Forfatter Emne: Den sibiriske kulde ventes at holde Danmark i et jerngreb ind i næste uge  (Læst 831 gange)

Offline Anklageren (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    100%
  • Country: gl
  • Køn: Mand
    • Vis profil
Det er altså meget sært at læse nyhederne, når man bor i Grønland

Som jeg husker det, så byggede vi snehytter, da jeg var barn i Østjylland, og vi kørte også på skøjter på fjorden.

Man nøjes ikke med at skrive i avisen, at det bliver koldere, så det er inflation i sproget. Man kommer til at savne ord, den dag det virkelig bliver koldt.

Sådan er det også, når man skriver om muslimer her. Man ved snart ikke, hvordan man skal opfatte det.

Frihed lad være vort Løsen i Nord
Frihed for Loke saavelsom for Thor

Offline Lunavecchia

• Hyper medlem
  • Activity:
    7.2%
  • Country: dk
  • Køn: Kvinde
    • Vis profil
Sv: Den sibiriske kulde ventes at holde Danmark i et jerngreb ind i næste uge
« Svar #1 Dato: Februar 24, 2018, 02:56:02 pm »
Jeg har også hørt om denne sibiriske kulde, vi skulle blive ramt af i næste uge, og den vejrudsigt, jeg læste, oplyste, at temperaturerne ville ligge mellem 0 og 10 minusgrader.

Undskyld mig, men det kan vist ikke sammenlignes med temperaturerne om vinteren i Sibirien.

Men det er jo det samme, når der er blæsevejr i sigte. Straks bliver vinden pustet op til en regulær storm, eller i værste fald en orkan.
I'm a Troll

Offline Lunavecchia

• Hyper medlem
  • Activity:
    7.2%
    • Vis profil
« Svar #2 Dato: Februar 24, 2018, 02:59:02 pm »
For at det ikke skal være løgn, bliver nu advaret om uindbudte gæster, som vil søge ly for den sibiriske kulde i vores boliger.

https://www.dr.dk/nyheder/indland/vaer-beredt-naar-frosten-kommer-soeger-rotterne-ind

Godt jeg bor på 5. sal :-)
I'm a Troll

Offline homofaber

• Hyper medlem
  • Activity:
    22%
  • Country: 00
    • Vis profil
« Svar #3 Dato: Februar 24, 2018, 03:58:13 pm »
Ej ikke at forglemme, at om et par måneder skal vi høre om hedebølge og tropenætter, når temperaturen kommer over et par og 20 grader. Det kommer i nyhederne flere gange i døgnet så vi er advaret.
Vi skal endelig huske den gode debat.

Offline PU

• Hyper medlem
  • Activity:
    15%
  • Politisk Ukorrekt
    • Vis profil
    • Dagens Blæser
« Svar #4 Dato: Februar 24, 2018, 04:53:05 pm »
Jeg er glad for at jeg har vandtank og masser af dåsemad i kælderen, nu hvor Fimbulvinteren starter.
Iøvrigt mener jeg, at vi skal hjemsende de fremmede.

Offline Carlo

• Hyper medlem
  • Activity:
    25.2%
  • Forkyndende og missionerende ateist og kommunist
    • Vis profil
« Svar #5 Dato: Februar 24, 2018, 07:07:25 pm »
Som jeg husker det, så byggede vi snehytter, da jeg var barn i Østjylland, og vi kørte også på skøjter på fjorden.

Du husker forkert og romantiserer fortiden. Det var kun en enkelt vinter, hvor det var muligt at løbe på skøjter på isen på fjorde. Det var nok vinteren 66 - 67.
Licensnægteren: "Charlottesville er ingen ting i forhold til hvad der kommer i Sverige fra NMR fremover."

