Forfatter Emne: Hiver børnene ud af undervisningen for at gå i kirke  (Læst 883 gange)

Offline lyjse (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    10.4%
    • Vis profil
Hiver børnene ud af undervisningen for at gå i kirke
« Dato: December 19, 2017, 08:50:24 am »
https://www.kristeligt-dagblad.dk/kirke-tro/foraeldre-i-graested-arrangerer-salmesang-i-kirken

En gruppe forældre i Græsted er så utilfredse med Gribskolens beslutning om at droppe årets julegudstjeneste, at de i morgen tager deres børn ud af undervisningen for at gå i kirke og synge julesalmer

”Vi har ikke givet nogen besked, så reaktionen kommer først i morgen, når vi begynder at hive børnene ud af klasserne,” siger hun og fortsætter:
Læs også
Skoler: Indvandrerbørn kan få meget ud af julegudstjenesten
”Jeg tror dog godt, at lærerne ved det, for budskabet har nok spredt sig som en steppebrand. Men vi har bevidst ikke ringet til skolelederen. Det synes jeg ikke, vi behøver, når de heller ikke informerede os om, at de ville afskaffe gudstjenesten før i sidste øjeblik.”

Citat slut

Sådan :big_grin:

Glædelig jul til alle :smile1:

Offline genuine Troll

• Senior medlem
  • Activity:
    16.2%
  • Country: dk
  • Køn: Kvinde
  • Trolle-rit, trolle-rut-
    • Vis profil
Sv: Hiver børnene ud af undervisningen for at gå i kirke
« Svar #1 Dato: December 19, 2017, 09:25:00 am »
Mange tak ilm,  :girl_smile:
Fake profil, :girl_blum2:

Offline Landboen

• Hyper medlem
  • Activity:
    2.6%
    • Vis profil
« Svar #2 Dato: December 19, 2017, 09:28:16 am »
 :bad:
Så du mener det er OK at sabotere undervisningen i skolen?

De kan sgu gå i kirke efter skoletid.

Mennesker kræver ytringsfrihed som kompensation for tankefrihed, hvilken de sjældent bruger.

Søren Kierkegaard - 5. maj 1813 – 11. november 1855

Offline GuBBi

• Administrator
  • Hyper medlem
  • Activity:
    2.2%
    • Vis profil
« Svar #3 Dato: December 19, 2017, 09:30:29 am »
hmm. Jeg har indtrykket af at den her debat havde været noget anderledes hvis vi talte om forældre der hev deres børn ud af skolen for at tage til Moskeen...

Offline Landboen

• Hyper medlem
  • Activity:
    2.6%
    • Vis profil
« Svar #4 Dato: December 19, 2017, 09:37:19 am »
hmm. Jeg har indtrykket af at den her debat havde været noget anderledes hvis vi talte om forældre der hev deres børn ud af skolen for at tage til Moskeen...
Debatten havde nok være mere hysterisk.
Men uanset hvilken tro folk vil dyrke, skal det ikke foregå i skoletiden.

Mennesker kræver ytringsfrihed som kompensation for tankefrihed, hvilken de sjældent bruger.

Søren Kierkegaard - 5. maj 1813 – 11. november 1855

Offline genuine Troll

• Senior medlem
  • Activity:
    16.2%
    • Vis profil
« Svar #5 Dato: December 19, 2017, 09:49:17 am »

Og så betyder det ikke noget for dig at skoleledelsen bare har trukket den beslutning ned over hovedet på forældrene UDEN at spørge dem først? og så oven i købet med så kort varsel,  :girl_sad:

Offline genuine Troll

• Senior medlem
  • Activity:
    16.2%
    • Vis profil
« Svar #6 Dato: December 19, 2017, 09:58:56 am »
Vi har religionsfrihed, og skoler skal ikke deltage i forkyndelse af kristendommen.

Og så betyder det ikke noget for dig at skoleledelsen bare har trukket den beslutning ned over hovedet på forældrene UDEN at spørge dem først? og så oven i købet med så kort varsel,  :girl_sad:

Nu drejer det sig altså om en hyggestund som blir taget fra børnene, der er jo ikk noget med at slå på tromme for kristendommen da Danmark jo er et kristent land i forvejen, men det ved du vel, ?  :girl_smile:  :girl_wink:
« Senest Redigeret: December 19, 2017, 10:05:11 am af genuine Troll »

Offline lyjse (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    10.4%
    • Vis profil
« Svar #7 Dato: December 19, 2017, 10:01:02 am »

Det ville være fint for mig  :smile1:

Offline Phil

• Hyper medlem
  • Activity:
    43%
  • Country: ph
    • Vis profil
« Svar #8 Dato: December 19, 2017, 10:01:27 am »

Det drejer sig ikke om at dyrke nogen tro, men om gamle danske traditioner skal afskaffes for at please muslimerne eller ej.

De skoler der har tradition for at gå i kirke den dag skal naturligvis fortsætte deres traditioner, og de skoler der ikke har det som tradition skal naturligvis også fortsætte som de plejer.

Men pludselig at afskaffe gamle traditioner for at please muslimerne i klassen er helt forkert, - og det er det det drejer sig om her.

Det der kan meget vel være optakten til en ny privatskole i Græsted.

« Senest Redigeret: December 19, 2017, 10:06:32 am af Phil »
Ser frem til at jordens befolkning reduceres til ca. 1% af det nuværende antal, i håb om at planeten så har en chance for at overleve.

Offline lyjse (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    10.4%
    • Vis profil
« Svar #9 Dato: December 19, 2017, 10:04:55 am »
Vi har religionsfrihed, og skoler skal ikke deltage i forkyndelse af kristendommen.[/b

Ateisme er den tredjestørste »religion«

Du vil tvinge folk til, at blive ateister ... hvor er "friheden" henne ?

