Forfatter Emne: Forkert medicin til ældre?  (Læst 2144 gange)

Vintersne

• Gæst
Forkert medicin til ældre?
« Dato: December 30, 2014, 09:50:11 am »
Forkert medicin til ældre?

http://www.mx.dk/nyheder/kobenhavn/story/21396279

"Stort set alle ældre på københavnske plejehjem har oplevet, at de får forkert medicin, skriver Politiken.

Københavns Kommune har i samarbejde med en række apoteker gennemgået over 1800 ældre plejehjemsbeboeres medicin, og resultatet er slående.

Farmaceuter gjorde nemlig fund hos 99 procent af de ældre, og der var i snit fire fund per borger. Med 'fund' forstås fejl.

- Det er markant, at vi gør fund hos stort set alle ældre. Fundene har betydning for deres helbred og deres livskvalitet, siger Bent Halling-Sørensen, der er bestyrelsesmedlem i Danmarks Apotekerforening og tovholder på rapporten."

Jeg er alvorligt bange for, at disse såkaldte medicin-fejl, er gældende over hele landet!

Både på plejehjem, på sygehuse og i hjemmeplejen til ældre, kan der være mange medicin-fejl!

Faktisk er jeg ret overbevist om, at min gamle afdøde mor, fik en forkert medicin, men at bevise sådant noget, er jo så godt som umuligt i sundhedssektoren!

De holder sammen som ærtehalm - og dækker over hinandens fejl?

Hvad mener du?

Campanule

• Gæst
Sv: Forkert medicin til ældre?
« Svar #1 Dato: December 30, 2014, 09:53:20 am »
Jeg mener, det er ganske grusomt, der ikke er bedre styr på det.

Offline lyjse

• Hyper medlem
  • Activity:
    4.8%
    • Vis profil
« Svar #2 Dato: December 30, 2014, 03:38:54 pm »
Ja - det er uhyggeligt !

Jeg har reddet min mors liv flere gange -  først da hun blev syg,  fordi lægen havde smidt hendes medicin i papirkurven, og min mor blev mere og mere syg.

Der kom sygeplejersker hjem til hende, men de forbød mig først, at ringe til lægevagten, det skulle de nok bestemme .. hvornår.

Da jeg så snakkede med min mor om aftenen, kunne jeg høre det var helt galt, og jeg ringede 112

Min mor var faldet om, inden ambulancen nåede frem, og hun lå med drop i flere dage - det var i sidste øjeblik, hun kom afsted.

Jeg fik så set på al hendes medicin - jeg læste på nettet, og fik sorteret ud i det - gav lægen besked på, at han ikke skulle udskrive recept på det og det mere !

Det er ca. 4 år siden, og min mor har haft det meget bedre - hun fylder snart 87 år.

Det er en skam, at så mange ældre ikke vil lære at bruge en computer, man kan få mange oplysninger på nettet, og selv tjekke hvad lægen har givet af medicin - imod hvad - og hvad det ikke kan samarbejde med.

« Senest Redigeret: December 30, 2014, 03:52:32 pm af lyjse »

Offline jalmar

• Jr. medlem
  • **
  • Activity:
    0%
  • Køn: Mand
  • uvidenhed blomstrer hos dem der ikke ser helheden.
    • Vis profil
« Svar #3 Dato: December 30, 2014, 04:40:51 pm »
Min erfaring er, at mange ældre ville muligvis få det bedre hvis man fjernede en del af deres medicin.

Min mor på 96 er på et rigtig godt plejehjem, med dedikerede (men for få) ansatte, der alle er ualmindelig søde og hjælpsomme mod de ældre (Vi har flere gange oplevet ægte og kærlig omsorg, når vi kom) -

For godt 1½ år siden blev hun indlagt igen - Og vi blev enige med lægen om at gøre hende terminal (dvs. fratage alt medicin, udover et mindre smertestillende præparat, for at lade hende sove ind) -

Resultatet var, at min mor vågnede op, og trods afasi, pludselig begyndte at kunne kommunikere (noget der faktisk var slut) til alles overraskelse, i dag har vi ikke været hos hende, uden vi har fået en grinetur, for min mor har altid haft en herlig og underfundig humor - og den er ikke gået fløjten, trods vanskelighederne med hendes afasi.

Campanule

• Gæst
« Svar #4 Dato: December 31, 2014, 01:09:19 pm »
Det er ikke sjov læsning med jeres erfaringer - man kan jo frygte for sin egen alderdom. Men ja heldigvis kan vi bruge pc. Og måske blive det så fast en vane, at vi tjekker vores medicin så længe vi selv kan, hvis vi ikke har pårørende til det.

Vintersne

• Gæst
« Svar #5 Dato: December 31, 2014, 04:54:03 pm »
Det er ikke sjov læsning med jeres erfaringer - man kan jo frygte for sin egen alderdom. Men ja heldigvis kan vi bruge pc. Og måske blive det så fast en vane, at vi tjekker vores medicin så længe vi selv kan, hvis vi ikke har pårørende til det.

Jeg tror ikke at min mor fik den rette medicin de sidste uger af sit liv!

Hun havde faldet og brækket hoften, og i en sen alder af 99 år, sagde de, at det var umuligt at hele igen!

Så de gav hende kun smertestillende medicin - morfin og hvad ved jeg - efter 6 ugers kamp døde hun af sult og tørst!

Det sidste jeg hørte hun sagde var, "jeg har jo levet mit liv - du skal ikke være ked af det!

Fruppe

• Gæst
« Svar #6 Dato: December 31, 2014, 05:50:26 pm »

Jeg tror ikke at min mor fik den rette medicin de sidste uger af sit liv!

Hun havde faldet og brækket hoften, og i en sen alder af 99 år, sagde de, at det var umuligt at hele igen!

Så de gav hende kun smertestillende medicin - morfin og hvad ved jeg - efter 6 ugers kamp døde hun af sult og tørst!

Det sidste jeg hørte hun sagde var, "jeg har jo levet mit liv - du skal ikke være ked af det!

Min mor på 73 døde på 2 dage da de ophørte med mad (sonde) men hun fik drop og medicin. Der var intet at gøre da hendes nyrer var stået af og den sidste uge kæmpede hun med stafylokokker.......eller nærmere hendes krop da hun var bevidstløs, heldigvis.
Typisk tilfælde, få år forinden drak hun mindre og mindre væske trods at vi var på nakken af hende.

Jeg vil sgu foretrække at dø på 10 sekunder af en prop som min far der kun havde lidt bøvl med kredsløbet, han ville ikke følge medicinbehandling og jævnligt tjek, det har jeg gjort i nu 4 år.

Campanule

• Gæst
« Svar #7 Dato: Januar 01, 2015, 09:37:23 am »
Det siger jeg også - et kort, rent "snit" - være det ene øjeblik og væk det næste. På den måde kom min svigermor herfra. Min mor var flere dage om at dø og var klar over det.