Forfatter Emne: Om hårdkogte og urealistiske idealer og forestillinger om mennesket  (Læst 179 gange)

Offline Anklageren (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    100%
  • Country: gl
  • Køn: Mand
    • Vis profil
Mennesket bliver født godt, og med nogen medfødte sociale egenskaber, så hvis man ikke ødelægger det, så bliver det et godt menneske.

Jeg overdriver lidt for at fremme forståelsen. Hvis et barn får tæsk med en livrem, og det ikke er retfærdigt, men styret af faderens hidsighed og får besked på at gå hen og stjæle i Bilka, så er der gode chancer for, at det ikke bliver et godt menneske - selvom det blev født med nogen gode egenskaber.

Det skriver jeg ikke for at undskylde forbrydere, for de er lige meget forbrydere, hvad enten de har haft det hårdt eller ej - og skal straffes på den mest hensigtsmæssige måde - og ikke på en specielt blød måde, hvis de overtræder straffeloven.

Det fryder nogen mennesker, hvis kriminelle oplever livet som et personligt helvede

Hvis man har et hårdkogt samfund med en hårdkogt lovgivning, så avler man hårdkogte forbrydere. Det kan godt være, at det for nogen er en personlig tilfredsstillelse at plaffe en forbryder ned med et lovligt våben uden at blive straffet for det, og at blive udråbt som en helt. Bagsiden af medaljen er, at der er mange drab og meget vold i et hårdkogt samfund - og sundhedssektoren og den sociale sektor er under pres økonomisk, fordi de konkurrerer med fængselsvæsenet om samfundets ressourcer. Det bider sig selv i halen, fordi borgere oplever selve livet uretfærdigt, når en i familien ikke får ordentlig lægehjælp, som andre ellers får. Det fremmer ikke deres sociale egenskaber.

Nu skal du ikke tro, at jeg går ind for bløde straffe

Jeg går ind for, at straffene skal have lige netop den hårdhed, som erfaringsmæssigt giver mindst vold og kriminalitet i samfundet - fremfor at være styret af hævntørstige og hårdkogte mennesker.

Straf virker nemlig forebyggende - men den kan både være for hård og for blød set i forhold til at minimere vold og andre forbrydelser.
« Senest Redigeret: Oktober 29, 2017, 04:57:29 pm af Anklageren »
Er det muligt at beskæftige sig med et politisk emne på Din-Debat uden at blive beskyldt for at forsvare noget?

Offline MMQ

• Senior medlem
  • Activity:
    46.6%
  • Country: dk
  • Mandag morgen Quarterback
    • Vis profil
Sv: Om hårdkogte og urealistiske idealer og forestillinger om mennesket
« Svar #1 Dato: Oktober 29, 2017, 05:12:59 pm »
Hårdkogt, højtstående, selv forstående, moralsk spektakel.

Som i denne sang, og tekst viser, retfærdiggøres ting med moralsk selvforståelse.

Our home, our rules, respect them or
Bitches receive stitches
Trolls receive 86’s
Stick around if you're house broken
Can’t hold your shit, hold your tongue, you got to go
Should you choose to react like an imbecile
You'll in turn be treated so
Yes, we’re being condescending
Yes, that means were talking down to you
With all that racket from your lips a-flapping
We assumed you didn't notice
Haters, isolators, no one misses these
Bitches receive stitches
Trolls receive 86’s
Yes, we’re being condescending
Yes, that means were talking down to you
With all that racket from your lips a-flapping
We assumed you didn't notice
Haters, isolators, no one misses these
Bitches receive stitches
Trolls receive 86’s
You speak like someone who has never been
Smacked in the fucking mouth
That’s ok, we have the remedy
Knocked the fuck on out
But we have your remedy
Smacked in the fucking mouth
That’s ok, we have the remedy
Knocked the fuck on out
But we have your remedy
« Senest Redigeret: Oktober 29, 2017, 05:17:34 pm af MMQ »
Det eneste jeg ved, er, at jeg ikke ved noget.