Forfatter Emne: Wozniacki tjente mere end 14 millioner kroner i nat  (Læst 1156 gange)

Offline Phil

  • Hyper medlem
  • *****
  • Indlæg: 3669
  • Activity:
    9.6%
  • Country: ph
    • Vis profil
Sv: Måske
« Svar #15 Dato: Januar 29, 2018, 12:39:44 pm »
A.P.Møller har 140.000 ansatte, og jeg har indtrykket af, at A.P.Møller har meget goodwill, selvom mange af de søfarende – både officerer og matroser – er fra Filippinerne.

Det er sket pø om pø, så der har ikke rejst sig en shitstorm - men på den anden sider tror jeg, at danskerne er klar over det.



Der er forskel på om det allerede er udenlandske produkter eller om det er et dansk selskab som flytter til udlandet for at slippe billigere i skat. Den sidste risikerer en shitstorm med nedgang i salget.

EDIT: Men ja, ofte er forbrugerne ret ligeglade med for eksempel andres arbejdsforhold, behandling af naturen osv så længe de får billige produkter.

Af de 140.000 ansatte i Maersk er det kun knap 10% der er søfolk, resten er administration, logistik, kontorfolk, havnearbejdere, olie og borefolk o.s.v. Der formentlig alle betaler skat i det land de kommer fra eller eller bor i, lige som Maersk betaler sin skat, moms m.v. i de lande hvor de har havne,  terminaler, fabrikker, kontorer m.v.

Det er meget sjældent et Maersk fragtskib kommer til Danmark, alligevel har rederiet mange skibe registreret i Danmark, ligesom rederiet betaler skat i Danmark.




« Senest Redigeret: Januar 29, 2018, 12:42:39 pm af Phil »
Ser frem til at jordens befolkning reduceres til ca. 1% af det nuværende antal, i håb om at planeten så har en chance for at overleve.

Offline Anklageren (OP)

  • Hyper medlem
  • *****
  • Indlæg: 21268
  • Activity:
    100%
  • Country: gl
  • Køn: Mand
    • Vis profil
Sv: Måske
« Svar #16 Dato: Januar 29, 2018, 12:55:46 pm »


Af de 140.000 ansatte i Maersk er det kun knap 10% der er søfolk, resten er administration, logistik, kontorfolk, havnearbejdere, olie og borefolk o.s.v. Der formentlig alle betaler skat i det land de kommer fra eller eller bor i, lige som Maersk betaler sin skat, moms m.v. i de lande hvor de har havne,  terminaler, fabrikker, kontorer m.v.

Det er meget sjældent et Maersk fragtskib kommer til Danmark, alligevel har rederiet mange skibe registreret i Danmark, ligesom rederiet betaler skat i Danmark.

Det ville være mere interessant at vide, hvor mange procent af de 140.000 ansatte, der arbejder i Danmark.

Desuden udgør de 10% - der er søfolk - trods alt 14.000 ansatte - og de bliver ikke mere danske af, at de kun udgør 10%.

Mærsks indtjening var negativ i 2016 - og overskuddet var lille i 2017 - så jeg tvivler på, at de betaler så meget i skat, som du påstår.

I Nordsøen har Mærsk Oil fået positiv særbehandling, fordi det er dansk - og det har Mærsk kvitteret for ved at sælge deres andel til udlandet.

« Senest Redigeret: Januar 29, 2018, 01:00:54 pm af Anklageren »
Frihed lad være vort Løsen i Nord
Frihed for Loke saavelsom for Thor

Offline Phil

  • Hyper medlem
  • *****
  • Indlæg: 3669
  • Activity:
    9.6%
  • Country: ph
    • Vis profil
Sv: Måske
« Svar #17 Dato: Januar 29, 2018, 01:05:46 pm »


Af de 140.000 ansatte i Maersk er det kun knap 10% der er søfolk, resten er administration, logistik, kontorfolk, havnearbejdere, olie og borefolk o.s.v. Der formentlig alle betaler skat i det land de kommer fra eller eller bor i, lige som Maersk betaler sin skat, moms m.v. i de lande hvor de har havne,  terminaler, fabrikker, kontorer m.v.

Det er meget sjældent et Maersk fragtskib kommer til Danmark, alligevel har rederiet mange skibe registreret i Danmark, ligesom rederiet betaler skat i Danmark.

Det ville være mere interessant at vide, hvor mange procent af de 140.000 ansatte, der arbejder i Danmark.

Desuden udgør de 10% - der er søfolk - trods alt 14.000 ansatte - og de bliver ikke mere danske af, at de kun udgør 10%.

Mærsks indtjening var negativ i 2016 - og overskuddet var lille i 2017 - så jeg tvivler på, at de betaler så meget i skat, som du påstår.

I Nordsøen har Mærsk Oil fået positiv særbehandling, fordi det er dansk - og det har Mærsk kvitteret for ved at sælge deres andel til udlandet.

Aner ikke hvad Maersk betaler i skat, gider heller ikke google det, men jeg går da ud fra de overholder lovgivningen i de lande hvor de opererer.

Det vil også være et besværligt regnestykke at finde ud af hvor mange af deres ansatte der arbejder i DK, da mange af dem der arbejder for Maersk i Danmark er udenlandske specialister, ligesom Maersk har mange danskere på sine kontorer og firmaer rundt om i verden, og de hele tiden flytter rundt på dem.
Koncernsproget i Maersk er engelsk, - ikke dansk.

Desuden er det virkelige antal af søfolk vist helt nede på 6-8 %, men jeg gad ikke google det, så jeg skrev bare under 10%.

