Forfatter Emne: Hvor klimavenlig er forskellige energiformer?  (Læst 2881 gange)

Offline Carlo

  • Hyper medlem
  • *****
  • Indlæg: 7580
  • Activity:
    21.8%
  • Country: 00
  • Køn: Mand
  • Forkyndende og missionerende ateist og kommunist
    • Vis profil
Sv: Man vil ikke omlægge industrien for et redde fremtiden
« Svar #30 Dato: December 17, 2017, 04:10:58 am »
Hvad mon Carlo får ud af det

Jeg får nøjagtigt det samme ud af det, som jeg hele tiden har ment og skrevet. At el-biler er en luksus for den rigeste, i forvejen mest overforbrugende, 5 % af menneskeheden.

At fremstille el-biler som en løsning på energifrådseriet er rent hykleri.

I de kredse som hykler om el-biler. Det som jeg egentligt lagde ud med:

Hvad skulle der være i vejen for at indføre lavere hastigheder og accellerationer? Hvad skulle der være i vejen for lettere og mindre biler? Hvad skulle der være i vejen med at bruge mere tog, bus, syggel og gåben?
Licensnægteren: "Charlottesville er ingen ting i forhold til hvad der kommer i Sverige fra NMR fremover."

Offline Carlo

  • Hyper medlem
  • *****
  • Indlæg: 7580
  • Activity:
    21.8%
  • Country: 00
  • Køn: Mand
  • Forkyndende og missionerende ateist og kommunist
    • Vis profil
Sv: Om at skille snot fra kanel
« Svar #31 Dato: December 17, 2017, 04:34:32 am »
Selv om man holder op med at frådse med energien, så skal energien jo produceres - og det kan man alligevel gøre miljøvenlig - eller ikke miljøvenlig.

Man kan med andre ord både forbruge mindre energi og samtidig producere energien på en mere miljøvenlig måde.


Jeg forstår slet ikke, hvorfor det skulle være ligegyldigt at producere miljøvenligt, når man sparer.

Besparelser er overhovedet ikke på dagsordenen. Den får hele armen med elektriske terassevarmere, og jeg ved ikke hvad.

Citér
Efter at have vænnet mig til Grønland, ...............

Grønland skulle nok nedlægges, ud fra et energisynspunkt. Man holder liv i de mest besynderlige udsteder, hvor der skal bruges transport med helikopter, for den mindste bulne finger.
Licensnægteren: "Charlottesville er ingen ting i forhold til hvad der kommer i Sverige fra NMR fremover."

Offline Carlo

  • Hyper medlem
  • *****
  • Indlæg: 7580
  • Activity:
    21.8%
  • Country: 00
  • Køn: Mand
  • Forkyndende og missionerende ateist og kommunist
    • Vis profil
Sv: Hvor klimavenlig er forskellige energiformer?
« Svar #32 Dato: Januar 03, 2018, 08:08:11 am »
Nu bliver vedvarende energi billigere. Nej, hvor skal vi rigtigt frådse. Her en el-opvarmet indkørsel. Og sådan er det overalt.

https://www.facebook.com/cheddar/videos/2026225067698221/
Licensnægteren: "Charlottesville er ingen ting i forhold til hvad der kommer i Sverige fra NMR fremover."

Offline Anklageren (OP)

  • Hyper medlem
  • *****
  • Indlæg: 19372
  • Activity:
    84%
  • Country: gl
  • Køn: Mand
    • Vis profil
Sv: Man vil ikke omlægge industrien for et redde fremtiden
« Svar #33 Dato: Januar 03, 2018, 06:31:11 pm »
Hvad mon Carlo får ud af det

Jeg får nøjagtigt det samme ud af det, som jeg hele tiden har ment og skrevet. At el-biler er en luksus for den rigeste, i forvejen mest overforbrugende, 5 % af menneskeheden.

At fremstille el-biler som en løsning på energifrådseriet er rent hykleri.

