Fritid > Dyr

Kastration af handyr.

(1/2) > >>

Carlo:
Nu gik der øl i tråden om Landboens kat............

Jeg forstår simpelthen ikke tankegangen bag at lade en hankat kastrere. Så får den ingen killinger?

Der kunne være en pointe i at kastrere/sterilisere dem, hvis samtlige hankatte i miles omkreds er kastrerede. Hvis der bare er èn hankat i området der ikke er kastreret, vil den kunne gøre masser af hunkatte drægtige. De kan finde hunkatte i løbetid på miles afstand.

Anklageren:

De bliver helt rolige, ligesom en stud er nemmere at have at gøre med - end en tyr.

Torsten Bonfils:
Det er vist fordi de ellers markerer deres territorium med urin dvs. at de har bestemte steder i hjemmet som de jævnligt sprøjter med urin. Det kan være en bestemt dørkarm eller en bogreol eller noget.
Vi havde en ukastreret hankat i mit hjem som barn. Det var så en af vores bogreoler som den havde udset til formålet. Katten stillede sig op med rumpen mod bogreolen med løftet hale, så rystede den lidt med bagkroppen og en lille stråle urin blev så skudt bagud og op ad vores bogreol.  :sick: :cat:
Den havde også en uvane med at når jeg lå i min seng om aftenen, så hoppede den op i benenden af sengen og gik ellers lystigt i gang med at ordne mine ben. :drool:
Her som voksen kan jeg godt se at det nok havde været nemmere hvis den havde været kastreret.

Lunavecchia:

--- Citat fra: Carlo efter Oktober 06, 2017, 11:45:12 pm ---Nu gik der øl i tråden om Landboens kat............

Jeg forstår simpelthen ikke tankegangen bag at lade en hankat kastrere. Så får den ingen killinger?

Der kunne være en pointe i at kastrere/sterilisere dem, hvis samtlige hankatte i miles omkreds er kastrerede. Hvis der bare er èn hankat i området der ikke er kastreret, vil den kunne gøre masser af hunkatte drægtige. De kan finde hunkatte i løbetid på miles afstand.

--- Afslutning på citat ---

Jeg ved ikke om filosofien i at lade en hankat kastrere er, at så strejfer den ikke så meget med større risiko for at blive kørt ned af en bil eller en mejetærsker.

Jeg fik en kat som barn, vist nok en kompensation for at jeg fik en halvbror. Det var en hankat, som fik et kort liv, 1 år eller 2 måske, og så var han væk. Vi boede på landet, men tæt på en hovedvej, så den mest nærliggende forklaring var, at han var kørt over af en bil eller en mejetærsker.

12:30:

--- Citat fra: Carlo efter Oktober 06, 2017, 11:45:12 pm ---Nu gik der øl i tråden om Landboens kat............

--- Afslutning på citat ---

:hyper:

Navigering

[0] Emneindeks

[#] Næste side

Skift til fuld version