Forfatter Emne: Er filmen The Matrix baseret på virkeligheden?  (Læst 1193 gange)

politisk ukorrekt

• Gæst
Er filmen The Matrix baseret på virkeligheden?
« Dato: December 30, 2017, 12:44:38 pm »
Jeg har flere gange hørt folk omtale filmen The Matrix fra 1999. I virkeligheden er der dog tale om en trilogi, da der i 2003 også udkom to efterfølgere til The Matrix. Nemlig The Matrix reloaded og The Matrix Revolutions.

Da jeg egentlig ikke er filmnørdtypen og faktisk ikke ser så mange film, havde jeg dog aldrig fået set filmen. Men her i julen har jeg jo haft god tid, da jeg holder en uges ferie. Og vejret er kedeligt o.s.v. Så jeg har nu set både The Matrix og efterfølgeren The Matrix Reloaded og er også i gang med at se den sidste film i trilogien, Matrix Revolutions (mangler dog en halv time af filmen i skrivende stund og jeg ser den i bider, da jeg i går ikke orkede se den færdigt i går aftes).

Der er mange slåskampe og megen vold i The Matrix. Lidt for meget efter min smag. Jeg er ikke til voldsfilm og synes generelt, at det er absurd, sådan som vold forherliges i amerikanske film. Men never mind. Selve filmens plot og tema er meget interessant, synes jeg.

I store træk går handlingen ud på, at filmens hovedperson er en ung mand, der er totalt computernørd. Til dagligt arbejder han som it-ekspert i et stort internationalt firma. Men om natten er han hacker på internettet. På et tidspunkt opspores han af en slags MEN IN BLACK, altså nogle efterretningsagent-typer. De giver ham et valg. Enten kan de ødelægge hans liv. Eller også kan han samarbejde med dem. Han vælger at samarbejde med dem og det viser sig, at han skal arbejde for en slags oprørsgruppe, hvis mål er at befri menneskeheden. For den unge computernørd/hacker (Neo, hedder han) bliver indviet i en stor hemmelighed. Nemlig at den verden, som vi opfatter som vor virkelighed, i virkeligheden er en computersimulation! Og at menneskesjælene holdes fanget i et kredsløb, hvor vi inkarnerer gang på gang nede på jorden og hvor vi er bundet af vor karma og derfor i realiteten ikke kan slippe væk fra denne kunstige virkelighed, som i filmen benævnes The Matrix.

Nu orker jeg ikke beskrive hele filmens handling, da den er ret kompliceret og i alt varer de tre film i serien over 6 timer. I kan jo selv se den! Men grunden til, at The Matrix-trilogien er ret populær i konspirationsmiljøet og i truther-kredse, er, at mange mener, at den faktisk beskriver tingene mere eller mindre sandfærdigt.

Forskere verden over arbejder jo i disse år ud fra en teori om, at vort eget univers blot er ét ud af mange parallelle universer. Jeg er absolut ikke fysik-ekspert, men det har noget med kvantefysik at gøre, som jeg forstår det (folk der er meget inde i fysik kan sikkert forklare det bedre end jeg kan :yes:). Så uden at gå ind i de tekniske forklaringer, så er pointen, at vi lever i et holografisk univers, altså reelt et 2-dimensionelt univers, hvor vi kun opfatter det som 3-dimensionelt, så længe vi er i stand til at observere vore omgivelser (ligesom i et computerspil, hvor tingene også kun virker 3-dimensionelle, så længe de observeres og når de ikke observeres, er de jo 2-dimensionelle, d.v.s. bare en slags tegninger). Vore hjerner narres altså på en måde til at dekode vore 2-dimensionelle omgivelser således, at vi får en illusion om, at vi lever i en ægte fysisk 3-dimensionel virkelighed. Vi opfatter en mur som 3-dimensionel og fysisk tæt og derfor kan vi ikke gå gennem mure. Men spøgelser og andre interdimensionelle væsener kan jo godt gå gennem mure, fordi de ikke er begrænsede af vor (fake) 3-dimensionelle fysiske verden.

