Forfatter Emne: Kunne du nøjes med ét bad om ugen?  (Læst 412 gange)

Offline Poul David (OP)

• Fuld medlem
  • Activity:
    46.6%
  • Country: dk
  • Køn: Mand
  • Altid glad for at hjælpe.
    • Vis profil
Kunne du nøjes med ét bad om ugen?
« Dato: November 06, 2017, 09:06:41 am »

http://nyheder.tv2.dk/politik/2017-11-05-de-aeldre-faar-kun-et-bad-om-ugen-tv-2-udfordrede-
politikere-til-at-gaa-syv-dage

”TV 2 har udfordret to lokalpolitikere til at undvære brusebadet i en uge - nøjagtig ligesom hjemmehjælpsmodtagere i halvdelen af landets kommuner.”

Jeg mener:

At kun ét bad om ugen ikke er værdigt for vores ældre medborgere, som ikke kan bade selv!

Nu er det kun 3% af kommunerne, der tilbyder et bad hver dag.

Godt nok går jeg ikke i bad hver dag, men dog hver anden dag, og dette finder jeg rimeligt.

Hvad siger du til ét bad om ugen?
Brug aldrig person angreb som stalker eller trolleri mod andre medlemmer - det sætter dig selv i et dårligt lys, og viser kun hvem du er som person!

Offline Me

• Hyper medlem
  • Activity:
    25.8%
    • Vis profil
Sv: Kunne du nøjes med ét bad om ugen?
« Svar #1 Dato: November 06, 2017, 09:11:05 am »
Sagde trolle rolle. :smile:
Altid glad for at hjælpe. :smile:

Offline Venstrefløjens Hævner

• Jr. medlem
  • **
  • Activity:
    2.2%
  • Country: 00
    • Vis profil
« Svar #2 Dato: November 06, 2017, 09:22:06 am »
Fint indlæg af Only Me - måske en af de borgerlige herinde kunne forklare, hvordan man kan føre politik på den baggrund, at man ønsker at andre fattigere mennesker har det dårligt?

Offline politisk ukorrekt

• Hyper medlem
  • Activity:
    12.6%
  • Selvfølgelig styrer aliens da verden.
    • Vis profil
« Svar #3 Dato: November 06, 2017, 12:47:53 pm »
NEJ. Jeg motionerer hver dag og får jeg ikke mit daglige bad, føler jeg mig svedig og klam. Og utilpas. Jeg mener, at det er dybt uanstændigt at ældre kun får bad én gang om ugen. En skandale!

Kunne du ikke prøve engang imellem at holde dig til emnerne fremfor at køre personhetz på din gode "ven"? :blum:

Du er jo lige så  besat af Polle, som Måneskin er besat af Pølle. :yes:

Der er åbenbart noget med de der Polle og Pølle dér, som vækker noget i folk, siden det er så populært at gå efter Polle og Pølle... :ohmy:
« Senest Redigeret: November 06, 2017, 12:51:21 pm af politisk ukorrekt »
Sandheden er ilde hørt. Men sandheden er at Aliens allerede er her på jorden og infiltrerer alverdens regeringer. Take it or leave it. But it´s true.

Offline Voldsom Volvo

• Nyt medlem
  • *
  • Activity:
    0.4%
    • Vis profil
« Svar #4 Dato: November 06, 2017, 01:32:15 pm »
NEJ. Jeg motionerer hver dag og får jeg ikke mit daglige bad, føler jeg mig svedig og klam. Og utilpas. Jeg mener, at det er dybt uanstændigt at ældre kun får bad én gang om ugen. En skandale!

Kunne du ikke prøve engang imellem at holde dig til emnerne fremfor at køre personhetz på din gode "ven"? :blum:

Du er jo lige så  besat af Polle, som Måneskin er besat af Pølle. :yes:

Der er åbenbart noget med de der Polle og Pølle dér, som vækker noget i folk, siden det er så populært at gå efter Polle og Pølle... :ohmy:

Nu er det yderst begrænset hvad de gamle motionere. Og de fleste har ikke været vant til daglig bad.
Du er mindst lige så pøllefikseret som Måneskin. Du er bare ikke så sin så du kan se realiteterne.

