Forfatter Emne: Hedensk jul  (Læst 2386 gange)

Online Carlo (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    83.4%
  • Country: 00
  • Køn: Mand
  • Forkyndende og missionerende ateist og kommunist
    • Vis profil
Hedensk jul
« Dato: December 22, 2017, 03:40:18 am »
Se disse hviderussiske hedninge der fejrer jul med spidstegt vildsvin, væne møer og mjød.

https://youtu.be/UHvGjxe9ZoQ

Her får I så De Ni Noble Dyder fra før kristendommen og kapitalismen kom ind og ødelagde folks moral:

1) Mod

2) Sandhed

3) Ære

4) Trofasthed

5) Disciplin

6) Gæstfrihed

7) Arbejdsomhed

8) Selvhjulpenhed

9) Udholdenhed

For os kommunister ligger disse dyder så helt naturligt, at vi ikke behøver at kende dem.
Licensnægteren: "Charlottesville er ingen ting i forhold til hvad der kommer i Sverige fra NMR fremover."

Offline genuine Troll

• Hyper medlem
  • Activity:
    7.6%
  • Country: dk
  • Køn: Kvinde
  • Trolle-rit, trolle-rut-
    • Vis profil
Sv: Hedensk jul
« Svar #1 Dato: December 22, 2017, 08:32:58 am »
Får du ikke lyst til at få en hornet hjelm på?  :girl_smile:

Fake profil, :girl_blum2:

Offline Torsten Bonfils

• Hyper medlem
  • Activity:
    11.2%
  • Country: aq
    • Vis profil
« Svar #2 Dato: December 22, 2017, 10:51:06 am »

5) Disciplin

7) Arbejdsomhed

8) Selvhjulpenhed

????????????????????????????

Nogle typiske kommunister:

Offline GuBBi

• Administrator
  • Hyper medlem
  • Activity:
    15.2%
    • Vis profil
« Svar #3 Dato: December 22, 2017, 10:57:17 am »
>Arbejdssomhed
>Kommunisme

Vælg én.

Men jeg tror faktisk godt jeg kan lave en liste over kommunistiske dyder:

1) Lydighed
2) Godtroenhed
3) Konformisme
4) Afholdenhed (Ikke for alkohol, men for alles livets dyre vaner, for det er der ikke råd til i utopia)
5) Gruppementalitet

der er sikkert flere, men det er hvad jeg lige kunne komme på på stående fod.

edit: @Torsten: Hjemløs =/= kommunist...

Offline Torsten Bonfils

• Hyper medlem
  • Activity:
    11.2%
    • Vis profil
« Svar #4 Dato: December 22, 2017, 11:12:43 am »
Kommunistiske dyder:

1) Misundelse
2) Dovenskab
3) Ødselhed (med andres penge)
4) Afhængighed af andre
5) Selvhellighed
6) Godtroenhed

Offline Torsten Bonfils

• Hyper medlem
  • Activity:
    11.2%
    • Vis profil
« Svar #5 Dato: December 22, 2017, 11:45:02 am »

Matematisk formuleret er det vel at mængden af hjemløse er en delmængde af mængden af kommunister.

Og ja, jeg tror ikke jeg lyver ret meget hvis jeg påstår at alle hjemløse i Danmark stemmer Ø.

Offline Anklageren

• Hyper medlem
  • Activity:
    100%
  • Country: gl
    • Vis profil
« Svar #6 Dato: December 22, 2017, 11:50:02 am »

Matematisk formuleret er det vel at mængden af hjemløse er en delmængde af mængden af kommunister.

Og ja, jeg tror ikke jeg lyver ret meget hvis jeg påstår at alle hjemløse i Danmark stemmer Ø.

Jeg tror derimod, at du lyver ret meget, for de fleste hjemløse gider ikke stemme - og de har helt opgivet samfundet.

