Forfatter Emne: Jeg ved snart ikke  (Læst 630 gange)

Offline Anklageren (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    82.4%
  • Country: gl
  • Køn: Mand
    • Vis profil
Jeg ved snart ikke
« Dato: Februar 27, 2018, 08:31:11 pm »
Regeringen vil give boligforeninger mulighed for at sige nej til udlejning til en person, der de seneste fem år har begået visse typer af kriminalitet, og kriminelle lejere skal lettere kunne sættes ud af deres bolig.

Ifølge forslaget må kommunerne heller ikke henvise kontanthjælpsmodtagere til en bolig i områderne.

Jeg kan da godt forstå, at det vil hjælpe de mest udsatte områder, hvis nogen velfungerende familier vil bo der i stedet for dårligt fungerende familier - men flytter man ikke bare de dårligt fungerende lejere ud i mere velfungerende områder i det sociale boligbyggeri, som så vil ende på regeringens ghettoliste?

Frihed lad være vort Løsen i Nord
Frihed for Loke saavelsom for Thor

Offline Anklageren (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    82.4%
    • Vis profil
Ghetto-pakke på plads
« Svar #1 Dato: Februar 27, 2018, 08:57:27 pm »
Det er ikke den nuværende ghetto-pakke, men efter lange, drøje forhandlinger blev der politisk enighed om, at der skal sættes intensivt ind mod ungdomskriminalitet i de danske ghettoområder i 2009.

Hjalp det så - og hvis ikke - hvorfor hjalp det ikke?

OVERBLIK: Sjette ghettopakke siden 1994 er på trapperne

https://www.information.dk/telegram/2018/01/overblik-sjette-ghettopakke-siden-1994-paa-trapperne

Offline homofaber

• Hyper medlem
  • Activity:
    17.4%
  • Country: 00
    • Vis profil
Sv: Jeg ved snart ikke
« Svar #2 Dato: Februar 27, 2018, 09:35:30 pm »
Jeg kan da godt forstå, at det vil hjælpe de mest udsatte områder, hvis nogen velfungerende familier vil bo der i stedet for dårligt fungerende familier - men flytter man ikke bare de dårligt fungerende lejere ud i mere velfungerende områder i det sociale boligbyggeri, som så vil ende på regeringens ghettoliste?

Nej. Meningen med at flytte ressourcesvage og blande dem er, at dem, der i forvejen er ressourcesvage, ikke kommer til at bo sammen med andre ressourcesvage. Man undervurderer naboskabets betydning. Hvis du spørger folk som Khaterah, Abdel, Geeti og mange andre der selv er vokset op i ghettoen var det netop det at komme væk fra den, der gjorde dem i stand til at være der hvor de er nu. Projekt Ny start i København viste også det samme.
Vi skal endelig huske den gode debat.

Offline GuBBi

• Administrator
  • Hyper medlem
  • Activity:
    14.4%
  • Country: dk
    • Vis profil
« Svar #3 Dato: Februar 27, 2018, 09:43:33 pm »
Ifølge forslaget må kommunerne heller ikke henvise kontanthjælpsmodtagere til en bolig i områderne.

Jeg synes egentlig en god del af dette er fine idéer. Der SKAL altså bruges nogle midler så de her områder bliver opløst som ghettoer. Mener også det er fornuftigt at rive bygninger ned. Det der sociale boligbyggeri fra 60'erne er forfejlet på alle måder.

Det primære jeg er imod i ghettoudspillet er angrebet på lighed for loven. Men det er til gengæld så katastrofalt at det overskygger alt andet for mig.

Men det er en merudgift for kommunerne, så der skal følge penge med. Og jeg kalder den allerede nu: Folk kommer til at brokke sig over at indvandrerfamilier nu bliver henvist til almene boliger i dyrere kvarterer...

Online Carlo

• Hyper medlem
  • Activity:
    21.4%
  • Forkyndende og missionerende ateist og kommunist
    • Vis profil
« Svar #4 Dato: Februar 27, 2018, 10:02:11 pm »
Folk kommer til at brokke sig over at indvandrerfamilier nu bliver henvist til almene boliger i dyrere kvarterer...

Ja, selvfølgelig gør det det, for muslimer er ikke det bedste naboskab.
Licensnægteren: "Charlottesville er ingen ting i forhold til hvad der kommer i Sverige fra NMR fremover."