« Senest Redigeret: Januar 29, 2018, 01:09:36 pm af Phil »
Ser frem til at jordens befolkning reduceres til ca. 1% af det nuværende antal, i håb om at planeten så har en chance for at overleve.

Offline Anklageren (OP)

  • Hyper medlem
  • *****
  • Indlæg: 21268
  • Activity:
    100%
  • Country: gl
  • Køn: Mand
    • Vis profil
Sv: Måske
« Svar #18 Dato: Januar 29, 2018, 01:14:32 pm »
Aner ikke hvad Maersk betaler i skat, gider heller ikke google det, men jeg går da ud fra de overholder lovgivningen i de lande hvor de opererer.

Det vil også være et besværligt regnestykke at finde ud af hvor mange af deres ansatte der arbejder i DK, da mange af dem der arbejder for Maersk i Danmark er udenlandske specialister, ligesom Maersk har mange danskere på sine kontorer og firmaer rundt om i verden.

Desuden er det virkelige antal af søfolk vist helt nede på 6-8 %, men jeg gad ikke google det, så jeg skrev bare under 10%.

Nu handler dette vel om, hvor dansksindede Mærsk er - og det virker ikke særlig dansksindet at ansætte filippinske søfolk - desuden var det da dig selv, der nævnte skat.

Jeg kan da godt forstå, at Mærsk ansætter de billigste søfolk - men som allerede nævnt handler denne debat om dansksindethed ...

Frihed lad være vort Løsen i Nord
Frihed for Loke saavelsom for Thor

Offline Phil

  • Hyper medlem
  • *****
  • Indlæg: 3669
  • Activity:
    9.6%
  • Country: ph
    • Vis profil
Sv: Måske
« Svar #19 Dato: Januar 29, 2018, 01:21:53 pm »
Aner ikke hvad Maersk betaler i skat, gider heller ikke google det, men jeg går da ud fra de overholder lovgivningen i de lande hvor de opererer.

Det vil også være et besværligt regnestykke at finde ud af hvor mange af deres ansatte der arbejder i DK, da mange af dem der arbejder for Maersk i Danmark er udenlandske specialister, ligesom Maersk har mange danskere på sine kontorer og firmaer rundt om i verden.

Desuden er det virkelige antal af søfolk vist helt nede på 6-8 %, men jeg gad ikke google det, så jeg skrev bare under 10%.

Nu handler dette vel om, hvor dansksindede Mærsk er - og det virker ikke særlig dansksindet at ansætte filippinske søfolk - desuden var det da dig selv, der nævnte skat.

Jeg kan da godt forstå, at Mærsk ansætter de billigste søfolk - men som allerede nævnt handler denne debat om dansksindethed ...

Man kan udmærket arbejde for Danmark og være "dansksindet" selv om man sidder i Hong Kong.
Den gamle og McKinney var "dansksindede", den nye ledelse betragter sig vist som internationale

Det er unægteligt nemmer at have Philippinske søfolk på et skib der aldrig kommer til Danmark,
 og ikke nødvendigvis danske.

De fleste af de Maersk skibe der forlod Lindø kom aldrig tilbage til Danmark igen i hele deres levetid, mange var bygget i udlandet, kom aldrig til Danmark, sejlede med udenlandsk gods og med udenlandske søfolk og havde ud over registreringen intet med Danmark at gøre.

Det ville være mere retfærdigt hvis de betalte skat der hvor de opererede og der hvor deres ansatte kom fra. Hvorfor skulle Danmark lukrere på det ?



« Senest Redigeret: Januar 29, 2018, 01:43:03 pm af Phil »
Ser frem til at jordens befolkning reduceres til ca. 1% af det nuværende antal, i håb om at planeten så har en chance for at overleve.

Offline Anklageren (OP)

  • Hyper medlem
  • *****
  • Indlæg: 21268
  • Activity:
    100%
  • Country: gl
  • Køn: Mand
    • Vis profil
Sv: Måske
« Svar #20 Dato: Januar 29, 2018, 01:53:19 pm »
Nu handler dette vel om, hvor dansksindede Mærsk er - og det virker ikke særlig dansksindet at ansætte filippinske søfolk - desuden var det da dig selv, der nævnte skat.

Jeg kan da godt forstå, at Mærsk ansætter de billigste søfolk - men som allerede nævnt handler denne debat om dansksindethed ...

Man kan udmærket arbejde for Danmark og være "dansksindet" selv om man sidder i Hong Kong.
Den gamle og McKinney var "dansksindede", den nye ledelse betragter sig vist som internationale

Det er unægteligt nemmer at have Philippinske søfolk på et skib der aldrig kommer til Danmark,
 og ikke nødvendigvis danske.

De fleste af de Maersk skibe der forlod Lindø kom aldrig tilbage til Danmark igen i hele deres levetid, mange var bygget i udlandet, kom aldrig til Danmark, sejlede med udenlandsk gods og med udenlandske søfolk og havde ud over registreringen intet med Danmark at gøre.

Det ville være mere retfærdigt hvis de betalte skat der hvor de opererede og der hvor deres ansatte kom fra. Hvorfor skulle Danmark lukrere på det ?
[/quote]

Det er fuldt ud forståeligt, at Mærks gør det, som gavner Mærsk mest - det ville jeg vel også gøre. Det underlige er, at nogen får det til at være dansksindet - eller at det gavner Danmark ret meget.

Frihed lad være vort Løsen i Nord
Frihed for Loke saavelsom for Thor