Frihed lad være vort Løsen i Nord
Frihed for Loke saavelsom for Thor

Offline GuBBi

• Administrator
  • Hyper medlem
  • Activity:
    15.2%
    • Vis profil
« Svar #7 Dato: December 22, 2017, 11:52:15 am »
>Arbejdssomhed
>Kommunisme

Jeg tolker det som at du dermed afviser Star Treks verdensbillede (Jorden) hvor folk arbejder for stoltheden, prestige og for at gavne samfundet og verden frem for materielle fordele.
Glæden ved et meningsfuldt arbejde som gør en forskel i samfundet og giver ens liv betydning, afviser du dermed som en motivation.

To ting.

1) Startrek er IKKE et kommunistisk samfund. Der er ingen arbejds-pligt i Startrek, og ingen kvoter der skal opretholdes. Begge dele er kendetegnende for kommunistiske samfund.

2) Uanset hvor meget jeg godt kan lide Startrek er beskrivelsen af jordens fremtidige økonomiske system nok seriens svageste punkt. På den ene side beskriver serien et pengeløst samfund, på den anden side modsiger den sig selv igen og igen på dette punkt.
Vi ser flere gange hvordan seriens karakterer køber produkter på markeder osv., og betaler via egen konto.
Og det er også tydeligt at ting stadig har værdi. Starfleet har ikke uanede ressourcer, hvilket og vi ser flere gange hvordan skibe handler med hinanden, og med fremmede planeter. Ligesom vi ved at der i universet også er handelsflåder. Hvordan fungerer handel uden en møntfod, og i at samfund hvor alle allerede har alt hvad de skal bruge?
Desuden er det en sjælden gang imellem blevet demonstreret i serien at der stadig er ubehagelig jobs der skal udføres indenfor føderationen i startrek, og i minimum én episode af Startrek Voyager jeg kan komme på, bliver det vist hvordan uddaterede EMH'er (Emergency Medical Hologram), som vi fra serien ved har kapaciteten til at være tænkende og følende individder, bliver brugt essentielt set som slaver til minearbejde.
Skaberne af Startrek ville gerne vise en fremtid der var mindre domineret af økonomisk ulighed, men i deres bestræbelser på at skabe en fiktiv utopi har de haft meget svært ved at skabe et konsistent alternativ til det frie marked. Jeg holder stadig af Startrek, det er bare et aspekt af serien jeg ikke gider tænke over når jeg ser det, fordi det aspekt af serien giver desværre ingen mening.

Offline GuBBi

• Administrator
  • Hyper medlem
  • Activity:
    15.2%
    • Vis profil
« Svar #8 Dato: December 22, 2017, 12:00:22 pm »

At stemme Ø er ikke ensbetydende med at man er kommunist. Når man er på bunden er det nok naturligt at ville stemme på dem der siger de vil gøre mest for dem på bunden, men det er ikke ensbetydende med at man har en ideologisk forestilling om at privat ejendomsret bør ophøre og at produktionsapparatet bør ejes af staten.

Faktisk er det nok langt de færreste der stemmer Ø der er kommunister. De fleste gør det nok som en slags proteststemme fordi de mener alle andre partier er gået for langt mod højre de seneste 20 år. Det betyder nu ikke så meget, for enhedslisten er danmarksmestre i at sætte sig selv udenfor indflydelse når det kommer til stykket, for deres politikere er alt for optagede af at virke ideologisk rene til deres bagland, til nogensinde at ville få beskidte fingre ved at indgå kompromisser med andre partier. Og uden kompromisser, ingen indflydelse (Medmindre man har en revolution, naturligvis).

Offline Torsten Bonfils

• Hyper medlem
  • Activity:
    11.2%
    • Vis profil
« Svar #9 Dato: December 22, 2017, 12:07:43 pm »
Det er rigtigt at nogle Ø-vælgere ikke aner hvilket uhyrligt partiprogram deres parti har. Der er for eksempel mange der bare stemmer på dem fordi de synes Johanne Schmidt-Nielsen er køn. Men hvis man er rendyrket kommunist, så har man vel kun Enhedslisten at sætte sit kryds ved? Så matematisk formuleret igen: Mængden af danske kommunister er en delmængde af mængden af Ø-vælgere.