Offline Me

• Hyper medlem
  • Activity:
    25.8%
    • Vis profil
« Svar #5 Dato: November 06, 2017, 02:04:49 pm »

Kunne du ikke prøve engang imellem at holde dig til emnerne.

Ja men det er jo det jeg gør med skrive "Sagde trolle rolle" til Only Me. :smile:
Altid glad for at hjælpe. :smile:

Offline Vandkantsdansker

• Nyt medlem
  • *
  • Activity:
    1.2%
    • Vis profil
« Svar #6 Dato: November 06, 2017, 02:54:27 pm »

http://nyheder.tv2.dk/politik/2017-11-05-de-aeldre-faar-kun-et-bad-om-ugen-tv-2-udfordrede-
politikere-til-at-gaa-syv-dage

”TV 2 har udfordret to lokalpolitikere til at undvære brusebadet i en uge - nøjagtig ligesom hjemmehjælpsmodtagere i halvdelen af landets kommuner.”

Jeg mener:

At kun ét bad om ugen ikke er værdigt for vores ældre medborgere, som ikke kan bade selv!

Nu er det kun 3% af kommunerne, der tilbyder et bad hver dag.

Godt nok går jeg ikke i bad hver dag, men dog hver anden dag, og dette finder jeg rimeligt.

Hvad siger du til ét bad om ugen?

Desværre virker dit link ikke.
På Lolland får de fleste kun bad en gang om ugen, med mindre de har snakketøjet i orden, så kan de godt få op til 3 gange.
Men nu skal der selvfølgelig bruges penge på andre kommuners sociale tilfælde, så det er måske ikke så sært.

Online Lunavecchia

• Hyper medlem
  • Activity:
    14.6%
  • Køn: Kvinde
    • Vis profil
« Svar #7 Dato: November 06, 2017, 03:49:36 pm »
Da jeg var barn, var det almindeligt, at man kun kom i bad én gang om ugen, og så en gang klatvask de øvrige dage - og det gjaldt både unge og gamle.
Der er ingen naturlov, som siger, at man SKAL i bad hver dag.

Min erfaring fra dengang jeg arbejdede på plejehjem er, at nogle af beboerne nærmest skulle lokkes til at få deres ugentlige brusebad.
I'm a Troll

Offline lyjse

• Hyper medlem
  • Activity:
    5.2%
    • Vis profil
« Svar #8 Dato: November 06, 2017, 04:04:35 pm »
Da jeg var barn, var det almindeligt, at man kun kom i bad én gang om ugen, og så en gang klatvask de øvrige dage - og det gjaldt både unge og gamle.

Min erfaring fra dengang jeg arbejdede på plejehjem er, at nogle af beboerne nærmest skulle lokkes til at få deres ugentlige brusebad.

Men "klatvasken" ... hvad med den ?

Det er ikke alle, der selv kan vaske sig !

Da jeg var hjemmehjælper,havde jeg en lam kvinde, der blev senge vasket og smurt / pudret i diverse folder, hver morgen !
En gang om ugen, blev hun kørt ud på badeværelset og fik bad og vasket hår.

Så havde jeg et par ældre borgere, jeg kun skulle vaske på ryggen.

Hvis ældre ikke kan selv, enten ligger de, eller sidder meget, huden får ikke luft, og der kan komme eksem eller rødme, ikke at forglemme dem, der bruger ble !

• Hyper medlem
  • Activity:
    12.6%
    • Vis profil
« Svar #9 Dato: November 06, 2017, 04:16:25 pm »
Nu er det yderst begrænset hvad de gamle motionere. Og de fleste har ikke været vant til daglig bad.
Du er mindst lige så pøllefikseret som Måneskin. Du er bare ikke så sin så du kan se realiteterne.

Selvfølgelig er et dagligt bad nok ikke nødvendigt for alle ældre. Men én gang om ugen er uanset hvad skandaløst. Lad os så sige, at de kan få et bad hver tredje dag i det mindste. Det burde kunne lade sig gøre. :yes:

Hils i øvrigt Måneskin og Pølle-banden. Længe siden de sidst var herinde. Men de har vel nok i SOL. :yes:
Sandheden er ilde hørt. Men sandheden er at Aliens allerede er her på jorden og infiltrerer alverdens regeringer. Take it or leave it. But it´s true.

