Forfatter Emne: Er religiøse dummere end ateister?  (Læst 1016 gange)

Offline lyjse

• Hyper medlem
  • Activity:
    5.2%
    • Vis profil
Sv: Er religiøse dummere end ateister?
« Svar #15 Dato: Juli 07, 2017, 08:53:25 pm »

Citér
Er religiøse dummere end ateister?

Det får I svar på, den dag I trækker vejret -  for sidste gang... :bee:

Offline Landboen

• Hyper medlem
  • Activity:
    1%
  • Country: bs
    • Vis profil
« Svar #16 Dato: Juli 07, 2017, 10:05:31 pm »

Citér
Er religiøse dummere end ateister?

Det får I svar på, den dag I trækker vejret -  for sidste gang... :bee:
:JC_doubledown:
Når den dag kommer er det slut. Direkte i ovnen tak. Og så kan de efterladte jo sprede de sørgelige rester hvor de lyster.
Mennesker kræver ytringsfrihed som kompensation for tankefrihed, hvilken de sjældent bruger.

Søren Kierkegaard - 5. maj 1813 – 11. november 1855

Offline Lunavecchia

• Hyper medlem
  • Activity:
    14.4%
  • Country: dk
  • Køn: Kvinde
    • Vis profil
« Svar #17 Dato: Juli 07, 2017, 11:12:35 pm »
Forklaringen der fremsættes synes da bestemt valid. Og man ser jo også at de områder i verden, hvor vi ved at indbyggernes gennemsnitlige intelligens ligger lavere, også er mere præget af religion.

Det ser vi eksempelvis i Afrika og Mellemøsten.

Kort sagt: Er man dum, har man brug for andre til at bestemme, hvordan man skal leve sit liv.

Mon befolkningen i Danmark havde en lavere intelligens før 1849 end nu om dage?
Når jeg nævner 1849 hænger det sammen med, at det var året for Grundloven, som blandt andet indebar religionsfrihed.
Før den tid var der dåbstvang for alle, bortset fra jøder og nogle reformerte trossamfund, ligesom der også var konfirmationstvang, og så var kirkelige vielser i øvrigt eneste mulighed, hvis man ville indgå ægteskab.
I hvor høj grad folk var troende, skal jeg lade være usagt, da der ikke var noget, der hed meningsmålinger på den tid.

Formentlig var der heller ikke nogle tilgængelige IQ-tests på den tid, så det er ikke godt at vide, om befolkningen i Danmark var dummere dengang end i dag.
I'm a Troll

Offline Massey

• Jr. medlem
  • **
  • Activity:
    0%
    • Vis profil
« Svar #18 Dato: Juli 08, 2017, 09:47:50 am »
https://www.kristeligt-dagblad.dk/danmark/ateister-har-h%C3%B8jere-intelligens-end-troende

Anklagerens yndlingsforsker Helmuth Nyborg har studeret statistisk materiale om 7000 unge amerikanere og er nået frem til den konklusion at ateister gennemsnitligt scorer 5,8 IQ-point højere end de troende. Han fremsætter selv følgende mulige forklaring:

Man bliver ikke dummere af at tro på Gud. Men noget tyder på, at der blandt mennesker med en lav intelligens er en øget tendens til at søge tilflugt i en religion som svar på livets svære spørgsmål.

Hvad mener debattørerne på Din-Debat? Er religion for de dumme, eller har den gode Helmuth Nyborg igen været uredelig i sin forskning?

Om det er dum er svært at sige,men det er mærkværdigt at nogen mennesker har behov for sådan en narresut.
Når man ser nogen af de religiøse ritualer, så læner det sig kraftigt op af sindsyge.

Offline lyjse

• Hyper medlem
  • Activity:
    5.2%
    • Vis profil
« Svar #19 Dato: Juli 08, 2017, 10:40:49 am »
Det er jo et stort begreb - at være religiøs .....vi har den alternative verden, som dyrker ånderne - men er et dyrt bekendskab, i mere end én forstand.

Det alternative supermarked har mange tilbud og mange navne, men det er den samme surdej og den samme ånd.
Det er kostbart at være syg, og søge de forskellige behandlere... er de så naive.. tja... jeg ville aldrig "hoppe på" den "vogn" !!

At være kristen koster ikke noget, om det er en narresut.. næ.. det er den ægte vare, og man skal ikke følge en række regler / love, det gælder vel for de fleste, som har en samvittighed, at den fortæller os, hvis vi har gjort noget, vi ikke skulle have gjort.

Tænk at vi bare kan sende en bøn til Jesus, og han griber ind, i enhver situation - det har jeg erfaret gennem hele mit liv, og i denne terroriserede verden, er det trygt at vide.