Offline Anklageren

• Hyper medlem
  • Activity:
    100%
  • Country: gl
    • Vis profil
« Svar #10 Dato: December 22, 2017, 12:21:09 pm »
Det er rigtigt at nogle Ø-vælgere ikke aner hvilket uhyrligt partiprogram deres parti har. Der er for eksempel mange der bare stemmer på dem fordi de synes Johanne Schmidt-Nielsen er køn. Men hvis man er rendyrket kommunist, så har man vel kun Enhedslisten at sætte sit kryds ved? Så matematisk formuleret igen: Mængden af danske kommunister er en delmængde af mængden af Ø-vælgere.

- som altid har været meget få. Man kan vel få et fingerpeg om, hvor mange kommunister der er i Enhedslisten ved at se på, hvor få der har stemt på DKP op gennem tiden.

Man må formode, at der endda er endnu færre kommunister i dag efter Sovjetunionenes sammenbrud - og fordi DKP måtte opgive at stille op som selvstændigt parti. DKP er det parti, der er kommet under spærregrænsen flest gange uden at opløse sig selv.

Frihed lad være vort Løsen i Nord
Frihed for Loke saavelsom for Thor

Offline GuBBi

• Administrator
  • Hyper medlem
  • Activity:
    15.2%
    • Vis profil
« Svar #11 Dato: December 22, 2017, 12:56:31 pm »

Jeg vil tro at der er nogle kommunister der er så meget purister at de enten helt nægter at stemme fordi de ser det som deltagelse i borgerskabets magtspil, eller at de nægter at stemme fordi der ikke findes et rendyrket nok kommunistparti i folketinget de kan stemme på. Men hvis vi ekskluderer dem vil jeg gerne være enig i at de kommunister der stemmer til folketingsvalg allesammen må stemme enhedslisten.

Tror dog kun at det er en lille minoritet af partiets stemmer der rent faktisk er rendyrkede kommunister. Et skud fra hoften vil nok være 10% af deres stemmer. Det er også sigende at Enhedslisten som regel for stemmer ved at kritisere andre partier, snarere end at fremlægge deres egen politik, hvilket gør at jeg tror de kender svagheden ved deres partiprogram (DF gør lidt af det samme dog).

Offline GuBBi

• Administrator
  • Hyper medlem
  • Activity:
    15.2%
    • Vis profil
« Svar #12 Dato: December 22, 2017, 02:33:08 pm »
1) Startrek er IKKE et kommunistisk samfund. Der er ingen arbejds-pligt i Startrek, og ingen kvoter der skal opretholdes. Begge dele er kendetegnende for kommunistiske samfund.

2) Uanset hvor meget jeg godt kan lide Startrek er beskrivelsen af jordens fremtidige økonomiske system nok seriens svageste punkt. På den ene side beskriver serien et pengeløst samfund, på den anden side modsiger den sig selv igen og igen på dette punkt.

Trods jeg anerkender ikke at være Star Trek nørd, og derfor ikke vil indlade mig på en diskussion om Jord-Økonomiens-konsistens-realisme i scerien...
... afviser du fortsat, ved at opstille Arbejdssomhed og Kommunisme som modsætninger, ideerne om at folk arbejder for stoltheden, prestige og for at gavne samfundet og verden frem for materielle fordele. Glæden ved et meningsfuldt arbejde som gør en forskel i samfundet og giver ens liv betydning, afviser du dermed som en motivation.

En pligt til at biddrage til samfundet efter evne (fra kommunisme), mener jeg ikke fjerner motivationen til at gøre ekstra (arbejdsomhed) som en stolthed i sit håndværk.

Det jeg absolut VIL påstå er at kommunisme essentielt set straffer straffer arbejdsomhed, mens kapitalisme belønner det, og derfor vil jeg lade det stå som modsætninger.

