Forfatter Emne: Stephen Hawking?  (Læst 922 gange)

Offline PU (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    48.8%
  • Country: 00
  • Køn: Mand
  • Politisk Ukorrekt
    • Vis profil
    • Dagens Blæser
Sv: Stephen Hawking?
« Svar #30 Dato: Marts 23, 2018, 07:17:53 pm »
Jeg søgte lidt på Einstein og E=MC2 og fandt denne artikel. https://www.scientificamerican.com/article/was-einstein-the-first-to-invent-e-mc2/
Iøvrigt mener jeg, at vi skal hjemsende de fremmede.

Offline Anklageren

• Hyper medlem
  • Activity:
    100%
  • Country: gl
    • Vis profil
« Svar #31 Dato: Marts 23, 2018, 07:29:44 pm »
Kemikere plejer at måle energien ved reaktioner. Da de spaltede uran, ville de sikkert blive overraskede over den store varme, hvis de ikke kendte til E=MC2. Ved kernespaltning sker også andre reaktioner, så det er jo ikke ren teori, som kan forudsige den reele energimængde. Du kan da muligvis have ret,  det vil jeg på ingen måde udelukke, men hvordan skal vi afgøre det, jeg tror ikke google er til stor hjælp?

Det kunne kemikere aldrig komme til at gøre ved et tilfælde, fordi uran-235 og uran-238 er det samme grundstof, som har præcist de samme kemiske egenskaber.

Ifølge naturlovene er det derfor helt umuligt at separere uran-235 fra uran-238 med kemiske metoder.

Frihed lad være vort Løsen i Nord
Frihed for Loke saavelsom for Thor

Offline PU (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    48.8%
  • Politisk Ukorrekt
    • Vis profil
    • Dagens Blæser
« Svar #32 Dato: Marts 23, 2018, 07:34:47 pm »
Forstå mig nu ret. Hvis man har spaltet en urankerne, så måler man også højst sandsynligt varmeudviklingen, som også kemikere gør.

Offline Anklageren

• Hyper medlem
  • Activity:
    100%
    • Vis profil
Hvorfor tror du, at det er så svært at lave atombomber?
« Svar #33 Dato: Marts 23, 2018, 08:06:04 pm »
Forstå mig nu ret. Hvis man har spaltet en urankerne, så måler man også højst sandsynligt varmeudviklingen, som også kemikere gør.

En kemiker kan slet ikke spalte en atomkerne. Det kan man ikke gøre med kemiske metoder.

Du må have læst om, at iranerne har haft atom-centrifuger i drift, fordi de vil have atomvåben.

Det er ikke centrifuger, som du forstår det.

Man har brug for en partikelaccelerator, som kan sende elektrisk ladede atomer enkeltvis ind i et stærkt magnetfelt. Uran-235 og uran-238 atomerne vil her afbøjes en anelse forskelligt, fordi de ikke har præcis den samme masse.

Det hedder at berige uran, og er rigtig dyrt - så videnskaben ville aldrig få laboratorier med den slags udstyr, hvis politikerne ikke havde en meget stor gulerod. Forskerne skulle altså regne det hele ud i forvejen.

Når man har nok uran-235, som er tilstrækkelig koncentreret, så kan selv et barn få en primitiv atombombe til at lave en paddehattesky uden instruktion, men vil selvfølgelig ikke kunne fortælle om det.

Det er ikke lettere at lave en plutoniumbombe.

« Senest Redigeret: Marts 23, 2018, 08:13:23 pm af Anklageren »

Offline PU (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    48.8%
  • Politisk Ukorrekt
    • Vis profil
    • Dagens Blæser
Sv: Hvorfor tror du, at det er så svært at lave atombomber?
« Svar #34 Dato: Marts 23, 2018, 08:14:38 pm »
En kemiker kan slet ikke spalte en urankerne

Enig, men har jeg da udtrykkeligt skrevet det?

Offline Anklageren

• Hyper medlem
  • Activity:
    100%
    • Vis profil
Sv: Hvorfor tror du, at det er så svært at lave atombomber?
« Svar #35 Dato: Marts 23, 2018, 08:30:13 pm »
Enig, men har jeg da udtrykkeligt skrevet det?

Sådan opfattede jeg det, men du svarer ikke på, at selvom man kender teorien - og det gjorde man ikke før Einstein - ikke at han var alene om det, men han leverede den grundlæggende tanke (før Einstein famlede man med nogen komplicerede æterteorier for at få teorierne til at "passe" med virkeligheden) - så skal man have politikerne til at bevilge mange milliarder for at lave bomben.

Du svarer ikke på, hvordan man kunne få politikerne til at bevilge alle de mange penge - hvis man ikke i forvejen havde en god teori om, at spaltningen af atomet ville kunne udløse hidtil ukendte masser af energi.

Det kunne man jo ikke - vel?

Offline PU (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    48.8%
  • Politisk Ukorrekt
    • Vis profil
    • Dagens Blæser
« Svar #36 Dato: Marts 23, 2018, 08:40:49 pm »
Hasenöhrl havde formlen: m = (4⁄3) E / c2 , det er jo også en pæn energimængde. Sikkert nok til at overbevise henholdsvis Hitler og Roosevelt om at lave en investering.

Offline Anklageren

• Hyper medlem
  • Activity:
    100%
    • Vis profil
Det sagde Hasenöhrls ligning altså ikke noget om
« Svar #37 Dato: Marts 23, 2018, 10:30:31 pm »
Hasenöhrl havde formlen: m = (4⁄3) E / c2 , det er jo også en pæn energimængde. Sikkert nok til at overbevise henholdsvis Hitler og Roosevelt om at lave en investering.

Der var ikke noget relativistisk over Hasenöhrls teori.

Hasenöhrls ligning handlede "kun" om inertien af ​​et hulrum, der indeholder stråling.

Det handler om "lysets masse" - altså om elektromagnetisk strålings tilsyneladende masse. Det ser ud som om lyset har masse, fordi det afbøjes af et tyngdefelt (som jordens tyngdefelt).

Hasenöhrls ligning handlede altså kun om den tilsyneladende masse, som lyset har (I dag tror man ikke på, at lyset har masse på grund af relativitetsteorien).

Hasenöhrls teori sagde altså intet som helst om, at masse er ækvivalent med energi. Før Einstein troede man, at lyset havde en masse, men nu siger man, at rummet "krummer", så lysets afbøjning i et tyngdefelt er en egenskab ved rummet og ikke ved lyset (det er det geniale, fordi det er en generel teori, som forklarer "det hele").

Hasenöhrls teori skal alligevel stemme med Einsteins generelle teori, selvom Hasenöhrls teori kun handlede om at beregne lysets tilsyneladende masse.

Hasenöhrls teori forklarede altså bare hvordan lys opfører sig - og siger ikke meget om alt muligt andet (som atomfysik).

« Senest Redigeret: Marts 24, 2018, 12:01:10 am af Anklageren »

Offline PU (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    48.8%
  • Politisk Ukorrekt
    • Vis profil
    • Dagens Blæser
« Svar #38 Dato: Marts 24, 2018, 10:46:13 am »
Man har siden Newton vidst at masse i bevægelse er energi:  E=1/2mv^2

Jeg fandt Hasenöhrls i den artikel jeg linkede til, og må indrømme at det blev læst lige hurtigt nok, der står at Einstein højst sandsynligt har fået stor inspiration fra ham. Men du har ret. Det jeg har prøvet at sige er at, hvis ikke Einstein havde fundet ud af det, så havde en anden nørd sikker gjort det i stedet for.   :smile1: Tillykke du vandt.

Offline Anklageren

• Hyper medlem
  • Activity:
    100%
    • Vis profil
Man havde ventet på "Einstein" i mange år
« Svar #39 Dato: Marts 24, 2018, 02:31:02 pm »
Man kunne godt tænke "de samme ting" før Einstein, men det var besværligt og langsommeligt, for man lavede "æterteorier" for at få det hele til at passe sammen.

Man kunne ikke forestille sig lysudbredelse uden et medie, og man forsøgte at påvise en ætervind. Det førte jo forskningen i bestemte retninger, fordi forskningen skulle stemme med æterteorierne.

Mennesker kan ikke rigtig forestille sig "ingen ting", for vi har ingen erfaringer med "ingen ting".

Problemet med det her er, at vi bliver nødt til at danne os billeder af noget, som vi ikke kan se, for at hjernen kan arbejde med det.

Danskerne faldt på halen, da Niels Bohr fik nobelprisen, så i Danmark er der atomfysik overalt i uddannelsessystemet, og det er der slet ikke i mange andre lande.

Danskerne er vant til billeder som dette

Sådan ser et kulstofatom med garanti slet ikke ud, men vores hjerne er nødt til at forestille sig atomet på en eller anden måde.

Der er noget af det her, som man aldrig nogen sinde kan få at se, fordi objekterne er mindre end lysets bølgelængde.

Derfor handler det ikke om at finde frem til sandheden, men at frigøre sig så meget som muligt fra hjernens begrænsninger - så man kan finde noget "frugtbart" matematik.

Altså noget, der kan bruges til noget - selvom det sandsynligvis ikke er sandt.

Derfor tog det sin tid, inden videnskaben fik sin Einstein - og det er ikke let at vide, om vi bare ville have fået en anden, hvis man var blevet kvalt i navlestrengen.

« Senest Redigeret: Marts 24, 2018, 03:11:39 pm af Anklageren »

Offline Me

• Hyper medlem
  • Activity:
    2.2%
  • Country: dk
    • Vis profil
« Svar #40 Dato: Marts 24, 2018, 02:48:57 pm »
Dette er ikke hotlink.  :smile1:

Altid glad for at hjælpe. :smile:

Offline Anklageren

• Hyper medlem
  • Activity:
    100%
    • Vis profil
« Svar #41 Dato: Marts 24, 2018, 02:55:39 pm »
Dette er ikke hotlink.  :smile1:

Jeg ville gerne have det gennemsigtigt.

Det kan jeg selvfølgelig selv lave, men det var nemmere at søge det.

Offline Anklageren

• Hyper medlem
  • Activity:
    100%
    • Vis profil
Sådan
« Svar #42 Dato: Marts 24, 2018, 03:10:10 pm »