Forfatter Emne: Jeg kan da ikke spise kold kødsovs?  (Læst 380 gange)

Offline Abernes Konge (OP)

• Jr. medlem
  • **
  • Banned!
  • Activity:
    3.4%
  • Country: 00
  • Altid glad for at hjælpe.
    • Vis profil
Jeg kan da ikke spise kold kødsovs?
« Dato: Oktober 03, 2017, 09:55:48 pm »
Hvad gør man som elev, når skolens mikrobølgeovn er gået i stykker? På lærerværelset var der ingen hjælp at hente. Her er mikrobølgeovnen forbeholdt lærerne.

NICOLINE BRUUN LARSEN, 15 ÅR, FOLKESKOLEELEV PÅ PARKVEJENS SKOLE ODDER

Her forleden havde jeg en meget stødende og oprivende oplevelse på min ellers gode skole. Det drejer sig om skolens mikrobølgeovn. Vi havde fået spisepause, og som sædvanligt var vi nogle elever, der havde mad med, der skulle opvarmes. Men hovsa, hvad var nu det? Mikrobølgeovnen var i stykker.

Hvad gjorde vi så? Vi var fire elever, der besluttede os for at gå op på skolens lærerværelse for at låne deres mikrobølgeovn, da skolen ingen andre har. Vi gik så roligt derop og spurgte, om vi mon måtte låne mikrobølgeovnen. Én lærer var allerede i gang med at varme sin frokost, som vi jo selvfølgelig respekterede, men hvad han så sagde, blev jeg rystet over: »I kan ikke låne vores mikrobølgeovn. I er nødt til at spise jeres mad kold.«

En anden lærer besluttede sig for at bakke ham op og sagde så: »Det er lærerområde, I må ikke være her.« Dette rystede mig endnu mere, og jeg gik til forsvar. »Jamen, jeg kan da ikke spise kold kødsovs?« fik jeg sagt med en ellers rolig stemme.

Det hjalp tilsyneladende ikke, for vi fik bare samme påbud om at spise maden kold. Det endte ud i, at vi var et par stykker, der simpelthen måtte løbe hjem til en klassekammerat og låne vedkommendes mikrobølgeovn for igen at tage turen op på skolen og spise vores mad, som knap nok stadig var varm.

Hvad er det for en opførsel? Hvor er moralen? Skal lærerne ikke være de gode eksempler, der skal fortælle eleverne, at man skal opføre sig ordentligt og respektere andre mennesker?

Vores høflige opførsel er jo åbenbart kun ensidig, for det, jeg har oplevet, er jo et tegn på manglende medmenneskelighed. Ja, det er mikrobølgeovnen tilhørende lærerne, men hvad gør man, når man står i en situation som denne?

Jeg mener da bare, at man bør være der for hinanden, om man er lærer eller elev. Et samfund kan da ikke bygges op på en adfærd så egoistisk som denne? Det er jo specielt her i folkeskolen, vi lærer, hvordan vi skal opføre os. Vi går i skole fem ud af ugens syv dage, og så må man da mene, at lærerne spiller en ret så stor rolle, når det kommer til vores opførsel.

Jeg går i 9. klasse. Vi møder klokken otte og får først fri klokken tre.

Dagen, hvor jeg havde oplevelsen, var en mandag. Om mandagen har vi valgfag og får først fri kvart i fire.

Havde jeg ikke haft muligheden for at tage hjem til min klassekammerat og varme min mad, skulle jeg gå i syv timer og 45 minutter uden at indtage noget. Kan man virkelig som lærer, som menneske i det hele taget, tillade sig at fortælle os, at vi skal spise vores mad kold? Vi har jo så to valgmuligheder: Enten spiser vi maden kold, eller så spiser vi den ikke.

Forventer lærerne, at man kan gå på tom mave i så lang tid? Kan vi virkelig ikke få lov til at varme vores mad denne ene dag?

Vi elever har også en lang dag, men det tages der ikke hensyn til. Det er her, jeg virkelig mærker den store ulighed mellem elev og lærer, og det gør mig virkelig oprevet at tænke på, at de som mennesker kan handle sådan.

Jeg har altid været glad for at gå i skole, og jeg har altid haft stor respekt for mine lærere, men denne episode har virkelig sat sit aftryk i mig. Jeg har dog stadig respekt for lærerne, men jeg synes ikke, at denne situation havde berettigelse. Er dette generelt en almindelig læreradfærd i de danske folkeskoler?