Vil gerne uddybe:
Under kommunisme er der tale om kvoter der skal opretholdes, og da der ikke ligefrem er provisionslønninger, belønnes en person ikke for at yde ekstra. Faktisk så stiger den persons effektive beskatning af deres arbejde (Beskatning skal her forstås som differences mellem værdiskabelsen personen foretager, og den indkomst han/hun kan forbruge) i 1:1 proportionalitet når de er over deres kvote. Folk der kun lige laver hvad de skal, belønnes med ekstra fritid og formenligt et længere liv.
Kapitalismen derimod er så potent fordi den forstår at skabe incitament for at folk skaber værdi for andre. Det incitament findes ikke i kommunismen, som udelukkende beskatter folks gode vilje til døde. I kapitalismen bliver nogle af menneskets mindre gode drifter, nemlig ren egoisme og grådighed, transformeret til et samfundsgode. Det menneske der vil have mest, må også skabe mest, og på den måde er der incitamenter til arbejdsomhed indenfor kapitalismen, mens du effektivt set bliver straffet for arbejdssomhed indenfor kommunismen.

For en litterær reference, er der faktisk et rigtig godt eksempel i Hesten Boxer i "Animal Farm" ("Kammerat Napoleon" på dansk). Efter dyrene overtager farmen er boxer den mest hårdtarbejdende og stoler fuldkommen på de nye (kommunistiske) idealer dyrene på gården arbejder efter. Han arbejder til han falder sammen og ikke kan mere, og derefter sender grisene ham til limfabrikken. Boxer hårde arbejde bliver straffet af det system han arbejder under. Det her er en meget tl;dr version, og hvis man ikke allerede har læst bogen vil jeg i hvert fald varmt anbefale den.

« Senest Redigeret: December 22, 2017, 04:35:53 pm af GuBBi »

Offline Phil

• Hyper medlem
  • Activity:
    9.6%
  • Country: ph
    • Vis profil
« Svar #13 Dato: December 22, 2017, 03:01:53 pm »

.....transformeret til et samfundsgode. Det menneske der vil have mest, må også skabe mest, og på den måde er der incitamenter til arbejdsomhed indenfor kapitalismen, mens du effektivt set bliver straffet for arbejdssomhed indenfor kapitalismen.

Du mener formodentlig kommunismen ?

« Senest Redigeret: December 22, 2017, 03:09:09 pm af Phil »
Ser frem til at jordens befolkning reduceres til ca. 1% af det nuværende antal, i håb om at planeten så har en chance for at overleve.

Offline GuBBi

• Administrator
  • Hyper medlem
  • Activity:
    15.2%
    • Vis profil
« Svar #14 Dato: December 22, 2017, 05:23:53 pm »
Jeg vil påstå at belønninger for Arbejdsomhed er muligt under kommunisme, både i form af foremmelser og såvel som i anselse og indflydelse på eget arbejde.
Det er et ganske kapitalistisk standpunkt, at et arbejdes belønning skal være i form af penge eller fritid.

Enhver belønning udover en form for prestige, vil aldrig kunne stå mål, rent værdimæssigt, med det stykke arbejde der er blevet udført. Hvis det gjorde ville der ikke være noget samfundsgode i det fra statens side, og det ville hurtigt bevæge sig mod en markedsøkonomi istedet.

Når jeg synes fritid og penge er gode målestokke for belønning er det fordi det er håndgribelige størrelser. Det er ikke sikkert prestige og forfremmelse kan motivere alle mennesker, men alle mennesker forstår værdien af fritid og penge.

Jeg kan sådanset også demonstrere princippet rent empirisk, blot ved at se på produktiviteten i kommunistiske lande og ikke-kommunistiske lande. Lande med markedsøkonomi vokser simpelthen fra lande med planøkonomi og det har i ikke ringe mål noget at gøre med indbyggede incentivsystemer der belønner os når vi kan skabe værdi for andre. Dette vil jeg mene er sandt for samtlige kommunistiske lande nogensinde. De kan måske holde nogenlunde trit det første årti eller to ved ren ideologisk viljestyrke, propaganda og tvang, men så snart befolkningen vænner sig til propagandaen og finder ud af hvordan systemet virker, sakker de bagud.

