Forfatter Emne: Ravne  (Læst 3329 gange)

Offline Carlo (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    55.2%
  • Country: 00
  • Køn: Mand
  • Forkyndende og missionerende ateist og kommunist
    • Vis profil
Ravne
« Dato: December 25, 2014, 11:19:19 pm »
Vor største spurvefugl af Kragefamilien.

Ravne var tidligere forhadte af fåreavlere, fordi de angreb små lam og dræbte dem ved at hakke maven op på dem. Men de kunne også dræbe voksne får. De angreb i flok hvor de en af gangen gav et hak i ryggen på fåret med deres spidse næb. Alle hakkede det samme sted og når såret var stort nok, anbragte en ravn et stykke lort i det for at få det til at gå i betændelse. Og efter et stykke tid, var der festmåltid .....................  Virkeligt intelligent må man sige ..............

Men Ravne er ådselædere. Ådsler afgiver ammoniak og Ravne har en særlig egenskab ved deres syn, der gør at de kan se ammoniak i luften ved ådslet. Det er efterprøvet ved at dække en død mus med en papkasse. Ravnen finder den døde mus og vipper papkassen væk.

Men lig af mennesker afgiver også ammoniak. I tidligere tider når ligkisten skulle bæres fra kirken og ud i til graven dunstede den ammoniak ud, som tiltrak ravne og de kunne sætte sig på kisten i et ubevogtet øjeblik. Uha, blandt folk der ikke kendte den naturlige forklaring, har det selvfølgelig fyret op under forestillinger. De har kendt dens intelligente adfærd og har troet at ravnene var Fanden selv som kom for at hente afdødes sjæl. Ikke underligt at den var frygtet og forhadt i agrarsamfundets tid.

Licensnægteren: "Charlottesville er ingen ting i forhold til hvad der kommer i Sverige fra NMR fremover."

Offline Anklageren

• Hyper medlem
  • Activity:
    100%
  • Country: gl
    • Vis profil
Sv: Ravne
« Svar #1 Dato: December 26, 2014, 04:28:38 pm »
Det giver ikke god mening at opdele dyr i skadelige dyr og i gavnlige dyr med få undtagelser, som rotten, der i længden ikke kan klare sig i fri natur, men kun - når den snylter på mennesker.

En fugl som ravnen er et led i et økologisk kredsløb, som er bedre, desto mere artsrig den er.

Den evne til at finde og fortære ådsler, som du nævner, er mange landmænd glade for i dag, efter at ensilering er blevet så udbredt, men arbejdet bliver ofte gjort af ravnens nære slægtning: kragen (som er mere talrig).

Et museådsel i sådan en pakke kan udvikle botulisme, som kan slå en ko ihjel (fordi pakken er lufttæt, så alt ilt opbruges og græsset ensileres).

Botulisme i foder

Hos kvæg udvikles en progressiv parese først med lammelse af tunge- og svælgmuskler. Der ses besværet foderoptagelse og salivation, Dyret står med tungen hængende frem. Tungen er atonisk og blød, og kan ikke trækkes tilbage. I svære tilfælde udvikler sygdommen sig til at omfatte lammelse af bagparten efterfulgt at mere udbredt paralyse. Respirationen er langsom og besværet og evt. ses en kraftig fure bag ribbenskurvaturen (”hvepsetalje”) grundet paralyse af muskulaturen og deraf følgende forceret brug af mellemgulvet. Temperaturen er normal. I forbindelse med udbrud kan dyrene findes døde uden forudgående symptomer. Der er ingen karakteristiske sektionsfund ved botulisme.

http://www.vet.dtu.dk/Dyrlaegens-indgang/Sygdomme-A-Z/Botulisme

I gamle dage - især på landet - inddelte man dyrene i gavnlige dyr og i skadedyr. Sangfugle var f.eks. gavnlige dyr, mens rovfugle var naturens røvere og skadelige dyr. Skaden har ligefrem fået navn ud fra denne naturopfattelse, fordi den spiser andre fugles æg.

Sangfugle lægger ofte 5 æg, og hvis næsten alle ungerne overlever, vil bestanden fordobles hver år, og det går hurtigt: 2 bliver til fire efter et års forløb - fire bliver til 8 osv -16-32-64 - det vil sige - at bestanden ville vokse til at blive 64 gange så talrig efter blot 5 års forløb.

Halvdelen af sangfuglene skal simpelthen dø, inden der er gået et år, i en natur i balance - og det er rovfuglene, ravnen og skaden en naturlig del af.

Uden dem ville sangfuglene dø af sygdomme, når bestanden bliver for stor.

I en sund natur er der mange arter - også ravne.
« Senest Redigeret: December 26, 2014, 04:43:19 pm af Anklageren »
Frihed lad være vort Løsen i Nord
Frihed for Loke saavelsom for Thor

Offline Landboen

• Hyper medlem
  • Activity:
    2%
  • Country: dk
    • Vis profil
« Svar #2 Dato: December 26, 2014, 09:19:41 pm »
Det giver ikke god mening at opdele dyr i skadelige dyr og i gavnlige dyr med få undtagelser, som rotten, der i længden ikke kan klare sig i fri natur, men kun - når den snylter på mennesker.