Jeg føler, at det rent ud sagt er magtmisbrug. Det kan jo godt være, at min oplevelse er en lille ting, men set i et større perspektiv er det da generelt et problem, at lærerne sætter sig selv op på en piedestal.

Måske tager jeg fejl? Mit spørgsmål lyder på, hvor grænsen går for, hvad en lærer kan tillade sig? Det forventes af eleverne, at de har respekt for læreren, men hvad forventes der egentlig af læreren? Jeg er jo bare elev i folkeskolen. Jeg skal se lærerne som forbilleder. De skal lægge grundlaget for min egen opførsel, men det er bare svært at se det troværdige og gode forbillede, når man udsættes for en opførsel som denne. Jeg siger ikke, at alle lærere opfører sig sådan, som jeg oplevede det, men det gjorde mig alligevel dybt chokeret. Hvorfor nej?

http://jyllands-posten.dk/aarhus/meninger/breve/ECE9918958/jeg-kan-da-ikke-spise-kold-koedsovs/

Hvad mener du?????????????????????????????????????????????????????????
Altid glad for at hjælpe. :smile:

Offline politisk ukorrekt

• Hyper medlem
  • Activity:
    10.6%
  • Køn: Mand
  • Selvfølgelig styrer aliens da verden.
    • Vis profil
Sv: Jeg kan da ikke spise kold kødsovs?
« Svar #1 Dato: Oktober 03, 2017, 10:05:49 pm »
Det er et meget godt eksempel på, at mange lærere er psykopater og sadister. Mange bliver lærere fordi de kan lide at bestemme over børn og unge og se børn og unge lide. Jeg havde selv sådan nogle sadistiske lærere som barn. Dem er der mange af i den danske folkeskole.
Sandheden er ilde hørt. Men sandheden er at Aliens allerede er her på jorden og infiltrerer alverdens regeringer. Take it or leave it. But it´s true.

Offline Skarpretteren

• Nyt medlem
  • *
  • Activity:
    0%
    • Vis profil
« Svar #2 Dato: Oktober 03, 2017, 10:12:12 pm »
Det er et meget godt eksempel på, at mange lærere er psykopater og sadister. Mange bliver lærere, fordi de kan lide at bestemme over børn og unge og se børn og unge lide. Jeg havde selv sådan nogle sadistiske lærere som barn. Dem er der mange af i den danske folkeskole.

Offline homofaber

• Hyper medlem
  • Activity:
    0.8%
    • Vis profil
« Svar #3 Dato: Oktober 03, 2017, 10:18:57 pm »
På de skoler, jeg har arbejdet på, har lærernes køkken været i et seperat rum, hvor elever kunne få adgang, hvis der har været behov.
Men jeg forstår godt reaktionen fra lærernes side, at elever ikke skal komme rendende, hvis køkkenet er forbeholdt lærerne. Der er en grund til, at elever ikke har adgang til lærerværelser ol. Der kan være fortrolige oplysninger og dokumenter, lærernes værdigenstande eller der kan diskuteres ting, som bare er fortrolige. Det har ikke noget at gøre med at være magtsyg.
Jeg vader jo heller ikke bare ind på min leders kontor.
Men det andet er, at de måske kunne have løst det på en anden måde. Det ville jeg have gjort. Omvendt synes jeg også, det er en storm i et glas vand at skrive et kilometerlangt indlæg om det - hun kunne jo have henvendt sig til skolens ledelse. Det gør man jo på en arbejdsplads.
Men godt at vi ikke har værre ting i Danmark ...
It is a common mistake to theorize before one has data. Insensibly one begins to twist facts to suit theories, instead of theories to suit facts.

Offline Debatsvinet

• Hyper medlem
  • Activity:
    5%
  • Country: dk
  • En´ oneliner kan sige mere end 1000 ord ...
    • Vis profil
« Svar #4 Dato: Oktober 03, 2017, 11:37:32 pm »
Men godt at vi ikke har værre ting i Danmark ...

Vi har Akademikere ...  :whistle:  :sweat:

:w00t:
Vågner, vågner Danske Helte, springer op og spænder bælte ...

