Forfatter Emne: Gigantisk udbrud?  (Læst 2951 gange)

Vintersne

• Gæst
Gigantisk udbrud?
« Dato: December 23, 2014, 05:06:07 pm »
http://nyhederne.tv2.dk/udland/2014-12-23-se-videoen-gigantisk-udbrud-paa-solen

"Mens lyset langsomt er på vej tilbage her på den nordlige halvkugle - bliver der observeret voldsomme udbrud på vores sol.

Billederne i videoen herover er optaget af NASAs Solar Dynamics Observatory i fredags, hvor et af de kraftigst mulige udbrud - der overhovedet kan forekomme på Solen - fandt sted.

Hvis et kraftigt soludbrud vender direkte mod Jorden kan det forstyrre eller ødelægge kommunikationssatellitter - men på Jordens overflade er vi beskyttet af atmosfæren og Jordens magnetfelt, som skærmer os for den værste stråling."

Og så taler nogen om, at mennesket kan overleve i rummet udenfor Jordens atmosfære?

Og oven i købet, at vi har været på Månen med mennesker fra 1969 til 1970érne?

Men det er selvfølgelig altid rart, at kunne fortælle børnene en god Julehistorie?

Hvad mener du?

Offline Anklageren

• Hyper medlem
  • Activity:
    97.6%
  • Country: gl
  • Køn: Mand
    • Vis profil
Sv: Gigantisk udbrud?
« Svar #1 Dato: December 23, 2014, 05:27:13 pm »
Det giver nogen meget flotte nordlys i farver :dry:
Er det muligt at beskæftige sig med et politisk emne på Din-Debat uden at blive beskyldt for at forsvare noget?

Offline Anklageren

• Hyper medlem
  • Activity:
    97.6%
    • Vis profil
Hvordan?
« Svar #2 Dato: December 23, 2014, 11:25:10 pm »

Det kunne jeg godt tænke mig at kunne fotografere
 :Gigakach_02:

Mera

Jeg har taget et Nikon spejlrefleks kamera med hjem fra arbejde (med en NIKKOR 18-55 mm linse), men jeg ved ikke, hvordan man fotograferer nordlys.

Der er mange indstillingsmuligheder, og det er sådan set mig, man spørger om den slags, fordi jeg står for AV midler (og derfor har jeg taget kameraet med hjem på juleferie, så jeg kan sætte mig bedre ind i det).

Selvom nordlys er flotte at se på, så er der ikke meget lys sammenlignet med dagslys - og kameraet "påstår hårdnakket", at der er for lidt lys.

Er det muligt at beskæftige sig med et politisk emne på Din-Debat uden at blive beskyldt for at forsvare noget?

Fruppe

• Gæst
Sv: Hvordan?
« Svar #3 Dato: December 24, 2014, 12:24:10 am »

Mera

Jeg har taget et Nikon spejlrefleks kamera med hjem fra arbejde (med en NIKKOR 18-55 mm linse), men jeg ved ikke, hvordan man fotograferer nordlys.

Der er mange indstillingsmuligheder, og det er sådan set mig, man spørger om den slags, fordi jeg står for AV midler (og derfor har jeg taget kameraet med hjem på juleferie, så jeg kan sætte mig bedre ind i det).

Selvom nordlys er flotte at se på, så er der ikke meget lys sammenlignet med dagslys - og kameraet "påstår hårdnakket", at der er for lidt lys.

Kameraet burde kunne indstilles til "mørkeoptagelser", det har jeg prøvet med svigtende held.
Vi skal have en erfaren fotograf ind over.

Online Phil

• Hyper medlem
  • Activity:
    7.8%
  • Country: ph
    • Vis profil
« Svar #4 Dato: December 24, 2014, 09:09:03 am »

Mera

Din Nikon burde kunne gøre det hvis du "tuner" den.
D.v.s. skruer lysfølsomheden op til et niveau langt højere end den aktuelt er fremstillet til.
Det svarer til (i gamle dage) at have en 200 asa film i kameraet, men indstille kameraet til en 1200 asa film.
Men nordlys på et billede ? - Nordlys bevæger sig jo som et bølgende gardin, så der skal en film til for at give det rigtige indtryk.
Når dem her kan gøre det må du vel også kunne på en eller anden måde.

https://www.youtube.com/watch?v=Y7_XjyPxkCM

Normalt plejer nordlys at være mest i de gul-grønne farver, men her er en optagelse hvor de mere sjældne rød-lilla farver også optræder.
Hvad er det egentlig der gør forskellen i farverne ? - formoder det er bølgelængden på de partikler der rammer jorden ?

https://www.youtube.com/watch?v=fVsONlc3OUY

Ser frem til at jordens befolkning reduceres til ca. 1% af det nuværende antal.