Sludder. På landet klarer de sig fint uden at snylte på mennesker.
Mennesker kræver ytringsfrihed som kompensation for tankefrihed, hvilken de sjældent bruger.

Søren Kierkegaard - 5. maj 1813 – 11. november 1855

Offline Anklageren

• Hyper medlem
  • Activity:
    100%
    • Vis profil
Det er vist ikke helt sandt
« Svar #3 Dato: December 26, 2014, 09:54:39 pm »

Sludder. På landet klarer de sig fint uden at snylte på mennesker.

Rotter kan godt opholde sig i naturen, men om efteråret søger de ind i husene.

I leksikonet står der: Brun rotte er fugtighedselskende, lever ofte underjordisk og klarer sig godt i kældre og kloakker. I milde vintre kan vildtlevende bestande overleve udendørs på mindre øer og på lossepladser.

Halsbåndmus bliver også forvekslet med rotter, fordi de er meget store mus.

http://naturstyrelsen.dk/nyheder/2014/nov/halsbaandmus-forveksles-med-rotter/

Rollo

• Gæst
« Svar #4 Dato: December 26, 2014, 10:31:27 pm »
Vor største spurvefugl af Kragefamilien.
Ravne var tidligere forhadte af fåreavlere, fordi de angreb små lam og dræbte dem ved at hakke maven op på dem. Men de kunne også dræbe voksne får. De angreb i flok hvor de en af gangen gav et hak i ryggen på fåret med deres spidse næb. Alle hakkede det samme sted og når såret var stort nok, anbragte en ravn et stykke lort i det for at få det til at gå i betændelse. Og efter et stykke tid, var der festmåltid .....................  Virkeligt intelligent må man sige ..............
Men Ravne er ådselædere. Ådsler afgiver ammoniak og Ravne har en særlig egenskab ved deres syn, der gør at de kan se ammoniak i luften ved ådslet. Det er efterprøvet ved at dække en død mus med en papkasse. Ravnen finder den døde mus og vipper papkassen væk.
Men lig af mennesker afgiver også ammoniak. I tidligere tider når ligkisten skulle bæres fra kirken og ud i til graven dunstede den ammoniak ud, som tiltrak ravne og de kunne sætte sig på kisten i et ubevogtet øjeblik. Uha, blandt folk der ikke kendte den naturlige forklaring, har det selvfølgelig fyret op under forestillinger. De har kendt dens intelligente adfærd og har troet at ravnene var Fanden selv som kom for at hente afdødes sjæl. Ikke underligt at den var frygtet og forhadt i agrarsamfundets tid.

Sjovt debatemne.

Ud over det du nævner, så forbinder jeg også ravnen med nordisk mytologi (Hugin og Munin).

Rollo.

Offline Carlo (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    55.2%
    • Vis profil
« Svar #5 Dato: December 30, 2014, 10:03:30 pm »
Det giver ikke god mening at opdele dyr i skadelige dyr og i gavnlige dyr med få undtagelser, ...

Det var så sandelig heller ikke min mening at give udtryk for noget sådant. Kun at jeg fandt det spøjst.

Min far der var jæger havde det syn på naturen at der var gavnlige og skadelige dyr - og førte det ud i livet med sin bøsse. Han kunne få et raserianfald i moralsk forargelse over at se en Duehøg nuppe en Solsort. Og øvede gerne justits med sin bøsse.

Invasive arter og hunde og katte er skadedyr.

Ravne og Krager er "skadedyr" da de hakker hul i afdækning på ensilages afdækning af plastik og ødelægger ensilagen. Dog har bønderne læst det ved enten at have kragetæt net over eller at opbevare ensilage indendørs.

Citér
Et museådsel i sådan en pakke kan udvikle botulisme, som kan slå en ko ihjel (fordi pakken er lufttæt, så alt ilt opbruges og græsset ensileres).

Samme i ensilage, som jo er en proces med nedbrydning uden ilt.

Min far var chauffør for mejeriets mælkebil og engang kørte han valle ud til bønderne. Valle er en rest efter osteproduktion. En kat havde forlystet sig med at hoppe ned i en vallebeholder og slikke rester i sig, men den kunne ikke komme ud igen og min far læssede nyt valle oven i tanken. Katten led en krank skæbne i tanke og alle bondens køer døde af forgiftningen.

Citér
I en sund natur er der mange arter - også ravne.

Jada. der er mange Ravne hvor jeg kommer derude og der er også kommet Hedehøg. Hedehøgen var tæt på at uddø for nogle år siden, men i år har de fået 60 unger.

Generelt er den danske fauna ved at komme sig. Hvor jeg kommer er der igen Harer og Agerhøns som ellers har været væk i 30 - 40 år.

Jeg så noget sjovt i tysk TV om at i Polen er vildsvin blevet et bydyr. De går og roder i byparker og folk gå uanfægtet forbi dem med deres indkøbsposer.
Licensnægteren: "Charlottesville er ingen ting i forhold til hvad der kommer i Sverige fra NMR fremover."

