Forfatter Emne: Mere om, hvilke billeder man ikke må offentliggøre  (Læst 821 gange)

Offline Anklageren (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    84.8%
  • Country: gl
  • Køn: Mand
    • Vis profil
Mere om, hvilke billeder man ikke må offentliggøre
« Dato: Januar 29, 2018, 03:07:49 pm »
Landsretten fastholder dommen mod Rikke Louise Andersen, som blev dømt en bøde på 5.000 kroner i byretten for at offentliggøre et billede af en blotter på facebook.

Du kan sikkert huske, at billedet som Rikke lagde op på Facebook, stammede fra et overvågningskamera fra Dagli’Brugsen i Nyråd på Sydsjælland, hvor en mand havde blottet sig.

https://www.dr.dk/nyheder/regionale/sjaelland/landsretten-mor-doemt-offentliggoere-billede-af-blotter

Vi har debatteret, hvor grænsen går for hvad man må - og hvad man ikke må - foretage sig med sine billeder - og det må man altså ikke.

Frihed lad være vort Løsen i Nord
Frihed for Loke saavelsom for Thor

Stina

• Gæst
Sv: Mere om, hvilke billeder man ikke må offentliggøre
« Svar #1 Dato: Januar 29, 2018, 03:11:37 pm »
Ingen overraskelse i den dom.

politisk ukorrekt

• Gæst
« Svar #2 Dato: Januar 29, 2018, 03:16:07 pm »
Hvad så, må man godt offentliggøre billeder af:

PJ´s søn.

PJ i sin båd.

PJ´s bolig.

PJ´s cpr-nummer og adresse.

?

Stina

• Gæst
« Svar #3 Dato: Januar 29, 2018, 03:47:48 pm »

PJ´s søn.

PJ i sin båd.

PJ´s bolig.

?

Hvad skal du blande Poul Jørgensen ind i alt for?
Du er jo fuldstændig forgabt i den fantasi.

Jørgen Rasmussen

• Gæst
« Svar #4 Dato: Januar 29, 2018, 03:58:32 pm »
Stina + Viggo: Klassisk eksempel på skizofren person, der har flere stemmer/dæmoner, som taler gennem sig og derfor fremviser stærk personlighedsspaltning, hvor der oppe i hovedet både er den onde, den gode, den grumsomme og den virkeligt sjove personlighed, der udtrykker sig gennem de mange forskellige profiler her på siden.

M.v.h. Jørgen Rasmussen

Offline lyjse

• Hyper medlem
  • Activity:
    8.8%
    • Vis profil
« Svar #5 Dato: Januar 29, 2018, 04:01:58 pm »

PJ´s søn.

PJ i sin båd.

PJ´s bolig.

?

Nej, men de dernede fra Lolland, de tror de er udenfor lov og ret - måske  er det kun en person, i flertal..

« Senest Redigeret: Januar 29, 2018, 04:03:45 pm af lyjse »

politisk ukorrekt

• Gæst
« Svar #6 Dato: Januar 29, 2018, 04:14:23 pm »
Det er mit indtryk, at der er én person, som er skizofren og har en masse stemmer inde i hovedet, som befaler ham at være talerør for en masse forskellige imaginære personer. Hvilket også er illustreret fint på Viggo Kurt´s profilbillede, hvor de mange ansigter på hans hoved symboliserer de mange indre stemmer.

Dybest et er personen syg, så man burde vel egentlig være overbærende. Vedkommende kan ikke gøre for det, tror jeg. Og det er da også derfor, at jeg forsøger at være venlig og overbærende meget af tiden, selvom jeg også, når jeg føler det er nødvendigt, siger fra overfor det. :yes:
« Senest Redigeret: Januar 29, 2018, 04:19:38 pm af politisk ukorrekt »

Offline Massey

• Senior medlem
  • Activity:
    2.8%
  • Country: 00
    • Vis profil
« Svar #7 Dato: Januar 29, 2018, 06:57:36 pm »
Landsretten fastholder dommen mod Rikke Louise Andersen, som blev dømt en bøde på 5.000 kroner i byretten for at offentliggøre et billede af en blotter på facebook.

Du kan sikkert huske, at billedet som Rikke lagde op på Facebook, stammede fra et overvågningskamera fra Dagli’Brugsen i Nyråd på Sydsjælland, hvor en mand havde blottet sig.

https://www.dr.dk/nyheder/regionale/sjaelland/landsretten-mor-doemt-offentliggoere-billede-af-blotter

Vi har debatteret, hvor grænsen går for hvad man må - og hvad man ikke må - foretage sig med sine billeder - og det må man altså ikke.

Der er hele tiden skrevet, at hun ikke må offentliggøre manden, men skulle have anmeldt ham.
Nu er ham der skyldig, så det var sgu dumt hun for sådan frem, hun havde vundet mere ved at lade politiet finde ham og få han i retten.

http://gribskov.lokalavisen.dk/hvornaar-maa-man-offentliggoere-billeder-af-gerningsmaend-/20151026/artikler/710269807/

Online Lunavecchia

• Hyper medlem
  • Activity:
    5.8%
  • Country: dk
  • Køn: Kvinde
    • Vis profil
« Svar #8 Dato: Januar 29, 2018, 08:29:46 pm »
Der er hele tiden skrevet, at hun ikke må offentliggøre manden, men skulle have anmeldt ham.
Nu er ham der skyldig, så det var sgu dumt hun for sådan frem, hun havde vundet mere ved at lade politiet finde ham og få han i retten.
Hun anmeldte også manden, men hun mente ikke, at politiet arbejdede hurtigt nok. Jeg ved ikke, om hun forventede, at politiet ville lægge alt andet til side og lade hendes sag komme først i køen.