Offline Anklageren

• Hyper medlem
  • Activity:
    97.6%
    • Vis profil
« Svar #5 Dato: December 24, 2014, 01:11:34 pm »

Mera

Din Nikon burde kunne gøre det hvis du "tuner" den.
D.v.s. skruer lysfølsomheden op til et niveau langt højere end den aktuelt er fremstillet til.
Det svarer til (i gamle dage) at have en 200 asa film i kameraet, men indstille kameraet til en 1200 asa film.
Men nordlys på et billede ? - Nordlys bevæger sig jo som et bølgende gardin, så der skal en film til for at give det rigtige indtryk.
Når dem her kan gøre det må du vel også kunne på en eller anden måde.

https://www.youtube.com/watch?v=Y7_XjyPxkCM

Normalt plejer nordlys at være mest i de gul-grønne farver, men her er en optagelse hvor de mere sjældne rød-lilla farver også optræder.
Hvad er det egentlig der gør forskellen i farverne ? - formoder det er bølgelængden på de partikler der rammer jorden ?

https://www.youtube.com/watch?v=fVsONlc3OUY

Jeg må prøve mig frem, når det holder op med at sne.

Både grøn og blodrød udsendes af iltatomer, og både violet og karminrød udsendes af kvælstofmolekyler (afhængig af hvor meget energi de modtager ved sammenstødet med partiklerne fra solen).

Forskellen i farven skyldes dels forskellen i sammensætningen i forskellige højder, fordi de to luftarter ikke er lige tunge - og forskellen i den energien de modtager. Det grønne lys kommer fra området mellem 100 og 300 km oppe, hvor der er meget ilt.

Når nordlyset er svagt, kan man ikke se farverne - det er så almindeligt her, at de fleste ikke bemærker det (heller ikke altid det grønne).

Joakim

• Gæst
Du kan sagtens tage nat billeder med dit Nikon
« Svar #6 Dato: December 24, 2014, 01:37:56 pm »

Du skal bare undgå det slår blitzen til, nu skrev du ikke model, men knappen sidder sikkert også under blitzen på det.
Sæt den på landskab, og så knipser du løs, de billeder du ikke er tilfreds med kan jo bare slettes, sådan har jeg fået mange gode i kassen.

Her er gode fif
[urlhttp://www.visitnorway.com/dk/aktiviteter-og-attraktioner/attraktioner/natur/nordlys/sadan-fotograferer-du-nordlyset/][/url]

Du lånte forhåbentlig et stativ med?
Ellers skal du have lige så rolig hånd som jeg, min måne er taget uden, men jeg har også lavet et med rystelser.
Du må prøve dig frem.

Og læg gerne resultatet ud, da i alle fald jeg vil nyde sådan et natursenarie.

Under menuen kan du øge ISO, mit er taget med ISO 800,og eksponeringstid 1/10, men prøv dig frem, pøj pøj
« Senest Redigeret: Januar 04, 2015, 09:27:04 am af Joakim »

Offline Anklageren

• Hyper medlem
  • Activity:
    97.6%
    • Vis profil
Svar til Joakim
« Svar #7 Dato: December 24, 2014, 02:43:45 pm »
Det er et Nikon D3100, som koster tre tusinde og nogle hundrede uden hukommelseskort (jeg husker det ikke nøjagtigt). Jeg har allerede fortrudt, at jeg ikke lånte et stativ med hjem.

« Senest Redigeret: December 24, 2014, 03:02:14 pm af Anklageren »

Offline Anklageren

• Hyper medlem
  • Activity:
    97.6%
    • Vis profil
Tak skal du have Mera
« Svar #8 Dato: December 25, 2014, 07:22:47 pm »
Jeg begynder at mindes min ungdom, hvor jeg fotograferede meget og havde et kamera, hvor jeg selv skulle indstille blænde og lukkertid.

Måske kan jeg prøve i aften, for vejret er ret klart i dag.

Nu prøver jeg at uploade et billede jeg lige har taget i dag ud af mit køkkenvindue, så kan man få et indtryk af, hvordan her er lige nu.

Offline Anklageren

• Hyper medlem
  • Activity:
    97.6%
    • Vis profil
Sv: Tak skal du have Mera
« Svar #9 Dato: December 26, 2014, 03:11:02 am »
Jeg begynder at mindes min ungdom, hvor jeg fotograferede meget og havde et kamera, hvor jeg selv skulle indstille blænde og lukkertid.

Nu prøver jeg at uploade et billede jeg lige har taget i dag ud af mit køkkenvindue, så kan man få et indtryk af, hvordan her er lige nu.
Ekseptionelt flot syn du har fra vinduet wow, jeg tror at du skal arbejde igen med din gamle hobby, kulisen bliver ikke bedre
Håber det lykkes for dig at se nordlys fra køkkenvinduet, husk nu at akklimatisere kameraet før du tager billedet
Held og lykke
Mera

Det lykkedes ikke. Jeg kørte en tur på snescooter, men der var ingen nordlys.

