Forfatter Emne: Hvor klimavenlig er forskellige energiformer?  (Læst 1254 gange)

Offline Anklageren (OP)

  • Hyper medlem
  • *****
  • Indlæg: 16278
  • Activity:
    100%
  • Country: gl
  • Køn: Mand
    • Vis profil
Det gør jeg så
« Svar #45 Dato: Februar 20, 2018, 07:26:07 pm »
@Anklageren

Glem alt om hvad der er skrevet hidtil og forhold dig til følgende:

1.   En gennemsnitlig elbil køre 5 km/KWh
2.   DK udleder 492 g. CO2/KWh denne eftermiddag.

Dette er fakta, og kan ikke gradbøjes – uanset om du skriver med stort, fed, rød eller kursiv…

Jeg ved ikke, hvor du har tallene fra. Jeg goglede lidt, og kan se at danskerne udledte 304 g CO2/KWh i 2015.

https://ing.dk/artikel/rekordlav-co2-udledning-fra-el-sidste-aar-182577

Så fandt jeg følgende:

Forbrænding af 1 liter benzin skaber en CO2 udledning på 2400 gram.

Tilsvarende skaber forbrænding af 1 liter diesel en CO2 udledning på 2700 gram.

En benzinbil med et normeret forbrug på 16 km/l udleder således 2400/16 = 150 g/km.

En dieselbil med et normeret forbrug på 18 km/l udleder tilsvarende 2700/18 = 150 g/km.

Hvor mange g CO2 udleder en EL-bil så pr. kilometer til sammenligning?

For Renault ZOE er værdien  210/22 = 9,6 km/kWh.

For Tesla Model S 85 (tilgængelig batterikapacitet ca. 75 kWh) er værdien 502/75 = 6,7 km/kWh.

En ZOE vil højst ”udlede” 330 / 9,6 = 34,4 gram CO2 pr. kilometer.

En Tesla 85 vil tilsvarende højst ”udlede” 330 / 6,7 = 49,3 gram CO2 pr. kilometer.

Du kan se udregningen her:

http://fdel.dk/nyheder/beregning-af-aekvivalent-kml-for-elbiler-ud-fra-co2-udledning/
Frihed lad være vort Løsen i Nord
Frihed for Loke saavelsom for Thor