I de kredse som hykler om el-biler. Det som jeg egentligt lagde ud med:

Hvad skulle der være i vejen for at indføre lavere hastigheder og accellerationer? Hvad skulle der være i vejen for lettere og mindre biler? Hvad skulle der være i vejen med at bruge mere tog, bus, syggel og gåben?

Man vælger ikke automatisk det, som der ikke er noget i vejen med. Man ville ende med en hulens bunke ting.


Frihed lad være vort Løsen i Nord
Frihed for Loke saavelsom for Thor

Offline Carlo

  • Hyper medlem
  • *****
  • Indlæg: 7580
  • Activity:
    21.8%
  • Country: 00
  • Køn: Mand
  • Forkyndende og missionerende ateist og kommunist
    • Vis profil
Sv: Hvor klimavenlig er forskellige energiformer?
« Svar #34 Dato: Februar 05, 2018, 05:39:25 am »
man hører tit, fra optimisterne, at vedvarende energi er ved at tage over i verden. Vås! I dag dækkes kun 0,8% af verdens energiforsyning af "renewable" energi. I 2040 vil andelen være steget til 4 %.

Vedvarende energi er helt til grin. Og, nej! Jeg har ikke den fjerneste ide om hvordan det så bør være, da jeg ikke drømmer om perfekte samfund. Konstaterer bare at sådan er kapitalismen. Og kapitalismen gør ende på menneskeheden.

Fre Bjørn Lomborgs FB-side. Uha, nu bliver jeg angrebet for "guilt by association".



Bjørn Lomborgs opslag.

https://www.facebook.com/search/top/?q=bj%C3%B8rn%20lomborg&ref=eyJzaWQiOiIwLjY5ODYzMTQ2OTg1ODgxMDMiLCJxcyI6IkpUVkNKVEl5WW1vbFF6TWxRamh5YmlVeU1HeHZiV0p2Y21jbE1qSWxOVVEiLCJndiI6ImJlZTA5ZjkzZmE3MzJjZmE1OWExY2I2ZDlmNDUwZDM4OTI0MjRlNDkiLCJlbnRfaWRzIjpbXSwiYnNpZCI6IjY3MzMxMzM5Y2IwZDI5NGMzODM0ZWMyOWQ1YTFiMDQzIn0
Licensnægteren: "Charlottesville er ingen ting i forhold til hvad der kommer i Sverige fra NMR fremover."

Offline Anklageren (OP)

  • Hyper medlem
  • *****
  • Indlæg: 19372
  • Activity:
    84%
  • Country: gl
  • Køn: Mand
    • Vis profil
Det er altså bare SÅ falsk
« Svar #35 Dato: Februar 10, 2018, 01:59:51 pm »

Nu har jeg kigget på International Energy Agency og World Energy Outlook 2017 - som du (og Bjørn Lomborg) ellers bruger som kilde.

Du skriver: " Vås! I dag dækkes kun 0,8% af verdens energiforsyning af "renewable" energi. I 2040 vil andelen være steget til 4 %" - men det er bare så falsk med World Energy Outlook 2017 som kilde.

I World Energy Outlook 2017 står der: "Lys fremtid for vedvarende energi. Vedvarende energi indfanger to tredjedele af de globale investeringer i kraftværker til 2040, da de i mange lande bliver den billigste kilde til den nye generation."

https://www.iea.org/weo2017/#section-1-3


man hører tit, fra optimisterne, at vedvarende energi er ved at tage over i verden. Vås! I dag dækkes kun 0,8% af verdens energiforsyning af "renewable" energi. I 2040 vil andelen være steget til 4 %.

Vedvarende energi er helt til grin. Og, nej! Jeg har ikke den fjerneste ide om hvordan det så bør være, da jeg ikke drømmer om perfekte samfund. Konstaterer bare at sådan er kapitalismen. Og kapitalismen gør ende på menneskeheden.

Fre Bjørn Lomborgs FB-side. Uha, nu bliver jeg angrebet for "guilt by association".