Offline homofaber

• Hyper medlem
  • Activity:
    17.4%
    • Vis profil
« Svar #5 Dato: Februar 27, 2018, 10:04:58 pm »
Folk kommer til at brokke sig over at indvandrerfamilier nu bliver henvist til almene boliger i dyrere kvarterer...

Der findes faktisk muslimer, der ikke bor i ghettoer.

Offline GuBBi

• Administrator
  • Hyper medlem
  • Activity:
    14.4%
    • Vis profil
« Svar #6 Dato: Februar 27, 2018, 10:12:52 pm »

Der findes faktisk muslimer, der ikke bor i ghettoer.

Ja men så kan det være de er AKADEMIKERE og det er faktisk næsten værre jo.

Offline genuine Troll

• Hyper medlem
  • Activity:
    8.6%
  • Køn: Kvinde
  • Trolle-rit, trolle-rut-
    • Vis profil
« Svar #7 Dato: Februar 27, 2018, 10:37:24 pm »

Ja men så kan det være de er AKADEMIKERE og det er faktisk næsten værre jo.

Ja, det er værre - I antirøds verden,  :girl_sigh:
Fake profil, :girl_blum2:

Offline Anklageren (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    82.4%
    • Vis profil
Kommunerne har skabt ghettoerne gennem anvisningsretten
« Svar #8 Dato: Februar 27, 2018, 11:07:08 pm »

Nej. Meningen med at flytte ressourcesvage og blande dem er, at dem, der i forvejen er ressourcesvage, ikke kommer til at bo sammen med andre ressourcesvage. Man undervurderer naboskabets betydning. Hvis du spørger folk som Khaterah, Abdel, Geeti og mange andre der selv er vokset op i ghettoen var det netop det at komme væk fra den, der gjorde dem i stand til at være der hvor de er nu. Projekt Ny start i København viste også det samme.

Men de forsvinder jo ikke. Det er let nok at pege på, at det bliver bedre i ghettoerne, men hvor flytter de dårligt fungerende hen?

Det er som om, at er de dårligt fungerende ude af ghettoen - så er de ude af sind.

Efter min mening skulle kommunerne aldrig have haft noget at gøre med det sociale boligbyggeri.

« Senest Redigeret: Februar 27, 2018, 11:09:12 pm af Anklageren »

Offline Lunavecchia

• Hyper medlem
  • Activity:
    4.6%
    • Vis profil
« Svar #9 Dato: Februar 28, 2018, 12:03:04 am »
Regeringen vil give boligforeninger mulighed for at sige nej til udlejning til en person, der de seneste fem år har begået visse typer af kriminalitet, og kriminelle lejere skal lettere kunne sættes ud af deres bolig.

Medmindre man bliver anvist en bolig af kommunen - og det er vist hver fjerde ledige lejlighed, kommunen kan disponere over i socialt boligbyggeri - får man en bolig i samme byggeri, fordi man via sin placering ventelisten er berettiget til en bolig. Betyder regeringens forslag så, at boligforeninger skal indhente en straffeattest, før man kan få en bolig?

Gad vide hvor folk, som har begået kriminalitet, så skal bo, når de udstået deres straf. De har næppe råd til en ejerbolig efter en tur i spjældet.
I'm a Troll

Offline Anklageren (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    82.4%
    • Vis profil
« Svar #10 Dato: Februar 28, 2018, 01:23:02 am »
Medmindre man bliver anvist en bolig af kommunen - og det er vist hver fjerde ledige lejlighed, kommunen kan disponere over i socialt boligbyggeri - får man en bolig i samme byggeri, fordi man via sin placering ventelisten er berettiget til en bolig. Betyder regeringens forslag så, at boligforeninger skal indhente en straffeattest, før man kan få en bolig?

Gad vide hvor folk, som har begået kriminalitet, så skal bo, når de udstået deres straf. De har næppe råd til en ejerbolig efter en tur i spjældet.

Det vil jeg også gerne vide - men jeg tvivler på, at vi får noget svar på, hvor de kriminelle skal bo, den dag vi ser regeringens lovforslag.

Jeg vil ikke fortælle, hvor det er - men min morfar var med til at at starte arbejdernes andelsbolig bevægelse under den store depression i den by, jeg stammer fra.