Offline Torsten Bonfils

• Hyper medlem
  • Activity:
    12.8%
    • Vis profil
« Svar #5 Dato: Oktober 03, 2017, 11:42:57 pm »
Da jeg gik i skole, var der ikke noget der hed mikrobølgeovn eller varm mad på skolen. Ikke engang et køleskab havde vi til rådighed. Vi måtte gå rundt med en lummer madpakke i tasken den halve dag. :JC_doubledown:

Offline Lunavecchia

• Hyper medlem
  • Activity:
    14.6%
  • Køn: Kvinde
    • Vis profil
« Svar #6 Dato: Oktober 03, 2017, 11:53:23 pm »
Da jeg gik i skole, var der ikke noget der hed mikrobølgeovn eller varm mad på skolen. Ikke engang et køleskab havde vi til rådighed. Vi måtte gå rundt med en lummer madpakke i tasken den halve dag. :JC_doubledown:

Er du gammel?
I'm a Troll

• Hyper medlem
  • Activity:
    10.6%
    • Vis profil
« Svar #7 Dato: Oktober 04, 2017, 12:38:56 am »

Sådan var det også da jeg var dreng. Jeg havde altid tre halve rugbrødsmader med i skole. Og ofte var de halvklamme til middag, men vi spiste jo alligevel det vi havde med uden at brokke os. Og dengang var der ikke noget der hed varm mad i skolen.

Unge i dag ved ikke, hvor forkælede de er. Da jeg var dreng kunne vi kun se tre tv-kanaler. I dag har de 100. Og vi havde ingen mobiletelefoner dengang og intet internet.

De unge i dag ville gå amok, hvis de skulle undvære alle disse ting. De ville nærmest tudbrøle. :yes:

På den anden side ved jeg ikke, om jeg ville bytte med de unge i dag. Måske havde vi andre det sjovere da vi var børn. Vi drenge løb rundt og spillede fodbold 2-3 timer hver dag og legede sjove lege udenfor. Mig og min lillebror havde f.eks. en hemmelig hule. Og om vinteren byggede vi snemænd eller kælkede. I dag sidder mange børn bare foran en skærm hele dagen og får ingen motion. Det er ikke særligt sundt, tror jeg.

Forældre er også blevet så pyldrede i dag. Overbeskyttende curlingforældre. Da jeg var dreng, var vi ofte udenfor hele dagen og kom først hjem til spisetid. Uden at nogen spurgte efter os. I dag ringer de bekymrede curlingforældre til deres børn 4-5 gange om dagen for at høre hvor de er henne. Og mange forældre forsøger at spore børnene via sporingsprogrammer. Og overvåger dem døgnet rundt. Totalt pyldrede vattede overbeskyttende curlingforældre. Og det får man nogle meget sarte og forkælede unger ud af.

Jeg husker også, at efter skoletid var vi tit henne hos en lærer og lege ude i hans have. I dag var den ikke gået. Der var manden blevet udskreget som pædofil, hvis han lukkede børn indenfor i privaten. Dengang var man ikke så hysteriske. Og manden var i øvrigt flink og uskadelig. I dag anses alle fremmede mænd som potentiele pædofile. Hvilket gør at der er udviklet en sygelig paranoia i forholdet mellem børn og voksne, som gør at børn og unge ikke har ret meget tillid til fremmede mennesker.

Dengang var familielivet også mere hyggeligt end i dag. Da vi kun havde et par kedelige tv-kanaler, så man selvfølgelig ikke så meget fjernsyn som i dag. Så tit snakkede man sammen om aftenen. Spillede ludo eller andre spil. Gik en tur sammen o.s.v. I dag samles familier stort set kun foran tossekassen. Ikke særligt socialt i virkeligheden.

Så nej, jeg ved egentlig ikke om jeg er så misundelig på ungdommen i dag. De har nok mange materielle goder. Men samtidig har de en eller anden åndelig og menneskelig tomhed, synes jeg.
« Senest Redigeret: Oktober 04, 2017, 12:48:47 am af politisk ukorrekt »
Sandheden er ilde hørt. Men sandheden er at Aliens allerede er her på jorden og infiltrerer alverdens regeringer. Take it or leave it. But it´s true.

Offline Lunavecchia

• Hyper medlem
  • Activity:
    14.6%
  • Køn: Kvinde
    • Vis profil
« Svar #8 Dato: Oktober 04, 2017, 12:56:16 am »
Jeg havde kun én TV-kanal som barn plus en tåget svensk kanal, og det var i øvrigt ikke meget TV, jeg så.

I øvrigt, lige så snart et barn træder ved siden af i dag, spørger man. Hvor er forældrene henne?

Jamen da jeg var barn, var far på arbejde, og mor var død, men så var der jo en stedmor, men alligevel på trods af hende var jeg sammen med de andre børn,, hvor jeg boede, og der var sgu ingen forældre, som vidste, hvad vi lavede. Og der var heller ingen, som spurgte, hvad vi havde lavet.
Det var en nogenlunde fri barndom dengang, bare vi kom hjem til spisetid om aftenen.4
I'm a Troll

• Hyper medlem
  • Activity:
    10.6%
    • Vis profil
« Svar #9 Dato: Oktober 04, 2017, 01:43:15 am »
Jeg havde kun én TV-kanal som barn plus en tåget svensk kanal, og det var i øvrigt ikke meget TV, jeg så.

Jeg så mere svensk tv end dansk tv. Fordi jeg var mest til sport og svensk tv havde mange flere gode sportsprogrammer end dansk tv. DR var noget bras - også dengang. :yes:

I øvrigt, lige så snart et barn træder ved siden af i dag, spørger man. Hvor er forældrene henne?

Nok fordi børn umyndiggøres i dag og overbeskyttes, så man mener, at de ikke er i stand til selv at tage nogle beslutninger og lære af deres fejl.

Jamen da jeg var barn, var far på arbejde, og mor var død, men så var der jo en stedmor, men alligevel på trods af hende var jeg sammen med de andre børn,, hvor jeg boede, og der var sgu ingen forældre, som vidste, hvad vi lavede. Og der var heller ingen, som spurgte, hvad vi havde lavet.
Det var en nogenlunde fri barndom dengang, bare vi kom hjem til spisetid om aftenen.4

Jeg så nærmest mine bedsteforældre mere i min barndom end mine forældre, fordi de altid havde så travlt med at arbejde. Men dengang pyldrede man ikke så meget om børn, så man mente nok, at børn kunne finde ud af at beskæftige sig selv. Det kunne jeg skam da også. Jeg ejede hverken en telefon eller en computer som barn. Så spillede man fodbold, tennis o.s.v. i stedet. Eller legede ude på vejen o.s.v. Jeg var voksen, før jeg overhovedet RØRTE ved en computer. Det er lidt sjovt at tænke på, at første gang, jeg rørte ved en computer, var jeg hele 25 år gammel. Og jeg kunne overhovedet slet ikke finde ud  af det! I dag er jeg rimeligt god til det. Men når man tænker på, hvor dygtige de unge er på en computer i dag, er det bare morsomt at tænke på, at jeg som 25 årig knapt kunne finde ud af at tænde en computer. :blum:

Dengang var man taknemmelig, hvis man bare havde et primitivt diskettedrev, hvor man kunne lægge en 3-4 små dokumenter ind på. I dag har man kæmpestore USB-Sticks, hvor der kan være læssevis af hele bøger på. Ak ja, tiderne har forandret sig. Man tør næsten ikke tænker over, hvordan verden vil være om 50 år, når nutidens børn er pensionsmodne. Om 50 år holder folk sikkert ferie på mars og på månen, som man i dag holder ferie på Mallorca. Og alle ejer sikkert deres egen private UFO, som de kan flyve til månen med i løbet af en halv time med en allerhelvedes fart. Og sex bliver noget, man dyrker med robotter og børn er noget man får ved kunstig insiminering. Den udvikling er jo allerede i gang.

Nå, man bliver helt ør i hovedet af at forestille sig verden om 50 eller 100 år. Men det kan selvfølgelig også være, at det går den modsatte vej. Hvis vi får en stor naturkatatrofe, der sætter os tilbage til stenalderen. Det kan også ske.... :hyper:
« Senest Redigeret: Oktober 04, 2017, 01:50:53 am af politisk ukorrekt »

Offline Abernes Konge (OP)

• Jr. medlem
  • **
  • Banned!
  • Activity:
    3.4%
  • Altid glad for at hjælpe.
    • Vis profil
« Svar #10 Dato: Oktober 10, 2017, 04:00:50 pm »

Er du gammel?

Torsten er i slutningen af 30'erne/starten af 40'erne og uddannet fra en naturvidenskabelig linje på Københavns Universitet, men hvilket præcise studie, vil jeg ikke skrive her.

??????????????????????????????
Altid glad for at hjælpe. :smile: