Forfatter Emne: Svage kodeord og ingen backup?  (Læst 255 gange)

Offline Poul David (OP)

• Fuld medlem
  • Activity:
    47.2%
  • Country: dk
  • Køn: Mand
  • Altid glad for at hjælpe.
    • Vis profil
Svage kodeord og ingen backup?
« Dato: November 08, 2017, 11:09:00 am »
Svage kodeord og ingen backup?

https://www.computerworld.dk/art/241628/svage-kodeord-og-ingen-backup-9-ud-af-10-danskere-har-ikke-styr-paa-den-helt-basale-it-sikkerhed

”90 procent af danskerne bruger svage kodeord, undlader at bruge to-faktor-godkendelse, opdaterer ikke deres software, tager ikke backup og opbevarer NemID-nøglekort digitalt.”

Det er rystende, at 9 ud af 10 danske it-brugere, ikke ved hvordan de laver et sikkert kodeord!

Nogle skriver bare 123456 eller deres fødselsdato og andre nemme kodeord, som ikke tager lang tid for kriminelle hackere at regne ud.

Derfor skal online-kampagnen “Vi Holder Hackerne Ude”, hjælpe danskerne med til gengæld at snyde hackerne.

Danskerne bruger det samme kodeord flere steder på nettet, og de laver dem så de er nemme at huske udenad.

Man skal aldrig bruge det samme kodeord flere steder, og man skal lave dem svære.

Og tænk sig, der er s…. nogen der opbevarer deres kodeord på computeren.

Laver du svære kodeord med specialtegn som f.eks. /-:# og skriver dem ned på et stykke papir til opbevaring udenfor computeren?
Brug aldrig person angreb som stalker eller trolleri mod andre medlemmer - det sætter dig selv i et dårligt lys, og viser kun hvem du er som person!

Offline GuBBi

• Administrator
  • Hyper medlem
  • Activity:
    12.6%
    • Vis profil
Sv: Svage kodeord og ingen backup?
« Svar #1 Dato: November 08, 2017, 12:42:47 pm »
Det bliver heller ikke meget lettere af at vi i lang tid fik at vide at det vigtigste var at skabe et komplekst kodeord, fremfor et langt et (som er anbefalet idag). f.eks. er "P4$$W0RD" et meget mere usikkert kodeord end "Kaninen gik tur på Jupiter"
Sidstnævnte er ikke bare længere, den indeholder også ord som ikke er så normalt brugt (Jupiter) og de fleste hackere vil nok ikke have det i den ordbog de bruger når de forsøger at hacke. Hvis du vil lave den endnu sikrere kan du smide et tegn ind midt i det hele:
"Kani_nen gik tur på Jupiter"

Ovenstående er, som det er idag, praktisk taget ubrydeligt. Medmindre du bruger det samme password alle steder, og et af de steder bare lagrer kodeordene i en database, for så er det ligegyldigt hvor godt et password du har. Så det er anbefalet at du bruger forskellige kodeord til forskellige sider, og hvis de har karakter af det ovenstående er du helt klart på den sikre side.

Edit: Lad nu være med at bruge "Kani_nen gik tur på Jupiter" ordret, for da det nu er skrevet på et forum kan det hurtigt havne i en hackers ordbog.

Offline Me

• Hyper medlem
  • Activity:
    25%
    • Vis profil
« Svar #2 Dato: November 08, 2017, 12:43:23 pm »
Altid glad for at hjælpe. :smile:

Offline Me

• Hyper medlem
  • Activity:
    25%
    • Vis profil
« Svar #3 Dato: November 08, 2017, 12:47:02 pm »
PS:

Only Me, hvorfor liker du dig selv?

Offline Anklageren

• Hyper medlem
  • Activity:
    94.4%
  • Country: gl
    • Vis profil
« Svar #4 Dato: November 08, 2017, 01:10:44 pm »
Det bliver heller ikke meget lettere af at vi i lang tid fik at vide at det vigtigste var at skabe et komplekst kodeord, fremfor et langt et (som er anbefalet idag). f.eks. er "P4$$W0RD" et meget mere usikkert kodeord end "Kaninen gik tur på Jupiter"
Sidstnævnte er ikke bare længere, den indeholder også ord som ikke er så normalt brugt (Jupiter) og de fleste hackere vil nok ikke have det i den ordbog de bruger når de forsøger at hacke. Hvis du vil lave den endnu sikrere kan du smide et tegn ind midt i det hele:
"Kani_nen gik tur på Jupiter"

Ovenstående er, som det er idag, praktisk taget ubrydeligt. Medmindre du bruger det samme password alle steder, og et af de steder bare lagrer kodeordene i en database, for så er det ligegyldigt hvor godt et password du har. Så det er anbefalet at du bruger forskellige kodeord til forskellige sider, og hvis de har karakter af det ovenstående er du helt klart på den sikre side.