Frihed lad være vort Løsen i Nord
Frihed for Loke saavelsom for Thor

Offline Carlo

  • Hyper medlem
  • *****
  • Indlæg: 7580
  • Activity:
    21.8%
  • Country: 00
  • Køn: Mand
  • Forkyndende og missionerende ateist og kommunist
    • Vis profil
Sv: Hvor klimavenlig er forskellige energiformer?
« Svar #36 Dato: Februar 20, 2018, 01:14:30 pm »
Lad først og fremmest være med at få børn. Det vil have langt større effekt en nok så mange elbiler og nok så meget vedvarende energi.

Licensnægteren: "Charlottesville er ingen ting i forhold til hvad der kommer i Sverige fra NMR fremover."

Offline Marius, the giraffe

  • Fuld medlem
  • ***
  • Indlæg: 148
  • Activity:
    0.8%
  • Country: 00
    • Vis profil
Sv: Hvor klimavenlig er forskellige energiformer?
« Svar #37 Dato: Februar 20, 2018, 02:48:55 pm »
Apropos elbiler mener klima- og naturbeskyttelsesorganisationen WWF i Tyskland, at elbiler i dag er mere skadelige for miljøet end traditionelle biler.
https://ing.dk/artikel/test-saa-meget-forurener-elbiler-165111

Tankevækkende ikk’???
//MTG

Offline Anklageren (OP)

  • Hyper medlem
  • *****
  • Indlæg: 19372
  • Activity:
    84%
  • Country: gl
  • Køn: Mand
    • Vis profil
Nej - det er ikke tankevækkende
« Svar #38 Dato: Februar 20, 2018, 03:04:55 pm »
Apropos elbiler mener klima- og naturbeskyttelsesorganisationen WWF i Tyskland, at elbiler i dag er mere skadelige for miljøet end traditionelle biler.
https://ing.dk/artikel/test-saa-meget-forurener-elbiler-165111

Tankevækkende ikk’???

De multinationale olieselskaber giver sig ikke uden kamp, så olieselskaberne har lobbyister, og de finansierer forskning, der sætter deres egne produkter i et bedre lys.

Det er helt parallelt med, at tobaksindustrien for nogen år siden finansierede forskning, der satte spørgsmålstegn ved tobaks skadelighed.

Man forstår bedst problematikken ved at se på, hvordan det ser ud den dag - alt - batterier og det hele bliver produceret ved hjælp af CO2 neutral vedvarende energi.

-

Det er heller ikke sandt i dag, at "elbiler i dag er mere skadelige for miljøet end traditionelle biler" - og vi kan da godt tage den debat, hvis du vil.

Frihed lad være vort Løsen i Nord
Frihed for Loke saavelsom for Thor

Offline Carlo

  • Hyper medlem
  • *****
  • Indlæg: 7580
  • Activity:
    21.8%
  • Country: 00
  • Køn: Mand
  • Forkyndende og missionerende ateist og kommunist
    • Vis profil
Sv: Det er altså bare SÅ falsk
« Svar #39 Dato: Februar 20, 2018, 04:13:52 pm »
I World Energy Outlook 2017 står der: "Lys fremtid for vedvarende energi. Vedvarende energi indfanger to tredjedele af de globale investeringer i kraftværker til 2040, da de i mange lande bliver den billigste kilde til den nye generation."

Det mangler vi endnu at se. De investeringer der kommer, i vedvarende energi, vil finde sted i den i forvejen mest energifrådsende del af verden.

Billigste, ja. Men p gr a investeringerne, er det ikke på dagsordenen for 90 % af menneskeheden. De gør hvad der ligger lige for. Bruger fossil energi. For den infrastruktur har de i forvejen.
Licensnægteren: "Charlottesville er ingen ting i forhold til hvad der kommer i Sverige fra NMR fremover."

Offline Marius, the giraffe

  • Fuld medlem
  • ***
  • Indlæg: 148
  • Activity:
    0.8%
  • Country: 00
    • Vis profil
Sv: Hvor klimavenlig er forskellige energiformer?
« Svar #40 Dato: Februar 20, 2018, 04:31:43 pm »
Nu er det jo ikke postulater jeg kommer med, med det tyske bilmagasin Auto Motor & Sport der citere Klima- og naturbeskyttelsesorganisationen WWF i Tyskland.

