Forfatter Emne: Hvornår er en krænkelse en krænkelse?  (Læst 681 gange)

politisk ukorrekt

• Gæst
Hvornår er en krænkelse en krænkelse?
« Dato: Januar 11, 2018, 12:33:43 pm »
MeToo-kampagnen har sat fokus på sexkrænkelser og på det utvivlsomt høje mørketal, der er for sådanne. Men det har også sat fokus på definitionen af sexkrænkelser. Mange mener, at når folk også afslører meget marginale sexkrænkelser, så fjerner de fokus fra de virkeligt alvorlige af slagsen. Der er jo uden tvivl stor forskel på at få et lille rap i rumpen og så at blive hevet ind bag et buskads ude i en skov og voldtaget! Så når der også kommer stort fokus på meget små krænkelser, så kan man diskutere, om det ikke er at gøre de virkeligt krænkede mennesker en bjørnetjeneste? Man har også lov at spørge, hvor sarte folk har lov til at være? Hvis alt skal kriminaliseres og mistænkeliggøres, så bliver det jo umuligt at have sex med nogen. Fordi hvis man ikke må være lidt lummer overfor andre mennesker, hvordan skal man så få formuleret, at man har lyst til sex med vedkommende? Og sex får man altså ikke, hvis mindst én af parterne tager initiativ!

Så hvad mener din-debat-panelet? Hvornår er en sex-krænkelse en sex-krænkelse? Hvor går bagatelgrænsen?

Er det i orden at stå frem 40 år senere og fortælle, at man i 1978 fik et klask i røven af sin chef eller er det ikke en smule latterligt?

Er det i orden når folk skal mistænkeliggøres og udstødes af det fine selskab på baggrund af krænkelser, som måske nok HAR fundet sted, men hvor ofrene har haft årtier til at komme frem med deres viden og dermed få det stoppet. Men hvor de i alle disse år har tiet? Hvis man er blevet krænket i 1982, synes jeg det er lige vel sent at stå frem i 2017. Der må også være en forældelsesfrist for den slags. Fordi det er også vigtigt, at både gerningsmand/krænker og offer kan komme videre med sit liv. Så derfor synes jeg, det er lidt forkert, når folk pludselig får trang til at afsløre 30-40 år gamle krænkelser. Når de har haft rigeligt med tid til at komme frem med deres viden forinden. Jeg synes at ved voksne er 10 år en rigeligt lang forældelsesfrist. Har folk været børn, da krænkelserne har fundet sted, giver jeg gerne ti år mere. Men jeg siger stadig maks 20 års frist. Det må være nok. Ja, jeg vil endda være large og sige 20 år EFTER, at offeret er fyldt 18. Så de har helt indtil, de er 38 år gamle til at komme frem. Det må altså være nok!

Ved ekstremt grove krænkelser kan vi dog godt sige, at der ingen forældelsesfrist er. Eller at fristen er f.eks. 50 år. Ved mord og fuldbyrdet voldtægt o.s.v. Men ikke ved almindelige grænseoverskridende berøringer. Der må vi sætte en forældelsesfrist på 10 år ved voksne og 20 år, hvis vedkommende har været barn på tidspunktet for krænkelsen. Fordi folk skal også have en mulighed for at komme videre med deres liv.

Nogle holdninger?

Jeg synes også, det er absurd, at man ligger og jager gamle naziforbrydere, der er mere døde end levende. Det er uværdigt at ligge og jagte 90-100 årige for ting, de gjorde i 1944 f.eks. Der vil jeg også mene, at man har haft rigeligt med tid til at tage affære langt tidligere.

Personligt synes jeg også, at hetzen mod House of Card-skuespilleren, Kevin Spacey, er lidt latterlig. Måske er manden homoseksuel. Måske har han været for lummer i visse situationer. Men er det ikke fejt, når alle står frem i samlet flok mange år efter? Det virker som personforfølgelse og hetz. Manden har måske et problem, men man kunne jo have stået frem for mange år siden, hvis man havde ønsket at få ham stopppet. Hvorfor har folk ikke sagt fra overfor ham for mange år siden? De er jo derved selv medskyldige i, at manden har fortsat sin lumre adfærd.

