Forfatter Emne: Fremtidsbutikker uden personale?  (Læst 322 gange)

Offline Poul David (OP)

• Fuld medlem
  • Activity:
    47.4%
  • Country: dk
  • Køn: Mand
  • Altid glad for at hjælpe.
    • Vis profil
Fremtidsbutikker uden personale?
« Dato: Oktober 31, 2017, 04:35:36 pm »

https://www.bt.dk/erhverv/supermarkedsgigant-varsler-kaempe-aendringer-i-butikkerne-hvor-mange-kunder-gider

”Danmarks største dagligvarekoncern, Coop, er i fuld gang med at skabe deres fremtidsbutikker, der er helt uden personale og kassebånd. Men ekspert i detailhandel ser ét stort problem.”

Helt uden personale?

Og hvordan har man så tænkt sig, at varerne kommer på hylderne?

Det er vel kun kassedamernes løn der kan spares?

Jeg tror ikke at det er nogen god idé med så ringe en kundeservice, og hvordan har man tænkt sig at kunderne ikke bare går ud forretningen uden at scanne noget som helst?

Så Coops slogan ”bip og betal”, kan vel omskrives til pip og betal ikke?
Brug aldrig person angreb som stalker eller trolleri mod andre medlemmer - det sætter dig selv i et dårligt lys, og viser kun hvem du er som person!

Offline MMQ

• Senior medlem
  • Activity:
    23.6%
  • Mandag morgen Quarterback
    • Vis profil
Sv: Fremtidsbutikker uden personale?
« Svar #1 Dato: Oktober 31, 2017, 05:00:38 pm »
Har du hørt om overvågning ? Det er et sådan system der fanger de fleste forbryder i dag.

Faktisk, er jeg stærk tilhænger af indkøb uden personale, til at berøre købte vare på et bånd af lort, med fedtede teenage fingere.

Der findes maskiner i dag, der selv kan tømme / fylde lastbiler med vare, indregistrer dem, sæt dem i systemer på reoller, og varetage alle opgaver, en lager, eller coop medarbejder ellers kan, og dette, både mere effektivt og billigere.
Det eneste jeg ved, er, at jeg ikke ved noget.

Offline Lunavecchia

• Hyper medlem
  • Activity:
    13.6%
  • Køn: Kvinde
    • Vis profil
« Svar #2 Dato: Oktober 31, 2017, 05:08:56 pm »
De bliver nok alligevel nødt til at ansætte et par flaskedrenge/piger til at få gang i flaskeautomaten, som er en af flaskehalsene i supermarkedet, når man står i køen for at aflevere tomme flasker.
I'm a Troll

Offline Anklageren

• Hyper medlem
  • Activity:
    93.4%
  • Country: gl
    • Vis profil
Lav dog noget research først
« Svar #3 Dato: Oktober 31, 2017, 05:11:32 pm »
Når en bil kan produceres og rulle af samlebåndet uden at have været berørt af menneskehånd, så er det vel ikke så sært, at det kan lade sig gøre at få varer på hylderne.

Lagerrobotter holder styr på 40.000 varenumre

https://vafo.dk/erhverv/Lagerrobotter-holder-styr-paa-40000-varenumre/artikel/465282

Sådan overtager robot arbejdet i supermarkedet

Robotten ’Tally’ tackler alle de kedelige, beskidte og ensformige opgaver i supermarkedet, og den gør det ti gange hurtigere end mennesker.

http://ekstrabladet.dk/kup/elektronik/saadan-overtager-robot-arbejdet-i-supermarkedet/5824058

VIDEO Robotter henter dine Amazon-varer

https://www.dr.dk/nyheder/viden/tech/video-robotter-henter-dine-amazon-varer

Linkene er ikke engang nye bortset fra den første.

Vi får også fabrikker uden arbejdere. Nogen skal dog vedligeholde teknikken.

« Senest Redigeret: Oktober 31, 2017, 05:14:18 pm af Anklageren »
Er det muligt at beskæftige sig med et politisk emne på Din-Debat uden at blive beskyldt for at forsvare noget?

Offline Me

• Hyper medlem
  • Activity:
    25%
    • Vis profil
« Svar #4 Dato: Oktober 31, 2017, 05:13:20 pm »
De bliver nok alligevel nødt til at ansætte et par flaskedrenge/piger til at få gang i flaskeautomaten, som er en af flaskehalsene i supermarkedet, når man står i køen for at aflevere tomme flasker.

Hvis nu ikke alle de udenlandske flaskesamler  var der så var der ikke så lang kø. :smile:
Altid glad for at hjælpe. :smile:

Offline Poul David (OP)

• Fuld medlem
  • Activity:
    47.4%
    • Vis profil
« Svar #5 Dato: November 01, 2017, 08:50:11 am »
Har du hørt om overvågning ? Det er et sådan system der fanger de fleste forbryder i dag.

Faktisk, er jeg stærk tilhænger af indkøb uden personale, til at berøre købte vare på et bånd af lort, med fedtede teenage fingere.

Der findes maskiner i dag, der selv kan tømme / fylde lastbiler med vare, indregistrer dem, sæt dem i systemer på reoller, og varetage alle opgaver, en lager, eller coop medarbejder ellers kan, og dette, både mere effektivt og billigere.

For det første tror jeg ikke, at kunderne ville være særlig begejstret for en sådan overvågning når de handler - og for det andet ligger det med helt uden personale, nok et stykke ude i fremtiden.

