Forfatter Emne: Nogen el-bil tosser her?  (Læst 1822 gange)

Offline Anklageren

  • Hyper medlem
  • *****
  • Indlæg: 18453
  • Activity:
    77%
  • Country: gl
  • Køn: Mand
    • Vis profil
Svar til Carlo med moderne kildeangivelser
« Svar #15 Dato: November 26, 2017, 11:34:14 pm »


Jeg ved godt, at det ikke passede dig, men DONG har givet tilbud på at opføre to nye havvindmølleparker i den tyske del af Nordsøen, uden krav om tyske støttekroner til EL-afregningspriserne for at få driften til at hænge sammen.

https://maritimedanmark.dk/?Id=34457

Du skulle skimme artiklen, så du bliver bedre opdateret.

Når det tidligere har været nødvendigt at give tilskud for at få økonomien i vindmølledrift til at hænge sammen, så skyldes det at det har været en hel ny teknologi, som har skullet konkurrere med en teknologi, som er blevet udviklet gennem mange år. Allerede nu er vindmøller altså ved at kunne konkurrere, og det bliver bedre, som du kan se nederst i min kommentar. I dag dækker vindmøller 36,2 % af EL-produktionen, og biobrændsel dækker også en stor andel.

Transportsektoren står for mere end 20 % af den danske CO2-udledning - og det er den eneste sektor, som man ikke allerede er i fuld gang med at omstille

Der er blevet blandet en smule bioethanol i benzinen, men ellers er der ikke sket noget.

http://bilviden.dk/Energi-og-miljo.aspx



Transportsektoren er samtidig den eneste del af energisektoren, som er helt afhængig af fossile brændstoffer. Transportbranchen står for 70% af olieforbruget.

http://www.eof.dk/Viden/Statistik/Energiforbrug%20i%20Danmark/olieforbrug-dk

Der er mange andre muligheder for at gå væk fra fossile brændstoffer i resten af energisektoren. Den største omstilling til vedvarende energi sker inden for el- og fjernvarmesektoren, hvor der sker en markant omstilling til biomasse og udbygning med vindkraft.

Dong Energy har allerede besluttet, at det fra 2023 skal være helt slut med at fyre med kul på selskabets kraftværker, og regeringen vil helt skrotte kul til elproduktion i 2030

Nye havvindmølleparker er billigere end nye kulkraftværker, lyder begrundelsen.

"- Prisen på vedvarende energi rasler ned, og vi er nået til et punkt, hvor nye havvindmølleparker er billigere end nye kulkraftværker i Danmark. Kul er stærkt forurenede, og vi vil gerne vise, at vi er parate til tage et international lederskab, siger energi-, forsynings- og klimaminister Lars Chr. Lilleholt."

https://www.dr.dk/nyheder/viden/miljoe/regeringen-vil-skrotte-kul-til-elproduktion-i-2030

Hvorfor skulle man så holde transportsektoren uden for?

« Senest Redigeret: November 27, 2017, 02:27:55 am af Anklageren »
Frihed lad være vort Løsen i Nord
Frihed for Loke saavelsom for Thor

Online Carlo (OP)

  • Hyper medlem
  • *****
  • Indlæg: 7267
  • Activity:
    23.8%
  • Country: 00
  • Køn: Mand
  • Forkyndende og missionerende ateist og kommunist
    • Vis profil
Sv: Svar til Carlo med moderne kildeangivelser
« Svar #16 Dato: December 16, 2017, 05:43:13 pm »
Hvorfor skulle man så holde transportsektoren uden for?

Fordi biler er hellige. At forslå lavere hastigheder og den slags, er være end at pisse på en muslims koran.

Nu har man lige sænket afgifterne på dyre biler. En forkert vej at gå, når man taler om bæredygtighed.

Derfor er al den snak om el-biler noget hykleri, der skriger til himlen. Bæredygtighed rager dem en høstblomst, men det der ragef dem er gode opinionstal og gode afkast til aktionærerne i bilindustrien - også i elbil industrien.
Licensnægteren: "Charlottesville er ingen ting i forhold til hvad der kommer i Sverige fra NMR fremover."

Offline Anklageren

  • Hyper medlem
  • *****
  • Indlæg: 18453
  • Activity:
    77%
  • Country: gl
  • Køn: Mand
    • Vis profil
Sv: Svar til Carlo med moderne kildeangivelser
« Svar #17 Dato: December 16, 2017, 06:27:10 pm »
Hvorfor skulle man så holde transportsektoren uden for?

Fordi biler er hellige. At forslå lavere hastigheder og den slags, er være end at pisse på en muslims koran.