Offline Lunavecchia

• Hyper medlem
  • Activity:
    7.2%
    • Vis profil
« Svar #6 Dato: Februar 24, 2018, 07:52:58 pm »

Du husker forkert og romantiserer fortiden. Det var kun en enkelt vinter, hvor det var muligt at løbe på skøjter på isen på fjorde. Det var nok vinteren 66 - 67.
Du har sikkert ret. Jeg husker også kun, at vi løb på skøjter på fjorden et enkelt år - ikke den samme fjord som Anklageren ganske vist.
De øvrige år måtte vi nøjes med mergelgravene på markerne.
I'm a Troll

Offline Anklageren (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    100%
    • Vis profil
Jeg kan ikke huske, hvornår det var
« Svar #7 Dato: Februar 24, 2018, 10:41:18 pm »

Ifølge Wikipedia var der isvintre i følgende år:

1969-70   208,4   Statsisbrydere
(1968-69)   116,2   
1965-66   163,0   Statsisbrydere
1962-63   300,3   Statsisbrydere
(1957-58)   135,1   

Tallene i parentes er ikke med på DMI's statistik over isvintre, fordi statsisbryderne ikke var ude og bryde is.

Så jeg tror da, at jeg kunne løbe på skøjter i de tre vintre, hvor statsisbryderne var i arbejde.

« Senest Redigeret: Februar 25, 2018, 12:12:22 am af Anklageren »

Offline Tørresnoren

• Hyper medlem
  • Activity:
    5.2%
    • Vis profil
Sv: Jeg kan ikke huske, hvornår det var
« Svar #8 Dato: Februar 25, 2018, 12:19:59 pm »

Ifølge Wikipedia var der isvintre i følgende år:

Det var dælen-fiseme også koldt i vinteren 81/82, kan jeg tydeligt huske..  :JC_skiing:  :hyper:

- den vinter var isbryderne også ude og røre sig:

http://vejr.tv2.dk/artikel/id-10338310%25
'Uanset hvor mørkt livet til tider kan se ud, så husk at der altid er lys i køleskabet'....

Offline Debatsvinet

• Hyper medlem
  • Activity:
    4.8%
  • En´ oneliner kan sige mere end 1000 ord ...
    • Vis profil
« Svar #9 Dato: Februar 25, 2018, 12:39:16 pm »
Jeg har også hørt om denne sibiriske kulde, vi skulle blive ramt af i næste uge, og den vejrudsigt, jeg læste, oplyste, at temperaturerne ville ligge mellem 0 og 10 minusgrader.

Undskyld mig, men det kan vist ikke sammenlignes med temperaturerne om vinteren i Sibirien.

Men det er jo det samme, når der er blæsevejr i sigte. Straks bliver vinden pustet op til en regulær storm, eller i værste fald en orkan.

Det må du fortælle alle de mennesker der har fået blæst taget af deres hus ... :ermm:
Vågner, vågner Danske Helte, springer op og spænder bælte ...

Offline Anklageren (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    100%
    • Vis profil
Jeg udvider listen så langt tilbage, som nogen kan huske
« Svar #10 Dato: Februar 25, 2018, 12:59:07 pm »
Det var dælen-fiseme også koldt i vinteren 81/82, kan jeg tydeligt huske..  :JC_skiing:  :hyper:

- den vinter var isbryderne også ude og røre sig:

http://vejr.tv2.dk/artikel/id-10338310%25

Jeg kan da udvide listen efter Wikipedia - idet de år, hvor der står "Statsisbrydere" er de vintre, hvor statens isbrydere var i arbejde.

Statsisbryderne Isbjørn, Danbjørn og Thorbjørn blev nedlagt i 2013, så metoden dur ikke mere.

Derfor er der et tal sat ind ved hver isvinter - og det er DMI's såkaldte "kuldesum" - så du kan sammenligne vinteren 81/82 med andre isvintre.

De koldeste vintre i mands minde var 1941-42, 1946-47, 1939-40  og 1962-63 i nævnte rækkefølge (med vinteren 1941-42 som den koldeste).