« Senest Redigeret: Januar 11, 2018, 12:36:59 pm af politisk ukorrekt »

Offline genuine Troll

• Hyper medlem
  • Activity:
    5.2%
  • Country: dk
  • Køn: Kvinde
  • Trolle-rit, trolle-rut-
    • Vis profil
Sv: Hvornår er en krænkelse en krænkelse?
« Svar #1 Dato: Januar 11, 2018, 02:11:35 pm »
Sådan kan du ikk stille det op Politisk U, pigerne har måske i nogen situationer været bange for at en anmeldelse ville stoppe deres egen karriere inden for film branchen, noget som de måske brændende ønskede sig,

År senere er traumaet måske kommet med større kraft og når de så hører at andre kvinder tør stå frem og anmelde så ruller lavinen,  :girl_sad:
Fake profil, :girl_blum2:

Offline Carlo

• Hyper medlem
  • Activity:
    18.8%
  • Country: 00
  • Køn: Mand
  • Forkyndende og missionerende ateist og kommunist
    • Vis profil
« Svar #2 Dato: Januar 11, 2018, 03:14:24 pm »
Politisk Ukorrekt. Kunne du godt tænke dig at sexkrænke noget mere? Eller hvad er problemet?
Licensnægteren: "Charlottesville er ingen ting i forhold til hvad der kommer i Sverige fra NMR fremover."

politisk ukorrekt

• Gæst
« Svar #3 Dato: Januar 11, 2018, 04:12:53 pm »
Politisk Ukorrekt. Kunne du godt tænke dig at sexkrænke noget mere? Eller hvad er problemet?

Nu er det jo ikke mig, der er taget til Thailand, der jo som bekendt er LAND´ET, hvor danske mænd tager hen for at få sex, når de ikke længere kan score herhjemme. :blum:

Offline Tigermanden

• Hyper medlem
  • Activity:
    4.4%
  • Country: 00
  • Islam i DK? Ja tak, multikulturen længe leve!
    • Vis profil
    • DKP
« Svar #4 Dato: Januar 11, 2018, 08:22:21 pm »
Styrken ved vores danske demokrati er netop, at rummeligheden sikrer, at der er plads til os alle - på den måde udvider vi alle vores humanistiske horisont - fordi vi lærer, at det er normalt, at mennesker er forskellige.
Jeg er Muslim og Kommunist.

Offline Anklageren

• Hyper medlem
  • Activity:
    73.8%
  • Country: gl
    • Vis profil
« Svar #5 Dato: Januar 11, 2018, 10:00:59 pm »
Styrken ved vores danske demokrati er netop, at rummeligheden sikrer, at der er plads til os alle - på den måde udvider vi alle vores humanistiske horisont - fordi vi lærer, at det er normalt, at mennesker er forskellige.

Det vil muslimer så lave om på ved at skære i børnene.

Frihed lad være vort Løsen i Nord
Frihed for Loke saavelsom for Thor

politisk ukorrekt

• Gæst
« Svar #6 Dato: Januar 12, 2018, 07:16:04 pm »
Sådan kan du ikk stille det op Politisk U, pigerne har måske i nogen situationer været bange for at en anmeldelse ville stoppe deres egen karriere inden for film branchen, noget som de måske brændende ønskede sig,

År senere er traumaet måske kommet med større kraft og når de så hører at andre kvinder tør stå frem og anmelde så ruller lavinen,  :girl_sad:

Jeg tager skam da seriøst, når kvinder bliver tvunget eller presset til sex, hvor de ikke kan eller tør sige fra af frygt for repressalier.

Det, jeg anker imod, er at folk også himler op over et klap i rumpen for 30-40 år siden. Det er altså at gå i for små sko. Bevares, jeg siger ikke, at det ikke kan have været grænseoverskridende, men karriere eller ej: Så er 30-40 år for længe at vente med at stå frem, hvis der er tale om alvorlige krænkelser. Og jeg mener så heller ikke at et rap i rumpen er en tilstrækkeligt alvorlig krænkelse til at det berettiger til, at man hænger en person ud 30-40 år efter. Der skal vi tale om voldtægt og direkte tvang, synes jeg. Et rap i rumpen er noget man godt kan sige fra overfor med det samme. Eller hurtigere end 30-40 år i hvert fald!

