Politik- & Samfund > Samfund- & Kultur

Nogle idéer om ny våbenlov i Danmark

(1/6) > >>

DerRudi:
Der har godt nok været flere oplæg herinde i efteråret, der har omhandlet lovliggørelse af skydevåben i Danmark med de fornødne krav, det nu kunne indeholde. Men de tråde jeg lige kan se, handler om Tjekkiet og USA, så jeg opretter min egen.

Der er nogen, der har opstillet et interessant forslag på Newspeek. Det vil jeg gerne dele herinde, og håber at høre lidt om, hvad det ikke-brovtende klientel mener. (De andre har bredt sig rigeligt):

Forslaget i overskrifter.

1.)   Vandelsgodkendelse.
2.)   Skriftlig teoretisk prøve.
3.)   Praktisk prøve.
4.)   Krav om fornyelse.
5.)   Egenbetaling.
6.)   Krav til alder og statsborgerskab.
7.)   Krav til våbentyper.
8.)   Krav til føringsmidler.
9.)   Krav om vedligeholdelse.

I kan læse om, hvad de enkelte punkter nærmere indeholder her:

https://newspeek.info/giv-danskerne-ret-til-selvforsvar-med-skydevaaben/

Jeg synes, at der er overvejet rigtig mange ting, som kan forhindre, at noget sådan straks ville løbe løbsk;  f.eks. punkt 1 med den rene straffeattest, punkt 4 kravet om at man fornyer sin tilladelse og punkt 9 om vedligeholdelsen, som betyder at man som våbengodkendt skal være aktivt medlem af en skytteklub og derved vedligeholde skydefærdigheder og våbenhåndtering.

Læg også mærke til punkt 2 - ih, hvor eventuelle 'Loyal to Familia'-medlemmer og lignende falder af.   :smile1:

Jeg ved ikke, hvem der har skrevet artiklen på Newspeek - måske har de den fra facebook - jeg understreger derfor igen, at forslagene ikke er mine, men at jeg godt kan lide mange af dem.

Carlo:
Du virker noget blodtørstig.

J. Langgaard-Nielsen:
Helt enig, Rudi. Der er mange fornuftige ting i det forslag, du refererer til.
Jeg mener også, at vi har været inde på noget af det samme i en tråd, som tog udgangspunkt i Tjekkiets nye love. Desværre kan jeg ikke finde den, selv om jeg er tæt på at ville sværge på, at vi begge skrev kommentarer.

Det med frivillige skyttekorps skulle aldrig have været nedlagt (det var nok S-R som sædvanlig!) Ikke nok med, at det ville være måden at vedligeholde færdighederne på - de mennesker, som måtte have erhvervet godkendelse som indehaver af et skydevåben, ville også dér træffe andre, som er rede til at forsvare både sig selv og Danmark. Og det ville nok være godt for noget....

Hjerter ES:
Hej, det er i hvert fald mega-godt skrevet.

Jeg går særligt ind for de punkter her:

Nr. 1.   Rigtig fint. Ren straffeattest bør kræves. (Der ryger nok en del af dem, du tænkte på Der Rudi.  :laugh:) Men spøg til side, det skal jo være folk, der er til at stole på, absolut ikke nogen, der kunne finde på at bruge godkendelsen til noget andet end selvforsvar, så som kriminelle handlinger eller privat hævn.

Nr. 2.   Også fint. Godt at ansøgerne lærer om straffelovens bestemmelser i den retning.

Nr. 4.   Klart, det skal fornyes - som de skriver lidt ligesom jagttegn.

Nr. 6.   100 % enig.

Nr. 9.   Det skriver I så fint. Så er der styr på tingene. Det hele kan ikke slutte med at nogle personer får godkendelsen, og så har de måske ingen forbindelse med noget som helst de næste 10 år. Vi skal i det hele taget ikke have USA-tilstande. Den måde, de har haft våbenlove på gennem tiderne, er ikke noget at tragte efter. Vi må have en lov, der passer til vores forhold.

Men de har også snart ændret sig så meget, at der må ske noget. Jeg går ind for at give danskerne ret til selvforsvar ved at give dem et skydevåben.
Når altså de har gennemført de prøver, de skal og overholder gældende regler.

Anklageren:
Vi skal ikke have private militser, som måske en dag træder i karakter i gaderne for at forsvare Danmark.

Hvis det bliver nødvendigt, så er det en statsopgave, og politiet og militæret er også fuldt ud i stand til at forsvare landet imod indre fjender i en overskuelig fremtid.

I tilfælde af at Danmark skal forsvares imod ydre fjender, er det en opgave for militæret og hjemmeværnet.

Det er der stor intersubjektiv enighed om blandt danskerne, så de private militser bliver ikke til noget.

Navigering

[0] Emneindeks

[#] Næste side

Skift til fuld version