Forfatter Emne: Har nogen forstand på haglpatroner?  (Læst 466 gange)

Offline Anklageren (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    97.4%
  • Country: gl
  • Køn: Mand
    • Vis profil
Har nogen forstand på haglpatroner?
« Dato: September 17, 2017, 06:21:25 pm »
Jeg har mest forstand på rifler, men nu har jeg tænkt mig at tage et jagtgevær med ud for at skyde harer og gæs.

Jeg har en taske fuld af patroner af forskellige mærker og haglstørrelser, hvoraf nogen er gamle.

Der er nogen i kaliber 12 af mærket Eley plastic high-flyer str. 3 hagl, og jeg tog nogen af haglene ud for at se dem. Jeg tror, det er engelsk størrelse hagl på godt 3 mm.

Der var 140 hagl i patronen, og de kunne skrive på papir. Er det så blyhagl? - og egner de sig til gæs?

Jeg har svært ved at bruge Internettet fordi kassen mangler og fordi der er mange slags hagl.
« Senest Redigeret: September 17, 2017, 06:24:54 pm af Anklageren »
Er det muligt at beskæftige sig med et politisk emne på Din-Debat uden at blive beskyldt for at forsvare noget?

Offline Torsten Bonfils

• Hyper medlem
  • Activity:
    15%
  • Country: 00
    • Vis profil
Sv: Har nogen forstand på haglpatroner?
« Svar #1 Dato: September 17, 2017, 07:07:33 pm »
Du skulle nok have hørt bedre efter da du tog jagttegn.

JoYo

• Gæst
« Svar #2 Dato: September 17, 2017, 07:31:58 pm »
Jeg har mest forstand på rifler, men nu har jeg tænkt mig at tage et jagtgevær med ud for at skyde harer og gæs.

Jeg har en taske fuld af patroner af forskellige mærker og haglstørrelser, hvoraf nogen er gamle.

Der er nogen i kaliber 12 af mærket Eley plastic high-flyer str. 3 hagl, og jeg tog nogen af haglene ud for at se dem. Jeg tror, det er engelsk størrelse hagl på godt 3 mm.

Der var 140 hagl i patronen, og de kunne skrive på papir. Er det så blyhagl? - og egner de sig til gæs?

Jeg har svært ved at bruge Internettet fordi kassen mangler og fordi der er mange slags hagl.

Nu er det jo ca. 100 år tilbage i tiden jeg har haft jagttegn, men du har lige givet den perfekte beskrivelse på 2 3/4 hagl og de er som du selv er ind på lavet af, eller delvist af bly.

Næsten intet i livet er mere skadeligt for naturen end bly og 70% af de ca. 140 partikler ender netop der.

På Grønland betyder det måske intet, men andre steder er de strengt forbud, og hvem vil spise gås med bly?

Aha, jeg kender svaret, det vil røvfugle som spiser dem som kun er halvdød. ,o(

Offline Anklageren (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    97.4%
    • Vis profil
« Svar #3 Dato: September 17, 2017, 07:50:06 pm »
Du skulle nok have hørt bedre efter da du tog jagttegn.

Jeg har aldrig taget jagttegn, men jeg har skudt det meste af den kød jeg spiser de sidste 15 år.

Det er et ret frit land, jeg lever i
Er det muligt at beskæftige sig med et politisk emne på Din-Debat uden at blive beskyldt for at forsvare noget?

Offline Anklageren (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    97.4%
    • Vis profil
Det lyder ikke, som om du er helt opdateret
« Svar #4 Dato: September 17, 2017, 07:52:33 pm »

På Grønland betyder det måske intet, men andre steder er de strengt forbud, og hvem vil spise gås med bly?

Blyhagl er også forbudt i Grønland, men måske er haglene lavet af bismuth?

Offline Debatsvinet

• Hyper medlem
  • Activity:
    5.6%
  • Country: dk
  • En´ oneliner kan sige mere end 1000 ord ...
    • Vis profil
« Svar #5 Dato: September 17, 2017, 08:40:47 pm »

Jeg har aldrig taget jagttegn, men jeg har skudt det meste af den kød jeg spiser de sidste 15 år.

Det er et ret frit land, jeg lever i

Det skal man nok ikke fortælle her på dette medie ... :ermm:

Der er altid nogen som ikke kan tåle at læse sådan noget ...  :negative:
Vågner, vågner Danske Helte, springer op og spænder bælte ...

JoYo

• Gæst
Sv: Det lyder ikke, som om du er helt opdateret
« Svar #6 Dato: September 17, 2017, 08:50:37 pm »

Happy go lucky er nok hvad de fleste bruger, bly er stadigvæk tilladt i NA, hvad Bismut er aner jeg ikke.

Offline Anklageren (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    97.4%
    • Vis profil
« Svar #7 Dato: September 17, 2017, 09:25:56 pm »

Happy go lucky er nok hvad de fleste bruger, bly er stadigvæk tilladt i NA, hvad Bismut er aner jeg ikke.

Bismuth er et metal, som erstatter blyhaglene, da det også er blødt og ikke skader savene på savværkerne som stålhagl gør. Desuden har Bismuth en højere massefylde end stålhagl, men ikke så høj som bly.

JoYo

• Gæst
« Svar #8 Dato: September 17, 2017, 09:43:26 pm »

Bismuth er et metal, som erstatter blyhaglene, da det også er blødt og ikke skader savene på savværkerne som stålhagl gør. Desuden har Bismuth en højere massefylde end stålhagl, men ikke så høj som bly.

Jeg takker.
Har lige læst om bismuth, og det gør mig stort set ikke ret meget klogere.
I min tid kiggede vi på patronens farve, de fleste var jo hjemmelavede, hvor de professionelle hold farvene bedre, 12 gauge uden kasse havde ikke ret meget værdi.

Tak for at lige genopfriske noget så simpelt som the good old times ,o)