Politik- & Samfund > Videnskab

Nogen el-bil tosser her?

(1/13) > >>

Carlo:
Og tro at el-biler repræsenterer bæredygtighed. Så svar mig lige på det her:

Hvad skulle der være i vejen for at indføre lavere hastigheder og accellerationer? Hvad skulle der være i vejen for lettere og mindre biler? Udformet som mere skat på de tunge, brændstofslugende biler? Hvad skulle der være i vejen med at bruge mere tog, bus, syggel og gåben?

Det vil være bæredygtigt. Langt mere bæredygtigt end el-biler.

Det høje energiforbrug vil betyde menneskehedens endeligt. El-biler vil alligevel kun være på dagsordenen for få % af menneskeheden. Og være totalt uden betydning for det endelig, så drop tosserierne.

dna:
Det er der ikke noget i vejen for rent teknisk. Det er kun et spørgsmål om lovgivning, altså i sidste ende hvad politikerne ønsker.

Jeg ved egentlig ikke om nutidens elbiler er mere eller mindre forurenende end nutidens brændstofbiler. Det afhænger af mange ting. Energiomkostninger i produktionen, hvor kommer strømmen fra, hvor meget energi koster det at hive olien op og gøre den klar til brændstof, afskaffelse af bilerne når de er udtjent osv.

Muligvis er elbiler ikke miljømæssige rentable nu, men de har stort potentiale til at blive det når og hvis vi får omlagt større dele af elproduktionen fra ren og stabil energi (eksempelvis Thorium-kraftværker).

Der hvor jeg ser den store miljømæssige omvæltning er når selvkørende biler i form af taxaservice erstatter bilerne (i første omgang i byerne). Altså ingen (eller ganske få) ejer en bil, men når man skal bruge en bil bestiller man via en app og 5 min efter holder den, hvor man bestiller den til. Der vil kun være behov for ca. 10% af den nuværende vognpark. Mange af disse kan være små biler med plads til 1 eller 2 personer. Man reducere vejenes arealer og eliminerer de store parkeringarealer ved indkomstcentre osv. Der er rigtig mange fordele og indenfor få år vil vi se det blive til virkelighed.

genuine Troll:
Hvis jeg havde råd ville jeg ha en elbil,  godt for miljøet, :girl_smile:

Carlo:

--- Citat fra: dna efter November 25, 2017, 09:05:08 am ---Der hvor jeg ser den store miljømæssige omvæltning er når selvkørende biler i form af taxaservice erstatter bilerne (i første omgang i byerne). Altså ingen (eller ganske få) ejer en bil, men når man skal bruge en bil bestiller man via en app og 5 min efter holder den, hvor man bestiller den til. Der vil kun være behov for ca. 10% af den nuværende vognpark.
--- Afslutning på citat ---

Ja, men alle skal bruge bilen samtidigt. Så vil vi få en enorm bilpark, hvoraf størstedelen kun vil køre mellem 6 og 9 og mellem 15 og 18.

Men hvad mener du om mit oplæg:

Hvad skulle der være i vejen for at indføre lavere hastigheder og accellerationer? Hvad skulle der være i vejen for lettere og mindre biler? Udformet som mere skat på de tunge, brændstofslugende biler? Hvad skulle der være i vejen med at bruge mere tog, bus, syggel og gåben?

Anklageren:

--- Citat fra: Carlo efter November 26, 2017, 10:19:49 am ---
--- Citat fra: dna efter November 25, 2017, 09:05:08 am ---Der hvor jeg ser den store miljømæssige omvæltning er når selvkørende biler i form af taxaservice erstatter bilerne (i første omgang i byerne). Altså ingen (eller ganske få) ejer en bil, men når man skal bruge en bil bestiller man via en app og 5 min efter holder den, hvor man bestiller den til. Der vil kun være behov for ca. 10% af den nuværende vognpark.

Ja, men alle skal bruge bilen samtidigt. Så vil vi få en enorm bilpark, hvoraf størstedelen kun vil køre mellem 6 og 9 og mellem 15 og 18.

Men hvad mener du om mit oplæg:

Der er ikke andet i vejen, end at de fleste foretrækker at have en bil.

Det er også ret væsentligt, hvis vi skal bevare muligheden for at vælge.

Skal staten styre borgernes liv - eller må vi selv bestemme over det?

Navigering

[0] Emneindeks

[#] Næste side

Skift til fuld version