Nogle kalder kapitalismen asocial fordi den er fokuseret på penge og individer, men når man tænker over det er det faktisk den mest sociale ideologi: Jeg kan kun købe en liter mælk hos købmanden når jeg beviser overfor ham at jeg på en eller anden måde har forbedret andre liv, og det beviser jeg med de penge jeg har tjent. Det man KAN klandre kapitalismen for er bla. at den er positivistisk, og at ethvert produkt eller tjeneste kan få en målbar værdi gennem sociale interaktioner med andre mennesker, enten på et frit marked eller med en arbejdsgiver. Du kan anfægte den positivistiske antagelse, men jeg synes faktisk at det er en helt fair antagelse, fordi det jo ikke er en hemmelighed at værdien fremkommer gennem sociale interaktioner, og at der ikke er tale om indbyggede værdier. Med andre ord, det er ingen hemmelighed at vi handler med sociale konstruktioner, uanset hvordan vi tjener vores løn i kapitalismen. Okay det kan jeg godt selv høre blev lidt langhåret, men jeg elsker det her emne. Sorry.

Citér
Kapitalisme derimod belønner grådighed og egoisme og fremmer det derved i resten af folks sociale interaktioner. Det giver en "mig" mentalitet og gør at man ikke har incitament for at hjælpe andre men bare vil "profit maximere".
Jeg vil påstå at "mig" mentaliteten lever i bedste velgående i selv det mest kommunistiske land, og at de fleste mennesker faktisk vil tendere imod at profitmaksimere for sig selv. Naturligvis ikke bare i kroner og ører men i "utility" (Er et fagbegreb og tror ikke der findes en dansk version af ordet). Altså ethvert menneske har sin egen præference for hvordan de helst vil balancere arbejde, fritid, forbrug og indkomst, og det er uanset hvilket system de lever under. Når insentiver bliver ændret, skifter balancen ligevægt.

Men at kapitalisme belønner grådighed og egoisme er sandt. Det gør kommunismen bare også, men belønningen er en anden. Hvad gør en grådig person under kapitalisme: Profitmaksimerer ved at producerer mere og skaber dermed værdi i andre menneskers liv. Hvad gør en grådig person under kommunisme: Profitmaksimere ved at lave det absolutte minimum krævet af kvoten og holder maksimum fri. Kun én af disse modeller bruger grådighed til noget positivt for omverdenen.

For kapitalismen er det sådanset ligegyldigt om det er din intention at hjælpe andre. Du kan være det største asociale røvhul som ingen kan holde ud at være i nærheden af, men for at maksimere din egen tilværelse er du nød til at skabe værdi for andre.

Citér
I den ideelle og velfungerende kommunisme (...)
Jeg vil mene dette er en selvmodsigelse. I hvert fald blandt mennesker. Kommunisme ville måske fungere på hos anden art, såsom myrer. Sålænge mennesker har bare en snært af individualitet bliver kommunismen udkonkurreret.

Jeg er ikke en hardcore kapitalist, i og med at jeg erkender at kapitalisme har brug for regulering for at fungere optimalt, og den bedste løsning mener jeg er en blandingsøkonomi med en relativt stor offentlig sektor (For økonomisk stabilitet), og en stærk konkurrencestyrelse.

Jeg anklager dig iøvrigt ikke for at være kommunist, jeg mener bare at der er dybere problemer med kommunismen end at den bare er svær at etablere. Mange har prøvet, alle har fejlet, og jeg mener bestemt at det er et problem med selve ideologien og ikke bare fejlagtig implementering. Igen vil jeg anbefale "Animal Farm" af Orwell til alt og alle.

Edit:
.....transformeret til et samfundsgode. Det menneske der vil have mest, må også skabe mest, og på den måde er der incitamenter til arbejdsomhed indenfor kapitalismen, mens du effektivt set bliver straffet for arbejdssomhed indenfor kapitalismen.
Du mener formodentlig kommunismen ?

Helt korrekt. En typo fra min side. Er rettet nu.
« Senest Redigeret: December 22, 2017, 05:27:31 pm af GuBBi »