Forfatter Emne: din favourite kristmas song  (Læst 1229 gange)

Offline Evalu

• Hyper medlem
  • Activity:
    1%
  • Country: 00
    • Vis profil
Sv: Min yndlings julesang er dansk
« Svar #15 Dato: November 29, 2017, 10:14:18 pm »
Desværre er det blandt andet det, du skriver om - traditionerne, sangene/salmerne, maden, træet/pynten, kirken (julegudstjenesten), familiehyggen osv., der er ved at dø.

Juletraditioner er vigtige.
Mine voksne børn har endnu ikke stiftet familie, så de kommer stadig hjem til jul, hvor julen kører helt "på skinner" - lige som den altid har gjort. :smile1:
Når de får børn, så synes jeg, at de skal skabe deres egne juletraditioner, og så må jeg "nøjes" med at være julegæst.

Citér
Min yndlings-julesang/salme (ikke 'favourite' !!, jeg skriver dansk på en dansk debatside) er i øvrigt på mindst 56. år "Julen har bragt velsignet bud", men så skal den også helst synges af kor - som i den i dag meget ukorrekte danske film, "Fra den gamle købmandsgård", som Danmarx Radio (DR1) til min store forbavselse sendte juleaften 2013. (Det er nok sket ved en fejl.)

En tradition, jeg også har bragt med fra mit barndomshjem, er at alle - startende med den yngste - skal vælge en sang/salme hver, når vi går rundt om juletræet, og netop "Julen har bragt velsignet bud" har været mit valg hver eneste jul, så længe jeg kan huske.

Offline lyjse

• Hyper medlem
  • Activity:
    8.6%
    • Vis profil
Sv: din favourite kristmas song
« Svar #16 Dato: November 29, 2017, 10:29:42 pm »
Evalu

Citér
Juletraditioner er vigtige.
Mine voksne børn har endnu ikke stiftet familie, så de kommer stadig hjem til jul, hvor julen kører helt "på skinner" - lige som den altid har gjort. :smile1:
Når de får børn, så synes jeg, at de skal skabe deres egne juletraditioner, og så må jeg "nøjes" med at være julegæst.

Jeg holdt jul, hos mine bedsteforældre, da jeg var barn / ung.

Jeg blev gift som 20 årig, og fra den jul, og de næste mange år, samlede jeg og min mand, hele familien, på begge sider.

Efter familien er vokset, børn  / svigerbørn og børnebørn - har vi "flyttet lidt rundt" med "juleaften" - en overgang holdt vi juleaften lillejuleaften - de sidste par år, har vi holdt julefrokost 2.juledag.
Så sidder vi alene juleaften, men det gør mig ikke noget, det vigtigste er, at vi kan samles og hygge i julen !

I løbet af alle de år, er der jo sket store forandringer - sorg og savn, som vi må leve med - julen er  ikke - som den var engang, men man må jo prøve at få det bedste ud af det, sådan er livet jo, for os alle.