Bemærk at mit link er til Ingeniøren.dk, der gør en dyd i valide oplysninger – og der gøres opmærksom på at der her kun er tale om udledning af CO2, og ikke forurening generelt…

Dansk elproduktion udleder lige nu (20-02-2018 – 16:15) på 492 g. CO2 / pr. KWh.
https://energinet.dk/energisystem_fullscreen

Ved 5 km./KWh giver dette vel omkring 98,4 g. CO2 pr. kørt kilometer, som ligger en del over hvad folk tror at en elbil udleder…
Altså ren udledning af CO2 pr. kørt kilometer – ikke noget leverings, fremstillings eller tilvirknings CO2

Og det trods vores multi-milliard dyre foreløbige omlægning til grøn energi???

Jeg finder det overraskende!!!
Gør du ikke???
//MTG

Offline anti-rød.

  • Hyper medlem
  • *****
  • Indlæg: 2078
  • Activity:
    10.6%
  • Country: 00
  • Socialisme - verdens menneskefjendske ideologi
    • Vis profil
Sv: Hvor klimavenlig er forskellige energiformer?
« Svar #41 Dato: Februar 20, 2018, 04:40:42 pm »
Den sunde fornuft tilsiger man finder på noget andet end benzin.

Hvorfor kom der ikke noget ud af bioethanol ?
Jeg så for en del år siden en Volvo der kørte på det.

Man kunne godt bruge tog mere, hvis ikke det var for det håbløse bane Danmark og lige så håbløse DSB.

Den første danske jernbane, København-Roskilde, blev indviet den 26. juni 1847.
Er der nogen der ved hvor lang tid turen tog den gang og nu ?.


En sand hændelse.

Jeg kommer ind i et tog og sætter mig. Der udspiller sig så en dialog mellem mig og konduktøren.

Konduktøren:
De må ikke sidde her!

Mig:
Hvorfor ikke?

Konduktøren:
Kan de ikke se der står busine slas på væggen (sagt på dansk)

Mig:
Det må de frygteligt meget undskylde. Jeg skulle have været til København, og nu er jeg kommet ind i et engelsk tog. Hjælper det jeg står op?

Konduktøren:
Næh nej, det er rigtigt, men det her er business class.

Mig:
Det er der ingen der har fortalt om, og hvorfor skriver i det ikke på dansk ?
(forretningsklasse)

Konduktøren:
Har ingen anelse om hvad ledelsen finder på hele tiden.
Man siger jo "næst efter seksualdriften, så er
jernbanedriften den vanskeligste at styre!

Mig:
Ok, jeg sætter mig naturligvis et andet sted hvor stolene er akkurat magen til.



« Senest Redigeret: Februar 20, 2018, 04:54:15 pm af anti-rød. »

Offline Anklageren (OP)

  • Hyper medlem
  • *****
  • Indlæg: 19372
  • Activity:
    84%
  • Country: gl
  • Køn: Mand
    • Vis profil
Sv: Hvor klimavenlig er forskellige energiformer?
« Svar #42 Dato: Februar 20, 2018, 04:53:14 pm »
Nu er det jo ikke postulater jeg kommer med, med det tyske bilmagasin Auto Motor & Sport der citere Klima- og naturbeskyttelsesorganisationen WWF i Tyskland.

Bemærk at mit link er til Ingeniøren.dk, der gør en dyd i valide oplysninger – og der gøres opmærksom på at der her kun er tale om udledning af CO2, og ikke forurening generelt…

Dansk elproduktion udleder lige nu (20-02-2018 – 16:15) på 492 g. CO2 / pr. KWh.
https://energinet.dk/energisystem_fullscreen

Ved 5 km./KWh giver dette vel omkring 98,4 g. CO2 pr. kørt kilometer, som ligger en del over hvad folk tror at en elbil udleder…
Altså ren udledning af CO2 pr. kørt kilometer – ikke noget leverings, fremstillings eller tilvirknings CO2

Og det trods vores multi-milliard dyre foreløbige omlægning til grøn energi???

