem), og det meste af tiden uden reelle argumenter.

Da jeg for nogle uger siden så interviewet med Cathy Newman havde jeg planer om at se noget mere om Peterson, men kom fra det så tak for reminderen.

Offline PU (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    9.4%
  • Politisk Ukorrekt
    • Vis profil
    • Dagens Blæser
« Svar #6 Dato: Marts 05, 2018, 10:24:32 am »
Jeg tænkte nok I ikke gad at se min video.

Det europæiske individ har ikke en chance, for alle andre etniske grupper er kollektivistiske. Så vi taber kampen, hvis vi ikke begynder at samarbejde. :-)

Den kollektivisme jeg går ind for skal forsøge at give den størst mulige frihed, uden at det går ud over gruppen. Der skal findes den rette balance. 

Offline Anklageren

• Hyper medlem
  • Activity:
    100%
    • Vis profil
« Svar #7 Dato: Marts 05, 2018, 10:44:00 am »
Jeg tænkte nok I ikke gad at se min video.

Det europæiske individ har ikke en chance, for alle andre etniske grupper er kollektivistiske. Så vi taber kampen, hvis vi ikke begynder at samarbejde. :-)

Den kollektivisme jeg går ind for skal forsøge at give den størst mulige frihed, uden at det går ud over gruppen. Der skal findes den rette balance.

Jeg gad godt se din video, men jeg har ikke sat højttalere til den computer, jeg sidder ved.

Derimod har jeg brugt tid på at læse om, hvad Jordans Peterson siger - og der er vel andet end lige netop den video, som har interesse?

Desuden holder det, du siger, ikke vand. Islam er f.eks. meget lidt kollektivistisk.

Der er slet ikke nogen fælles ledelse i islam - og hvis du mener, at jeg ikke har ret i det - så fortæl mig, hvem deres "Führer" er?

Islam er opbygget fra basis - og op.

Hvis man har sat sig som mål at bekæmpe islam - som jeg tror, at du har - så vil jeg ikke sige, at det gør det lettere - men islam er ikke kollektivistisk opbygget.

Offline PU (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    9.4%
  • Politisk Ukorrekt
    • Vis profil
    • Dagens Blæser
« Svar #8 Dato: Marts 05, 2018, 10:44:27 am »
Hold nu op med det islam. Det er en helt anden problemstilling. Men hvis vi ser på mange folk fra Mellemøsten, så er det klanorienterede grupper, hvor det enkelte individ skarpt skal indordne sig gruppen. 

Offline Anklageren

• Hyper medlem
  • Activity:
    100%
    • Vis profil
Det var bare et eksempel
« Svar #9 Dato: Marts 05, 2018, 11:06:05 am »
Hold nu op med det islam. Det er en helt anden problemstilling. Men hvis vi ser på mange folk fra Mellemøsten, så er det klanorienterede grupper, hvor det enkelte individ skarpt skal indordne sig gruppen.

Du påstår, at "alle andre etniske grupper er kollektivistiske" uden at begrunde det.

Det må gælde generelt, at desto mindre civiliseret man er - desto mindre kollektivistisk er man også - eller tager jeg fejl i det?

Det kan godt være, at "uciviliserede" mennesker er kollektivistiske internt i meget små grupper, men det gør dem ikke stærke, fordi de er få.

Som jeg ser det, så er det årsagen til, at briterne kunne opbygge imperiet.

Offline PU (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    9.4%
  • Politisk Ukorrekt
    • Vis profil
    • Dagens Blæser
« Svar #10 Dato: Marts 05, 2018, 11:07:49 am »
Det er min påstand. Vi kan jo tage et land ad gangen.

Jeg fandt dette kort, som jeg dog ikke kender baggrunden for.  https://www.eupedia.com/forum/threads/26956-Map-of-Individualism-(vs-Collectivism)

Offline PU (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    9.4%
  • Politisk Ukorrekt
    • Vis profil
    • Dagens Blæser
« Svar #11 Dato: Marts 05, 2018, 11:13:07 am »

Offline PU (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    9.4%
  • Politisk Ukorrekt
    • Vis profil
    • Dagens Blæser
« Svar #12 Dato: Marts 05, 2018, 11:20:11 am »
Jeg må dog indrømme at jeg i første omgang blev meget begejstret for Jordan Peterson, som en rigtig dygtig taler. Og jeg mener dog stadig at han har fat i det rigtige på mange områder.

Offline Anklageren

• Hyper medlem
  • Activity:
    100%
    • Vis profil
Mener du at det er sandt, fordi Maciamo mener det?
« Svar #13 Dato: Marts 05, 2018, 11:28:10 am »
Det er min påstand. Vi kan jo tage et land ad gangen.

Jeg fandt dette kort, som jeg dog ikke kender baggrunden for.  https://www.eupedia.com/forum/threads/26956-Map-of-Individualism-(vs-Collectivism)

Baggrunden for det kort, som du henviser til, er Geert Hofstedes kulturteori, som er baseret på undersøgelser af IBM-medarbejdere fra forskellige afdelinger i verden.

Jeg sætter spørgsmålstegn ved præmisserne, og derfor vil jeg gerne debattere dem.

Jeg synes ikke, det lyder rigtigt, at briterne skulle være meget individualistiske, fordi de har opbygget imperiet.

Hvordan skulle individualister kunne samarbejde om at opbygge et verdensomspændende imperium?

Imperium stammer fra latin (impe'rare = at befale), hvor det betyder "magt" eller "herredømme".

Offline PU (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    9.4%
  • Politisk Ukorrekt
    • Vis profil
    • Dagens Blæser
« Svar #14 Dato: Marts 05, 2018, 11:34:28 am »
Jeg er af den opfattelse at briterne var mere kollektivistiske dengang. Men jeg tror faktisk GuBBi er uenig med os.