Vi mennesker er (ifølge denne teori) i virkeligheden vandrende sjæle, der på skift inkarnerer i forskellige (illusoriske) fysiske kroppe her på jorden (eller måske på andre planeter også?!). Når vi drømmer, er vi ikke længere bundne af vor fysiske verden og det er derfor vi i drømme kan opleve, at vi flyver rundt og på nul-komma-fem kan være i Hamburg eller måske i Brasilien. Eller på en anden planet. Og teorien er, at når folk dør, så lever de skam da videre. Blot udenfor vor fysiske verden. Og så kan man flyve rundt og skifte mellem forskellige verdener på et splitsekund. Akkurat som man gør det i drømme.

Men kan der være noget om, at The Matrix er baseret på virkeligheden? Hvis vi da kan bruge ordet virkelighed om denne verden? Er hele verden bare et slags computerprogram? Indgår vi i virkeligheden bare alle sammen i en eller anden gud-lignende skabers computerspil? Er Gud i virkeligheden bare en teenager, der sidder på sit drengeværelse i en anden dimension og leger med os alle? Eller er Gud en kunstig intelligens? I The Matrix er der en skaber, han kaldes arkitekten. Han er på en måde Gud i The Matrix og på et tidspunkt modtager han filmens hovedperson, Neo, i audiens. Og afslører det hele, eller det meste, for ham.

Neo beskrives i filmen som den udvalgte. Som en slags Messias-lignende frelser, der er udvalgt til at tage kampen op imod The Matrix, så menneskesjælene kan blive befriet. Men Artiktekten, altså manden bag computerprogrammet, afslører, at Neo selv er en del af Matrix. Og at han bare er skabt til at give menneskeheden en illusion om, at menneskene kan frigøre sig fra The Matrix. Så er det, at jeg tænker på, at religioner jo også er en del af Matrix. Religioner bruges jo også (efter min opfattelse!) til at give folk illusionen om, at der eksisterer en frelser. Jesus, Muhammed, Buddha o.s.v. Men Jesus, Muhammed, Buddha o.s.v. er efter min opfattelse også en del af kontrolsystemet, da jeg mener, at religioner nok er skabt af magteliten for at holde folk nede. Religioner er skabt for at holde folk nede med, for at undertrykke dem. Det er derfor, der altid er så mange påbud og forbud i religioner. Du skal gøre dit og dat og du må ikke gør dit og dat!

Neo´s diametrale modstander i filmen er hans fjende nr. 1, nemlig Agent Smith. Som er stik-i-rend-dreng for kontrolsystemet og forsvarer det med næb og klører. Man kan måske sige, at han forsvarer systemet, fordi systemet er det som giver ham eksistensberettigelse. Ligesom vi har en masse kollaborartører her på jorden, som virker som systemets håndlangere eller forlængede arm. Politibetjente, soldater, politikere, dommere, advokater, journalister o.s.v. De forsvarer systemet, fordi de føler sig trygge ved det og er afhængige af det. Eller måske fordi de er i slags sovende dvaletilstand, hvor de ikke er vågnet spirituelt endnu. Og dermed ikke er i stand til at se, at de reelt er ufrie og slaver af systemet. I trilogien The Matrix er Agent Smith også en slags djævlens forlængede arm. 666. Det paradoksale er, at selvom de er hinandens dødsfjender, er Neo og Agent Smith også hinandens eksistensberettigelse. Fordi de er som ying og yang. Hinandens diametrale modsætninger, der giver mening til deres egen eksistens. Lidt ligesom Satan er modsætningen til Gud. Og hvor det ondes eksistens giver mening, fordi så er der en modsætning at bekæmpe. Frimurerne bruger sort og hvid som deres symbolske farver, fordi de er hinandens modsætninger. Og frimurernes symbol, as above so belov, repræsenterer også dualismen mellem ying og yang. Det gode og det onde.

