Forfatter Emne: Øgenavne  (Læst 219 gange)

Online Lunavecchia (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    14.4%
  • Country: dk
  • Køn: Kvinde
    • Vis profil
Øgenavne
« Dato: Juli 23, 2017, 08:20:58 pm »
Øgenavne har været kendt fra tidernes morgen, også blandt kongelige. Bare tænk på tidligere tiders konger Valdemar Sejr, Valdemar Atterdag, Erik Plovpennig, Harald Blåtand og mange flere. Da først de begyndte at kalde kongerne Christian og Frederik blev det hele lidt mere kedeligt.

Jeg startede min karriere på arbejdsmarkedet i 1970 på en stor arbejdsplads med et par tusind ansatte. Her var man på fornavn med hinanden, og da der var adskillige, som bar det samme navn, fandt man hurtigt på tilnavne eller øgenavne for at kunne skelne den ene fra den anden.
Der var mindst tre, der hed Børge, så den ene blev til Gummi Børge, fordi han tidligere havde arbejdet på en virksomhed, der fremstillede cykeldæk, og den anden blev til Bokser Børge, og han var såmænd fredelig nok, selv om han tidligere havde dyrket boksning. Slagter Peter havde vist engang været slagter, og Jens Nifinger havde mistet en finger i en arbejdsulykke. Der var også en Kusse Jørgen og en Chokolade Jørgen, og Ole Ritter havde vi minsandten også, og der var utallige andre, hvis eneste "brøde" bestod i, at de delte navn med en anden.

Men alle disse øgenavne var kærligt ment, og ingen tog anstød af det, heller ikke indehaverne af øgenavnene.

Det var en god tid, hvor kært barn havde mange navne. Nu om dage er det snarere ukært barn, som har mange navne.

Lidt mere om øgenavne:
https://nordjyske.dk/nyheder/kaert-barn-har-mange-oegenavne/277a0d18-69eb-46ec-b794-11bca10e12a8
I'm a Troll

Offline Torsten Bonfils

• Hyper medlem
  • Activity:
    13.2%
  • Country: 00
    • Vis profil
Sv: Øgenavne
« Svar #1 Dato: Juli 23, 2017, 08:25:37 pm »
Der er nogen her på debatten der har fået den uvane at kalde mig for Torsken.  :negative:

Offline politisk ukorrekt

• Hyper medlem
  • Activity:
    11.4%
  • Køn: Mand
  • Selvfølgelig styrer aliens da verden.
    • Vis profil
« Svar #2 Dato: Juli 23, 2017, 08:31:55 pm »
Der er nogen her på debatten der har fået den uvane at kalde mig for Torsken.  :negative:

Det er fra dengang, du havde ham der fyren med torskeansigtet som avatar. Og så rimer Torsten jo på TORSKen. :yes:

Men det er vel ikke værre end at mange herinde kalder mig for reptiltossen....eller at anklageren kaldes tigerklageren og debatsvinet kaldes....svinet.
Sandheden er ilde hørt. Men sandheden er at Aliens allerede er her på jorden og infiltrerer alverdens regeringer. Take it or leave it. But it´s true.

Offline Torsten Bonfils

• Hyper medlem
  • Activity:
    13.2%
    • Vis profil
« Svar #3 Dato: Juli 23, 2017, 08:40:57 pm »
Det er da skam stadig det samme ansigt. Det er bare sat ind på et billede af Jean-Luc Picard. Det var JoJo der beklagede sig over at Gubbi og Anti-rød begge havde et billede af Jean-Luc Picard så han hele tiden kom til at svare den forkerte. Så vi var nogle stykker der skiftede vores billede ud med Jean-Luc for at drive JoJo helt til vanvid.
Og så har jeg for nylig fået billedet til at smile med en eller anden fotoeditor jeg fandt.

Online Lunavecchia (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    14.4%
    • Vis profil
« Svar #4 Dato: Juli 23, 2017, 09:22:50 pm »
Torsken er ellers en fin fisk nu om dage, for ikke at tale om dens rogn, som næsten ikke er til at betale. Tidligere fik man nærmest rognen smidt i nakken :blum:

Forhåbentlig er det kærligt eller venligt ment i modsætning til en tidligere arbejdskollega, som blev kaldt Torskemund bag hendes ryg, og det var bestemt ikke kærligt ment.
I'm a Troll

Online Lunavecchia (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    14.4%
    • Vis profil
« Svar #5 Dato: Juli 23, 2017, 09:26:07 pm »

Men det er vel ikke værre end at mange herinde kalder mig for reptiltossen....eller at anklageren kaldes tigerklageren og debatsvinet kaldes....svinet.

jeg har nu aldrig kaldt dig for Reptiltossen, men jeg kan da godt finde på at tænke på dig som Reptiltossen ;-)
Men i almindelighed virker du nu som en flink fyr, så det ville ikke være nedladende fra min side, hvis ordet skulle slippe ud af min mund  :big_grin:
I'm a Troll

JoIo

• Gæst
« Svar #6 Dato: Juli 23, 2017, 09:32:11 pm »
Det er da skam stadig det samme ansigt. Det er bare sat ind på et billede af Jean-Luc Picard. Det var JoJo der beklagede sig over at Gubbi og Anti-rød begge havde et billede af Jean-Luc Picard så han hele tiden kom til at svare den forkerte. Så vi var nogle stykker der skiftede vores billede ud med Jean-Luc for at drive JoJo helt til vanvid.
Og så har jeg for nylig fået billedet til at smile med en eller anden fotoeditor jeg fandt.

Hej Torsken ups Torsken.o)
'
Nu har jeg drukket en godt flask hvidvin her på stedet, så jeg husker ikke alt rigtigt ,o).
Hvad for et billede blev jeg drevet til vanvid med.

Kunne være sjovt at se hvad har gjort mig "!skyldigt" i at være vanvid ,o)
Og på ingen måde vil jeg påstå at i ikke har ret.

Offline Torsten Bonfils

• Hyper medlem
  • Activity:
    13.2%
    • Vis profil
« Svar #7 Dato: Juli 23, 2017, 09:49:19 pm »

JoIo

• Gæst
« Svar #8 Dato: Juli 23, 2017, 09:54:09 pm »