Fritid > Dyr

Mågernes had til ham

(1/7) > >>

Carlo:
En historie fra lokalområdet, fortal af min stedfar.

Det er 20 år siden gutten stagede ud gennem en koloni af Hættemåger, i den lokale mose for at fodre nogle ællinger af Gråænder. Men Hættemågerne blev meget ophidsede over at han kom i deres yngleområde, så de optrådte meget ophidset overfor ham på vej hjem, med at skrige af ham og flyve tæt over hovedet på ham, som ophidsede måger kan gøre. Nu skulle showet være slut, men det var det ikke, for mågerne blev ved med deres ophidsede optræden, lige så snart han viste sig uden for sit hus, i ugevis - og månedsvis. Og årevis. Så mange år, at det umuligt kunne være det samme måger som havde oplevet traumet, som hidsede sig op. Dvs mågerne må have lært deres under at den gut skulle de hade, og give deres had til udtryk.

Når gutten gik tur i mosen med min stedfar, de efterfølgende år, ramte hadet udelukkende den anden gut. Ikke min stedfar. Så byttede gutten tøj med min stedfar, men det narrede ikke fuglene. Det var deres rigtige hadobjekt de ramte.

Mærkeliget at sådan noget kan arves generation efter generation af måger.

dna:
Det er ikke eneste gang at hættemåger er fyldt med had til danskere ;-)

Ieed:
Carlo Jensen... De har ret. Hættemågen - som jo i området omkr. Mjølnerparken og Bazar Vest mf. er Danmarks Nationalfugl - er både hidsig og farlig fordi den gerne er bevæbnet til tænderne.

En anden ting man kan være glad for er at du skrev dit indlæjj hér på DD og ikke i EB's Nationen! Når de har ornitologiske artikler i bladet er ordet hættemåge bannet. Man må ikke skrive hættemåge overhovedet - hvilket ér besynderligt da det jo er vor nationalfulg.

Har du en forklaring på det?

vh. Ib Skib Skalle

lyjse:
Den Danske Ordbog

muslimsk kvinde der bærer tørklæde eller anden traditionel beklædning der dækker hovedet

http://nyheder.tv2.dk/article.php/id-10195167%3Aok-at-kalde-muslim-h%C3%83%C6%92%C3%82%C2%A6ttem%C3%83%C6%92%C3%82%C2%A5ge.html

Ok at kalde muslim "hættemåge"

_________-

Det er vel kun de muslimer, der går med klud om hovedet... det er der jo en løsning på - de kan smide kluden !

Marius, the giraffe:
@Carlo

Jeg har faktisk hørt om noget tilsvarende, men blandt sortfugle (husker ikke om det var allike, ravn, råge eller krage)
Især det med at vreden/frygten blev overleveret til næste generation, finder jeg forunderligt.

Sortfugle anses generelt som betydeligt mere intelligent end måger – måske måger er undervurderet???

God weekend

//MTG

Navigering

[0] Emneindeks

[#] Næste side

Skift til fuld version