(2010-11)   171,5   
(2009-10)   176,9   
1995-96   183,2   Statsisbrydere
1986-87   266,3   Statsisbrydere
1985-86   193,3   Statsisbrydere
1984-85   273,4   Statsisbrydere
1981-82   218,7   Statsisbrydere
1978-79   215,2   Statsisbrydere
1969-70   208,4   Statsisbrydere
(1968-69)   116,2   
1965-66   163,0   Statsisbrydere
1962-63   300,3   Statsisbrydere
(1957-58)   135,1   
1955-56   226,0   Statsisbrydere
(1954-55)   139,2   
1953-54   129,3   Statsisbrydere
1946-47   378,0   Statsisbrydere
(1943-44)   131,1   
1941-42   497,5   Statsisbrydere
1940-41   290,7   Statsisbrydere
1939-40   368,5   Statsisbrydere
« Senest Redigeret: Februar 25, 2018, 01:14:58 pm af Anklageren »

Offline Tørresnoren

• Hyper medlem
  • Activity:
    5.2%
    • Vis profil
« Svar #11 Dato: Februar 25, 2018, 03:08:39 pm »

Det må du fortælle alle de mennesker der har fået blæst taget af deres hus ... :ermm:

Jeg var i hvert fald én af dem der fik rigtig alvorligt 'bøllebank' under stormen i December -99  :hyper:

- der ku' man sandelig tale om 'åbent hus'..! :yes:

Heldigvis skete der ingen skader på hverken mennesker eller andre pattedyr, men sjovt var det sgu ikke..  :ohmy:

- meen, med tanker på de frygtelige følger af de mange hurricanes, jordskælv, tsunamier osv. rundt om i verden, så skal vi jo nok ikke pive over en smule blæst, lidt sne eller en uges tid med 'sibirisk' kulde..  :blum:
'Uanset hvor mørkt livet til tider kan se ud, så husk at der altid er lys i køleskabet'....

Offline Anklageren (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    100%
    • Vis profil
Piteraq – stormenes furie
« Svar #12 Dato: Februar 25, 2018, 03:55:13 pm »
 Den eskimoiske betegnelse Piteraq betyder noget i retning af “det, der overfalder én”.

I løbet af få minutter kan den slå ned, og de mest forrygende har middelvinde på 40 meter pr. sekund og vindstød på 70 meter pr. sekund - altså dobbelt orkanstyrke.

Det gælder om at holde øje med vejrudsigten, for de kommer som lyn fra en klar himmel. Kold luft er tungere end varm luft, og det gør dem værre.

Der er ingen steder på jorden, der har værre storme

Den 6. februar 1970 blæste den østgrønlandske by Ammassalik næsten i havet. Under den voldsomme piteraq skønner man at vinden, efter vindmålerens forlis, nåede helt op på 90 m/s ved temperaturer ned til -20 ºC. Stormskaderne blev så betydelige, at man efterfølgende overvejede at nedlægge byen (foto: GTO).

https://www.dmi.dk/laer-om/temaer/vejr/vejrgudernes-hvirvlende-dans/piteraq-stormenes-furie/

Offline Carlo

• Hyper medlem
  • Activity:
    25.2%
  • Forkyndende og missionerende ateist og kommunist
    • Vis profil
« Svar #13 Dato: Februar 26, 2018, 10:56:07 am »
Så er den første stork kommet.

https://www.dr.dk/nyheder/regionale/syd/aarets-foerste-stork-er-landet-midt-i-vinterkulden-det-bliver-svaert-finde

At fugle forregner sig med vejret er ikke usædvanligt. For et par somre siden var der massedød blandt svaler, fordi kulden gjorde at der ikke var ret mange insekter.
Licensnægteren: "Charlottesville er ingen ting i forhold til hvad der kommer i Sverige fra NMR fremover."

Offline Anklageren (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    100%
    • Vis profil
Nu er der masser af presse om en kæmpestorm på USA's østkyst
« Svar #14 Dato: Marts 04, 2018, 04:16:04 pm »
Citat: Meteorologerne har betegnet uvejret som en "bombecyklon" og siger, at de har registreret vindstød på mellem 100 og 150 kilometer i timen.

https://www.dr.dk/nyheder/udland/usa-ramt-af-bombecyklon-mindst-syv-dode

Jeg vil sammenligne med den storm i Grønland, som jeg har omtalt herover, hvor vinden nåede op på 90 m/s.

Hvis vi skal regne m/s om til kilometer i timen, skal vi gange med 3,6. Det vil sige, at vinden nåede op på 324 km/t - og det er mere end den dobbelte vindstyrke - sammenlignet med den monsterstorm i USA, som lige nu fylder verdenspressen.

Jeg overdriver ikke, når jeg skriver, at der er ingen steder på jorden, der har værre storme end Østgrønland.