Edit: Lad nu være med at bruge "Kani_nen gik tur på Jupiter" ordret, for da det nu er skrevet på et forum kan det hurtigt havne i en hackers ordbog.

Man skal naturligvis skrive det sådan: "kaninen gik tUr på jupiteR" og næste gang "caeSar er en sort viruS" - og når man har lavet en halv snes stykker rundt omkring, så opstår der et stort behov for at skrive det ned.

Du siger, man skal skrive det ned på papir, men første gang man mister papiret med kodeord, bliver livet så besværligt - at man finder på noget andet.

Det starter med, at man har lavet en lap for hvert kodeord, og at de fleste lapper ligger det samme sted, men en dag kan man ikke finde den ene lap. Det går først helt galt, når man systematiserer de løse lapper og skriver dem alle sammen ned på det samme stykker papir - og smider lapperne væk.

Nu er risikoen til stede for, at man mister alle koderne - ikke kan  få fat i sine penge - og ikke kan ringe til banken, fordi man ikke kan komme ind på sin mobil, da man har glemt koden til SIM's kortet.

Næste gang overvejer man lade computeren huske koderne, men det er jo heller ikke ret godt.

Det er altså ikke et land for gamle mennesker, som er ved at udvikle sig - men nu er jeg jo så heldig, at nok er jeg gammel, men jeg har levet af udvikle IT - så jeg er blevet ret god til at huske koder. Jeg ved dog, at det er en ret sjælden evne.

Er det muligt at beskæftige sig med et politisk emne på Din-Debat uden at blive beskyldt for at forsvare noget?

Offline Me

• Hyper medlem
  • Activity:
    25%
    • Vis profil
« Svar #5 Dato: November 08, 2017, 01:27:12 pm »
I steden for alle de lapper papir med sine koder så gemmer man sine koder på en usb pind og har den i en snor rundt om halsen. :smile:

Offline genuine Troll

• Fuld medlem
  • Activity:
    11.4%
  • Køn: Kvinde
  • Trolle-rit, trolle-rut-
    • Vis profil
« Svar #6 Dato: November 08, 2017, 03:29:16 pm »
I steden for alle de lapper papir med sine koder så gemmer man sine koder på en usb pind og har den i en snor rundt om halsen. :smile:

God ide - MEN hvis passwordet til pc´ern OGSÅ er på den usb nøgle kan du ikke starte puteren op og se koden ???????????????   :girl_sad:

Meen så skal man være meget glemsom,  :girl_blum2:
« Senest Redigeret: November 08, 2017, 03:31:10 pm af genuine Troll »
Fake profil, :girl_blum2:

Offline GuBBi

• Administrator
  • Hyper medlem
  • Activity:
    12.6%
    • Vis profil
« Svar #7 Dato: November 08, 2017, 04:08:07 pm »
Hvis man har svært ved at huske sine koder kan man installere en password manager der generer næsten ubrydelige passwords for alle de sider du bruger (ét unikt for hver), men så skal du bare generer et enkelt virkelig godt password til din password manager.

Offline Anklageren

• Hyper medlem
  • Activity:
    94.4%
    • Vis profil
Ikke forstået
« Svar #8 Dato: November 08, 2017, 04:16:59 pm »

Der er ikke meget forskel på at have koderne på en USB-pind - eller på computeren - hvis man tilslutter USB-pinden til computeren - men okay - så har man den i en kæde om halsen - og bruger den ikke til andet.

Nu kan jeg bare ikke se, hvorfor det skulle være sværere at miste USB-pinden - end en lap papir, som man har i pungen.

Jeg glemmer somme tider ting - og det tror jeg ikke, at jeg er ene om.

Er det muligt at beskæftige sig med et politisk emne på Din-Debat uden at blive beskyldt for at forsvare noget?