Som jeg ser det, var det en bevægelse, der var parallel med bøndernes andelsbevægelse, og de var meget entusiastiske. Min morfar arbejdede på byggeriet af den første afdeling, han flyttede ind i den første opgang, der blev færdig, og han boede der det meste af livet.

Jeg er tredje generation i min familie, der har boet i den samme boligforening, og jeg har været i bestyrelsen for den samme bevægelse, som min morfar var med at at opbygge fra nul under den store arbejdsløshed.

I mellemtiden er der sket det, at "det offentlige" har overtaget styringen af boligforeningen - dels gennem anvisningsretten og dels gennem, at der er lavet strikse regler for, hvem der må flytte ind (ventelisterne).

Det er jeg modstander af, og det skyldes ikke mindst, at den offentlige styring har skabt ghettoerne. Det var aldrig sket, hvis "det offentlige" ikke havde styret boligforeningen. Bestyrelsen har ikke kunnet gøre noget, fordi de ikke har kunnet bestemme, hvem der måtte flytte ind.

Nu tror Gubbi så på, at den samme offentlige sektor kan løse de problemer, som den selv har skabt - men jeg tror, at det er som at sætte ræven til at vogte høns.

Offline Lunavecchia

• Hyper medlem
  • Activity:
    4.6%
    • Vis profil
« Svar #11 Dato: Februar 28, 2018, 02:18:45 am »

Det vil jeg også gerne vide - men jeg tvivler på, at vi får noget svar på, hvor de kriminelle skal bo, den dag vi ser regeringens lovforslag.

Jeg vil ikke fortælle, hvor det er - men min morfar var med til at at starte arbejdernes andelsbolig bevægelse under den store depression i den by, jeg stammer fra.

Som jeg ser det, var det en bevægelse, der var parallel med bøndernes andelsbevægelse, og de var meget entusiastiske. Min morfar arbejdede på byggeriet af den første afdeling, han flyttede ind i den første opgang, der blev færdig, og han boede der det meste af livet.

Jeg er tredje generation i min familie, der har boet i den samme boligforening, og jeg har været i bestyrelsen for den samme bevægelse, som min morfar var med at at opbygge fra nul under den store arbejdsløshed.

I mellemtiden er der sket det, at "det offentlige" har overtaget styringen af boligforeningen - dels gennem anvisningsretten og dels gennem, at der er lavet strikse regler for, hvem der må flytte ind (ventelisterne).

Det er jeg modstander af, og det skyldes ikke mindst, at den offentlige styring har skabt ghettoerne. Det var aldrig sket, hvis "det offentlige" ikke havde styret boligforeningen. Bestyrelsen har ikke kunnet gøre noget, fordi de ikke har kunnet bestemme, hvem der måtte flytte ind.

Nu tror Gubbi så på, at den samme offentlige sektor kan løse de problemer, som den selv har skabt - men jeg tror, at det er som at sætte ræven til at vogte høns.

Ventelisterne i socialt boligbyggeri har nok været der fra starten, i al fald skulle man helt sikkert skrives op som medlem.

Jeg bor i København, og jeg husker endnu, at kommunen ejede ejendomme, hvortil de kunne henvise boligløse en lejlighed. Det er umuligt at google, men jeg mener, det var i 1970'erne eller 1980'erne, at man kommunen solgte sine ejendomme og samtidig fik anvisningsret til flere boliger i socialt boligbyggeri.

Men et andet eksempel på et byggeri i tidernes morgen - efter bymurenes fald i anden halvdel af 1800-tallet - er Kartoffelrækkerne, som dengang lå langt ude på landet. Tænkt som et byggeri for arbejderne, hvad det ikke helt blev, men hensigten var sikkert god nok.

I dag skal man have mindst to akademikerlønninger for at have råd til at bo i det kvarter.
Det skal så også siges, at husene er to-etagers huse plus kvist, oprindeligt indrettet til tre familier i hvert hus, hvor der nu om dage kun er en enkelt familie, som boltrer sig på alle tre etager.

https://da.wikipedia.org/wiki/Kartoffelr%C3%A6kkerne

I'm a Troll

Offline Anklageren (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    82.4%
    • Vis profil
« Svar #12 Dato: Februar 28, 2018, 04:30:29 am »
Ventelisterne i socialt boligbyggeri har nok været der fra starten, i al fald skulle man helt sikkert skrives op som medlem.