Men jeg vil da ikke udelukke, at fremtiden kan bringe sådanne systemer i Danmark som du beskriver her.

Hvis det blev indført i Superbrugsen, ville jeg nok handle et andet sted med betjening og kontakt til personalet! :smile1:
Brug aldrig person angreb som stalker eller trolleri mod andre medlemmer - det sætter dig selv i et dårligt lys, og viser kun hvem du er som person!

Online genuine Troll

• Fuld medlem
  • Activity:
    11.4%
  • Køn: Kvinde
  • Trolle-rit, trolle-rut-
    • Vis profil
Hvad med fødevarebrancen?
« Svar #6 Dato: November 01, 2017, 09:44:38 am »
En robot kan vel heller ikke holde øje med om sidste salgsdato er ved at overskride og vel heller ikke lugte og se om grøntsagerne er ved at blive kedelige,

Jeg ville helst også bevare kundekontakt els blir det hele så sterilt og ufølsomt,  :girl_sigh:
Fake profil, :girl_blum2:

Offline Anklageren

• Hyper medlem
  • Activity:
    93.4%
  • Country: gl
    • Vis profil
Sv: Hvad med fødevarebrancen?
« Svar #7 Dato: November 01, 2017, 09:55:21 am »
En robot kan vel heller ikke holde øje med om sidste salgsdato er ved at overskride og vel heller ikke lugte og se om grøntsagerne er ved at blive kedelige,

Jeg ville helst også bevare kundekontakt els blir det hele så sterilt og ufølsomt,  :girl_sigh:

Jeg kan heller ikke lide det, men det nytter ikke noget at kæmpe imod, så jeg kan lige så godt vænne mig til det. Når jeg er i Danmark stirrer jeg mistænksomt på linjerne uden kassedamer i varehusene, men jeg har ikke prøvet dem - og det er egentlig dumt, for udviklingen fortsætter jo alligevel.

Er det muligt at beskæftige sig med et politisk emne på Din-Debat uden at blive beskyldt for at forsvare noget?

Offline MMQ

• Senior medlem
  • Activity:
    23.6%
  • Mandag morgen Quarterback
    • Vis profil
« Svar #8 Dato: November 01, 2017, 04:34:02 pm »

For det første tror jeg ikke, at kunderne ville være særlig begejstret for en sådan overvågning når de handler - og for det andet ligger det med helt uden personale, nok et stykke ude i fremtiden.

Men jeg vil da ikke udelukke, at fremtiden kan bringe sådanne systemer i Danmark som du beskriver her.

Hvis det blev indført i Superbrugsen, ville jeg nok handle et andet sted med betjening og kontakt til personalet! :smile1:

Jeg ved ikke hvor du handler. Men i min lokale Coop butik, bliver man overvåget, i både hoved og røv.

Har du hørt om Jydsk højlager i Uldum? Den er total automatiseret. Der er kun datamatiker og tekniker ansat. Faktisk bruger Coop også selv samme system, i Odense, dette er dog et hybrid lager, som også har normale lager funktioner og ansatte.
Det eneste jeg ved, er, at jeg ikke ved noget.

Offline Poul David (OP)

• Fuld medlem
  • Activity:
    47.4%
    • Vis profil
« Svar #9 Dato: November 02, 2017, 09:54:27 am »

Ja, jeg er enig i dette indlæg!

Jeg handler i ihvertfald et andet sted, hvis det blev indført i Coop! :yes:

Offline Phil

• Hyper medlem
  • Activity:
    7.6%
  • Country: ph
    • Vis profil
« Svar #10 Dato: November 02, 2017, 10:16:40 am »

Ja, jeg er enig i dette indlæg!

Jeg handler i ihvertfald et andet sted, hvis det blev indført i Coop! :yes:

Fuldautomatiserede butikker, eller "automat-butikker" findes flere steder ude i verden og er helt fine til dagligvareindkøb såsom mælk, sukker og alle de andre dagligdags rutinevarer vi henter i supermarkedet. De fungerer helt fint uden synligt personale. Personlig kontakt behøves slet ikke til den slags indkøb, tværtimod, det sinker bare hele processen. Personalets eneste opgave er bare at fylde hylderne/automaterne op og det gøres i disse butikker bagfra.

De eneste tilfælde hvor menneskelig kontakt kan være ønskelig og nødvendig er derfor kun ved personlige handler om f.eks et sæt tøj, en god flaske vin, specielt kobe kød eller andre vare hvor rådgivning, tilpasning, prøvesmagning og lignende kan være ønskelig.

Befri dog kassedamen.

Ser frem til at jordens befolkning reduceres til ca. 1% af det nuværende antal.

Offline Phil

• Hyper medlem
  • Activity:
    7.6%
  • Country: ph
    • Vis profil
« Svar #11 Dato: November 02, 2017, 11:02:37 am »
Jeg tror også det er fremtiden.
Ville du ikke købe ind der, hvis varerne var 10% billigere? Spørgsmålet er bare om fortjensten ved selvbetjening går til supermarkedet eller til kunderne.

Varerne i den slags automatiserede butikker er sjældent billigere end andre steder, - men det er 10 gange hurtigere og nemmere at hente sine rutine-dagligvarer i de butikker.

I mange storbyer findes de også som cafeteriaer med små lune retter man trækker i en opvarmet automat som hele tiden fyldes op igen bagfra.

« Senest Redigeret: November 02, 2017, 11:05:16 am af Phil »
Ser frem til at jordens befolkning reduceres til ca. 1% af det nuværende antal.