Offline Anklageren

• Hyper medlem
  • Activity:
    94.4%
    • Vis profil
« Svar #9 Dato: November 08, 2017, 04:34:17 pm »
Hvis man har svært ved at huske sine koder kan man installere en password manager der generer næsten ubrydelige passwords for alle de sider du bruger (ét unikt for hver), men så skal du bare generer et enkelt virkelig godt password til din password manager.

Jeg har denne stationære computer, som jeg skriver på nu. Så har jeg en iPad, en Apple notebook og en iPhone - og det er bare dem, jeg bruger jævnligt. Det er ellers nogen forskellige styresystemer, og jeg tager jo enhederne med mig.

Offline Poul David (OP)

• Fuld medlem
  • Activity:
    47.2%
  • Altid glad for at hjælpe.
    • Vis profil
Sv: Ikke forstået
« Svar #10 Dato: November 08, 2017, 04:47:06 pm »

Der er ikke meget forskel på at have koderne på en USB-pind - eller på computeren - hvis man tilslutter USB-pinden til computeren - men okay - så har man den i en kæde om halsen - og bruger den ikke til andet.

Nu kan jeg bare ikke se, hvorfor det skulle være sværere at miste USB-pinden - end en lap papir, som man har i pungen.

Jeg glemmer somme tider ting - og det tror jeg ikke, at jeg er ene om.

Nu behøver man så ikke at have sine kodeord i sin pung, hvis man f.eks. mister pungen!

Jeg kan kun sige at jeg har alle mine kodeord skrevet på et stykke papir, og som er placeret et sted i stuen som kun jeg ved! :smile1:
Brug aldrig person angreb som stalker eller trolleri mod andre medlemmer - det sætter dig selv i et dårligt lys, og viser kun hvem du er som person!

Offline Anklageren

• Hyper medlem
  • Activity:
    94.4%
    • Vis profil
Hvor galt går det så?
« Svar #11 Dato: November 08, 2017, 07:11:09 pm »
Nu har jeg jo været administrator på en server og et netværk med ca. 500 brugere indtil august i år.

Hver dag har nogen glemt deres kode(r). De kom også, når de havde glemt deres koder til private hardware af forskellig slags.

Det er jo grimt, når nogen er kommet med deres iPad eller iPhone og har sagt: "Jeg har glemt min kode, og kan ikke komme ind på den".

"Så er der nok ikke andet at gøre end at indstille den som en ny. Har du aktiveret 'find min iPad'"?

"Ja".

"Så bliver du nok nødt til at købe en ny - eller komme i tanke om din kode - for man kan ikke indstille den som en ny iPad før 'find min iPad' er slået fra".

Det er jo en grim én.

Selvfølgelig er det også slemt, hvis man mister penge.

Offline dna

• Fuld medlem
  • Activity:
    7%
    • Vis profil
« Svar #12 Dato: November 08, 2017, 09:45:57 pm »
Selvfølgelig skal man passe på hvad man foretager sig på nettet og også gøre noget for at have et sikkert password. Der, hvor jeg fejler, er at jeg har samme password (eller et par forskellige) til alle de steder jeg bruger password.

Men der hvor jeg personligt er mest nervøs for min sikkerhed er ved det offentliges lempelige omgang med borgernes oplysninger. Gang på gang har de lagt informationer ud til fri afbenyttelse for dem som vil udnytte det.

Offline Anklageren

• Hyper medlem
  • Activity:
    94.4%
    • Vis profil
Man kan også godt bruge det samme kodeord flere steder
« Svar #13 Dato: November 08, 2017, 09:52:20 pm »
Selvfølgelig skal man passe på hvad man foretager sig på nettet og også gøre noget for at have et sikkert password. Der, hvor jeg fejler, er at jeg har samme password (eller et par forskellige) til alle de steder jeg bruger password.

Men der hvor jeg personligt er mest nervøs for min sikkerhed er ved det offentliges lempelige omgang med borgernes oplysninger. Gang på gang har de lagt informationer ud til fri afbenyttelse for dem som vil udnytte det.

Det er ikke alle steder, der er lige vigtige. Koden til NemID er vigtig, så der bør man bruge et unikt password - men om man har det samme kodeord til forskellige debatforums er mindre vigtigt.