I dag gik skolebørnene glade forbi her, med nissehuer på, de var på vej i kirke - dejligt at se, så mange glade børn  :heart2:

Offline Phil

• Hyper medlem
  • Activity:
    43%
    • Vis profil
« Svar #10 Dato: December 19, 2017, 10:09:31 am »

Det ville være fint for mig  :smile1:

Det ror jeg heller ikke nogen ville have noget imod hvis det var en gammel tradition, så længe det var frivilligt om man ville deltage eller ej.

Ser frem til at jordens befolkning reduceres til ca. 1% af det nuværende antal, i håb om at planeten så har en chance for at overleve.

Offline GuBBi

• Administrator
  • Hyper medlem
  • Activity:
    2.2%
    • Vis profil
« Svar #11 Dato: December 19, 2017, 10:10:07 am »
Det drejer sig ikke om at dyrke nogen tro, men om gamle danske traditioner skal afskaffes for at please muslimerne eller ej.

De skoler der har tradition for at gå i kirke den dag skal naturligvis fortsætte deres traditioner, og de skoler der ikke har det som tradition skal naturligvis også fortsætte som de plejer.

Men pludselig at afskaffe gamle traditioner for at please muslimerne i klassen er helt forkert, - og det er det det drejer sig om her.

Tvivler meget på at det her har noget med muslimer at gøre. Det har nok snarere noget at gøre med at folkeskolen ikke skal forkynde. Var sådanset også begrundelsen de brugte.

Jeg tror igen bedre du ville kunne forstå hvorfor forkyndelse i skolen var en dårlig idé hvis vi snakkede om at børnene blev hevet ind i en moske under Eid. Uanset hvor meget tradition der var tale om. En skadelig tradition skal naturligvis ikke bevares, og en folkeskole bør ikke forkynde. Længere synes jeg ikke diskussionen er.

Ved ikke hvem der startede den tradition, men den burde være stoppet med det samme. Adskillelse mellem kirke og stat er ikke ny.

Offline Anklageren

• Hyper medlem
  • Activity:
    100%
  • Country: gl
  • Køn: Mand
    • Vis profil
Det bør være frivilligt at gå i kirke - og derfor foregå i fritiden
« Svar #12 Dato: December 19, 2017, 10:19:35 am »
Demokratisk er det i hvert fald ikke

Af de seks forældre i skolebestyrelsen går de 4 ind for, at børnene skal gå til julegudstjeneste i fritiden - og de sidste 2 folkevalgte forældre har forladt bestyrelsen i protest.

Det er som om, de siger: "Hvis jeg ikke kan få min vilje - hele min vilje og ikke andet end min vilje - så vil jeg slet ikke deltage i demokratiet".

« Senest Redigeret: December 19, 2017, 10:28:39 am af Anklageren »
Man behøver ikke hade muslimer for at ville stoppe indvandringen

Desværre har islamkritikken kortsluttet manges hjerner - så det kan de ikke se

Offline Phil

• Hyper medlem
  • Activity:
    43%
    • Vis profil
« Svar #13 Dato: December 19, 2017, 10:22:47 am »

Tvivler meget på at det her har noget med muslimer at gøre. Det har nok snarere noget at gøre med at folkeskolen ikke skal forkynde. Var sådanset også begrundelsen de brugte.

Jeg tror igen bedre du ville kunne forstå hvorfor forkyndelse i skolen var en dårlig idé hvis vi snakkede om at børnene blev hevet ind i en moske under Eid. Uanset hvor meget tradition der var tale om. En skadelig tradition skal naturligvis ikke bevares, og en folkeskole bør ikke forkynde. Længere synes jeg ikke diskussionen er.

Ved ikke hvem der startede den tradition, men den burde være stoppet med det samme. Adskillelse mellem kirke og stat er ikke ny.

Ja, døden skal jo have en årsag, og helst en der er politisk korrekt.

Jeg tror ikke en meter på det i virkeligheden drejer sig om at hindre "forkyndelse", for så var debatten nok dukket op for mange år siden og inden der kom muslimer til landet.

Det her drejer sig om afskaffelse af traditioner. Hvor meget "forkyndelse" kan der iøvrigt være i een enkelt dag om året ?

Der er betydelig mere "forkyndelse" i tørklæder overalt i gadebilledet, afskaffelse af svinekød i institutioner o.s.v.

Offline Phil

• Hyper medlem
  • Activity:
    43%
    • Vis profil
Sv: Det bør være frivilligt at gå i kirke - og derfor foregå i fritiden
« Svar #14 Dato: December 19, 2017, 10:34:38 am »
Demokratisk er det i hvert fald ikke

Af de seks forældre i skolebestyrelsen går de 4 ind for, at børnene ikke skal til julegudstjeneste i skoletiden - og de sidste 2 folkevalgte forældre har forladt bestyrelsen i protest.

Det er som om, de siger: "Hvis jeg ikke kan gå min vilje - hele min vilje og ikke andet end min vilje - så vil jeg slet ikke deltage i demokratiet".

De vil gerne deltage i demokratiet, men ikke i demokraturet.
Der er ingen grund til at alle skal følge een regel her, som der f,eks kan være ved fælles samfundsanliggender.

De forældre der tager deres børn ud af skolen for at gå i kirke har sikkert vedtaget det på demokratisk vis.

Der er altså to demokratier ? - eller er der bare nogen der vil trække deres beslutning ned over hovedet på andre ? (demokratur)

De forældre der vil i kirke vil jo ikke tvinge nogen med, hvorimod dem der ikke vil i kirke, også vil tvinge de andre til at lade være.
« Senest Redigeret: December 19, 2017, 10:42:15 am af Phil »