Campanule

• Gæst
« Svar #6 Dato: December 31, 2014, 01:12:04 pm »
Vi har haft halsbåndmus her, og vi troede det var rotter. Men kommunen fik lært os lidt om halsbåndmus. De er godt nok store.

Offline Anklageren

• Hyper medlem
  • Activity:
    100%
    • Vis profil
« Svar #7 Dato: December 31, 2014, 04:27:14 pm »
Ravne og Krager er "skadedyr" da de hakker hul i afdækning på ensilages afdækning af plastik og ødelægger ensilagen. Dog har bønderne læst det ved enten at have kragetæt net over eller at opbevare ensilage indendørs.

Det jeg mener er, at krager og ravne forhåbentlig har spist ådslerne på marken, før der bliver høstet.

Det gavner bonden, at højerestående dyr rydder op, så der ikke ligger for mange ådsler og flyder rundt omkring på markerne, som bliver langsomt nedbrudt af spyfluer, ådselbiller og bakterier.

Citér

Generelt er den danske fauna ved at komme sig. Hvor jeg kommer er der igen Harer og Agerhøns som ellers har været væk i 30 - 40 år.

Der er også nogen, som er forsvundet. Da jeg var barn var der mange egern, og det er livlige dyr, som jeg næsten ikke kunne blive træt af at betragte.

Nu er de væk alle sammen i de skove, hvor jeg legede. Skovene har tilsyneladende ikke forandret sig ret meget, og jeg kender ikke årsagen til at de er forsvundet.

Med hensyn til invasive arter, så skal skal de jo nok være der i et eller andet omfang, så naturen kan udvikle sig - og problemet er, at mennesket transporterer arter rundt omkring på kloden i et omfang og i en hastighed, som aldrig har været naturens mening.

Derimod har et dyr som dræbersneglen bare bredt sig nordpå, så det er noget andet.

Jeg kan lige så godt med det samme sige, at jeg ikke er ude med et budskab om, at dræbersneglen ikke er et problem.

Der er dog noget hysteri omkring dræbersneglen. Den gør som allerede skrevet helt oplagt skade på afgrøder - men når alt kommer til alt, er det er jo bare en snegl, som ligner andre snegle - der også gør skade på afgrøder.

Dræbersneglen ligner skovsneglen så meget, at det næsten er den samme art - og beviset er, at de får afkom med hinanden - så dræbersneglene ofte er krydsninger med skovsneglen.

Agersneglen kan ofte gøre mindst lige så meget skade som dræbersneglen, men den er ikke så forhadt, fordi den er mindre og mest er fremme om natten, så man ikke lægger mærke til at det er dén art, som har lavet "hullerne" i planterne.

Dræbersnegleunger contra Agersnegle

Mennesket mener jo selv, at det er en intelligent art, og så er det måske naturligt at benytte sig af den evne, hvis man har problemer med snegle i haven og alliere sig med sneglenes naturlige fjender.

Det er mere hyggeligt at alliere sig med pindsvin, end at gå rundt i haven og kigge på de planter, som man selv har slået ihjel med salt, eller hvad man nu kan finde på af sære ting.

Hvis man bor lidt uden for byen, kan man begynde at holde moskusænder, så sneglene ud over at være et problem også bliver til foder.

Dræbersnegle er for store til, at de klarer sig godt på markerne, fordi de nemt tørrer ud (da de er for store til at gemme sig i mindre sprækker).

Offline Carlo (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    55.2%
    • Vis profil
« Svar #8 Dato: Januar 09, 2015, 04:00:12 am »
Der er også nogen, som er forsvundet. Da jeg var barn var der mange egern, og det er livlige dyr, som jeg næsten ikke kunne blive træt af at betragte.

Nu er de væk alle sammen i de skove, hvor jeg legede. Skovene har tilsyneladende ikke forandret sig ret meget, og jeg kender ikke årsagen til at de er forsvundet.

Det kan jeg svare på - lige fra hoften: Mink. Hvadenten de er undslupne eller udsatte. Mink ribber alt hvor de kommer frem.

Ellers er der udtørringen af landskabet som giver vanskeligheder for vore små pattedyr. Udtørring angives som den vigtigste årsag til Pindsvinets tilbagegang.

Citér
Derimod har et dyr som dræbersneglen bare bredt sig nordpå, så det er noget andet.

Nogle hævder at stumper af sneglen transporteres i hjul på lastbiler fra sydlandene. Og da den kan regenere ud fra en stump snegl, så ......................

Citér
Det er mere hyggeligt at alliere sig med pindsvin, end at gå rundt i haven og kigge på de planter, som man selv har slået ihjel med salt, eller hvad man nu kan finde på af sære ting.

Her i udkanstdanmark er der rent hysteri om Iberiske Skovsnegle. Så prøver udkantsdanskerne at bekæmpe dem med sneglegift. Så æder Pindsvinene de forgiftede snegle. Und So Weiter.

Citér
Hvis man bor lidt uden for byen, kan man begynde at holde moskusænder, så sneglene ud over at være et problem også bliver til foder.

Hæhæ, jeg var involveret i hold af Moskusænder for mange år siden. De flyver langt pokker i vold, hvis de ikke er bag en høj indhegning.