Jeg øvede mig lidt på kirkegården. Grønlænderne har den skik, at de tager ud på kirkegården i mørke og tænder levende lys for at mindes deres døde (billede vedlagt). Der var heller ikke meget lys, og jeg kunne høre at lukkertiden var på adskillige sekunder, men det var automatisk.

Da jeg kom hjem var der normalt nordlys ude over havet, men kameraet sagde igen, at motivet var for mørkt. Jeg kan ikke finde de rigtige indstillinger i menuen, selvom jeg stiller på M for manuelt.

Jeg kan vælge mellem 400 ASA eller auto-ASA og heller ikke vælge lukkertid.

Det kræver måske et dyrere kamera?

« Senest Redigeret: December 26, 2014, 03:50:07 am af Anklageren »

Fruppe

• Gæst
« Svar #10 Dato: December 26, 2014, 05:41:08 am »
Den kirkegård ligner noget fra fronten under WW1, men den er på sin vis alligevel smuk.

Joakim

• Gæst
« Svar #11 Dato: December 26, 2014, 09:54:18 am »

Ekseptionelt flot syn du har fra vinduet wow, jeg tror at du skal arbejde igen med din gamle hobby, kulisen bliver ikke bedre
Håber det lykkes for dig at se nordlys fra køkkenvinduet, husk nu at akklimatisere kameraet før du tager billedet
Held og lykke
Mera

Jeg øvede mig lidt på kirkegården. Grønlænderne har den skik, at de tager ud på kirkegården i mørke og tænder levende lys for at mindes deres døde (billede vedlagt). Der var heller ikke meget lys, og jeg kunne høre at lukkertiden var på adskillige sekunder, men det var automatisk.

Da jeg kom hjem var der normalt nordlys ude over havet, men kameraet sagde igen, at motivet var for mørkt. Jeg kan ikke finde de rigtige indstillinger i menuen, selvom jeg stiller på M for manuelt.

D3100 har iso fra 100- 1600 så du gør noget galt hvis du kun kan finde 400.
ISO
ISO-værdi har med lysfølsomheden at gøre.
Et højt ISO-tal betyder høj følsomhed - dvs. at billedet ikke behøver så meget lys. Til gengæld bliver det en smule mere grovkornet, men det kan også være flot, så længe billedet er skarpt og i fokus.

Du kan måske finde lidt hjælp i denne vejledning
http://www.dummies.com/how-to/content/how-to-control-iso-with-a-nikon-d3100.html
For det skal kunne lade sig gøre.
Tryk på menu, ind under kameraet og så scroll ned til ios indstillinger, så burde du kunne fange nordlys.

Joakim

• Gæst
« Svar #12 Dato: December 26, 2014, 10:31:58 am »
Tak for linket, det kan være et rigtigt godt hjælp, nøget jeg burde kigge på imellem ,o)  men et lille rettelse
Iso går fra 100 til 12800, det er bare ikke synligt på billedet
Mera

Ja det siger sjovt nok det modsatte af hvad du sagde :whistle:

12800?? hvor i alverden har du det tal fra??
Mit Nikon er modellen efter det anklageren har lånt og det stopper ved 6400.

En vejledning mere
http://www.ttf.dk/Dansk/Foto/ONLINE_FOTOSKOLE/Natfotografering.aspx

Du må rode rundt i et andet kamera end det han har hjemme.
« Senest Redigeret: December 26, 2014, 10:47:55 am af Joakim »

Offline Anklageren

• Hyper medlem
  • Activity:
    97.6%
    • Vis profil
Tak Joakim
« Svar #13 Dato: December 26, 2014, 03:30:39 pm »

Du kan måske finde lidt hjælp i denne vejledning
http://www.dummies.com/how-to/content/how-to-control-iso-with-a-nikon-d3100.html
For det skal kunne lade sig gøre.
Tryk på menu, ind under kameraet og så scroll ned til ios indstillinger, så burde du kunne fange nordlys.

Tak for linket.

Det er ulogisk, at man ikke bare kan vælge GUIDE, og gå ind i Opsætning, men det er selvfølgelig ikke optimalt at stå ude i polarnatten og ændre indstillinger ved hjælp af en lommelygte.

Nu er der igen udsigt til sne, så der går nok lige et par dage, før jeg kan prøve igen.

Online Phil

• Hyper medlem
  • Activity:
    7.8%
  • Country: ph
    • Vis profil
« Svar #14 Dato: December 26, 2014, 04:14:50 pm »

Held og lykke
Mera

Hvorfor kan jeg godt se billedet af dit kamera, men ikke det fra dit køkkenvindue eller kirkegården ?
Den viser bare et lille papirklips ved siden af overskriften, tegnet for en vedhæftet fil, men jeg kan ikke klikke på den.
Ser frem til at jordens befolkning reduceres til ca. 1% af det nuværende antal.