Nu vil hun arbejde på at få sagen for Højesteret.

I'm a Troll

Offline Massey

• Senior medlem
  • Activity:
    2.8%
  • Country: 00
    • Vis profil
« Svar #9 Dato: Januar 29, 2018, 08:48:40 pm »
Hun anmeldte også manden, men hun mente ikke, at politiet arbejdede hurtigt nok. Jeg ved ikke, om hun forventede, at politiet ville lægge alt andet til side og lade hendes sag komme først i køen.

Nu vil hun arbejde på at få sagen for Højesteret.

Hun må have råd til at tabe igen.

Offline Anklageren (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    84.8%
    • Vis profil
Tiltalte skal betale sagens omkostninger for landsretten
« Svar #10 Dato: Januar 30, 2018, 01:17:27 am »
Nu er Rikke Louise Andersen altså blevet idømt en bøde på 5.000 kroner og har selv betalt en forsvarer. Oven i det skal hun betale sagens omkostninger i landsretten.

Jeg har nu læst udskriften af dombogen, og har opdaget, at der har været et opslag på Facebook, hvor billedet af blotteren blev sammenlignet med billedet af en anden person på Facebook, hvor det var tydeligt, at det ikke var den samme person.

Det slettede Rikke Louise Andersen hurtigt igen, men den person nåede jo at blive hængt ud som blotter. Jeg har ikke set det, men det kunne jo i princippet sagtens være et billede af Poul Jørgensen.

Løgnepressen

Desuden var det politiet, der fandt gerningsmanden ud fra videoen - og det var altså ikke noget, der skete på grund af Rikke Louise Andersens opslag på Facebook.

Det har stor betydning for sagen - fordi retten tog stilling til om "hensynet til at varetage offentlige eller private interesser ikke klart oversteg de interesser, der begrunder forbuddet mod videregivelse af personfølsomme oplysninger uden udtrykkeligt samtykke."

Det gjorde det slet ikke, fordi det alligevel var politiet, der fandt gerningsmanden.

Her er et udskrift af dombogen som dokumentation:

http://www.domstol.dk/oestrelandsret/nyheder/domsresumeer/Documents/S190417.pdf

politisk ukorrekt

• Gæst
« Svar #11 Dato: Januar 30, 2018, 01:30:14 am »
Ud fra beskrivelsen i anklagerens indlæg ovenover, synes jeg dommen er fair. Det dur ikke, at hun hænger folk ud på en måde, så en uskyldig (omend kortvarigt) risikerer at blive forvekslet med gerningsmanden. Det er at skyde med spredehagel. Og især når nu hendes gerning åbenbart ikke var afgørende for at politiet kunne komme på spor af den evt. gerningsmand. For der skal jo også være et rimeligt forhold mellem årsag og effekt for at man på nogen måde kan forsvare at hænge andre præventivt ud. Hvis det ikke har en præventiv effekt, forsvinder undskyldningen jo for at gøre det.

Jeg havde nok overvejet at forsvare hende, hvis det med stor sandsynlighed ville have stoppet et overgreb, at hun greb ind. Men det har jo ikke været tilfældet, hvis politiet allerede var på færden af manden. Så skulle hun have overladt opgaven til dem. Fordi som udgangspunkt er selvtægt ikke i orden. Som udgangspunkt som sagt. Der er situationer, hvor det kan forsvares rent etisk (hvis det har en meget sandsynlig præventiv effekt).

Offline Anklageren (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    84.8%
    • Vis profil
« Svar #12 Dato: Januar 30, 2018, 01:55:14 am »
Ud fra beskrivelsen i anklagerens indlæg ovenover, synes jeg dommen er fair. Det dur ikke, at hun hænger folk ud på en måde, så en uskyldig (omend kortvarigt) risikerer at blive forvekslet med gerningsmanden. Det er at skyde med spredehagel. Og især når nu hendes gerning åbenbart ikke var afgørende for at politiet kunne komme på spor af den evt. gerningsmand.

Det var Rikke, der gjorde politiet opmærksom på overvågnings videoen, som de så beslaglagde  - og det var ud fra den, at politiet hurtigt fandt gerningsmanden.

Det var Rikkes fortjeneste - så hun har ret i, at politiet ikke prioriterede sagen højt - men Facebook opslaget var altså uden betydning for sagens opklaring.

Offline El_Nino

• Hyper medlem
  • Activity:
    5%
  • Country: dk
  • Vejen skal altid være snorlige og fremad
    • Vis profil
« Svar #13 Dato: Januar 30, 2018, 10:36:50 am »
Ja! Jeg må fordi 1. jeg arbejder på kommunen og 2. fordi det er min fader!
Jeg vil gerne have mere ro i hovedet i dag så I må ikke skrive med så store bogstaver.

vh David (jeg bor på 1  sal og bestemmer selv sengetid osv!)

v.k. - så stik du hovedet ned i en balje fyldt med vand og hold det der, så får du ro. :hang1: :hang2: :hang3: :dinamo:
Tænk altid én gang til over det, før du gør det!

Offline Anklageren (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    84.8%
    • Vis profil
« Svar #14 Dato: Januar 30, 2018, 02:43:56 pm »
-