Online Lunavecchia

• Hyper medlem
  • Activity:
    14.6%
    • Vis profil
« Svar #10 Dato: November 06, 2017, 04:29:52 pm »

Da jeg var hjemmehjælper,havde jeg en lam kvinde, der blev senge vasket og smurt / pudret i diverse folder, hver morgen !

Hvis ældre ikke kan selv, enten ligger de, eller sidder meget, huden får ikke luft, og der kan komme eksem eller rødme, ikke at forglemme dem, der bruger ble !

Klatvasken bliver de vel også hjulpet med.
I øvrigt forekom det mig, at det faktisk var lige så hurtigt at give beboerne et brusebad, som at klatvaske dem.
I øvrigt var der også beboere, som fik bad tre gange om ugen, nemlig kørestolsbrugere med halv- eller helsidige lammelser.
I'm a Troll

Offline Poul David (OP)

• Fuld medlem
  • Activity:
    46.6%
  • Altid glad for at hjælpe.
    • Vis profil
« Svar #11 Dato: November 06, 2017, 04:54:34 pm »

Der kan også være et problem i, at den ældre siger nej tak til et bad, fordi den ældre ikke kender den hjemmehælper der kommer ind af døren!

Det har noget med blufærdighed at gøre?

Jeg kan kun sige, at min gamle mor ikke var begejstret for, at der hele tiden kom nye hjemmehjælpere til hende.

Hvordan dette forholder sig i dag ved jeg ikke?
Brug aldrig person angreb som stalker eller trolleri mod andre medlemmer - det sætter dig selv i et dårligt lys, og viser kun hvem du er som person!

• Hyper medlem
  • Activity:
    12.6%
    • Vis profil
« Svar #12 Dato: November 06, 2017, 04:56:06 pm »
Så vidt som muligt bør det være den samme, der giver de ældre bad. Det handler om tillid og intimitet. Jeg synes også, at det er noget rod, når 5 forskellige skal give samme ældre et bad. Det tangerer lidt et seksuelt overgreb, at så mange forskellige, som den ældre ikke kender, skal pille ved ens kønsdele under vask.

Online Lunavecchia

• Hyper medlem
  • Activity:
    14.6%
    • Vis profil
« Svar #13 Dato: November 06, 2017, 07:03:37 pm »

Der kan også være et problem i, at den ældre siger nej tak til et bad, fordi den ældre ikke kender den hjemmehælper der kommer ind af døren!

Det har noget med blufærdighed at gøre?

Jeg kan kun sige, at min gamle mor ikke var begejstret for, at der hele tiden kom nye hjemmehjælpere til hende.

Hvordan dette forholder sig i dag ved jeg ikke?
Det er nok ikke så meget anderledes i dag.
Men det kommer jo også an på, hvor mange hjemmehjælperbesøg, man er visiteret til. Er man visiteret til 3 besøg om dagen, vil det nødvendigvis være op til 3 forskellige hjemmehjælpere, der kommer hver dag, eftersom hjemmehjælpere ikke arbejder i døgndrift.
Hjemmehjælpere holder også fri to af ugens dage samt ferie en gang i mellem, så det kan hurtigt løbe op.
I'm a Troll

Offline lyjse

• Hyper medlem
  • Activity:
    5.2%
    • Vis profil
« Svar #14 Dato: November 06, 2017, 10:21:00 pm »
Jeg tror ikke, de ældre bliver "klatvasket" hver dag, med mindre de selv kan !

Da jeg var hjemmehjælper, kom jeg de samme steder - hver dag, de ældre så kun andre hjemmehjælpere, når jeg havde fri.
Det er noget helt andet i dag, hvor der kommer så mange nye ansigter, i de ældres hjem.

Ja .. da min mor havde været alvorligt syg, skulle hun også hjælpes i bad, og der kom en sort mand, og skulle vaske hende, det var hun ikke glad for  :blush:  men heldigvis, kunne hun snart klare det selv-  igen.