Ja - der var allerede en slags ventelister fra 1930'erne - hvis man kan kalde dem det - for det var anderledes.

De der havde det laveste medlemsnummer kom først, når man søgte en lejlighed. Det gav ikke flygtninge mange chancer, for de der havde lave medlemsnumre var etniske danskere, og de kom først.  Medlemnumrene kunne også arves, så der var ret mange med lave numre. Sådan var det i hvert fald i Arbejdernes Andels Boligforening i min hjemby, og jeg tror, det lignede andre byer.

Jeg kan ikke huske, hvornår det blev ulovligt, men det er længe siden. Måske i 1980'erne - men jeg kan som sagt ikke huske, hvornår boligforeningen mistede kontrollen.

Det var jeg ellers meget utilfreds med, og det blev lavet sådan, at man i stedet skulle skrives op på en venteliste, når man var boligsøgende.

Citér

Jeg bor i København, og jeg husker endnu, at kommunen ejede ejendomme, hvortil de kunne henvise boligløse en lejlighed. Det er umuligt at google, men jeg mener, det var i 1970'erne eller 1980'erne, at man kommunen solgte sine ejendomme og samtidig fik anvisningsret til flere boliger i socialt boligbyggeri.

Men et andet eksempel på et byggeri i tidernes morgen - efter bymurenes fald i anden halvdel af 1800-tallet - er Kartoffelrækkerne, som dengang lå langt ude på landet. Tænkt som et byggeri for arbejderne, hvad det ikke helt blev, men hensigten var sikkert god nok.

I dag skal man have mindst to akademikerlønninger for at have råd til at bo i det kvarter.
Det skal så også siges, at husene er to-etagers huse plus kvist, oprindeligt indrettet til tre familier i hvert hus, hvor der nu om dage kun er en enkelt familie, som boltrer sig på alle tre etager.

https://da.wikipedia.org/wiki/Kartoffelr%C3%A6kkerne

Online Carlo

• Hyper medlem
  • Activity:
    21.4%
  • Forkyndende og missionerende ateist og kommunist
    • Vis profil
« Svar #13 Dato: Februar 28, 2018, 05:40:52 am »
Men det er en merudgift for kommunerne, så der skal følge penge med. Og jeg kalder den allerede nu: Folk kommer til at brokke sig over at indvandrerfamilier nu bliver henvist til almene boliger i dyrere kvarterer.....

"Brokke"? Kalder du det at brokke sig? Muslimer er plagsomme skal jeg hilse fra mig selv og sige. Normale mennesker gider ikke at blive påtvunget det naboskab.

Så bliver disse dyrere kvarterer også gettoområder. Når der først er muslimer inde, så bliver boligområdet mindre attraktivt for danskere. Så bliver det svært at leje ud og så bliver det lejet ud til flere muslimer. Og gettoen er en realitet. Det er lige præcis den måde de nuværende gettoområder er opstået på.
Licensnægteren: "Charlottesville er ingen ting i forhold til hvad der kommer i Sverige fra NMR fremover."

Offline homofaber

• Hyper medlem
  • Activity:
    17.4%
    • Vis profil
Sv: Kommunerne har skabt ghettoerne gennem anvisningsretten
« Svar #14 Dato: Februar 28, 2018, 04:45:23 pm »

Men de forsvinder jo ikke. Det er let nok at pege på, at det bliver bedre i ghettoerne, men hvor flytter de dårligt fungerende hen?

Det er som om, at er de dårligt fungerende ude af ghettoen - så er de ude af sind.

Efter min mening skulle kommunerne aldrig have haft noget at gøre med det sociale boligbyggeri.

Nu bliver det interessant at se, hvad det endelige forslag kommer til at handle om, men jeg har ikke de store forventninger ud fra det, der er nævnt i pressen. Det, jeg synes, der er trist er, at, der ikke bliver bygget videre på de erfaringer, der er blevet gjort tidligere på gadeplan, for selv om der stadig er problemer i ghettområderne, er de ikke så slemme som de var førhen. Urbanplanen er et godt eksempel.
Jeg mener stadig, at det bedste ville være at få spredt folk, men det er jo umuligt i praksis, fordi der ikke er boliger nok. Ideen er ikke, at man fjerner problemet, men at sikre, at de næste generationer ikke medbringer den forrige ballast.