Forfatter Emne: Jeg elsker den grønlandske natur  (Læst 379 gange)

Offline Anklageren (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    95%
  • Country: gl
  • Køn: Mand
    • Vis profil
Jeg elsker den grønlandske natur
« Dato: September 23, 2017, 11:30:25 pm »
Jeg skød dette rensdyr tidligere på ugen

Taget med mobil

Jeg fiskede også ishavsrødinger med fiskestang denne gang - fordi det er hyggeligere end at fiske med garn

Nu er vi kommet så langt hen på året, at det bliver meget mørkt om natten. Der var nymåne i denne uge, og da der er mange kilometer til den nærmeste bebyggelse, er stjernehimmelen bare så flot. Det er også nu om efteråret det er bedst at se nordlys, og en aften var der et fantastisk nordlys i meget flotte farver.

Man kan desværre ikke fotografere det med en mobil (jeg prøvede).

Er det muligt at beskæftige sig med et politisk emne på Din-Debat uden at blive beskyldt for at forsvare noget?

Offline Torsten Bonfils

• Hyper medlem
  • Activity:
    15.4%
  • Country: 00
    • Vis profil
Sv: Jeg elsker den grønlandske natur
« Svar #1 Dato: September 23, 2017, 11:41:50 pm »
Til gengæld er de grønlandske kvinder ikke særligt kønne. Og så er der vist også rigtig mange af dem der er alkoholikere. Er det ikke trist at bo i et land hvor der ikke er en eneste kvinde man gider at være sammen med?

Offline Anklageren (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    95%
    • Vis profil
Fyldt med fordomme
« Svar #2 Dato: September 23, 2017, 11:54:32 pm »
Til gengæld er de grønlandske kvinder ikke særligt kønne. Og så er der vist også rigtig mange af dem der er alkoholikere. Er det ikke trist at bo i et land hvor der ikke er en eneste kvinde man gider at være sammen med?

Er danskerne fordrukne?

Der bliver faktisk drukket mere alkohol pr. indbygger i Danmark - end i Grønland, så det holder jeg nok ud  :smile1:

Jeg forstår ikke, du synes, hun er grim.
« Senest Redigeret: September 24, 2017, 12:07:27 am af Anklageren »
Er det muligt at beskæftige sig med et politisk emne på Din-Debat uden at blive beskyldt for at forsvare noget?

Online Lunavecchia

• Hyper medlem
  • Activity:
    14.2%
  • Country: dk
  • Køn: Kvinde
    • Vis profil
« Svar #3 Dato: September 24, 2017, 12:37:18 am »
Det er vel en smagssag om grønlandske kvinder er kønne.
Det er da muligt, at du ikke finder dem kønne, ligesom du måske ikke finder ugandiske  eller andre fremmedartede kvinder kønne.

Men når man er grønlænder har man måske en anden opfattelse? En grønlænder finder sikkert ikke en hvid dansk kvinde særlig køn, og sådan er der så meget.
I'm a Troll

Offline Anklageren (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    95%
    • Vis profil
« Svar #4 Dato: September 24, 2017, 12:51:23 am »
Jeg tror, at Torsken hentyder til, at en hel del sociale tabere rejser til Danmark, fordi kontanthjælpen er meget højere. Alkoholisme virker ikke forskønnende, men de sociale tabere i Danmark er ikke karakteristiske for det grønlandske samfund.

Citat: "Faktisk er det grønlandske alkoholforbrug faldet så markant, at det i dag ligger under det danske."

http://videnskab.dk/kultur-samfund/gronland-i-tal-forsta-verdens-storste-o-gennem-statistik

« Senest Redigeret: September 24, 2017, 12:53:10 am af Anklageren »

Offline Voldsom Volvo

• Nyt medlem
  • *
  • Activity:
    0.4%
    • Vis profil
« Svar #5 Dato: September 24, 2017, 10:49:11 am »
Hvad rager det os.
Du er ikke en vi kender.

Offline Debatsvinet

• Hyper medlem
  • Activity:
    5.6%
  • Country: dk
  • En´ oneliner kan sige mere end 1000 ord ...
    • Vis profil
Sv: Fyldt med fordomme
« Svar #6 Dato: September 24, 2017, 11:02:12 am »

Er danskerne fordrukne?

Der bliver faktisk drukket mere alkohol pr. indbygger i Danmark - end i Grønland, så det holder jeg nok ud  :smile1:

Jeg forstår ikke, du synes, hun er grim.

Hun ser da udmærket ud Anklager ... :ahappy: Selv om jeg vil vædde på at der sikkert er en enkelt Dansker i hendes biologiske brændestak, kort sagt der er Europæiske træk i det ansigt ... :ahappy:
Vågner, vågner Danske Helte, springer op og spænder bælte ...

JoYo

• Gæst
« Svar #7 Dato: September 24, 2017, 11:14:31 am »
Jeg skød dette rensdyr tidligere på ugen

Taget med mobil

Jeg fiskede også ishavsrødinger med fiskestang denne gang - fordi det er hyggeligere end at fiske med garn

Nu er vi kommet så langt hen på året, at det bliver meget mørkt om natten. Der var nymåne i denne uge, og da der er mange kilometer til den nærmeste bebyggelse, er stjernehimmelen bare så flot. Det er også nu om efteråret det er bedst at se nordlys, og en aften var der et fantastisk nordlys i meget flotte farver.

Man kan desværre ikke fotografere det med en mobil (jeg prøvede).

Aner ikke om man kan fotografere nordlys med en mobil Tlf. men du må meget gerne sende flere billeder af den smukke natur.

Offline Anklageren (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    95%
    • Vis profil
« Svar #8 Dato: September 24, 2017, 11:18:52 am »

Hun ser da udmærket ud Anklager ... :ahappy: Selv om jeg vil vædde på at der sikkert er en enkelt Dansker i hendes biologiske brændestak, kort sagt der er Europæiske træk i det ansigt ... :ahappy:

Det er da almindeligt her.

Offline Voldsom Volvo

• Nyt medlem
  • *
  • Activity:
    0.4%
    • Vis profil
« Svar #9 Dato: September 24, 2017, 11:30:33 am »

Det er da almindeligt her.

Ja det er helt almindeligt danske mænd knalder grønlandske kvinder de sover jo med gæsten. Og selvfølgelig bliver nogen af dem med rogn.
En med dit udseende vil ikke kunne score andre steder end der. Eller en fattig thai.

Offline Anklageren (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    95%
    • Vis profil
Du er bare så misundelig
« Svar #10 Dato: September 24, 2017, 11:34:13 am »
Ja det er helt almindeligt danske mænd knalder grønlandske kvinder de sover jo med gæsten. Og selvfølgelig bliver nogen af dem med rogn.
En med dit udseende vil ikke kunne score andre steder end der. Eller en fattig thai.

Jeg har længe haft mine egne små sjove stalkere  :big_grin:

Oplever du aldrig noget, der er værd at skrive om?

Offline Marius, the giraffe

• Jr. medlem
  • **
  • Activity:
    0.4%
  • Country: 00
    • Vis profil
« Svar #11 Dato: September 24, 2017, 07:49:22 pm »
Det er rigtigt nok at en smule vesterlands blod, blandet med grønlandsk, kan give nogle vældig flotte piger. I alt fald hvad angår vestgrønlændere.
Østgrønlændere er mere kompakt bygget, og det virker faktisk som om de er en helt anden stamme…

Jeg er bare SÅ misundelig på Anklageren, over at jeg ikke har haft mulighed for at se nordlys, trods at jeg har arbejdet på der oppe i knapt 3 år, men det var for langt nordpå til at der findes nordlys overhoved….

Jeg havde i øvrigt også grønlandsk jagttegn (kr. 50), men så ingen ren.
Masser af moskus, men de var forbeholdt de indfødte fangere.

Fisk var der heller ikke meget af, men jeg fik da fanget grøndlandshaj – verdens dummeste fisk, der lugter af tis, og har orme i øjnene. 
Phu pøj for en ulykke….De blev også sat ud igen, for hvad skulle man dog med 3 – 400 kg. uspiselig kød, Ikke engang slædehundene kan tåle tørret grøndlandshaj, og de æder ellers alt.

Måske man skulle forære sig selv en tur til Grønland, måske i forbindelse med noget arbejde…

For nordlys vil jeg sgu se…
//MTG

Offline Anklageren (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    95%
    • Vis profil
« Svar #12 Dato: September 25, 2017, 11:29:40 am »

Fisk var der heller ikke meget af, men jeg fik da fanget grøndlandshaj – verdens dummeste fisk, der lugter af tis, og har orme i øjnene. 
Phu pøj for en ulykke….De blev også sat ud igen, for hvad skulle man dog med 3 – 400 kg. uspiselig kød, Ikke engang slædehundene kan tåle tørret grøndlandshaj, og de æder ellers alt.

Det er delvist rigtigt, men slædehunde kan nu godt tåle grønlandshajer - hvis de er tørrede. Hvis grønlandshajer ikke er tørrede, bliver hundene euforiske, fordi hajerne indeholder en slags narkotika.

Jeg har selv fanget og tørret grønlandshajer til hundefoder, da jeg havde hunde.

Det er en oplevelse at køre med hundeslæde, men der er meget arbejde ved at have hunde - 365 dage om året - og det er dyrt.

10-15 hunde, som skal holde varmen, når temperaturen dykker under -20 grader, tager altså noget foder fra. Enten fanger man det selv - og det er meget man skal fange - eller også køber man hundepiller i sække.

Sådan en sæk hundefoder på 15 kg. til godt 400 kroner rækker måske til to dage om vinteren. Hvis man derimod fanger foderet selv, så er der f.eks. slet ikke kalorier nok i torsk - så de fleste fisk anvendt som slædehundefoder, skal suppleres med sæl eller lignende kalorierig kost. Hvis man er heldig, kan man købe en hel sæl til 300 kr. så det er billigere, men der er også arbejde ved det.

Køber man foderet, må man altså regne med, at det nemt koster 40.000 om året at holde et pænt stort hundespand. Til sammenligning er det noget billigere at holde en snescooter, og den passer sig selv om sommeren.

Offline Anklageren (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    95%
    • Vis profil
« Svar #13 Dato: September 25, 2017, 01:58:05 pm »
Nu er rensdyrjagten slut for mit vedkommende, og her om efteråret kommer der laks ind til kysten.

I morges fangede jeg denne i garn - en laks på 4 kilo, som er en ganske normal størrelse

Det er den almindelige atlanterhavslaks, så den kan godt være født i Skjern Å. De kommer herop og vokser sig store - og det har altid undret mig, at de f.eks. kan finde tilbage til den samme gydeplads i Skjern Å, hvor de er blevet "født" - eller hvor de nu kommer fra (de kommer fra Nordeuropa og den nordlige del af den amerikanske atlanterhavskyst).

Under alle omstændigheder står menuen i dag på friskfanget laks, og resten bliver frosset ned.