Jeg finder det overraskende!!!
Gør du ikke???

Jeg gør ikke, for jeg har læst mange forskellige opgørelser over el-bilers CO2-profiler i hele deres livscyklus.

Det er derfor ikke sådan, at du pludselig har fundet en artikel, som siger sandheden.

Det giver næsten ikke mening bare at præsentere en af "de andre" opgørelser - men hvis du vil - så kan jeg da godt det.

Din artikel er 5 år gammel, og jeg henviser til en nutidig artikel i Ingeniøren, som du åbenbart stoler på.

Citat: "Fra samlebånd til ophug er elbiler bedre for klimaet end dieselbiler – selv i Polen, hvor elnettet er sort som kul, og produktion af 1 kWh elektricitet til elbilen udleder 650 gram CO2."

https://ing.dk/artikel/elbiler-slaar-dieselbiler-selv-lande-med-sorteste-stroem-207803

Frihed lad være vort Løsen i Nord
Frihed for Loke saavelsom for Thor

Offline Marius, the giraffe

  • Fuld medlem
  • ***
  • Indlæg: 148
  • Activity:
    0.8%
  • Country: 00
    • Vis profil
Sv: Hvor klimavenlig er forskellige energiformer?
« Svar #43 Dato: Februar 20, 2018, 07:07:45 pm »
@Anklageren

Glem alt om hvad der er skrevet hidtil og forhold dig til følgende:

1.   En gennemsnitlig elbil køre 5 km/KWh
2.   DK udleder 492 g. CO2/KWh denne eftermiddag.

Dette er fakta, og kan ikke gradbøjes – uanset om du skriver med stort, fed, rød eller kursiv…
//MTG

Offline Anklageren (OP)

  • Hyper medlem
  • *****
  • Indlæg: 19372
  • Activity:
    84%
  • Country: gl
  • Køn: Mand
    • Vis profil
Det gør jeg så
« Svar #44 Dato: Februar 20, 2018, 07:26:07 pm »
@Anklageren

Glem alt om hvad der er skrevet hidtil og forhold dig til følgende:

1.   En gennemsnitlig elbil køre 5 km/KWh
2.   DK udleder 492 g. CO2/KWh denne eftermiddag.

Dette er fakta, og kan ikke gradbøjes – uanset om du skriver med stort, fed, rød eller kursiv…

Jeg ved ikke, hvor du har tallene fra. Jeg goglede lidt, og kan se at danskerne udledte 304 g CO2/KWh i 2015.

https://ing.dk/artikel/rekordlav-co2-udledning-fra-el-sidste-aar-182577

Så fandt jeg følgende:

Forbrænding af 1 liter benzin skaber en CO2 udledning på 2400 gram.

Tilsvarende skaber forbrænding af 1 liter diesel en CO2 udledning på 2700 gram.

En benzinbil med et normeret forbrug på 16 km/l udleder således 2400/16 = 150 g/km.

En dieselbil med et normeret forbrug på 18 km/l udleder tilsvarende 2700/18 = 150 g/km.

Hvor mange g CO2 udleder en EL-bil så pr. kilometer til sammenligning?

For Renault ZOE er værdien  210/22 = 9,6 km/kWh.

For Tesla Model S 85 (tilgængelig batterikapacitet ca. 75 kWh) er værdien 502/75 = 6,7 km/kWh.

En ZOE vil højst ”udlede” 330 / 9,6 = 34,4 gram CO2 pr. kilometer.

En Tesla 85 vil tilsvarende højst ”udlede” 330 / 6,7 = 49,3 gram CO2 pr. kilometer.

Du kan se udregningen her:

http://fdel.dk/nyheder/beregning-af-aekvivalent-kml-for-elbiler-ud-fra-co2-udledning/
Frihed lad være vort Løsen i Nord
Frihed for Loke saavelsom for Thor