Det betyder ikke, at vi bare kan læne os tilbage, og lukke øjne og ører for de problemer vi har, ( som landboen og hendes rygklappere )   f.eks. med islam i Europa, nej vi skal bekæmpe det onde, vi skal ikke åbne vores dør for terrorister - men hvad så, når vi har gjort det.. var vi naive.. var politikerne naive.. ja, det var de - havde de været kristne, havde de kendt ånden i islam, så havde de skilt skidt fra kanel, og ikke lukket alle ind !

Det var så min mening  :smile1:

Offline Anklageren

• Hyper medlem
  • Activity:
    97%
  • Country: gl
  • Køn: Mand
    • Vis profil
Jesus som narresut
« Svar #20 Dato: Juli 08, 2017, 12:03:35 pm »

At være kristen koster ikke noget, om det er en narresut.. næ.. det er den ægte vare, og man skal ikke følge en række regler / love, det gælder vel for de fleste, som har en samvittighed, at den fortæller os, hvis vi har gjort noget, vi ikke skulle have gjort.

Det er en erstatning for at stole på sig selv og selv afgøre - hvad der er rigtigt - og hvad der er forkert.

Det har ikke noget at gøre med, om man er et godt menneske, og det er du selv et bevis på, fordi du er mere "utålsom" over for andre end de fleste.

Er det muligt at beskæftige sig med et politisk emne på Din-Debat uden at blive beskyldt for at forsvare noget?

Offline lyjse

• Hyper medlem
  • Activity:
    5.2%
    • Vis profil
« Svar #21 Dato: Juli 08, 2017, 01:18:13 pm »
Anklager

Citér
Det er en erstatning for at stole på sig selv og selv afgøre - hvad der er rigtigt - og hvad der er forkert.

Det har ikke noget at gøre med, om man er et godt menneske, og det er du selv et bevis på, fordi du er mere "utålsom" over for andre end de fleste.

Mener du utålsom for dig og tigermanden .. jeg forstår godt det må have været utåleligt  for dig, at blive afsløret - men du må jo ikke stole på dig selv, siden du har behov for flere profiler herinde  :blum:

Offline Anklageren

• Hyper medlem
  • Activity:
    97%
  • Country: gl
    • Vis profil
« Svar #22 Dato: Juli 08, 2017, 09:53:18 pm »
Anklager

Citér

Mener du utålsom for dig og tigermanden .. jeg forstår godt det må have været utåleligt  for dig, at blive afsløret - men du må jo ikke stole på dig selv, siden du har behov for flere profiler herinde  :blum:

Du dyrker løgnens fader - den gamle slange.

Er det muligt at beskæftige sig med et politisk emne på Din-Debat uden at blive beskyldt for at forsvare noget?

Offline Carlo

• Hyper medlem
  • Activity:
    30.4%
  • Country: 00
  • Forkyndende og missionerende ateist og kommunist
    • Vis profil
« Svar #23 Dato: Juli 08, 2017, 11:07:01 pm »

Lyjse, det ville tjene din intelligens til ære, at du holdt op med alt det ævl om "afsløret".

Og så rager det ikke dig, hvem der er bag hvilke profiler.
Dansknationalist: Send ham til det dejlige syriske fængsel hvor der er tortur.

Offline lyjse

• Hyper medlem
  • Activity:
    5.2%
    • Vis profil
« Svar #24 Dato: Juli 08, 2017, 11:20:24 pm »
Jeg vidste ikke, at ateister troede på gamle slanger  :connie_1: :ermm:

Offline LRT

• Nyt medlem
  • *
  • Banned!
  • Activity:
    0%
    • Vis profil
« Svar #25 Dato: Juli 08, 2017, 11:31:45 pm »
Ja det siger sig selv at teister er dummere end ateister da det er klogere at vide end at tro. Så det er faktisk et dumt og i bedste fald naivt spørgsmål.

Offline lyjse

• Hyper medlem
  • Activity:
    5.2%
    • Vis profil
« Svar #26 Dato: Juli 08, 2017, 11:37:55 pm »
Carlo .. så lad os bare sige, at han blev "hængt til tørre" - var det bedre ?

Offline lyjse

• Hyper medlem
  • Activity:
    5.2%
    • Vis profil
« Svar #27 Dato: Juli 10, 2017, 10:02:01 pm »
Carlo .. så lad os bare sige, at han blev "hængt til tørre" - var det bedre ?

Du svarede ikke, på mit spørgsmål  :bee:

Offline dna

• Fuld medlem
  • Activity:
    7.4%
    • Vis profil
« Svar #28 Dato: September 25, 2017, 02:12:28 am »
Jeg hørte en gang følgende som jeg er ret enig i: Religion er det svage menneskes krykke.

Offline 12:30

• Fuld medlem
  • Activity:
    7.8%
    • Vis profil
« Svar #29 Dato: September 25, 2017, 07:47:05 am »
Ja - religiøse elsker at genere de vantro.

Muslimer ved , at de er førende inden for dette speciale!

Islam =  :dash2: :dash2: :dash2: :dash2: :dash2: :dash2:

:hyper: