Forfatter Emne: Matematik er ej godt for de politiske korrekte!  (Læst 549 gange)

Offline Dommeren

• Nyt medlem
  • *
  • Activity:
    0.4%
  • Country: no
  • Køn: Mand
    • Vis profil
Sv: Matematik er ej godt for de politiske korrekte!
« Svar #15 Dato: September 22, 2017, 11:11:59 pm »
Begge former er korrekte, ja - men ikke i alle sammenhænge. Det er jo udførligt beskrevet i mit forrige indlæg, som du jo bare kan læse. :yes:

Enten er begge former korrekte - eller også er de ukorrekte.

Det er nu ikke helt rigtigt, for når du anvender et adjektiv, der ender på -ig, -lig eller -vis som mådesadverbialer, så skal der "t" på - jeg har ikke opfundet reglerne, jeg redegør blot for dem. :yes:

Offline Anklageren

• Hyper medlem
  • Activity:
    99.6%
  • Country: gl
    • Vis profil
« Svar #16 Dato: September 22, 2017, 11:17:49 pm »
Begge former er korrekte, ja - men ikke i alle sammenhænge. Det er jo udførligt beskrevet i mit forrige indlæg, som du jo bare kan læse. :yes:

Enten er begge former korrekte - eller også er de ukorrekte.

Det er nu ikke helt rigtigt, for når du anvender et adjektiv, der ender på -ig, -lig eller -vis sommådesadverbialer, så skal der "t" på - jeg har ikke opfundet reglerne, jeg redegør blot for dem :yes:

Hvad er det du ikke forstår ved, at der er nævnt en undtagelse for faget "dansk" i

Derimod er "Var du der selv, egentlig?" talesprog - så dit dansk er generelt ret ringe, fordi du formulerer dig skriftligt her.

Det er en banal fejl, at man ikke skelner mellem talesprog og skriftsprog, som de fleste kommer ud over i løbet af folkeskolen.

Er det muligt at beskæftige sig med et politisk emne på Din-Debat uden at blive beskyldt for at forsvare noget?

Offline Dommeren

• Nyt medlem
  • *
  • Activity:
    0.4%
    • Vis profil
« Svar #17 Dato: September 23, 2017, 09:57:19 pm »
Det er nu ikke helt korrekt, for det afgørende er, om adjektivet har funktion af mådesadverbiale. Der findes ikke, som du påstår, en beskrevet undtagelse, når mådesadverbiale lægger sig til substantivet, ”dansk”.

Jeg skriver det jo ikke for at drille dig eller lignende, jeg skriver det for at hjælpe dig. Husk nu, at vi er på samme hold herinde. :yes:

Offline Anklageren

• Hyper medlem
  • Activity:
    99.6%
    • Vis profil
Pernittengryn
« Svar #18 Dato: September 23, 2017, 10:52:42 pm »
Det er nu ikke helt korrekt, for det afgørende er, om adjektivet har funktion af mådesadverbiale. Der findes ikke, som du påstår, en beskrevet undtagelse, når mådesadverbiale lægger sig til substantivet, ”dansk”.

Jeg skriver det jo ikke for at drille dig eller lignende, jeg skriver det for at hjælpe dig. Husk nu, at vi er på samme hold herinde. :yes:

- men du kan eller gider ikke læse, for jeg har jo linket til DEN DANSKE ORDBOG, hvor der ordret står under punkt 2. undervisningsfag der omfatter dansk sprog, litteratur m.m.:
" formerne skriftlig dansk og mundtlig dansk er almindelig og korrekte, ligesom formerne med -t " (min understregning).

Formerne skriftlig dansk og mundtlig dansk er altså både almindelige og korrekte - og - "Det er mundlig dansk" svarer til: "Det er elendig dansk".

Det hedder jo aldrig: "En skriftlig dansk" - så uanset hvordan du vrider og vender dig ...

Jeg linker lige igen, selvom du ikke gider læse det.

http://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=dansk

« Senest Redigeret: September 23, 2017, 10:56:18 pm af Anklageren »
Er det muligt at beskæftige sig med et politisk emne på Din-Debat uden at blive beskyldt for at forsvare noget?

Offline Dommeren

• Nyt medlem
  • *
  • Activity:
    0.4%
    • Vis profil
« Svar #19 Dato: September 24, 2017, 12:45:48 pm »
De to ting har nu ikke noget med hinanden at gøre, for ”skriftlig(t) dansk” et et fast udtryk, som ikke handler om mådesadverbialer  - men netop om et fast udtryk, hvortil der er knyttet to accepterede staveformer, ligesom med ”mayonnaise” og ”majonæse”, der jo heller ikke har noget at gøre med mådesadverbialer.

Der er jo ikke et undervisningsfag, der hedder ”elendig(t) dansk” - selvom man nogen gange skulle tro det – så ”skriftlig(t) dansk” svarer ikke til ”elendig(t) dansk”.

Jeg er jo selv gammel dansklærer, og jeg har undervist mange år i Danmark, før jeg rejste til en bygd her i Nordnorge, hvor jeg har arbejdet på skole de sidste 10 år. Dette bliver nok sidste år, og så er det tid til pension. Men jeg er på højeste løntrin og har forhandlet nogle fine tillæg hjem, så jeg tager lige det sidste med også.

Men nu skriver jeg til Dansk Sprognævn, og så skal jeg nok bringe deres svar her. Det er jo ikke for at drille eller lignende, jeg vil jo bare gerne hjælpe dig. Andet er der ikke i dét. :yes:

Offline Anklageren

• Hyper medlem
  • Activity:
    99.6%
    • Vis profil
« Svar #20 Dato: September 24, 2017, 01:59:57 pm »

Men nu skriver jeg til Dansk Sprognævn, og så skal jeg nok bringe deres svar her. Det er jo ikke for at drille eller lignende, jeg vil jo bare gerne hjælpe dig. Andet er der ikke i dét. :yes:

Sikkert

Det er nok mit største problem  :big_grin:  :big_grin: :big_grin:

Når du er så dygtig, hvorfor kan du så ikke kende forskel på talesprog og skriftsprog.

Er du misbruger af et eller andet?

Hvornår er Fremlev i øvrigt flyttet til Nordnorge?

« Senest Redigeret: September 24, 2017, 02:06:47 pm af Anklageren »