Forfatter Emne: Gastric Bypass  (Læst 3677 gange)

Offline carmen (OP)

• Fuld medlem
  • Activity:
    0%
  • Køn: Kvinde
    • Vis profil
    • Klub-SUK
Gastric Bypass
« Dato: Juli 03, 2012, 02:27:54 pm »
OK, det er ikke en sygdom, men dog en operation :) Og jeg vidste ikke lige hvor jeg skulle lægge den. Ved heller ikke om det er et emne der kan bruges til noget af andre.

Men sidste år fik jeg en gastric bypass ( slankeoperation ) Ville egentlig hellere om jeg havde kunnet tabe mig uden. Men sådan skulle det ikke være. Jeg nåede også lige at komme med, inden reglerne for at få bevilget operation, blev strammet op.

Jeg har tabt 45 kg på 1½ år. Alt i alt har jeg det godt . nu. Men synes bestemt også det har haft sine omkostninger. Alle andre jeg kender som har været igenem samme operation har udtrykt at de har haft det godt, stort set fra de vågnede af narkosen. Har kunnet stå op og gå rundt næsten med det samme. Ikke at alt er rosenrødt, men i det store hele har de alle givet udtryk for at alt var ret vellykket.

HMMMM tænker jeg så. Hvorfor i alverden skulle jeg så bruge en uge- MINDST på at komme mig over narkosen, og bare føle at jeg kunne være nogenlunde til?
Nå, men skidt pyt :) kiloerne raslede jo af i starten. Nu er det stagneret, og kroppen ser ud til at have fundet sit eget rimelige vægt niveau selvom jeg gerne ville af med 5-10 kg mere.

Men glæden over at have tabt 45 kg. opvejer bestemt alle trængsler.

Dog er det ikke noget jeg vil anbefale andre. Jo, hvis de virkelig føler at det er den eneste udvej, så er det godt at muligheden er der. Men føl efter helt ind i det inderste, om det virkelig er det der skal til.

Kærlig hilsen
Carmen
De smukkeste ting i verden kan ikke ses eller røres.  De skal føles i dit hjerte

Offline sun^lady

• Fuld medlem
  • Activity:
    0%
    • Vis profil
Sv: Gastric Bypass
« Svar #1 Dato: Juli 04, 2012, 10:22:55 am »
Synes det er modigt valg, og hatten af for at du klarede det  :D
Jeg kunne aldrig gøre det. Heller ikke selvom jeg er svært overvægtig, og måske kommer til at dø før, end hvis jeg var knap så fed. Men jeg er som jeg er, og trives egentlig fint med det. I hvert fald sådan rent fysisk. For samfundsmæssigt, og dermed psykisk, kan det være en stor belastning at være overvægtig. Hele tiden bliver vi bombarderet med at vi skal tabe os, fordi vi fede koster samfundet masser af penge. Vi høre ofte at vi er ulækre, dovne og dumme. Vi kan jo bare tage os sammen, og lade være med at proppe usund mad i hovedet.

Jeg synes det er uartigt, at dømme fede mennesker på den måde, og jeg forbliver fed så længe jeg lyster og trives med at være den jeg er.

Offline musenfryd

• Administrator
  • Senior medlem
  • Activity:
    2.6%
    • Vis profil
    • Telefonpasning
« Svar #2 Dato: Juli 04, 2012, 12:09:33 pm »
Jeg kender en del der har fået foretaget operationen og det er gået rigtig godt for stort set alle sammen.

Jeg synes det er en fantastisk mulighed, og var jeg selv stor nok ville jeg ikke tøve et sekund med at få den foretaget.

Men næh nej, jeg må gå den hårde vej... heldigvis har jeg lige set lyset og undgår nu alt for mange kulhydrater, det virker for mig.

Men carmen, hvad er det der gør at du ikke ville gøre det om når du nu har haft så flotet vægttab?
Life's a journey, not a destination

http://prontocallcenter.dk/
hvis der er brug for telefonpasning

Offline carmen (OP)

• Fuld medlem
  • Activity:
    0%
    • Vis profil
    • Klub-SUK
« Svar #3 Dato: Juli 04, 2012, 05:01:15 pm »

Synes det er modigt valg, og hatten af for at du klarede det  :D
Jeg kunne aldrig gøre det. Heller ikke selvom jeg er svært overvægtig, og måske kommer til at dø før, end hvis jeg var knap så fed. Men jeg er som jeg er, og trives egentlig fint med det. I hvert fald sådan rent fysisk. For samfundsmæssigt, og dermed psykisk, kan det være en stor belastning at være overvægtig. Hele tiden bliver vi bombarderet med at vi skal tabe os, fordi vi fede koster samfundet masser af penge. Vi høre ofte at vi er ulækre, dovne og dumme. Vi kan jo bare tage os sammen, og lade være med at proppe usund mad i hovedet.