Nu har man lige sænket afgifterne på dyre biler. En forkert vej at gå, når man taler om bæredygtighed.

Derfor er al den snak om el-biler noget hykleri, der skriger til himlen. Bæredygtighed rager dem en høstblomst, men det der ragef dem er gode opinionstal og gode afkast til aktionærerne i bilindustrien - også i elbil industrien.

Hvorfor kommenterer du ikke, at transportsektoren står for mere end 20 % af den danske CO2-udledning?

Du foretrækker at fokusere på, at transportsektoren står for 7% af energifurbruget (så vidt jeg husker er det dette, som du skriver).

Hvorfor foretrækker du den vinkel?

Det virker tendentiøst.

Frihed lad være vort Løsen i Nord
Frihed for Loke saavelsom for Thor

Online Carlo (OP)

  • Hyper medlem
  • *****
  • Indlæg: 7267
  • Activity:
    23.8%
  • Country: 00
  • Køn: Mand
  • Forkyndende og missionerende ateist og kommunist
    • Vis profil
Sv: Svar til Carlo med moderne kildeangivelser
« Svar #18 Dato: December 17, 2017, 03:40:09 am »
Hvorfor kommenterer du ikke, at transportsektoren står for mere end 20 % af den danske CO2-udledning?

Du foretrækker at fokusere på, at transportsektoren står for 7% af energifurbruget (så vidt jeg husker er det dette, som du skriver).

Hvorfor foretrækker du den vinkel?

Det virker tendentiøst.

De 7 % er noget fra 1986.
Licensnægteren: "Charlottesville er ingen ting i forhold til hvad der kommer i Sverige fra NMR fremover."

Online Carlo (OP)

  • Hyper medlem
  • *****
  • Indlæg: 7267
  • Activity:
    23.8%
  • Country: 00
  • Køn: Mand
  • Forkyndende og missionerende ateist og kommunist
    • Vis profil
Sv: Nogen el-bil tosser her?
« Svar #19 Dato: Januar 05, 2018, 05:42:38 am »
Fra Shenzhen i Kina. (Jeg anede ikke der var nogen by der hed sådan før jeg læste artiklen, men byen har dobbelt så stort indbyggertal som Danmark).

https://www.tu.no/artikler/gigantbyen-har-byttet-ut-alle-dieselbussene-med-elbusser/415297

Det kinesiske diktatur anvender endelig teknologien til noget fornuftigt, nemlig kollektiv trafik. Det havde ikke kunnet lade sig gøre i et demokrati, for der havde folket og bilmafiaen krævet: biler, veje, broer og tunneler. Og atter biler.
Licensnægteren: "Charlottesville er ingen ting i forhold til hvad der kommer i Sverige fra NMR fremover."

Offline dna

  • Senior medlem
  • ****
  • Indlæg: 404
  • Activity:
    3.6%
    • Vis profil
Sv: Nogen el-bil tosser her?
« Svar #20 Dato: Januar 05, 2018, 08:50:41 am »
Fra Shenzhen i Kina. (Jeg anede ikke der var nogen by der hed sådan før jeg læste artiklen, men byen har dobbelt så stort indbyggertal som Danmark).

https://www.tu.no/artikler/gigantbyen-har-byttet-ut-alle-dieselbussene-med-elbusser/415297

Det kinesiske diktatur anvender endelig teknologien til noget fornuftigt, nemlig kollektiv trafik. Det havde ikke kunnet lade sig gøre i et demokrati, for der havde folket og bilmafiaen krævet: biler, veje, broer og tunneler. Og atter biler.

De fleste demokratier, hvis ikke alle, har også kollektiv trafik  :wink:

Online Carlo (OP)

  • Hyper medlem
  • *****
  • Indlæg: 7267
  • Activity:
    23.8%
  • Country: 00
  • Køn: Mand
  • Forkyndende og missionerende ateist og kommunist
    • Vis profil
Sv: Nogen el-bil tosser her?
« Svar #21 Dato: Marts 24, 2018, 04:42:01 am »
Nu får vi endnu mere CO2-udledning. Blå blok vil bygge en bro over Kattegat, der kun skal være for biler. De graver os endnu mre ned i privatbilismens vold.

https://www.dr.dk/nyheder/politik/blaat-flertal-genopliver-bro-over-kattegat?cid=soc_facebook_drnyheder_1ev0c5pt

Liberal Alliance skulle hellere kalde sig Bilistisk Parti.
Licensnægteren: "Charlottesville er ingen ting i forhold til hvad der kommer i Sverige fra NMR fremover."

Online Carlo (OP)

  • Hyper medlem
  • *****
  • Indlæg: 7267
  • Activity:
    23.8%
  • Country: 00
  • Køn: Mand
  • Forkyndende og missionerende ateist og kommunist
    • Vis profil
Sv: Nogen el-bil tosser her?
« Svar #22 Dato: Juli 11, 2018, 03:24:43 pm »
Den seneste afgiftsreform på biler, har medført at der er kommet tungere biler og dermed mere CO2-udledning. Klimahykleriet råber til himmelen.

https://www.dr.dk/nyheder/politik/efter-aendrede-bilafgifter-nye-biler-udleder-mere-co2
Licensnægteren: "Charlottesville er ingen ting i forhold til hvad der kommer i Sverige fra NMR fremover."

Offline Anklageren

  • Hyper medlem
  • *****
  • Indlæg: 18453
  • Activity:
    77%
  • Country: gl
  • Køn: Mand
    • Vis profil
Til gengæld er Tesla ved at komme op i gear
« Svar #23 Dato: Juli 11, 2018, 04:11:34 pm »
Tesla er nu nået op på at producere 5.031 af model 3s om ugen

https://www.engadget.com/2018/07/02/tesla-made-5-031-model-3s-in-a-week/



Den er bygget af aluminium og ruster ikke. På gaden koster model 3 knap 433.000 kr. i Danmark, når den om kort tid kan købes.

https://www.engadget.com/2018/07/10/tesla-model-3-sales-open/

Frihed lad være vort Løsen i Nord
Frihed for Loke saavelsom for Thor

Online Carlo (OP)

  • Hyper medlem
  • *****
  • Indlæg: 7267
  • Activity:
    23.8%
  • Country: 00
  • Køn: Mand
  • Forkyndende og missionerende ateist og kommunist
    • Vis profil
Sv: Til gengæld er Tesla ved at komme op i gear
« Svar #24 Dato: Juli 12, 2018, 04:00:14 am »
Tesla er nu nået op på at producere 5.031 af model 3s om ugen

Klimahykleriet skriger til himmelen.
Licensnægteren: "Charlottesville er ingen ting i forhold til hvad der kommer i Sverige fra NMR fremover."

Offline Grisebassen

  • Jr. medlem
  • **
  • Indlæg: 76
  • Activity:
    15.2%
  • Country: dk
  • Køn: Mand
    • Vis profil
Sv: Nogen el-bil tosser her?
« Svar #25 Dato: Juli 12, 2018, 08:22:56 am »
Emnet er allerede afsporet til at tale om socialisme og sikkert også snart indvandring...det er de samme ting som køre i ring.

Blive i aldrig trække af de samme politiske debatter i alle emnerne?

Angående el-biler, så er det godt for lokal forureningen, men de tungmetaller der skal bruges til de nuværende batterier umuliggøre erstatning af normale biler, det er simpelthen ikke nok råmaterialer tilgængelige i en lang årrække selv med du udvidelser af udvinding som foretages.

Online Marius, the giraffe

  • Fuld medlem
  • ***
  • Indlæg: 132
  • Activity:
    4.6%
  • Country: 00
    • Vis profil
Sv: Nogen el-bil tosser her?
« Svar #26 Dato: Juli 12, 2018, 03:00:25 pm »
Trådstarter mener at restriktioner på acceleration, hastighed og størrelse af biler, er vejen frem til en bæredygtig CO2 reduceret fremtid.

Jeg tror det ikke…

At begynde at køre langsomt på motorveje, og accelerere nænsomt, har ingen gang på jord.

I vores konkurrenceprægede samfund, er det aldeles udelukket at man skal anvende mere end minimal tid, på at lede sig transportere fra A til B.

Jeg mener dog at man kunne gøre noget ved trængslen i de større byer, ved dels at etabler METROer, samt at gøre lokaltrafik med det offentlige (næste) gratis.

Med næsten gratis mener jeg måske en 2-krone – på den vis tvinges du til at lade dig registrere, når du benytter det offentlige, og hærværk samt andre forbrydelser minimeres.

Bøderne for ikke-registrering skal virkelig være mærkbar, måske et kontrolgebyr på 2.000 kr.
Hvem vil spare en 2-krone med risiko for 2.000 i bøde?

Bevares, ovenstående vil koste penge – men en styrkelse af infrastrukturen, er en styrkelse af samfundet.

CO2 problematikken er måske lidt vanskeligere at komme ud over, grundet Danmarks energipolitik.

Elbiler forurener en del mere end man tror, så den løsning duer ikke, med mindre at vi finder en strøm-mine, som vi kan hakke KWh ud af.