Men jeg har tidligere skrevet om herinde, at der foregår meget sexmisbrug i f.eks. Hollywood, hvor kvindelige skuespillerinder presses til at gøre ting eller finde sig i ting, de ikke bryder sig om, fordi ellers får det konsekvenser for deres karriere. Og hvad værre er, at også mange barneskuespillere i Hollywood har været udsat for sexmisbrug. Hvilket flere tidligere barneskuespillere har afsløret. Elijah Wood (fra Ringenes Herre) var barnestjerne og han har afsløret, at det vrimler med pædofile i Hollywood.

politisk ukorrekt

• Gæst
« Svar #7 Dato: Januar 13, 2018, 01:01:17 am »
Nå, men pointe er, at der vel også er en bagatelgrænse. Flirt er ikke det samme som krænkelse. Og er man voksen og over 18, må man ligesom også selv kunne finde ud af at sige fra, hvis der bare er tale om et uønsket seksuelt tilbud.

Jeg har da også fået tilnærmelser, jeg ikke brød mig om. Men det er da ikke noget, jeg har fået traumaer af eller har tænkt mig at anmelde 20-30-40 år senere.

Da jeg var omkring 20 år gammel, læste jeg spansk. I min årgang var vi kun tre drenge og hele 30 piger! Og uden at prale var jeg den kønneste af de tre drenge. Og så havde vi en ældre mandlig spansklærer på ca. 60 år. Han var åben bøsse. Og jeg kunne sgu da godt mærke, at han var interesseret i mig. Rygterne gik på at han var til unge drenge. Og sjovt nok så tilbød han mig privatundervisning. Uha, jeg kunne da komme hjem til ham og få al den undervisning, jeg ville. Det syntes alle andre også var underligt, at ud af 33 elever, var jeg den eneste, der fik det tilbud. Og på den måde han kiggede på mig, vidste vi allesammen godt, hvad han var ude på. Men jeg kunne da godt sige fra og jeg opfattede det ikke som nogen fare. Og det er da ikke noget jeg kunne drømme om at anmelde flere årtier senere. Blev jeg krænket? Nej. Syntes jeg det var lummert? Ja. Men så var det heller ikke værre. Han gjorde aldrig noget konkret, men jeg er ikke i tvivl om, at han forsøgte at groome sig ind på mig i håb om, at han måske kunne få sex med mig. Jeg husker mere, at jeg syntes han var lidt irriterende slesk overfor mig. En fedterøv, der hele tiden forsøgte at ynde sig ind på mig. Ja ja, jeg fik da skam også 13 til eksamen.

Sådanne situationer har jeg oplevet andre af. Og det er sådanne eksempler, som jeg mener er for meget bagateller til at tale om krænkelser. Og mange af de eksempler, vi har set i MeToo-kampagnen, har været harmløse eksempler som dette. I gymnasiet et par år tidligere (i 18 års-alderen) havde vi også en kvindelig lærerinde, som var ret lummer overfor drengene. Hun elskede tydeligvis unge fyre og hun skulle lige klappe et par af vi drenge bagi, når hun fik lejlighed til det. Og så lavede hun nogle gange trutmund til os, som om hun ville kysse os. Ha ha, totalt MILF-type, som tydeligvis gerne ville i lag med skolens unge drenge. Så der har jeg allerede oplevet to lærere, en mand og en kvinde, som jeg syntes optrådte lummert overfor eleverne og var uprofessionelle i deres omgang med os. :yes:

Jeg er sikker på, at mange af I andre har lignende oplevelser, I ville kunne fortælle om. Men er den slags historier krænkelser? Eller bare almindeligt flirt, der måske til tider har været lidt lummer eller lidt for meget? Men alligevel ikke noget, nogen har fået noget trauma af eller har taget skade af...
« Senest Redigeret: Januar 13, 2018, 01:04:05 am af politisk ukorrekt »