Jeg synes det er uartigt, at dømme fede mennesker på den måde, og jeg forbliver fed så længe jeg lyster og trives med at være den jeg er.

Hvis man selv er glad og tilfreds, sådan alt i alt, så er alt andet også fuldstændigt ligegyldigt  :) Jeg tror på, at hvis man er glad og positiv, og i det hele taget har selvtilliden og selvværet i orden, så kan man være en lige så sund overvægtig, som en slank person i princippet kan være syg og usund, hvis personen går og er negativ og utilfreds.

Egentlig var jeg også både sund og rask som overvægtig. Havde hverken sukkersyge, eller forhøjet blodtryk eller kolesterol. Og jeg har heller aldrig personligt følt at omgivelserne så skævt til mig pga. min overvægt. Jeg er dog godt klar over at der er en generel holdning i samfundet til at man bare skal tage sig sammen. Og da har du ret, det er en kedelig tendens at dømme folk på den måde.

Selvom jeg egentlig var sund og rask, glad og positiv, så følte jeg alligevel at jeg var hæmmet rent fysisk. Så derfor valgte jeg at tage imod tilbudet. Og fordi alle jeg kendte som havde været turen igennem, havde det godt. Min mand incl. Han var igennem operationen 4 måneder før mig.

Men carmen, hvad er det der gør at du ikke ville gøre det om når du nu har haft så flotet vægttab?

Jeg er super glad for vægttabet :) Og som jeg har det nu, hvor jeg har det godt ( 1½ år efter ) opvejer det også langt hen ad vejen alle de ulemper jeg har følt.

Men for det første havde jeg det bare så enormt skidt, ihvertfald en uge til 1½ efter operationen. Kvalme og ondt. Som om narkosen ikke rigtig ville slippe sit tag. Og sådan havde min mand det slet ikke. Så jeg følte bare at alt var helt forkert, fordi jeg havde det så skidt.

Og op mod et år efter havde jeg konstant problemer med at spise. Enten satte det sig fast selvom jeg forsøgte at tygge grundigt, eller også snørrede maven sig bare sammen. Kunne stort set kun spise flydende eller blendet selvom jeg burde have kunnet spise mere alm. mad.

Først da jeg fik udskrevet piller mod mavesår hjalp det. Startede med 2 piller om dagen i en uges tid, og derefter 1 om dagen. Meningen var egentlig at jeg skulle stoppe når de var brugt op, men det fungerer ikke. Prøver med mellemrum, men må hver gang efter bare et par dage starte igen med pillerne.

Så længe jeg tager bare en om dagen har jeg det godt, og kan spise normal mad, selvfølgelig bare i små mængder :)

Jeg kan så bare ikke helt finde ud af om jeg skal affinde mig med at spise disse piller resten af mit liv, og så være glad for at de virker, eller jeg skal lade mig undersøge mere grundigt om der er noget andet galt som flg. af operationen  ??? Jeg har bare ikke lyst til igen, evt. at skulle i narkose for at blive undersøgt, fordi errindringen om hvor skidt jeg havde det lige efter, stadig sidder i mig.

Kærlig hilsen
Carmen
De smukkeste ting i verden kan ikke ses eller røres.  De skal føles i dit hjerte

Offline musenfryd

• Administrator
  • Senior medlem
  • Activity:
    2.6%
    • Vis profil
    • Telefonpasning
« Svar #4 Dato: Juli 05, 2012, 08:36:19 am »
Det lyder også som en grim omgang... men dejligt at du nu har fundet noget der kan hjælpe dig.

Man kan jo sagtens sige at man er sund og rask, men det er man jo så kun indtil man pludselig fejler noget....

Dermed mener jeg ikke at alle med djævlens vold og magt skal tabe sig, men man kan jo ikke komme udenom at det ER usundt at være overvægtig, lige som det er usundt at ryge, drikke for meget osv.

Det er bare så skide svært at tabe sig synes jeg, især efter man har nået en vis alder.
Da jeg var yngre synes jeg egentlig det var nogenlunde nemt, men her efter de 40 så tager jeg for det første supernemt på, og for det andet er det svært at komme af med igen.
Som nævnt har jeg set lyset i forhold til at tabe mig, jeg undgår kulhydrater.. det virker, men jo, jeg savner mit brød, mine kartofler og min pasta....

Offline sun^lady

• Fuld medlem
  • Activity:
    0%
    • Vis profil
« Svar #5 Dato: Juli 05, 2012, 11:12:06 am »
Sikke en omgang Carmen. Hvor er det godt du nu har det så meget bedre.

Musenfryd --> Alle er jo sunde og raske, indtil de fejler noget. Det være sig tykke og tynde. Det er videnskabeligt bevist, at yoyo vægt udgør en meget større sundhedsrisiko, end at have en stabil overvægt. Så de evindelige slankekure, hvor man bare tager det hele på igen - plus lidt ekstra - skal man lade være med. Det bliver man ikke sundere af - tværtimod. Hvis man absolut gerne vil tabe sig, er det langt bedre helt at ændre sine kostvaner, og meget langsomt tabe sig. Og derefter HOLDE kostomlægningen, så vægten bliver stabil.

Det vil i hvert fald være den model jeg vil bruge, hvis jeg finder ud af at min nuværende vægt ikke længere passer mig. I virkeligheden skal der faktisk ikke ret meget til. For mit vedkommende, ville det være nok at fjerne smørret på brødet, skifte et par af kartoflerne ud med ekstra grønt og måske skære ned på mit osteforbrug. Det sidste tror jeg så bare aldrig vil ske, for jeg elsker ost  ;D De få ændringer ville gøre at jeg langsomt ville tabe mig. Måske kun ½ kg om måneden, eller mindre. Men til gengæld ville jeg så heller ikke føle afsavn, og derfor ville risikoen for at falde tilbage til gamle vaner, være mindre.

Offline musenfryd

• Administrator
  • Senior medlem
  • Activity:
    2.6%
    • Vis profil
    • Telefonpasning
« Svar #6 Dato: Juli 05, 2012, 04:19:01 pm »
jo, men man ved jo at overvægt alt andet lige er mere usundt end "normal"vægt...
Og det er da rigtigt med yoyovægten, men de fleste regner vel også med at kunne holde vægten når de har tabt sig.. men det er bare heller ikke så nemt....

Jeg synes det er supersvært at tabe sig, langt sværere end at holde op med at ryge, men jeg ved nu også godt at det ikke er sundt. At jeg så også foretrækker at se mig selv i en slankere udgave når jeg ser i spejlet er bare endnu en grund til at jeg prøver at smide noget af alt det jeg har taget på af alle mulige årsager...

ReginaV

• Gæst
« Svar #7 Dato: Juli 07, 2012, 12:27:31 am »
Skulle vist ikke have læst den her tråd :)

Er selv ved at tabe mig, til at få omtalte operation og er hamrende nervøs, men afklaret med det. Dog er det ikke fedt at læse om nogen der har haft problemer med den, når man selv står og skal have den *S*

Min begrundelse for at få den, er at jeg endelig synes om det der liv og ikke ønsker at dø alt for tidligt, fordi jeg er for stor. Vil se mine niecer vokse op, så kæmper videre :)

Offline carmen (OP)

• Fuld medlem
  • Activity:
    0%
    • Vis profil
    • Klub-SUK
« Svar #8 Dato: Juli 07, 2012, 08:01:46 am »
Skulle vist ikke have læst den her tråd :)

Er selv ved at tabe mig, til at få omtalte operation og er hamrende nervøs, men afklaret med det. Dog er det ikke fedt at læse om nogen der har haft problemer med den, når man selv står og skal have den *S*

Min begrundelse for at få den, er at jeg endelig synes om det der liv og ikke ønsker at dø alt for tidligt, fordi jeg er for stor. Vil se mine niecer vokse op, så kæmper videre :)

:-* Det er aldrig rart at læse og høre om problemer. Jeg forstår også godt du er nervøs. MEN, jeg tror faktisk også at langt langt de fleste kommer fornuftigt og godt igennem det. :) 

Lægerne ER dygtige, og vi reragerer blot forskelligt på tingene. Nogen kommer let over narkose, andre gør det ikke. Så pøj pøj med det. Det skal nok gå.

Kærlig hilsen
Carmen