Mange mener, at reinkarnation er et faktum og at karmaloven regulerer menneskers skæbne. Men karmaloven er jo dybest set også et slags fængsel. Fordi så længe der er karma, der hele tiden skal udlignes, skal der også hele tiden være nogle onde mennesker eller entiteter til at give folk den modstand, hvorigennem deres negative karma kan udlignes. Og derved dannes der hele tiden ny negativ karma. Det er spiralen uden ende. Så længe mennesker skaber indbyrdes karma mellem hinanden, vil sjælene være tvungne til at forblive i Matrix. Så måske er løsningen på at slippe ud af Matrix at lade være med at hævne sig på andre mennesker? At tilgive derved at undgå at skabe yderligere dårlig karma ved at skulle hævne sig eller udligne karmaen. Så længe vi mennesker bliver ved med at bekriger hinanden og ville hævne os og opfører os rethaveriske og hovmodigt, så vil vi vel altid være fanget i Matrix?

Og er vi mennesker virkeligt frie? Har vi reelt frie valg? Når et menneske fødes i Arabien, fødes han eller hun til at være muslim. Fødes han eller hun i Danmark, fødes han eller hun til at være kristen (sådan var det før i hvert fald). D.v.s. reelt har vi jo ikke noget frit valg, har vi? Arabere er programmerede til at blive muslimer. Nordmænd er programmerede til at blive kristne. Og det er meget svært at gøre oprør mod det omgivende samfund og f.eks. som muslim at nægte at følge Islam. Ligesom danske unge har svært ved at sige nej tak til at lade konfirmere. Jeg sagde selv nej tak, men oplevede også, at jeg var den eneste på skolen, der sagde nej. Og det viser, hvor svært det er - selv i vort tilsyneladende frie Danmark - at sætte sig ud over samfundsnormerne. Og at leve helt frit og selvstændigt. At afprogrammere sig selv fra det Matrix, vi er født ind i...

Vi mennesker er jo reelt født som slaver. Vi skal f.eks. arbejde for at opretholde vort eksistensgrundlag. Ok, man kan også overleve på sociale ydelser, men det bliver jo et liv med mange begrænsninger. Hvor man ikke har råd til at rejse rundt og opleve ting og sager. Så hvis vi mennesker, virkeligt skal have et spændende liv, så forventes vi at skule arbejde og tjene en masse penge - for at finansiere vore fysiske og materielle behov. Men er vi så ikke reelt en slags slaver? Mennesker arbejder det meste af livet. Som barn er man tvunget til at gå i skole i timevis hver dag. Som ung er man tvunget til at bruge år på at uddanne sig. Og som voksen skal man bruge 30-40 år af sit liv på at arbejde for af finansiere sine fysiske og materielle behov. Og når vi endelig er frie, er vi oppe i 60´erne og mange har ikke ret mange år tilbage. Nogle dør, dagen efter de bliver pensionister. Mens andre, hvis de er heldige, kan få 20 år som frie fugle.

Andre, der har set The Matrix eller har en idé om, der mon kunne være noget om teorien med, at The Matrix beskriver "virkeligheden"? :hyper:

David Icke har beskrevet, at ifølge ham styres jorden i virkeligheden oppe fra Månen. Og at månen faktisk er en kunstig udkigs- eller observationspost, hvorfra The Matrix styres. Icke mener selv, at det er reptilerne, der sidder oppe på månen og trækker i trådene. Men teorien er også, at reptilerne ikke er allerøverst i hierarkiet. Det er arkitekten/Gud jo, hvem han/hun/den/det så end er....:yes:

Ifølge David Icke er månen en kunstig observationspost, hvor reptilerne sidder derinde og holder øje med os alle...(det er derfor jeg på min avatar har en Messias-lignende reptilian. Fordi jeg tror, at det er reptilerne, der leger guder for os :ohmy:).

« Senest Redigeret: December 30, 2017, 05:11:16 pm af politisk ukorrekt »

Offline Desdicardo

• Senior medlem
  • Activity:
    1.2%
  • Køn: Mand
  • Livet kan være godt.
    • Vis profil
Sv: Er filmen The Matrix baseret på virkeligheden?
« Svar #1 Dato: December 30, 2017, 12:55:32 pm »
NEJ!

Se du det bare som en god film lig med feks. 'Bladerunner' som også var en meget populær fremtidsfilm i sin tid. ;)

DE betragtninger du har gjort dig om emnet får man bare hovedpine af. ;)))

Det undrer mig egentligt at du interesserer dig for lige den film der er jo ikke så mange reptiler med.  :big_grin:
« Senest Redigeret: December 30, 2017, 01:09:36 pm af Desdicardo »
Intet er sikkert her i livet udover døden,

politisk ukorrekt

• Gæst
« Svar #2 Dato: December 30, 2017, 01:08:46 pm »
NEJ!

Se du det bare som en god film lig med feks. 'Bladerunner' som også var en meget populær fremtidsfilm i sin tid. ;)

DE betragtninger du har gjort dig om emnet får man bare hovedpine af. ;)))

Jeg undrer mig egentligt at du interesserer dig for lige den film der er jo ikke så mange reptiler med.  :big_grin:

Tja, jeg erkender, at det er nogle meget vilde betragtninger, som kan give almindelige mennesker hovedpine. Men jeg synes selv, at det er spændende at lege med store filosofiske spørgsmål og teorier. :yes:

Jeg aner jo heller ikke, om teorien er sand. Men den er interessant. Og jeg afviser slet ikke, at der kan være noget om den.

Der er ikke direkte reptiler med i serien, nej. Men jeg lagde mærke til, at Mr. Smith, som er en agent i filmen, der repræsenterer The Matrix eller kontrolsystemet, har en grøn tone i ansigtet. Jeg tror måske, at det kan være filmskaberens måde at vise på, at han er reptilian. At han har grønne nuancer i fjæset. :yes:

Mr. Smith, agent for kontrolsystemet The Matrix:

Reptilian:

politisk ukorrekt

• Gæst
« Svar #3 Dato: Januar 02, 2018, 04:39:10 pm »
Jeg har skam da også lavet en video om emnet:

Lever vi i The Matrix?

https://www.youtube.com/watch?v=KVneIFwIrnc

Offline Tørresnoren

• Hyper medlem
  • Activity:
    1.4%
  • Country: 00
    • Vis profil
« Svar #4 Dato: Januar 02, 2018, 05:44:25 pm »
Der findes masser af film som er kommet til verden på baggrund af virkelige hændelser... :Laie_93:

'Min Søsters Børn i Egypten' er feks. baseret på virkelige hændelser..!

- oprindeligt var frimureren 'Onkel Erik' faktisk fast besluttet på at føre sine stakkels nevøer og niecer op på toppen af Keops-pyramiden, for herfra at ofre dem til Det Altseende Øje - simpelthen ved at lade dem afhente af et fjendtligt rumfartøj ude fra 13. galakse... :hyper:

Heldigvis forpurres denne ondskabsfulde plan af nabokonen, 'Fru Flinth' - som halvvejs oppe af pyramidens nordside transformerer sig til en reptil og derefter kværker den onde Onkel Erik med sin 1,7 meter lange, kløvede tunge... :yes:

'Uanset hvor mørkt livet til tider kan se ud, så husk at der altid er lys i køleskabet'....

politisk ukorrekt

• Gæst
« Svar #5 Dato: Januar 02, 2018, 09:43:57 pm »
Ja, Tørresnoren. Film afslører jo ofte mere end man tror. Mange tror, at film bare er sjov og ballade. Men der er skam ofte okkulte budskaber i film. Især i Science Fiction-film.

THEY LIVE fra 1988 viser f.eks., at reptilians styrer verden.

Reptilian-eksperten, 2circles, giver her en fantastisk analyse af THEY LIVE:

https://www.youtube.com/watch?v=HR1fNIMtJaI

« Senest Redigeret: Januar 02, 2018, 09:45:40 pm af politisk ukorrekt »