Forfatter Emne: Peak Oil  (Læst 1829 gange)

Offline Anklageren

• Hyper medlem
  • Activity:
    100%
  • Country: gl
  • Køn: Mand
    • Vis profil

Der er tiltalende træk ved liberalismen, og det er især frihedsbegrebet, men der er to bagsider.

Den ene er, at liberalismen lader de svage i stikken - og den anden er, at en liberal økonomi er en krisebefængt økonomi.

- så vi skal nok få nogen kriser.

At det skulle blive alle krisers moder, er en kaosteori, så det er nok overdrevet.

Citér

Jeg mener at liberalismen bør ligge til grund for vores rettigheder, hvilket den heldigvis også gør da vores grundlov er særdeles liberalistisk. Liberalismen kan ikke stå alene når det kommer til markederne. Kapitalisme har brug for regulering for at fungere optimalt, og der findes bare situationer hvor vi ikke får en optimal løsning ved at alle handler til deres eget bedste uden nogen yderligere incitamenter, hvilket spil-teori beviser matematisk. Miljø er sådan en situation. Derfor anser jeg mig selv som social-liberalist. Jeg mener det er helt igennem muligt at have fornuftig regulering uden at forfalde til et autoritært styre, faktisk er det en nødvendighed for at undgå det. Og mest af alt afskyr jeg kollektivisme som ideologisk grundlag for enhver politisk bevægelse.

Der er naturligvis i stedet for tre bagsider ved liberalismen, og du har en god pointe vedrørende miljøet.

Jeg vil heller ikke afskaffe liberalismen, og mener også, at markedet skal reguleres af staten.

Derfor kan jeg mildest talt ikke lide partier som Liberal Alliance og Nye Borgerlige. Det er lige før jeg får sympati for DF, når de tørner sammen med LA  :smile1:

Det værste ved det, som Trump har gjort, er at fjerne mange restriktioner, som har været en byrde for amerikansk erhvervsliv. I teorien lyder det godt, men i praksis har det været miljørekrav, som er blevet fjernet.

Han er jo også et storbymenneske, som har bevæget sig ud på velfriserede golfbaner, når han har forladt storbyen.

« Senest Redigeret: December 20, 2017, 09:02:23 pm af Anklageren »
Frihed lad være vort Løsen i Nord
Frihed for Loke saavelsom for Thor

Offline Marius, the giraffe

• Fuld medlem
  • Activity:
    4.8%
  • Country: 00
    • Vis profil
Sv: Peak Oil
« Svar #16 Dato: December 18, 2017, 07:13:45 pm »
Jeg tror at oliemarkedet er væsentligt mere simpelt skruet sammen, end folk forestiller sig.
Understående er delvist fakta baseret på en svigtende hukommelse, delvist gisninger og resten spådomme.
Jeg har ikke haft overskud til at dokumentere, eller komme med links, så I er velkommen til at tage resten som rene hypoteser.

I USA har man i de sidste 10 år fundet vældige mængder skiffergas, ligeledes er der store forekomster i talrige andre lande, eksempelvis EU lande.
Men de koster at udvinde, da det er en væsentligt mere kompleks proces end med traditionel olie.
Ofte vil er en pris på min. ca. 70 $/Tnd., et betingelse for rentabilitet.

Imidlertid begyndte man at udvinde skiffergassen, og da Irak tillige begyndte at eksportere olie, efter års vest-boycut, var markedet mættet, og prisen faldt – meget endda, og ovenikøbet under produktionspris for enkelte arabiske lande.

Disse prøvede via OPEC at få bremset produktionen, således at en pæn avance kunne genfinde sig, men dels var Irak ikke samarbejdsvillig (hvorfor husker jeg ikke) og dels havde Saudi Arabien en anden agenda.

Saudi Arabien kan nemlig godt se hvor det bærer hen, de har nemlig de seneste år haft en gigantisk underskud på de offentlige finanser, grundet de lave oliepriser og naturligvis et ekstravagant forbrug.

Saudi Arabien kan jo godt se at de gode tider, da de arabiske lande egen gyldigt bestemte markedets prisen, er forbi, så deres strategi er: Lad olieprisen ligge lavt nogle år, så de dårligt rentable oliefelter uddør sammen med skiffergassen. Herefter genopstår vi som fugl Fønix, og kan sammen med de OPEC-lande der overlever, nu styre verdensmarkedet, og gerne lagt over 70 $/Tnd., men så kun i kortere tid, hvorefter prisen igen falder til 63 $.
Ingen vil under disse forhold turde at åbne en skiffergas-produktion.

For Saudi Arabien vil det i fremtiden stadig være en guldgrube, da olien i høj kvalitet nærmest ligger lige under sandet, og i rigelige mængder – De begynder allerede at tjene penge når olien koster mere end 3,5 $, så det er stadig en guldrandet forretning for dem.
Et utal af olieproducerende konkurrenter er borte, og skiffergassen/tjæresandet mv., holdes i ave ved præcis kostprisstyring.

Saudi Arabien vil styre den fremtidige oliepris totalt…

Skræmmende Ikk’???

//MTG
//MTG

Online Carlo (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    54.8%
  • Forkyndende og missionerende ateist og kommunist
    • Vis profil
« Svar #17 Dato: December 20, 2017, 05:37:59 pm »
De seneste par års ekspanderende produktion af olie, specielt i USA og Canada, tyder på peok oil ikke er nået endnu, men det kunne også tyde på at hele peak oil modellen er forfejlet, fordi den ikke har taget tilstrækkelig højde for nye metoder til udvinding af olie.

Jo, det har modellen regnet med. Men produktionsprisen vil være højere, jo sværere tilgængelig olien er. Det vil selvfølgelig påvirke brugerpriserne for energi.

Citér
Dermed er det i hvert fald en mulighed at der er mere end ét peak og at produktionen ikke bare falder langsomt efter at have ramt peak oil.

Rigtigt, men efter hvert peak, vil prisen være højere.

Citér
. til det er der to ufravigelige konklusioner:

1)
Jo mere vi omstiller før peak oil, jo mindre bliver vi ramt af en dyr omskiftningsprocess

2)
Vi behøver ikke finde én erstatningsløsning for olie, men kan vælge mellem flere. Med nuværende teknologi kan forskellig vedvarende energi faktisk lukke hullet de fleste steder hvor det er krævet, det er bare endnu ikke komplet kosteffektivt.

Grunden til at man bruger olien, er at den er så billig og let tilgængelig.

Vedvarende energi er kun på dagsordenen for de 5 - 10 % rigeste dele af menneskeheden.

Citér
En løsning jeg inderligt håber på kan lade sig gøre er fussionsteknologi. Hvis vi får lavet kosteffektiv fussionsenergi betyder det en helt ny tidsalder for menneskeheden. Vi kan aflyse global opvarmning hvis vi vil, fordi med rigeligt af billig energi kan vi hive så meget CO2 ud af atmosfæren vi har lyst til. Der er nærmest ingen grænser for hvad vi ville være istand til med fussion, men indtil videre er vi stadig ikke sikre på om, eller hvornår, vi kan lave faktiske kraftværker med teknologien.

Man har ævlet om den teknologi siden jeg begyndte at interessere mig for spørgsmålet i midten af 70-erne. Det eneste man har nået i de 42 år, er at kunne køre processen nogle tusinddele sekunder længere.

Og teknologien vil kun være tilgængelig for den rigeste del af menneskeheden. Så vil de virkeligt frådse i tereassevarmere og flyvende biler.
Licensnægteren: "Charlottesville er ingen ting i forhold til hvad der kommer i Sverige fra NMR fremover."

Online Carlo (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    54.8%
    • Vis profil
« Svar #18 Dato: Januar 03, 2018, 08:30:35 am »
Saudi Arabien kan nemlig godt se hvor det bærer hen, de har nemlig de seneste år haft en gigantisk underskud på de offentlige finanser, grundet de lave oliepriser og naturligvis et ekstravagant forbrug.

Ja, det virker som om Saudi-Arabien har valgt at bruge deres olierigdom til at give hele deres befolkning pension fra fødslen.

Sært som olierige lande undertiden kører totalt på ræven. Saudi-Arabien, Venezuela, Rusland.

Citér
Saudi Arabien vil styre den fremtidige oliepris totalt…

Skræmmende Ikk’???

Men hvor længe kan Saudi Arabien blive ved med det? Deres oliekilder må jo også svinde ind en dag.
Licensnægteren: "Charlottesville er ingen ting i forhold til hvad der kommer i Sverige fra NMR fremover."

Offline Marius, the giraffe

• Fuld medlem
  • Activity:
    4.8%
    • Vis profil
« Svar #19 Dato: Januar 03, 2018, 01:41:12 pm »

Ja, det virker som om Saudi-Arabien har valgt at bruge deres olierigdom til at give hele deres befolkning pension fra fødslen.

Sært som olierige lande undertiden kører totalt på ræven. Saudi-Arabien, Venezuela, Rusland.

Ja tænk sig - Saudi tænker først på egne borgeres vel, og mener sig ikke forpligtiget til at redde resten af verden - hvilket er stik modsat hvad der sker her i landet...

At Venezuela er på spanden må vist tilskrives dårligt købmandskab (politik).

For hvad angår russerne må man lige erindre at deres olie betydeligt vanskeligere tilgængeligt, samt at de er over 4 gange flere indbyggere end Venezuela, ovenikøbet har de mindre olie.

Saudierne skal nok klare sig, regnskabet giver underskud lige nu, men hvis de slanker det offentlige forbrug bare lidt, så er de på den grønne gren igen.
Iøvrigt har de vist set skriften på væggen, og er begyndt at vende sig lidt mod vesten, hvor udvikligen (pengene) jo er...
Nu må kvinder ovenikøbet tage kørekort og snart indføre de 5 % moms (skattefriheden rører de ikke ved endnu)

//MTG

Offline Anklageren

• Hyper medlem
  • Activity:
    100%
    • Vis profil
« Svar #20 Dato: Januar 03, 2018, 05:49:30 pm »
Men hvor længe kan Saudi Arabien blive ved med det? Deres oliekilder må jo også svinde ind en dag.

Indtil nu har Saudi Arabien forbrugt ca. 40% af deres oliereserver (siden 1960'erne).

Offline GuBBi

• Administrator
  • Hyper medlem
  • Activity:
    11.6%
  • Country: dk
    • Vis profil
« Svar #21 Dato: Januar 04, 2018, 02:42:54 pm »
De seneste par års ekspanderende produktion af olie, specielt i USA og Canada, tyder på peok oil ikke er nået endnu, men det kunne også tyde på at hele peak oil modellen er forfejlet, fordi den ikke har taget tilstrækkelig højde for nye metoder til udvinding af olie.

Jo, det har modellen regnet med. Men produktionsprisen vil være højere, jo sværere tilgængelig olien er. Det vil selvfølgelig påvirke brugerpriserne for energi.

Citér
Dermed er det i hvert fald en mulighed at der er mere end ét peak og at produktionen ikke bare falder langsomt efter at have ramt peak oil.

Rigtigt, men efter hvert peak, vil prisen være højere.

Nej, det er bare antagelser du gør her, og det er de samme antagelser modellen er underlagt.

Det er IKKE et givet faktum at prisen vil være højere efter hvert peak, ligesom det heller ikke er et givet faktum at olien vil blive dyrere at få fat i over tid. Det kan du udelukkende sige baseret på en teknologisk udvikling der til stadighed vil være i stand til at udvinde olie til en højere pris. Det modellen ikke tager højde for er de såkaldte "black swan events" hvor ny teknologi, eller ny implementering af eksisterende teknologi, muliggør permanent billigere udvinding af olie. Hverken dig, mig eller peak-oil modellen kan forudsige den slags. Og peak-oil modellen er baseret på antagelsen om at det her ikke sker.
Peak oil er bare en ekstrapolering af eksisterende trends. Den kan ikke forudsige nye trends.

Citér
Grunden til at man bruger olien, er at den er så billig og let tilgængelig.

Vedvarende energi er kun på dagsordenen for de 5 - 10 % rigeste dele af menneskeheden.

Igen: Ny teknologi har gjort vedvarende energi væsentligt billigere de sidste par årtier. Det betyder at også udviklingslande idag investerer i teknologien.

Citér
Og teknologien vil kun være tilgængelig for den rigeste del af menneskeheden. Så vil de virkeligt frådse i tereassevarmere og flyvende biler.

Er faktisk ligegyldigt om teknologien kun er til rådighed for få. Med masser af billig energi kan du hive så meget CO2 ud af atmosfæren du har lyst til, og aflyse den globale opvarmning. Andre lande kan fortsat fyre kul, hvis de har lyst til det (Selvom fussion i det her tilfælde ville være meget billigere, men lad os antage patenter og lignende).
Måden planter tager C02 ud af luft er ved hjælp af solenergi. Med masser af billig energi kan vi sætte den process på steroider.

Offline Anklageren

• Hyper medlem
  • Activity:
    100%
    • Vis profil
« Svar #22 Dato: Januar 04, 2018, 02:52:39 pm »

Det er IKKE et givet faktum at prisen vil være højere efter hvert peak, ligesom det heller ikke er et givet faktum at olien vil blive dyrere at få fat i over tid.

Det lyder mere end underligt, at man ikke skulle udnytte de olieforekomster, som det er dyrt at producere, efterhånden som de lettilgængelige forekomster er ved at slippe op.

Jeg synes højst man kan debattere, hvornår de lettilgængelige olieforekomster vil være forbrugt.

Offline GuBBi

• Administrator
  • Hyper medlem
  • Activity:
    11.6%
  • Country: dk
    • Vis profil
« Svar #23 Dato: Januar 04, 2018, 03:11:47 pm »

Det er IKKE et givet faktum at prisen vil være højere efter hvert peak, ligesom det heller ikke er et givet faktum at olien vil blive dyrere at få fat i over tid.

Det lyder mere end underligt, at man ikke skulle udnytte de olieforekomster, som det er dyrt at producere, efterhånden som de lettilgængelige forekomster er ved at slippe op.

Jeg synes højst man kan debattere, hvornår de lettilgængelige olieforekomster vil være forbrugt.

Problemet er at teknologien definerer hvilke olieforekomster der vil være let tilgængelige. En banebrydende ny boreteknologi kunne f.eks. gøre udvindingen af olie permanent billigere.
Jeg siger ikke at dette er noget der absolut VIL ske, men jeg siger at det KAN ske, og at noget kunne tyde på at det faktisk er sket, i hvert fald i nogen grad, når det kommer til den nordamerikanske olieproduktion.

Offline Anklageren

• Hyper medlem
  • Activity:
    100%
    • Vis profil
« Svar #24 Dato: Januar 04, 2018, 04:29:19 pm »

Problemet er at teknologien definerer hvilke olieforekomster der vil være let tilgængelige. En banebrydende ny boreteknologi kunne f.eks. gøre udvindingen af olie permanent billigere.
Jeg siger ikke at dette er noget der absolut VIL ske, men jeg siger at det KAN ske, og at noget kunne tyde på at det faktisk er sket, i hvert fald i nogen grad, når det kommer til den nordamerikanske olieproduktion.

Så synes jeg, at du skal sætte det i relation til, at problemet altid har været, at få olien til at strømme frem til borehullerne.

Det er længe siden man begyndte at bore vandrette gange ud fra brønden for at få olien til at strømme lettere - og så er det næppe muligt at finde på noget nyt og epokegørende.

I skiferolien løber hver brønd tør efter cirka to år. Det skyldes, at olien er fanget i lommer, der ikke holder så meget olie som traditionelle brønde gør.

Desuden er skiferolien ikke af samme kvalitet - så af de to grunde vil den altid være dyrere at producere.

Man kan forestille sig, at man finder nye og billigere metoder til at oparbejde skiferolien, så den kan bruges i eksplosionsmotorer - men kan kan næppe nogen sinde ændre mængden af det naturlige indhold af olie i de geologiske lag.

« Senest Redigeret: Januar 05, 2018, 01:29:44 pm af Anklageren »

Offline Anklageren

• Hyper medlem
  • Activity:
    100%
    • Vis profil
Glemte link
« Svar #25 Dato: Januar 04, 2018, 04:35:22 pm »

Online Carlo (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    54.8%
    • Vis profil
« Svar #26 Dato: Januar 05, 2018, 06:55:48 am »
Problemet er at teknologien definerer hvilke olieforekomster der vil være let tilgængelige.

Ja, men det ændrer intet på at kulbrinterne er en endelig ressource. På et eller andet tidspunkt vil produktionen toppe.

Online Carlo (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    54.8%
    • Vis profil
« Svar #27 Dato: Marts 29, 2018, 10:39:41 am »
Et andet problem i den muligvis ikke alt for fjerne fremtid, er udtømningen af fosfor ressourcerne. Det er værre end peak-oil, fordi kulbrinter kan, i princippet, erstattes af vedvarende energi. Men når al fosfor ligger på havbunden, er der ingen vej tilbage. Menneskeheden vil dø af sult.

Vi har allerede haft problemer med fosfor, for op til finanskrisen stoppede Kina eksporten af fosfor, som igen resulterede i højere priser for kunstgødning. Som igen gjorde fødevarer dyrere.

Der gøres intet for at recirkulere fosfor.

https://oilprice.com/Metals/Commodities/Doomsday-Will-Peak-Phosphate-Get-us-Before-Global-Warming.html

Offline Anklageren

• Hyper medlem
  • Activity:
    100%
    • Vis profil
« Svar #28 Dato: Marts 29, 2018, 11:31:01 am »
Et andet problem i den muligvis ikke alt for fjerne fremtid, er udtømningen af fosfor ressourcerne. Det er værre end peak-oil, fordi kulbrinter kan, i princippet, erstattes af vedvarende energi. Men når al fosfor ligger på havbunden, er der ingen vej tilbage. Menneskeheden vil dø af sult.

Vi har allerede haft problemer med fosfor, for op til finanskrisen stoppede Kina eksporten af fosfor, som igen resulterede i højere priser for kunstgødning. Som igen gjorde fødevarer dyrere.

https://oilprice.com/Metals/Commodities/Doomsday-Will-Peak-Phosphate-Get-us-Before-Global-Warming.html

Menneskelegemet indeholder i alt 800-1.200 g fosfor.

Offline PU

• Hyper medlem
  • Activity:
    56%
  • Politisk Ukorrekt
    • Vis profil
    • Dagens Blæser
« Svar #29 Dato: Marts 29, 2018, 01:54:52 pm »

Menneskelegemet indeholder i alt 800-1.200 g fosfor.
Har jeg aldrig tænkt over.
Iøvrigt mener jeg, at vi skal hjemsende de fremmede.