Rigtigt, vores elbils-kilometer er mindre CO2 belastende end Tysklands og Englands, men omvendt ikke så rene som Sverige og Frankrigs.
Jeg tror at man kan regne med et sted mellem ⅓ og ½ sparet CO2, hvilket ikke er tilstrækkeligt, når verden skal reddes…

Jeg har en plan – men den kræver en revidering af vores energiaftale af 1985…
Og den bliver sikkert svær for danskerne at sluge  :JC_doubledown:
//MTG

Offline Anklageren

  • Hyper medlem
  • *****
  • Indlæg: 18453
  • Activity:
    77%
  • Country: gl
  • Køn: Mand
    • Vis profil
Sv: Nogen el-bil tosser her?
« Svar #27 Dato: Juli 12, 2018, 03:19:34 pm »


Elbiler forurener en del mere end man tror, så den løsning duer ikke, med mindre at vi finder en strøm-mine, som vi kan hakke KWh ud af.



Jeg ved ikke, hvad du tror, men det virker, som om du er hoppet på klimaskeptikernes propaganda.

Frihed lad være vort Løsen i Nord
Frihed for Loke saavelsom for Thor

Offline GuBBi

  • Administrator
  • Hyper medlem
  • *****
  • Indlæg: 2218
  • Activity:
    7.8%
  • Country: dk
    • Vis profil
Sv: Svar til Carlo med moderne kildeangivelser
« Svar #28 Dato: Juli 12, 2018, 03:31:51 pm »
Hvorfor skulle man så holde transportsektoren uden for?

Fordi biler er hellige. At forslå lavere hastigheder og den slags, er være end at pisse på en muslims koran.

Nu har man lige sænket afgifterne på dyre biler. En forkert vej at gå, når man taler om bæredygtighed.

Derfor er al den snak om el-biler noget hykleri, der skriger til himlen. Bæredygtighed rager dem en høstblomst, men det der ragef dem er gode opinionstal og gode afkast til aktionærerne i bilindustrien - også i elbil industrien.

Det er komplet ligegyldigt hvad motivationen for at lave El-biler og miljørigtige løsninger er, så længe resultatet er noget vi kan bruge. Naturligvis er motivationen profit, men det er det smukke ved kapitalismen: Den forvandler egoistisk grådighed til et samfundsgode.

Det kinesiske diktatur anvender endelig teknologien til noget fornuftigt, nemlig kollektiv trafik. Det havde ikke kunnet lade sig gøre i et demokrati, for der havde folket og bilmafiaen krævet: biler, veje, broer og tunneler. Og atter biler.

Der er så mange ting galt her. For det første har vi også elbusser i danmark, ligesom vi også har offentlig transport generelt. Ja vores toge i hovedstadsområdet har faktisk kørt på el siden 30'erne. Og nu skal elbusser generelt også have veje, broer og tunneler for at fungere. Disse veje, broer og tunneler bliver i høj grad sponsoreret af afgifter på private biler. Skak mat.

Men jeg vil da give dig ret i én ting: Det eneste der står i vejen for din socialistiske utopi er at de fleste mennesker ønsker noget andet og er motiveret af andre ting. 

Offline homofaber

  • Hyper medlem
  • *****
  • Indlæg: 1789
  • Activity:
    16.6%
  • Country: 00
    • Vis profil
Sv: Nogen el-bil tosser her?
« Svar #29 Dato: Juli 12, 2018, 05:43:18 pm »
Carlo, hvad er det lige, at fordelen er ved kollektiv trafik er? Det er hundedyrt og det er upraktisk, når man kommer lidt uden for København og de store byer. Jeg kan heller ikke se, det er en fornuftig ting, når busser og toge er halvtomme.
De folk, der er så varme fortalere for kollektiv trafik, må stoppe med at kritisere bilejerne og i stedet finde på løsninger, der kan hamle op med de fordele, der er ved at have bil. Jeg har masser af venner i København, der er store modstandere af biler, men de vil gerne have et lift, når jeg er i København i min bil. Jeg har endnu kun sagt ja, naturligvis, men jeg overvejer da af og til at sige nej, for de er jo modstandere af biler. Det kunne være lidt sjovt.

Desuden så er biler ikke kun et transportmiddel til personer, der skal til og fra arbejde. Det er også et middel, der gør hverdagen nemmere, hvis man har et aktivt liv andet end at sidde på bænken. Jeg har lige købt 45 kilo grus, og det er ret svært uden bil. Vi er blevet mere afhængig af mobilitet end vi har været tidligere og det kan der ikke laves om på. Så skal vi tilbage til tiden, hvor vi boede i gamle lejligheder med toilet i gården og bad var noget, man tog i zinkbaljer og frokosten bestod af tørt rugbrød med fedt og løg.
Vi skal endelig huske den gode debat.